مسواک مناسب

مسواک شما نقش مهمی در سلامت دهان و دندان شما دارد. این سوال ممکن است برای شما در زمان خرید مسواک به وجود بیاید که یک مسواک مناسب چه ویژگی هایی دارد؟ مسواک نرم باید بخریم یا مسواک سخت؟ هر مسواک طول عمرش چقدر است ؟ مسواک برقی یا مسواک دستی کدامیک بهترند ؟ تمام اینها سوالاتی است که ذهن شما را در خصوص انتخاب یک مسواک مناسب به خود مشغول میکند. در ادامه این محتوا با ما همراه باشید تا به جواب همه سوالاتتان برسید.

 

ویژگی های یک مسواک مناسب

مسواک مناسب و خوب مسواکی است که پس از مدت کوتاهی استفاده پرزهایش ظاهر نامناسبی نداشته باشند. همین الان به سراغ مسواک خود بروید و اگر چنین ظاهری دارد آن را تعویض کنید و اگر مدت کوتاهی (کمتر از 3 ماه ) است که آن را خریداری کردید دیگر به سراغ آن مارک و برند نروید.

 

انواع مسواک ها

مسواک ها در سه نوع نرم ، زبر و متوسط تولید میشوند اما بهترین نوع آنها کدامیک از این سه نوع هستند؟
در بین مردم مسواک نرم طرفداران بیشتری را دارد چرا که قابلیت چرخش در دهان را داشته و پرزهایش می تواند لابه لای دندان ها حرکت کند از این رو مسواک نرم بهتر است از مسواک زبر. از طرفی دیگر مسواکی که زبر است ممکن است در لثه هایی که حساس هستند باعث خونریزی لثه شوند. همچنین سعی کنید از مسواک های نوک گرد یا با برچسب (End Rounded)) استفاده کنید پس این فاکتور را در خرید مسواک خود لحاظ کنید.

 

مسواک مناسب و خوب

اگر ارتودنسی انجام داده اید حتما از مسواک مخصوص ارتودنسی استفاده کنید.

 

برچسب های روی مسواک را بررسی کنید

چنانچه برای خرید مسواک میروید یکی دیگر از ویژگی های یک مسواک مناسب داشتن برچسبی است که تاییدیه انجمن دندانپزشکان ایران بر روی آن درج شده باشد.

تغییرات دندان با افزایش سن

 

مسواک دستی یا مسواک برقی کدامیک را انتخاب کنیم؟

تفاوت چندانی بین مسواک های دستی و برقی وجود ندارد و البته که در مسواک های برقی هم باید سری آن ها را هر 3 ماه یکبار عوض کرد و مسواک های برقی در مقایسه با مسواک دستی هزینه بیشتری را میطلبد.از جمله مزایای مسواک های برقی میتوان به پاکیزگی عمیق تر و بهتر دندان اشاره کرد البته اگر از نوع (rotation-oscillation) باشد، در حالت معمول قابلیت چرخش در مسواک های برقی وجود ندارد و ممکن است بعد از مدتی نحوه مسواک زدن مناسب را از یاد ببرید. مسواک برقی برای افرادی که دارای ناراحتی های مفاصل هستند توصیه می شود.

همچنین بخوانید: نحوه صحیح مسواک زدن ارتودنسی

 

عمر مفید یک مسواک چقدر است؟

شما بایستی هر 3 ماه یکبار نسبت به تعویض مسواک خود اقدام کنید و اگر مسواک برقی دارید سری آن را تعویض کنید مسواک بایستی در فضای مرطوب مثل حمام و دستشویی نگهداری نشود تا میکروب ها به آن رخنه نکنند و بهتر است مسواک ها را درون درپوش نگهداری کنید و از قراردادن مسواک ها در کنار یکدیگر خودداری کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *