ارتودنسی-مقابله با استرس در ارتودنسی

وقتی می خواهید کاری را شروع کنید دچار ترس و استرس می شوید که مبادا آن کار به درستی انجام نگیرد یا اینکه از چگونگی مراحل انجام کار استرس دارید. درمان های پزشکی نیز یکی از فعالیت هایی است که برای بیماران استرس زا است. درمان های مربوط به دهان و دندان بیشترین میزان استرس را برای بیمارن به وجود می آورد. حتی برخی از افراد هستند که حاضرند با مشکلات دندان و فکی خود کنار بیایند ولی برای درمان آن اقدام نکنند. برای مقابله یا استرس در ارتودنسی می توان کار های زیر را انجام داد.

دلیل استرس در ارتودنسی چیست؟

داشتن استرس نسبت به درمان ارتودنسی امری کاملا طبیعی است. اما استرس بیش از حد باعث می شود تا نسبت به درمان تعلل کنید. دلیل این استرس تنها نداشتن اطلاعات کافی از درمان ارتودنسی است. آیا درمان ارتودنسی نتیجه بخش است؟ آیا درمان ارتودنسی با درد و ناراحتی همراه است ؟ آیا درمان ارتودنسی برگشت پذیر است ؟ وقتی جواب این سوالات برای بیمار مبهم باشد و نتواند خود را متقاعد کند که درمان ارتودنسی با کم ترین میزان درد بهترین نتیجه را دارد، آنگاه استرس زیادی غلبه می کند و نمی گذارد بیمار اقدام برای درمان داشته باشد.
توجه داشته باشید که موارد بالا علت استرس قبل از درمان ارتودنسی است. در حین درمان نیز ممکن است استرس در افراد بیشتر به وجود آید. کودکانی که ارتودنسی انجام می دهند بیشتر دچار ترس و استرس هستند، آن ها به دلیل اینکه ممکن است در بین دوستان یا اجتماع مورد تمسخر یا اذیت قرار گیرند از انجام درمان ارتودنسی سرباز می زنند. همچنین ممکن است بچه های بزرگ تر با آن ها درگیر شوند. همچنین کاهش اعتماد به نفس و افزایش شرمندگی کودک از ظاهر خود مهم ترین عامل در بروز استرس در ارتودنسی است.

ارتودنسی دو دندان جلو

برای مقابله با استرس چه کاری باید انجام دهیم؟

• محیط درمانی :

فضای مطب یا کلینیک می توان یک گزینه بسیار عالی برای حفظ آرامش و مقابله با استرس بیماران شود. یک متخصص ارتودنسی باید فضای کلینیک خود را عاری از هرگونه تنش و استرس کند. فضای آرام و لذت بخش کلینیک در گرو دکور و رنگ داخلی سالن است همچنین رفتار کادر کلینیک تاثیر مستقیمی در میزان استرس بیمار دارد. متخصص ارتودنسی کودکان برای باید بتواند شرایط و محیطی ایجاد کند تا کودک به راحتی و بدون استرس بر روی یونیت دندانپزشکی بنشیند. همدلی و آرام کردن بیماران از اقداماتی است که به بیمار آرامش می دهد. در طول درمان اگر کادر کلینیک و متخصص متوجه تنش و استرس بیمار شدند می توانند با گمراه کردن یا حواس پرتی بیمار او را از استرس دور کنند.

• تحقیق درباره ارتودنسی :

قبل از آنکه برای درمان اقدام کنید بهتر است تحقیق مختصری درباره دستگاه های ارتودنسی و نتیجه آن ها داشته باشید. همچنین اطلاع از مراحل ارتودنسی و آگاهی از اینکه عدم درمان چه عوارضی دارد از میزان استرس شما کم خواهد کرد.

• مصرف دارو :

اگر استرس شما به حدی است که قابل کنترل نیست می توانید از دارو های آرامش بخش استفاده کنید. البته تجویز آرام بخش بسته میزان استرس شماست هرچقدر استرس بیشتری داشته باشید آرام بخش قوی تری برای شما تجویز می شود.

• انجام فعالیت فیزیکی :

با انجام حرکات ورزشی می توانید میزان تنش و استرس خود را کاهش دهید. زمانی که برای درمان ارتودنسی استرس دارید این استرس سیستم دفاعی بدن شما را کاهش می دهد از همین فعالیت فیزیکی و ورزش باعث تسکین استرس می شود.

• انتخاب متخصص ارتودنسی مناسب :

از تاثیر گذار ترین موارد بر مقابله با استرسی در ارتودنسی، نوع و رفتار متخصص ارتودنسی است. برخی از ارتودنتیست ها همکاری و رفتار درستی با بیمار ندارند و این باعث استرس بیشتر بیمار شده پس بهتر است ارتودنتیست انتخاب کنید که با آن راحت باشید و بتوانید استرس و مشکلات دندانی خود را با او در میان بگذارید. به دلیل اینکه طول درمان ارتودنسی طولانی است و قرار است تعداد جلسات مکرر زیادی با ارتودنتیست در ارتباط باشید، پس بهتر است فردی را انتخاب کنید که با او احساس راحتی می کنید.

بوی بد دهان - چگونه بوی بد دهان را از بین ببریم

• معاشرت با افرادی که قبلا ارتودنسی انجام داده اند :

قبل از شروع درمان مدتی را با افرادی که ارتودنسی انجام داده اند بگذرانید. معاشرت با این افراد و تجربه آن ها از ارتودنسی خیلی در کاهش استرس کمک می کند. می توانید تمام سوالات و ابهامات خود از درمان ارتودنسی را از آن ها بپرسید و مطمئن شوید که درمانی بدون درد و نتیجه بخش است.

آیا داشتن استرس بر روی روند درمان ارتودنسی تاثیر می گذارد؟

استرس در ارتودنسی ممکن است درمان را سخت تر و درد آور تر کند. اگر در هر مرحله از ارتودنسی با استرس بر روی یونیت دندانپزشکی بنشینید ممکن است درمان سخت تر صورت گیرد. وقتی استرس دارید این تنش عصبی بر روی تمامی بافت های بدن تاثیر منفی می گذارد، حتی بافت های لثه ای. استرس زیاد در طول درمان ارتودنسی روند حرکت دندان ها را کند می کند. آرامش ذهنی در فعالیت های اندام ها داخلی بدن تاثیر مثبتی می گذارد. استرس بیش از حد ممکن است دستگاه ارتودنسی بر روی دندان ها به خوبی قرار نگیرند و مدت زمان بیشتری تحت درمان باشید.

دیدگاه ها

یک پاسخ به “مقابله با استرس در ارتودنسی”

  1. […] توصیه میکنیم مقاله مقابله با استرس در ارتودنسی را مطالعه […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *