انواع ترمیمهای دندانی (آمالگام یا کامپوزیت)

به طور کلی دو دسته از مهم ترین انواع ترمیم های دندان استفاده از روش کامپوزیت و آمالگام بوده که تفاوت‌ هایی با هم دارد. توجه داشته باشید استفاده از این روش ها می تواند منجر به رفع عیوب دندان و در نتیجه لبخند زیبا تر و جذاب تر شود پس اگر شما هم تمایل دارید لبخند زیبا را تجربه کنید بهتر است در ادامه مطلب با ما همراه باشید و در خصوص این روش های ترمیمی دندان اطلاعات بیشتری به دست آورید تا در هنگام مراجعه به دندانپزشک زیبایی به راحتی بتوانید بهترین روش را انتخاب کنید.

انواع ترمیم های دندان

امروزه مشاهده می شود یکی از مهمترین اموری که توسط دندانپزشکان زیبایی صورت می ‌گیرد، ترمیم دندان به صورت ‌های مختلف است. به طور کلی باید بدانید ترمیم‌ دندان راهکاری است که با استفاده از آن پوسیدگی دندان برداشته شده و مواد خاصی به عنوان جایگزین دندان قرار داده می شود که این امور منجر به ترمیم دندان های پوسیده خواهد شد. حال در اینجا باید توجه داشته باشید که از جمله مهمترین موارد در هنگام مراجعه به دندانپزشکی های زیبایی برای ترمیم دندان، پاسخ به این سوال است که آیا شما با انواع ترمیم های دندان آشنا هستید یا خیر؟ زیرا در هنگامی که این دندانپزشکان مراجعه می‌کنید باید یکی از این روش ‌ها را برگزینید.

انواع ترمیمهای دندانی (آمالگام یا کامپوزیت)

ترمیم دندان با آمالگام

قبل از اینکه برای ترمیم دندان به دندانپزشک زیبایی مراجعه کنید ابتدا بهتر است با دو روش مرسوم برای ترمیم دندان یعنی آمالگام و کامپوزیت آشنا شوید. شاید بسیاری از شما با این سوال مواجه شده باشید که در بین انواع ترمیم های دندان کدام روش بهتر است؟ به طور کلی باید بدانید آمالگام نوعی آلیاژ فلزی بوده که جزو قدیمی ترین مواد جهت ترمیم دندان ها به شمار می رود و به دلیل مزایایی که دارد هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد. معمولاً از این روش ترمیم دندان در صورتی استفاده می‌ شود که زیبایی دندان اهمیت چندانی نداشته باشد و در منطقه ای از دهان نیاز به ترمیم داشته باشد که فشار جویدن در آن زیاد باشد که طبیعتاً در دندان های عقبی در فک بالا این نوع ترمیم بسیار کاربرد دارد. مراحل انجام این روش ترمیم دندان به گونه ای است که ابتدا بی حسی موضعی در محل استفاده شده و سپس پوسیدگی از روی دندان برداشته می شود. بعد از آن لازم است در ترمیم آمالگام با زوایا و ابعاد خاصی دندان تراش داده شود و آمالگام در حفره قرار بگیرد که در اینجا تنظیم ارتفاع پرکردگی و شکل دهی حفره بسیار مهم است.

انواع ترمیمهای دندانی (آمالگام یا کامپوزیت)

ترمیم دندان با کامپوزیت

یکی دیگر از انواع ترمیم های دندان استفاده از ترمیم با کامپوزیت می باشد که لازم است بدانید این روش در دهه‌ های اخیر وارد مارکت های دندانپزشکی شده و بسیار مورد توجه قرار گرفته است، زیرا به طور کلی کامپوزیت نوعی ماده ترمیمی است که همرنگ دندان بوده از این رو استفاده از آن به هیچ عنوان توسط افراد تشخیص داده نمی شود و شما می توانید با استفاده از کامپوزیت زیبایی لبخندتان را حفظ کنید. مراحل انجام ترمیم با کامپوزیت به گونه‌ ای بوده که ابتدا محل با استفاده از بی حسی، بی حس می شود و سپس پوسیدگی برداشته خواهد شد‌ در این روش نیاز به ایجاد حفره ای با ابعاد و فرم خاصی نبوده و این امر از تراش غیر ضروری دندان جلوگیری می کند. بعد از آن آماده سازی به صورت شیمیایی انجام گرفته و کامپوزیت در حفره قرار می گیرد.

انواع ترمیمهای دندانی (آمالگام یا کامپوزیت)

تفاوت روش های ترمیم دندان

حال با توجه به آنچه در خصوص ترمیم دندان به روش کامپوزیت و آمالگام بیان شد لازم است که در مورد تفاوت‌ های این روش ها نکاتی را بیان کنیم. باید توجه داشته باشید از جمله مهمترین مزیت های استفاده از ترمیم کامپوزیت نسبت به آمالگام این بوده که بیمار می تواند پس از ترمیم کامپوزیت بلافاصله غذا بخورد در حالی که در ترمیم آمالگام تا زمان سفت شدن مواد پرکردگی، افراد باید از خوردن غذاهای سفت اجتناب کنند. همچنین در روش کامپوزیت پرکردگی به دندان چسبیده و محکم می شود و برای نگهداری مواد پرکردگی نیاز به ایجاد حفره در دندان نمی باشد در نتیجه بخش کمتری از دندان برداشته خواهد شد در حالی که در روش آلکان این قضیه برعکس است. و اما یکی از مهمترین اشکالات کامپوزیت نسبت به ترمیم آمالگام این بوده که در این روش ماده استفاده شده خاصیت ضد پوسیدگی نداشته و در دراز مدت رنگ و زیبایی خود را از دست می دهد. همچنین باید بدانید کامپوزیت نسبت به دیگر مواد ترمیمی از حساسیت بیشتری برخوردار و لازم است که تکنیک کار با آن بسیار دقیق و حساس باشد. از این رو اگر شما بخواهید در بین انواع ترمیم های دندان ترمیم کامپوزیت را انتخاب کنید حتماً باید با پزشکان با تجربه در ارتباط باشید.

انواع ترمیمهای دندانی (آمالگام یا کامپوزیت)

هزینه انواع ترمیم های دندان

به طور کلی در خصوص هزینه انواع ترمیم های دندان باید گفت این ترمیم ها بسته به روش و نحوه کار متخصصین متفاوت بوده همچنین تعداد دندان هایی که لازم است ترمیم ‌شود در این هزینه تفاوت ‌هایی ایجاد می کند. از طرفی توجه داشته باشید تعداد جلسات مورد نیاز برای ترمیم دندان تعیین کننده این هزینه است.

انواع نخ دندان ارتودنسی و چگونگی استفاده از آن ها

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *