ارتودنسی-مشکلات بعد از ارتودنسی

درمان ارتودنسی برای برطرف کردن ناهنجاری های فکی و دندانی است. با توجه به نوع و شدت ناهنجاری از انواع مختلف روش های درمانی ارتودنسی استفاده می کنند. میانگین مدت زمانی که باید از دستگاه ارتودنسی استفاده شود حدود دو سال است. برخی از افراد به دلیل همین مدت زمان طولانی از انجام ارتودنسی سرباز می زنند و تمایلی به مرتب شدن دندان هایشان ندارند. همیشه هم دنبال کوتاه ترین راه برای درمان ناهنجاری های دندانی خود هستند. اما باید بررسی کرد که آیا ارتودنسی کوتاه مدت امکان پذیر است؟ یا خیر.

ارتودنسی کوتاه مدت و چیست و چگونه انجام میشود

ناهنجاری های دندانی و فکی معمولا به طور ناگهانی رخ نمی دهند، بلکه از سن هفت سالگی می توانید به ارتودنتیست مراجعه کنید تا تشخیص دهد که آیا به مشکلات دندانی دچار هستید یا خیر. در دوران کودکی تا اوایل نوجوانی از سن 7 تا 13 سالگی بهترین زمان برای درمان ارتودنسی است. در این زمان که رشد فک و دندان ها هنوز تکامل نیافته است درمان ارتودنسی بهتر نتیجه می دهد و گاهی ممکن است سریع تر نیز انجام بگیرد. عدم درمان در کودکی باعث می شود تا بیمار در بزرگسالی علاوه بر داشتن مشکلات فکی _ گیجگاهی دچار کاهش اعتماد به نفس نیز شود. ناهنجاری های دندانی به دلیل اینکه چهره فرد را نا زیبا می کند موجب کاهش اعتماد به نفس فرد می شود. اگر در بزرگسالی درمان ارتودنسی را آغاز کنید باعث می شود تا درمان شما با ناراحتی بیشتری همراه باشد و نیز دوره درمانی طولانی تری داشته باشید.

برای داشتن ارتودنسی کوتاه مدت چکاری باید انجام داد؟

رعایت نکات بهداشتی از مهم ترین کار هایی است که بیمار در جهت کاهش طول درمان ارتودنسی و بهبود نتیجه ارتودنسی می تواند انجام دهد. استفاده مرتب از دهان شویه و نخ دندان، مسواک زدن به صورت مداوم کار هایی است که باید طبق برنامه و با روش درست انجام شود. زمانی که دستگاه ارتودنسی درون دهان قرار دارد به دلیل اینکه فاصله کمی بین دندان و بریس ارتودنسی به وجود می آید، درنتیجه محل مناسبی برای تجمع پلاک ها و باکتری هاست. با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن (به شیوه درست) می توانید به راحتی این پلاک ها را از بین ببرید.

ارتودنسی دندان عصب کشی شده

رعایت بهداشت و رسیدگی به دندان ها باعث می شود تا از پوسیدگی دندان جلوگیری شود و دندان ها عملکرد بهتری داشته باشند.

زمانی که تحت درمان ارتودنسی هستید، طبق برنامه زمانی معین باید برای بررسی و تنظیم مجدد دستگاه ارتودنسی به پزشک مراجعه کنید. باید تمامی جلسات مراجعه را مرتب و سر وقت بروید. عدم مراجعه منظم باعث می شود تا دستگاه ارتودنسی عملکرد خوبی نداشته باشد در نتیجه موجب افزایش دوره درمانی بیمار می شود. این جلسات برای معاینات وضعیت دندان و بررسی بهبود درمان صورت می گیرد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *