ارتودنسی

فرسایش دندان و مینا دندان

گذشت زمان و افزایش سن می تواند باعث فرسایش دندان شود. اما در برخی موارد نیز در صورتی که به مراقبت های دندانی رسیدگی نشود ممکن است این فرسایش در سنین پایین نیز مشاهده شود.

فرسایش دندان می تواند کل دندان و یا بخشی از آن را درگیر کند. بدین صورت ممکن است تنها شاهد فرسایش مینای دندان باشیم و یا پوسیدگی و خرابی در کل دندان مشاهده شود.

در این مطلب به بررسی مسائل مرتبط با فرسایش و ترمیم مینای دندان می پردازیم:

مینای دندان

مینای دندان درواقع به آن قسمت از دندان اتلاق می شود که در قسمت تاج دندان می باشد. مینا ماده ی معدنی می باشد که در این ناحیه بر روی دندان وجود دارد و می تواند با مصرف نادرست مواد غذایی آسیب ببیند.

ینای دندان ماده ای سخت و با ضخامت چند میلی متر می باشد اما با این حال می بایست از مواد غذایی سالم و مناسب استفاده کنید تا از هرگونه آسیب و فرسایش جلوگیری به عمل آورده باشید.

از جمله مواد غذایی که سبب آسیب به مینای دندان می شود می توان به مواد اسیدی(همچون آبلیمو)، مواد قندی مانند شکر و شیرینی جات زیاد، اشاره کرد که باعث از بین رفتن مینا شود.

لازم به ذکر است که ترمیم مینای دندان صورت پذیر نمی باشد. زیرا یک ماده ی معدنی است و خاصیت خود ترمیم ندارد. در صورتی که بر اثر مواردی مینای دندان شما از بین رفته باشد می توان از روش هایی برای درمان استفاده کرد که در ادامه به آن می پردازیم.

ارتودنسی-فرسایش و ترمیم مینای دندان

انواع فرسایش دندان

فرسایش دندان به شکل های گوناگونی قابل مشاهده می باشد که برخی از این موارد مرتبط با مینای دندان می باشند که در زیر به مختصر توضیحاتی در این خصوص بسنده می کنیم.

ساییدگی دندان یا ابریژن

سایش دندان با مواد خارجی سبب خراشیدگی و ساییده شدن دندان می شود. عموم این ساییدگی با استفاده از مواد خارجی مانند مسواک های سفت، نخ دندان و یا خلال دندان و موارد این چنینی ایجاد می شود.

جراحی ژنیوپلاستی یا جراحی فک و چانه

علاوه بر این مواد می توان به مواد غذایی نیز اشاره کرد. از جمله این مواد غذایی می توان به تخمه آفتابگردان، آجیل و.. اشاره کرد.

برخی دیگر از افراد نیز دچار عادات غلط می باشند که این موضوع نیز سبب آسیب به دندان و فرسایش مینا می شود.این عادات می تواند شامل جویدن مداد، جویدن ناخن و… باشد.

اصطکاک با دندان های دیگر یا اتریشن

در صورتی که افراد دچار دندان قروچه باشند و یا دندان های خود را بر روی یکدیگر فشار دهند، در این صورت سایش دندانی نیز ظاهر خواهد شد و به دندان ها آسیب وارد می شود.

اصطکام دندانی نه تنها باعث فرسایش مینای دندان می شود بلکه در صورت مداومت این حالت، دندان ها نیز کوتاه خواهند شد.

با این حالت، دندان ها نسبت به مواد غذایی گرم و سرد، مواد ترش و شیرین و… حساس تر از قبل می شوند.

خوردگی دندان با اسید یا اروژن

در صورتی که از مواد غذایی که دارای اسید هستند به مدت طولانی استفاده کنید، شاهد حساس شدن دندان خواهید بود که این حساسیت به دلیل تحلیل و سایش دندان و مینای دندان می باشد.

برای مراقبت دندان از این نوع فرسایش از مواد غذایی اسید، نوشیدنی های اسیدی، نوشابه و آب گاز دار و… خودداری کنید.

مینای دندان و ارتودنسی

در برخی موارد نیز ممکن است این سوال برای مراجعه کنندگان برای درمان ارتودنسی پیش آید که آیا ارتودنسی می تواند سبب فرسایش مینای دندان شود؟

در صورتی که در روند درمان ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک و حتی ارتودنسی نامرئی به مشاوره ها و راهنماهای حین درمان ارتودنسی توسط متخصص ارتودنسی توجه داشته باشید، در این صورت هیچ گونه مشکلی در خصوص فرسایش دندان ها در انتظار نخواهد بود.

درواقع متخصص ارتودنسی در جلسه اول درمانی به بررسی تمام موارد پیش رو می پردازد و راهنمایی های لازم برای مراقبت های ارتودنسی دندان را نیز ارائه می دهد. در صورتی که فرد به موارد گفته شده عمل کند، در این صورت نگرانی وجود نخواهد داشت.

ارتودنسی-فرسایش و ترمیم مینای دندان

ترمیم مینای دندان

ترمیم مینای دندان به خودی خود امکان پذیر نیست زیرا مینای دندان عضوی زنده نمی باشد و نمی تواند دندان آسیب دیده را ترمیم کند.

اورجت یا جلوزدگی دندان های جلو

برای ترمیم و درمان مینای آسیب دیده پزشکان مواردی را پیشنهاد می دهند که به شرح زیر می باشد:

ونیر، کامپوزیت و باندینگ دندان:

در این درمان، پزشک جهت ترمیم مینای آسیب دیده، با استفاده از مواد مخصوص و همرنگ با رنگ دندان به ترمیم ساختار دندانی پرداخته می شود. در این حالت دندان ترمیم نمی شود اما در برابر آزارها و ساییدگی های بعدی دندان را محافظت می کند.

روکش دندان:

یکی دیگر از روش های درمان نیز روکش دندانی و یا لمینیت می باشد که در مواقعی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند که شدن آسیب شدید تر از حالت قبل باشد.

نایت گارد:

نایت گارد همان محافظ دندان می باشد که برای جلوگیری از عادات بد مانند دندان قروچه، توسط زشک برای مراجعه کننده طراحی می شود. با این وسیله از آسیب های پیش رو پیشگیری به عمل آورده می شود.

ارتودنسی-فرسایش و ترمیم مینای دندان

پیشگیری از فرسایش مینای دندان

بهترین راه همواره پیشگیری از آآسیب می باشد. برای پیشگیری از مواد غذایی سالم و مناسب استفاده کنید و هم چنین رعایت بهداشت دهان و دندانی را فراموش نکنید.

• اجتناب از نوشیدنی های شیرین

• نوشیدنی ها را به مدت طولانی در دهان نگه ندارید.

• برای عارضه های گوارشی که ایجاد اسید معده می کنند به پزشک مراجعه کنید.

• میان وعده های کمتر، اسید کمتر

• شتستشو و مراقبت دندانی بعد از مصرف مواد غذایی

• استفاده از فلوراید و دهان شویه

• استفاده از آدامس بدون قند

• از لبینیات به میزان بیشتری استفاده کنید.

• چای سبز بنوشید.

• مراجعات منظم به پزشک متخصص

ارتودنسی-فرسایش و ترمیم مینای دندان

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *