ارتودنسی تا چند سالگی انجام می‌شود؟

احتمالا در میان اطرافیانتان حداقل یک نفر وجود دارد که دندان‌هایش را ارتودنسی کرده باشد و حتما نام ارتودنسی را بارها و بارها شنیده‌اید. ارتودنسی شاخه‌ای از دندانپزشکی است که دندان و فک را اصلاح می‌کند. دندان‌هایی که طبق قاعده و نظم قرار نگرفته‌اند و سبب شکلات بسیاری ازجمله تنفس و هم‌چنین پوسیدگی دندان می‌شود و ازنظر ظاهری نیز چهره فرد را نازیبا می‌کند. ارتودنسی یکی از تخصص‌های دندانپزشکی است که به منظور مرتب کردن و ردیف کردن دندان‌ها و هماهنگ کردن فک‌ها به‌کاربرده می‌شود. مهم‌ترین دلیل ارتودنسی در کنار زیبایی، سلامتی افراد است فردی که دندان‌های نامرتبی دارد در معرض خطر ابتلا به پوسیدگی دندان و بیماری‌های فک و لثه قرار دارد. پوسیدگی دندان‌ها، مشکلات لثه‌ای، خوب جویده نشدن دندان‌ها و مشکلات گوارش، احساس درد در گردن، شانه و پشت و… ازجمله مشکلاتی است که سبب می‌شود تا افراد دندان‌هایشان را ارتودنسی کنند.

ارتودنسی تا چند سالگی انجام می‌شود؟
مقاله ارتودنسی

همچنین بخوانید:

بهترین سن ارتودنسی

درمان با ارتودنسی چگونه است؟

حالا که متوجه شدیم ارتودنسی چیست بدن نیست با انواع مختلف درمان و ابزارهای مورداستفاده دندان‌پزشکان هنگام ارتودنسی آشنا شویم. انواع مختلفی از ابزار ارتودنسی دندان وجود دارد که دندان‌پزشک باتوجه به صلاح‌دید خود از آنها بهره می‌برد به‌طورکلی دو نوع ارتودنسی در درمان فرد به کار می‌رود ارتودنسی متحرک و ارتودنسی ثابت که هر دو به تغییر وضعیت دندان‌ها و فک کمک می‌کنند. شدت بی‌نظمی دندان‌ها، سن و خصوصیات فیزیولوژیک بیمار تعیین می‌کند که دندان‌پزشک باید از کدام نوع از ارتودنسی ثابت یا متحرک استفاده کند؛ که کدام نوع ارتودنسی برای درمان انتخاب شود. این متخصص ارتودنسی است که در هر مرحله با معاینه وضعیت بیمار روش درمان با ارتودنسی را تعیین و اجرا می‌کند.

آیا به ارتودنسی نیاز دارید؟

علیرغم تمام مشکلاتی که سبب می‌شود افراد به ارتودنسی کردن دندان‌هایشان گرایش پیدا کنند اما سؤال بسیاری این است که چطور متوجه شویم که نیاز به ارتودنسی داریم یا نه؟ پاسخ بسیار ساده است فقط دندان‌پزشک یا متخصص ارتودنسی می‌تواند تعیین کند که آیا شما به ارتودنسی نیاز دارید و باید دندان‌هایتان ارتودنسی شود یا خیر. دندان‌پزشک با معاینه دندان شما و تصویربرداری ویژه از دندان‌ها به شما می‌گوید که به ارتودنسی نیاز دارید و یا نیازی به این نوع از درمان نیست. تواند تصمیم بگیرد آیا ارتودنسی نیاز دارید یا خیر؛ اما سؤال دیگری که اکنون مطرح می‌شود این است که آیا سن شما مناسب ارتودنسی هست یا نه؟ یا بهتر بگوییم چه سنینی برای درمان ارتودنسی مناسب است و چه سنینی نمی‌توانند دندان‌هایشان را ارتودنسی کنند.

ارتودنسی و لاغری صورت

محدوده سنی برای ارتودنسی دندان‌ها

ارتودنسی نوعی درمان برای دندان‌ها به‌حساب می‌آید و برای هر درمانی این سؤال وجود دارد که هرکسی در هر سنی می‌تواند درمان را آغاز کند یا خیر. در پاسخ به این سؤال که چه محدوده سنی برای ارتودنسی دندان‌ها وجود دارد باید بگوییم هیچ محدودیت سنی وجود ندارد.
ارتودنسی دندان در مواردی که دندان‌های فرد در زاویه درست و مناسب رشد کرده باشد توصیه می‌شد و هر سنی که این نامرتبی بیشتر شده و یا حس شود مانعی برای انجام ارتودنسی وجود ندارد.

ارتودنسی تا چند سالگی انجام می‌شود؟

مورد مهم بعدی اندازه فک نسبت به دندان‌ها است یکی دیگر از مشکلات افراد تفاوت سایز فک و دندان‌ها است که با استفاده از ارتودنسی دائم یا موقت درمان‌هایی لازم برای اصلاح جایگاه دندان‌ها انجام گیرد. در این نوع از ارتودنسی هم سن خاصی وجود ندارد و هر زمان که احساس شود اندازه فک نسبت به دندان‌ها بیشتر است باید به اقدام به ارتودنسی کرد.
درباره سن ارتودنسی کودکان پس از درآمدن دندان‌های اصلی و در صورت نامنظم بودن و بدشکل بودن دندان‌ها و یا فک می‌توانند اقدام به ارتودنسی ویژه کودکان کنند برخی از پزشکان معتقد بهترین زمان معاینه برای ارتودنسی کودکان سن 6 سال است هم‌چنین نوجوانان و جوانان نیز هیچ محدودیتی در این باره ندارند. نگرانی دیگر درباره سنین میان‌سال و افراد مسن است که دندان‌پزشکان این نگرانی را برطرف کرده و به افرادی که فک قوی و لثه‌های سالم دارند ولو اینکه در سنین بالا باشند توصیه می‌کنند. در واقع بهتر است بگوییم که برای ارتودنسی کردن دندان‌ها آنچه اهمیت دارد سن نیست بلکه سلامتی لثه و فک است.

ارتودنسی تا چند سالگی انجام می‌شود؟
مقاله ارتودنسی

همچنین بخوانید:

ارتودنسی کاموفلاژ

با تمام این تفاسیر زمان شروع درمان ارتودنسی براساس نوع مشکل و شدت آن متفاوت است و گاه زمان آغاز درمان یک مشکل یکسان در دو فرد متفاوت است. بااین‌حال اگر لثه سلامت باشد، در هر سنی حتی در افراد مسن می‌توان برای درمان اقدام کرد. درمان در افراد با سن بالا ممکن است با خطرات و محدودیت‌هایی همراه باشد که تنها متخصص ارتودنسی می‌تواند آن را تشخیص داده و پیش‌بینی کند. در مواردی که ناهنجاری شدید باشد، علاوه بر ارتودنسی به جراحی فک نیز نیاز است که همین موضوع ممکن است کمی برای افراد مسن ترس‌آور باشد اما دندان‌پزشک و جراح با سنجیدن شرایط جسمی بیمار می‌توانند همه‌چیز را کنترل کنند.
ارتودنسی شاید در نگاه اول ردیف شدن دندان‌ها و حالت فک برای زیبایی باشد اما مهم‌ترین هدف برای ارتودنسی بهبود صحبت کردن، جویدن و کاهش عفونت‌های فک و دندانی است. اگر شما هم دندان‌های نامرتبی دارید، بهتر است هرچه زودتر برای درمان آنها اقدام کنید. ارتودنسی دندان‌ها هرچه سریع‌تر و در سنین پایین‌تر انجام شود نتیجه بهتری دارد ضمن اینکه به‌صورت غیرمستقیم بر روی اعتماد به نفس و زندگی اجتماعی شما نیز تاثیر ویژه‌ای خواهد داشت. در هر سنی هستید برای ارتودنسی دندان‌هایتان درنگ نکنید شاید زیبایی و مهم‌تر از آن سلامتی دهان و دندان شما در گرو آن باشد و با ارتودنسی بخش زیادی از مشکلات دهان و فکتان حل شود.

نایت گارد چیست و چند مدل دارد؟ مزایا و معایت نایت گارد

بهترین سن ارتودنسی

با تمام این تفاسیر و در صورت سالم بودن فک و لثه بازهم بهترین سن برای ارتودنسی سنین کودکی است نه اینکه ارتودنسی در سنین بزرگسالی نتیجه نداشته باشد بلکه. با توجه به اینکه در کودکان امکان هدایت رویش دندان‌های دائمی و پتانسیل هدایت رشد فک وجود دارد ارتودنسی در سنین کودکان باعث می‌شود تا درمان ساده‌تر، کم‌هزینه‌تر و کوتاه‌تر از بزرگسالان باشد.
درباره بزرگسالان اما هیچ محدودیت سنی برای ارتودنسی دندان وجود ندارد و درمان به هم ریختگی و مرتب کردن دندان‌ها در سن بالاتر نیز به‌راحتی امکان‌پذیر است فقط به علت تغییرات استخوانی مدت درمان طولانی‌تر است و در درمان مشکلات فک بزرگسالان با توجه به اتمام رشد بسته به‌شدت ناهنجاری دو نوع درمان وجود دارد ارتودنسی بدون جراحی و دیگری ارتودنسی همراه با جراحی فک.

دیدگاه ها

2 پاسخ به “ارتودنسی تا چند سالگی انجام می‌شود؟”

  1. ستیا گفت:

    سلام ببخشید سن ارتودنسی

    کودکان از چند سالگی شروع

    می شود؟

    • drdavoudian_orthodontist گفت:

      سلام دوست عزیز به طور از نظر اکثر متخصصصین ارتودنسی بهترین سن معاینه ارتودنسی کودکان 7 سالگی است. بعد از این معاینه و بر اساس نوع ناهنجاری و تشخیص متخصص ارتودنسی زمان دقیق شروع درمان ارتودنسی مشخص خواهد شد. بهتر است در این رابطه مقاله ارتودنسی کودکان را نیز مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *