اقدامات لازم بعد از کشیدن دندان

کشیدن دندان درواقع به خارج کردن دندان بدون درد یا خارج کردن از ریشه ی دندان با کمترین آسیب به بافت های اطراف دندان اشاره می کند.کشیدن دندان می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، به عنوان مثال ممکن است پزشک متخصص ارتودنسی شما با توجه به شرایط شما تصمیم به کشیدن دندان شما بگیرد و شما را به پزشک دندانپزشک ارجاع دهد. پس از کشیدن دندان نیاز است تا جای زخم به صورت مناسب بهبود یابد و به مراقبت هایی که پزشک بعد از جراحی گفته شده است عمل کنیم.در این مبحث به اقدامات لازم بعد از کشیدن دندان می پردازیم:

اقداماتی که لازم است بعد از کشیدن دندان انجام دهید تا به بهبود برسید

از اقدامات لازم بعد از کشیدن دندان به میزان کافی استراحت کنید:

یکی از اقدامات لازم بعد از کشیدن دندان، این است که باید خوب استراحت کنید زیرا شاید احساس خوبی داشته باشید اما تا 24 ساعت از فعالیت های سنگین و ورزش خودداری کنید.

بعد از کشیدن دندان برای جلوگیری از افزایش خونریزی و متورم شدن صورت برای استراحت از دو بالش به دلیل بالاتر رفتن سر خود نسبت به بقیه استفاده کنید.

یکی دیگر از اقدامات لازم بعد از کشیدن دندان لخته شدن خون در محل زخم:

اجازه دهید در محل دندان خون لخته شود و محل مورد را نظر را پوشش دهد. در این حال پزشک مورد نظر یک تکه گاز استریل را در محل موردنظر قرار می دهد، گاز استریل را با دندان روی محل مورد نظر فشار دهید تا خونریزی متوقف شود و سعی کنید گاز را هر نیم ساعت تعویض کنید زیرا باعث خونریزی زیاد می شود.

راه دیگر برای جلوگیری از خونریزی این است که شما می توانید بعد از کشیدن دندان از چای کیسه ایی مرطوب در حفره ی دندان استفاده نمایید زیرا اسید موجود در چای باعث لخته شدن خون نیز می شود.

پستانک ارتودنسی

کمپرس یخ:

کمپرس یخ را در محلی از صورتتان که جراحی شده است قرار دهید زیرا با این کار باعث می شود از تورم دندان شما نیز جلوگیری کند. این در صورتی است که در کشیدن دندان ساده تورم وجود ندارد و فقط در دندان هایی که جراحی میشود امکان تورم وجود دارد.

قابل ذکر است که ممکن است تورم بلافاصله صورت نگیرد اما در طی دو الی سه روز رخ دهد در این صورت از کمپرس یخ در روز اول استفاده نمایید زیرا باعث میشود از تورم دندان نیز جلوگیری کند و روش استفاده از آن در 1 الی 2 ساعت به مدت زمان 15 دقیقه روی محل موردنظر گذاشته شود.

استفاده از آب نمک برای شستشوی دهان و دندان:

یکی از اهداف مهم شستشو برای تمیز کردن جای دندان کشیده شده است زیرا از آنجایی که نمی توانیم حفره ی دندان را مسواک بزنیم روش مناسبی که برای تمیز کردن دندان وجود دارد شستشوی دندان با آب نمک است که برای تمیزی و حفظ بهداشت فرد نیز موثر است.

استفاده از آنتی بیوتیک ها:

طبق دستور پزشک بعد از کشیدن دندان، استفاده از آنتی بیوتیک ها به طور مرتب و در زمان مشخص شده مهم و ضروری است و از درد و عفونت دندان نیز جلوگیری میکند.

کارهایی که بعد از کشیدن دندان نباید انجام دهیم:

1-اگر گاز استریلی که در حفره ی دندان توسط پزشک معالج گذاشته شده است را زودتر از زمانی که پزشک تعیین کرده است در بیاوریم باعث کنده شدن لخته ی روی دندان نیز می شود و حفره ی خالی دندان دچار خونریزی و درد ناشی از عفونت می شود.

2-برای حداقل 48 ساعت بعد از کشیدن دندان سیگار نکشید. خود سیگار باعث خونریزی می شود و خشک شدن زخم دندان را به تعویق می اندازد.

قبل و بعد از ارتودنسی

3-در هنگام خوردن مایعاتی مانند آب و آبمیوه و نوشیدنی های دیگر از نی استفاده نکنید زیرا مکیدن باعث تشدید خونریزی مجدد دندان شما می شود.

4- یک ساعت بعد از کشیدن دندان بستنی بخورید.

5-در صورتی که بعد از برداشتن گاز استریل احساس درد کردید از مسکن استفاده نمایید.

6-از تف کردن خودداری کنید

7-بعد از 24 ساعت از زمان کشیدن دندان مسواک زدن را شروع کنید و تا چند روز جای حفره ی دندان را با آرامش بشویید و از محلول آب نمک روزی دوبار به مدت یک هفته برای جلوگیری از عفونت و بهبود زخم نیز استفاده کنید.

دیدگاه ها

3 پاسخ به “اقدامات لازم بعد از کشیدن دندان”

  1. […] شیوه در این بین، کشیدن دندان نیش شیری می باشد تا جای مناسب برای دندان نیش دائمی باز […]

  2. […] بیشتر بخوانید:اقدامات لازم بعد از کشیدن دندان […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *