ارتودنسی-سفید کردن دندان

سفید کردن دندان ها یا همان بلیچینگ به معنای سفید کردن دندان هایی است که در اثر گذز زمان و یا در برخی موارد به ضورت ژنتیکی زرد شده اند . این مورد را در نظر داشته باشید که سفید کردن با توجه به مواردی از جمله جنس دندان ها و نوع رنگدانه های رسوب کرده در بین دندان ها با هم فرق دارند. برای سفیدکردن از موادی که دارای پر اکسید هیدروژه هستند استفاده می شود .

آماده سازی دهان برای سفید کردن دندان :

برای سفید کردن دندانها بهتر است ابتدا به ترمیم دندانهای خراب بپردازید و پس از آن اقدام به بلیچینگ کنید.

روش ­های سفید کردن دندان:

در زیر دو روش برای سفیدکردن‌دندان ها توصیه می شود که بهتر است هر دو روش را با هم به کار برید تا نتیجه مطلوب تری را کسب کنید:

سفید کردن دندان ها در کلینیک دندانپزشکی :

در این روش توسط پزشک لثه ­ها از طریق مواد مخصوصی پوشیده می­شود و سپس مواد سفید کردن دندان ها با غلظت مشخص روی دندان ها قرار می­گیرد.این مواد به سه طریق فرآیند سفید کردن دندان ها را انجام می­دهند:

  • نور
  • گرما
  • واکنش شیمیایی

سفید کردن در منزل :

در این روش توسط پزشک در یک جلسه از فک بالا و پایین بیمار قالب گیری انجام می­شود و در جلسه بعدی قالب به همراه ماده لازم برای سفیدکردن تحویل بیمار می­شود،که فضای مناسبی برای قرار گرفتن موادی که باید روی دندان بیمار قرار بگیرد تا دندان سفید شود بین قالب و دندان ها در نظر گرفته شده است.

بهتر است ابتدا سفیدکردن دندان در مطب صورت گیرد تا در زمان کم­تری دندانها سفید شوند و برای ماندگاری درمان صورت گرفته ادامه روند سفیدی دندان در منزل صورت پذیرد که هزینه بلیچینگ در هر دو روش با هم متفاوت است.

دندان قروچه و ارتودنسی

نکات مهم در طول سفید کردن دندانها و مراقبت های بعد از درمان  :

مدت سفید بودن دندان ها وابسته به رژیم غذایی شخص و بهداشت دهان فرد وابسته است.که برای سفید ماندن دندان  بایستی نکات زیر رعایت گردد :

  • در طول درمان و بعد از درمان ،استعمال دخانیت را قطع و مصرف نوشیدنی­های دارای رنگ دانه بایستی کاهش یابد.زیرا این مواد در روند سفید کردن دندانها تاثیر منفی گذاشته و مجددا آنها را تیره می نماید.
  • بهداشت دهان و دندان بایستی کاملا رعایت شود.
  • فاصله زمانی استفاده از مواد سفید کننده دندان بایستی بیشتر از یک ساعت باشد.

برای اینکه سفیدی دندانها در این روش پایدار بماند بایستی در بازه­های مشخصی که توسط پزشک تعریف می­ شود این روش درمانی تکرار شود تا رنگ دانه ها به صورت دائمی باقی بمانند.سفید کردن دندان­ها عارضه خاصی ندارد، ممکن است دندان­ها تا مدتی حساس باشند که معمولا با خمیردندان­های ضد حساسیت قابل درمان است.

سفید کردن دندانها بعد از ارتودنسی:

به توصیه متخصص ارتودنسی (دکتر مسعود داوودیان)، در بیمارانی که ارتودنسی انجام می دهند بهتر است در صورتی که تصمیم به سفید کردن دندان دارند پس از 5 الی 6 ماه بعد از ارتودنسی اقدام کنند.

با وجود تمام موارد بالا این مورد را مدنظر قرار دهید که ممکن است زردی دندان ها عواملی همچون ضربه ، وراثت و یا اختلالات تکاملی داشته باشند.

دیدگاه ها

6 پاسخ به “سفید کردن دندان”

  1. […] صرف زمان بسیار کم هستند استفاده می شود و مناسب است. در بلیچینگ مراجعه کنندگان می توانند فرآیند سفید شدن دندان را در […]

  2. […] بین بردن زخم‌های آفتی، بیرون آوردن دندان نهفته و حتی سفید کردن دندان اشاره […]

  3. […] از بهترین روش هایی که برای انجام این کار وجود دارد سفید کردن دندان ها است، همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم این ترک ها در […]

  4. […] به سلامت و بهداشت دهان و دندان خود اهمیت می دهند. برای سفید کردن دندان روش های زیادی از جمله درمان های خانگی و شیمیایی وجود […]

  5. […] از سفید کننده های دندانی یکی از راه های درخشندگی و سفید کردن دندان بوده و امروزه در بسیاری از برندهای مختلف جهانی و یا در […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *