متخصص ارتودنسی-لق شدن دندان در طول درمان ارتودنسی

دستگاه ارتودنسی متشکل از بریس، براکت و سیم ارتودنسی است که به صورت مجزا به تک تک دندان ها متصل می شوند و با اعمال نیروی خارجی منجر به حرکت دندان ها می شوند. این روند درمانی ارتودنسی است که خیلی از افراد لق شدن دندان در طول درمان ارتودنسی را به دلیل چسبیدن براکت و بریس ها به دندان های بیمار می دانند.

علت لق شدن دندان در طول درمان ارتودنسی چیست ؟

لق شدن دندان ها در طول درمان ارتودنسی از نگرانی های رایجی است که اکثر بیماران دارند. اما نگران نباشید لق شدن دندان ها در چند روز اول آغاز درمان ارتودنسی که براکت ها وصل شدند یک امر کاملا طبیعی است. علت لق شدن دندان ها به دلیل حرکت آن ها می باشد. زمانی که نیروی زیادی از طریق براکت به دندان ها وارد می شود. دندان ها برای آنکه بتوانند به راحتی حرکت کنند، کمی در جای خود لق می شوند. اصلا جای نگرانی نیست. و با این اتفاق دندان هایتان نمی افتد.
فشاری که از سمت براکت ها به دندان وارد می شود در حقیقت به تاج دندان، ریشه لیگامان پریودنتال و استخوان های فک وارد می شود. این فشار و نیرو در جهت ردیف کردن و قرار گرفتن دندان ها در موقعیت صحیح و اصلی شان است. پس برای ردیف کردن دندان ها اعمال نیروی خارجی به صورت آهسته و مداوم لازم است.

بعد از اتمام درمان ارتودنسی آیا دندان ها همچنان لق هستند ؟

حرکت دندان ها در طول درمان ارتودنسی به سن و جنسیت بیمار بستگی دارد همچنین میزان ناهنجاری دندانی بر میزان حرکت دندان ها بی تاثیر نیست.اما به طور میانگین در ماه حدود یک میلی متر دندان ها جا به جا می شوند. بعد از پایان دوره درمان ارتودنسی تمامی دندان ها در موقعیت اصلی و صحیح خود قرار می گیرند. در این مرحله بازسازی استخوان فک کاملا متوقف می شود و شروع به تثبیت موقعیت جدید خود می کند.
با بر داشتن فشار خارجی ناشی از براکت ها حس لق بودن دندان ها به طور کلی از بین می رود. برای آنکه دندان ها در موقعیت جدید باقی بمانند و به حالت اولیه برنگردند بیمار باید تا مدت ها از نگهدارنده ها استفاده کنند. استفاده از نگهدارنده ها به هیچ وجه موجب لق شدن دوباره دندان ها را در پی ندارد.

قالب گیری ارتودنسی

چه عواملی باعث لق شدن دندان ها در طی درمان ارتودنسی می شود ؟

• انواع بیماری های لثه :

اگر بیمارقبل از درمان ارتودنسی به انواع بیماری های لثه گرفتار بود حتما باید درمان شود و سپس درمان ارتودنسی را آغاز کند. زیرا این افراد در طی درمان ارتودنسی ممکن است بافت استخوانی آن ها ضعیف شود و از بین برود که در نهایت دندان بیمار لق می شود.
بیماری پرودنتال در بزرگسالان بیشتر از کودکان دیده می شود. به دلیل اینکه از شرایط اولیه درمان ارتودونسی سلامت لثه ها است پس بهتر است ابتدا به فکر درمان بیماری پریودنتال باشید. سلامت دهان و دندان و رعایت بهداشت در طول درمان ارتودنسی تضمینی برای موفقیت درمان است.

• شلوغی بیش از حد دندان ها :

دندان هایی که روی هم فشرده و پر ازدحام هستند معمولا زمان بیشتری طول می کشد تا در موقعیت اصلی خود قرار بگیرند. حرکت دندان ها در این نوع ناهجاری ها بسیار کند بوده و البته بیمار لقی و شل شدگی بیشتری در دندان های خود احساس می کند.

• درد مداوم در دندان ها :

در روز های اول که براکت درون دهان قرار می گیرد احساس درد در دهان و دندان های بیمار احساس می شود که با گذشت زمان از بین می رود. اما اگر درد به صورت مداوم باشد، نشان از فشار بیش از حد دستگاه ارتودنسی است. معمولا التهاب لثه و لق شدن دندان ها نیز از نشانه های فشار زیاد است. در این شراط ریشه استخوان فک ممکن است دچار آسیب شود. در این هنگام حتما باید به متخصص اطلاع دهید یا اگر تخصص ارتودنتیست برایتان جای شک بود حتما باید آن را عوض کنید. زیرا یک ارتودنتیست ماهر می داند که فشار بر روی دندان ها باید به آرامی صورت گیرد.
برای جلوگیری از هر گونه آسیب به ریشه استخوان فک و لثه ها بهتر است درمان ارتودنسی خود را به یک متخصص ارتودنسی بسپارید. به بهانه ارزان بود پیش هر ارتودنتیست نروید. حتی در برخی موارد مشاهده شده است که دندانپزشک های عمومی نیز بر حسب تجربه درمان ارتودنسی انجام می دهند که این کار موجب می شود تا سلامت دندان و لثه های بیمار به خطر بیوفتد و درمان موفقیت آمیز نباشد.

کدام نوع درمان ارتودنسی برای من مناسب است

دیدگاه ها

3 پاسخ به “لق شدن دندان در طول درمان ارتودنسی”

  1. […] مطالب بیشتر: مشکلات روزهای اول ارتودنسی، تحمل درد ارتودنسی، لق شدن دندان در طول درمان ارتودنسی […]

  2. ایدا گفت:

    سلام ببخشید من الان ۴ ماه است که پلاکم را دارم و امروز یک چیزی خورد تو دندونم و متجلی شد که پلاکم لق شود . نشکسته فقط وقتی دست بهش میزنم کمی بالا و پایین میرود الان من باید چه کنم

    • admin گفت:

      سلام

      اجزاء فلزی یا پلاستیکی نگهدارنده ها و پلاک های متحرک ممکن است بشکنند یا کج شوند.

      این مساله می تواند مانع قرارگیری صحیح نگهدارنده ها و پلاک های متحرک بر روی دندان ها شود. در صورت شکستن پلاک متحرک ، پلاک را داخل دهان نگذارید و برای تعیین یک وقت زودتر با مطب متخصص ارتودنسی خود تماس بگیرید. و جهت اطلاعات بیشتر مقاله ی پلاک متحرک ارتودنسی را مطالعه کنید.
      با سپاس
      دکتر مسعود داوودیان
      متخصص ارتودنسی در تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *