Extraction of wisdom teeth 1

از آنجایی که به طور معمول در بیشتر فک ها، دندان عقل فضای کافی برای رشد ندارد، در بسیاری از موارد روی دیگر دندان ها تاثیر منفی می گذارد. بنابراین باید در زمان مناسب این دندان کشیده شود. برای کشیدن دندان عقل بهتر است که به متخصص ارتودنسی مراجعه کرد.

بهترین زمان کشیدن دندان عقل چه زمانی می باشد؟

دندان عقل این امکان را ندارد که به طور کامل رشد کند. از آنجایی که فک فضای کافی برای رشد و قرارگیری همه دندان ها را ندارد، دندان عقل معمولا تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. این دندان ها فقط تا حدی از زاویه مستقیم ظاهر می گردند و شرایط رویش آنها روی دیگر دندان ها نیز تاثیرگذار است. این دندان ها با زاویه و در زیر لثه و به صورت پنهان رشد می کنند و در برخی موارد مقدار کمی از آنها ظاهر می شود. بنابراین کشیدن دندان عقل در زمان مناسب دارای اهمیت بالایی است. این دانه ها دارای فضای کمی برای حرکت هستند، البته ممکن است که برخی از افراد هرگز با دندان های عقل خود مشکلی نداشته باشند.

بهترین زمان مناسب کشیدن دندان عقل
بهترین زمان مناسب کشیدن دندان عقل

کشیدن دندان عقل در زمان ارتودنسی

در رابطه با کشیدن دندان عقل بهترین تصمیم گیری در آخر دوره درمان ارتودنسی می باشد. چون احتمال دارد برای درمان ارتودنسی دندانی کشیده شود و جای مناسب برای دندان عقل به وجود آید، یا در این صورت دیگر به درآوردن دندان عقل نیازی نیست. اگر در ابتدای درمان ارتودنسی دندان عقل کشیده شود برای درمان آن دیگر جایی وجود ندارد. حتی اگر در صورتی که با کشیدن دندان در زمان ارتودنسی برای دندان عقل جایی باز نشود، کشیدن آن در آخر ارتودنسی به نفع بیمار خواهد بود. چون در اثر درمان ارتودنسی احتمال دارد یک فضای مختصر به وجود آید و آن به سطح جونده نزدیک‌ تر شود و راحت تر بتوان آن را کشید. در مورد دندان عقل باید گفت که زمانی کشیدن این دندان مناسب خواهد بود که دندان کج رشد کرده باشد، یا دارای جای مناسبی در دهان نباشد. در مواردی که زاویه رویش دندان عقل مناسب نیست موجب صدمه زدن به ردیف دندان ها خواهد شد.

علت تغییر رنگ لثه چیست؟

مراجعه به پزشک متخصص برای دندان عقل

زمانی که یک فردی احساس کند که هنگام کشیدن دندان های عقل او فرا رسیده لازم است که به یک پزشک متخصص ارتودنسی برای کشیدن دندان عقل مراجعه کند. یک متخصص ماهر و با تجربه موقعیت دندان ها را به دقت بررسی کرده و به نحوه قرار گرفتن دندان عقل در کنار دندان ها نیز توجه خواهد داشت. بنابراین به شما توصیه می کند که چه اقداماتی برای کشیدن دندان عقل مورد نیاز می باشد. یکی از بهترین روش هایی که متخصصان ارتودنسی برای تشخیص زمان مناسب کشیدن دندان عقل به کار می برند، این است که از تصاویر رادیوگرافی استفاده می کنند.

چون احتمال دارد متخصص ارتودنسی دندان های دیگر را نیز بکشد و این احتمال وجود دارد که نیازی به کشیدن یا جراحی دندان عقل نباشد، هر بیماری دارای شرایط منحصر یه فرد برای کشیدن دندان های خود می باشد. برای افراد نیاز به درمان با یکدیگر متفاوت خواهد بود. یک متخصص ارتودنسی با تجربه به طور کلی به ارزیابی شرایط دندانی و دهانی بیماران خود پرداخته و به آنها خواهد گفت که آیا نیازی به کشیدن دندان عقل دارند یا نه؟ همچنین یک متخصص ارتودنسی می تواند زمان مناسب کشیدن دندان عقل یا تشخیص دهد.

بهترین زمان مناسب کشیدن دندان عقل

در واقع باید گفت بهترین تصمیم گیری در مورد زمان مناسب کشیدن دندان عقل تا پایان زمان ارتودنسی می باشد. چون ممکن است که متخصص ارتودنسی دندان ها را کشیده و این امکان وجود دارد که به کشیدن دندان نیاز نباشد و فضای مناسبی درفک برای قرارگیری دندان ها به وجود آید.

بهترین زمان مناسب کشیدن دندان عقل

دندان عقل دردناک

در صورتی که دندان عقل درد داشته باشد، و به آن توجهی نشود، احتمال دارد که موجب عفونت جدی شود. این درد در ناحیه فک، اطراف صورت و گوش وجود دارد و از نشانه های عفونت می باشد. در صورتی که این عفونت درمان گردد دیگر مناطق بدن نیز می تواند گسترش پیدا کند و در برخی موارد شدید درمان نشود عفونت می‌ تواند موجب تورم صورت شده و برای فرد نفس کشیدن را سخت کند. همچنین تمیز کردن دندان های عقلی سخت شود. موقعیت آنها در دهان به گونه‌ای است که مستعد گیر کردن ذرات غذایی و پلاکت در اطرافشان هستند، این موضوع موجب به وجود آمدن عفونت در اطراف دهان و دندان شده و سبب به وجود آمدن پوسیدگی و ایجاد کیست در دهان می شوند. از آنجایی که تاثیرات منفی روی دندان موجب می شود که سلامت دندان روی استخوان های اطراف تاثیر بگذارد، باید به زمان مناسب برای کشیدن دندان عقل دردناک توجه کرد.

ارتودنسی و حساسیت

آیا زمان کشیدن دندان های عقل در همه افراد یکسان خواهد بود؟

یکی از سوالات بسیار مهمی که برای اکثر افراد وجود دارد این است که آیا زمان کشیدن دندان های عقل برای همه افراد یکسان می باشد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که این موضوع به شدت به وسعت حاصل از وجود دندان عقل در دهان بیمار و همچنین تاثیراتی که بر روی دیگر دندان ها می‌گذارد بستگی دارد. اما معمولا دندان عقل را باید در سن ۱۸ سالگی به بعد کشید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *