خونریزی لثه

خونریزی لثه می‌تواند بر اثر عوامل مختلفی اتفاق بیفتد. خونریزی لثه عارضه‌ای است که نباید به راحتی از کنار آن گذشت. دلایل زیادی برای جدی گرفتن خونریزی لثه وجود دارد. به عنوان مثال این خونریزی امکان دارد که در نهایت منجر به بروز بیماری‌های مربوط به لثه، از دست رفتن دندان شود.

همانطور که گفته شد خونریزی لثه می‌تواند نشانه بیماری لثه باشد. بیماری مربوط به لثه بر اثر تجمع باکتری‌ها زیر خط لثه ایجاد می‌شود. این باکتری‌ها منجر به ایجاد التهاب و در نهایت قرمزی و تورم لثه‌ها می‌شوند. در صورت به تأخیر انداختن وعدم درمان، این بیماری باعث کنده شدن دندان ها، از دست رفتن استخوان و همچنین ایجاد عفونت می‌شود.

در ادامه‌ی این مطلب به بررسی دلایل دیگر ایجاد خونریزی لثه و همچنین درمان آن می‌پردازیم.

اگر در زمان مسواک زدن دندان های خود متوجه خونریزی لثه شدید و این خونریزی به صورت مداوم بود می بایست که خونریزی دهان خود را جدی بگیرید چرا که این موضوع می تواند دلیل بر بیماری های لثه از قبیل بیماری پریودنتال باشد.

دندانپزشک متخصص ارتودنسی پیشنهاد میکند که حتما دندان های خود را به صورت مداوم و روزانه با خمیر دندان حاوی فلوراید 2 بار مسواک بزنید و به صورت مداوم از نخ دندان استفاده کنید تا از بروز پلاک دندان جلوگیری کنید. همچنین  به صورت منظم به دندانپزشک مراجعه کنید چرا که پزشک متخصص بهتر از هر شخص دیگری می تواند مشکل شما را تشخیص دهد.

اگر در طی درمان ارتودنسی هستید به شما پیشنهاد میکنیم تا این دو مقاله را بخوانید: مسواک زدن ارتودنسی ، نخ دندان کشیدن در ارتودنسی

در نظر داشته باشید خونریزی لثه می تواند دلیل بر عفونت لثه های شما باشد زمانی که پلاکت ها بر روی دهان و دندان شما قرار میگیرند به مروز باعث عفونت در لثه می شوند و در مواردی نیز میتوانند باعث حتی کشیدن دندان و جابجایی دندان شوند.

خونریزی لثه و درمان آن

دلایل خونریزی لثه

دلایل مختلفی می‌تواند باعث ایجاد خونریزی در لثه شود که برخی از آن ها عبارت اند از:

  •  استفاده از داروهایی  مثل آسپرین
  •  عدم تعادل هورمون ها

همچنین عوامل مهم دیگری نیز هستند که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

 عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند منجر به خونریزی در لثه شود. این‌ عدم رعایت بهداشت دهان و دندان طیف وسیعی از اقدام‌ها از جمله مسواک زدن بیش از اندازه دندان ها، استفاده نکردن از نخ دندان به مقدار کافی وعدم شست و شو دندان‌ها بعد از خوردن غذا را شامل می‌شود. در صورتی که به یکی از بیماری‌های مربوط به لثه مبتلا شده باشید بزاق شما خونی است اما اگر خونریزی شما به دلیل رعایت نکردن موارد بهداشتی باشد، پس از عمل کردن به مراقبت‌های بهداشتی این خونریزی متوقف می‌شود.

بیشتر بخوانید: بعد از ارتودنسی چیکار کنیم؟

اضطراب و استرس

زمانی که ما دچار استرس می‌شویم، بدن ما هورمون‌هایی ترشح می‌کند که باعث افزایش جریان خون در دهان می‌شود. هر چند دچار شدن به استرس در موقعیت‌های کوتاه مدت می‌تواند مفید باشد و به ما کمک کند اما اگر دچار استرس طولانی مدت و مزمن شویم، این امر می‌تواند باعث ایجاد یک سری عادت‌های مضر مانند جویدن ناخن‌های خود، فشار دادن فک و دندان قروچه د هنگام شب شود. این عادت‌های مضر در نهایت می‌تواند باعث آسیب دیدن و خونریزی لثه شود.

استعمال دخانیات

مصرف دخانیات نیز می‌تواند باعث خونریزی در لثه شود. استعمال دخانیات از جمله سیگار می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های لثه را بیشتر کند. در تنباکو ماده‌ای به نام نیکوتین وجود دارد که باعث منقبض شدن رگ‌های خونی شده و باعث کاهش پیدا کردن اکسیژن‌رسانی به دهان می‌شود. همچنین استعمال سیگار باعث آزاد شدن یک سری مواد شیمیایی در خون می‌شود که باعث تحریک پوشش داخلی دهان می‌شوند.

درمان ارتودنسی آندربایت

التهاب لثه

التهاب لثه به علت وارد شدن باکتری‌ها به خط لثه ایجاد می‌شود. این التهاب می‌تواند منجر به خونریزی لثه شود. علایم التهاب لثه شامل قرمزی، حساسیت و تورم در اطراف دندان و لثه‌ها است. التهاب لثه در صورتی که به‌موقع تحت درمان قرار نگیرد می‌تواند باعث ایجاد پریودنتال یا بیماری لثه شود.

بیشتر بخوانید: ارتودنسی و جلوگیری از پوسیدگی دندان

 پریودنتیت

یکی دیگر از عوامل خونریزی لثه پریودنتیت است. پرودنتیت در حقیقت یک نوع عفونت باکتریایی است که در لثه و استخوان اطراف دندان ایجاد می‌شود. این عفونت چسبندگی دندان‌ها را از بین می‌برد و باعث لق شدن دندان‌ها می‌شود. این بیماری عفونی به طور معمول به دلیل رعایت نکردن مراقبت‌های بهداشتی مانند مصرف سیگار و استفاده از مشروبات الکلی به وجود می‌آید.

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان یکی دیگر از عوامل ایجاد خونریزی لثه است. پوسیدگی‌های دندانی در حقیقت حفره‌هایی هستند که در درون دندان‌های فرد به وجود می‌آیند. علت اصلی پوسیده شدن دندان‌ها خوردن غذاهایی است که حاوی مقادیر بالایی قند هستند. پوسیدگی‌های دندانی منجر به آسیب دیدن و ایجاد درد در دندان‌ها می‌شود.

تومورها

تومورها از عوامل دیگر خونریزی لثه هستند. تومورها درواقع شامل توده‌هایی از سلول‌های غیر طبیعی هستند که به صورت خارج از کنترل رشد و گسترش پیدا کرده اند. تومورها امکان دارد که در هر ناحیه‌ای از بدن به وجود بیایند اما بیشتر در مناطقی به وجود می‌آیند سلول‌ها در آن با سرعت بیشتری تکثیر می‌شوند. از جمله‌ی این مناطق می‌توان به سینه، دهان، پوست، روده بزرگ، پروستات، معده، رکتوم، دهانه رهم و ریه‌ها اشاره کرد.

تحلیل رفتن لثه

تحلیل رفتن لثه نیز می‌تواند یکی دیگر از دلایل ایجاد خونریزی در لثه باشد. لثه‌ها زمانی که خط لثه از استخوانی که زیر آن قرار دارد عقب نشینی کند دچار تحلیل می‌شوند. هنگامی که خط لثه عقب می‌رود، باکتری‌ها و ذرات غذا این امکان را پیدا می‌کنند تا در زیر خط لثه جمع شده و باعث تشکیل پلاک شوند. سپس پلاک تشکیل شده می‌تواند به جرم تبدیل شود که این امر باعث ایجاد عفونت و التهاب می‌شود.

خونریزی از لثه را جدی بگیرید

به گفته پزشک متخصص جراح لثه در صورتی که لثه شما متورم باشد با مسواک زدن و یا کوچکترین تحریک، خونریزی میکند در برخی از موارد این خونریزی به دلیل مشکل در سیستم انعقاد خون به وجود می آید. پس حتما خونریزی لثه را جدی بگیرید

خونریزی لثه می تواند دلیل بر بیماری های لثه و یا عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و یا مشکلات داخلی بدن باشد.

خمیر دندان مخصوص خونریزی لثه

برای بهداشت دهان و دندان خود می توانید از خمیر دندان های مخصوص خونریزی لثه استفاده کنید این خمیر دندان ها حاوی فلوراید و سدیم کربنات بالاتری هستند و میزان بیشتری از پلاک های دندانی را از بین میبرند.

ارتودنسی-خونریزی لثه

  

کمبود کدام ویتامین باعث خونریزی لثه میشود

ویتامین های زیر باعث تقویت سیستم مویرگی لثه خواهند شد

ویتامین c 

ویتامین c در انواع مرکبات، سیب زمینی، سبزیجات تازه مثل کلم و کاهو و گوجه فرنگی موجود است.

آنتی اکسیدان 

انواع میوه ها مثل لبو، هویج،گلابی،زردآلو، توت فرنگی حاوی آنتی اکسیدان هستند

ویتامین K

ویتامین K  عامل اصلی انعقاد خون است و به وفور در زرده تخم مرغ،گل کلم،گوجه فرنگی، شیر و ماست یافت می شود.

بریس پشت دندانی چیست؟

بیشتر بخوانید:عمل جراحی فک بدون ارتودنسی و عوارض آن

ویتامین E

کمبود ویتامین E  باعث خونریزی لثه خواهد شد.این ویتامین در آجیل ، روغن زیتون و انواع دانه های روغنی موجود می باشد.

نیاسین

در واقع نیاسین ترکیبی از ویتامین B3 است. برای دریافت نیاسین می توانید از قارچ، سالمون،مرغ و گوشت بوقلمون استفاده کنید.

ارتودنسی-تغذیه

درمان خانگی خونریزی لثه

اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که ترجیح میدهید در مرحله اول خودتان نسبت به درمان خونریزی لثه اقدام کنید، موارد زیر را مطالعه بفرمایید:

آب نمک غرغره کنید

غرغره کردن  آب نمک اولین راهکاری است که میتوان برای درمان خونریزی‌های لثه به کار برد.به این صورت که در طی روز 3 یا 4 بار نمک را در آب گرم حل کنید و بعد از خوردن غذا آن را استفاده کنید.

استفاده از عسل

از عسل بر روی لثه های خود بعد از مسواک زدن استفاده کنید دقت کنید که آن را بر روی دندان های خود نمالید چرا که قند ناشی از آن ممکن است موجب خرابی دندان شما شود. عسل خاصیت ضدعفونی کننده دارد.

مسواک زدن با جوش شیرین

جوش شیرین را با آب گرم مخلوط کنید و به صورت خمیر در آورید و از آن به جای خمیر دندان در مسواک زدن استفاده کنید.

از میخک یا روغن میخک استفاده کنید

از روغن میخک بر روی لثه های خود استفاده کنید.

سیگار را کنار بگذارید

استفاده از سیگار و سایر دخانیات باعث بروز بسیاری از مشکلات دهان و دندان می شود. پس اگر از خونریزی لثه رنج میبرید زمان آن رسیده است که سیگار را کنار بگذارید.

بیشتر بخوانید: انحراف فک و روش های درمان آن

در تغذیه خود تجدید نظر کنید

مصرف شیر را در برنامه غذایی خود بگنجانید شیر سرشار از کلسیم است.البته شیر حاوی چربی است و دندانپزشکان معتقدند که یک ساعت قبل از خواب شیر مصرف نکنیم و بعد از آن مسواک بزنید تا چربی حاصل از آن بر روی دندان های شما باقی نماند.

در برنامه غذایی خود استفاده از سبزیجات خام و مرکبات را بگنجانید.

پیشگیری از خونریزی لثه

راه‌های مختلفی برای پیشگیری از خونریزی لثه وجود دارد. به عنوان مثال سعی کنید که از جویدن آدامس در زمان خواب پرهیز کنید. این کار می‌توان به خشک شدن دهان و التهاب لثه منجر شود.

همچنین سعی کنید تا دندان‌های خود را به طور مرتب و حداقل دو بار در روز مسواک بزنید. مسواک زدن باعث پاک کردن پلاک از روی دندان‌های شما و جلوگیری از تجمع باکتری‌ها می‌شود.

نخ دندان کشیدن نیز می‌تواند از بروز خونریزی لثه جلوگیری کند. کشیدن نخ دندان باعث می‌شود تا غذا بین دندان‌های شما گیر نیفتد و دندان‌ها دچار آسیب دیدگی نشوند. ذکر این نکته مهم است که تنها یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید و این کار را بیشتر از یک بار در روز انجام ندهید. همچنین سعی کنید تا بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دهان خود را به خوبی شست و شو دهید. عدم مصرف دخانیات و مشروبات الکلی نیز می‌تواند باعث پیشگیری از ناراحتی و خونریزی در لثه شود.

نتیجه گیری

بسیار مهم است که توجه کنید تنها راه درمان خونریزی لثه مراجعه به یک دکتر دندانپزشک است. یک دندانپزشک به خوبی دندان شما را معاینه کرده تا علت خونریزی را به طور دقیق تشخیص دهد. دندانپزشک همچنین از تجویز دارو برای کمک به کاهش التهاب لثه استفاده می‌کند. همچنین برای جلوگیری کردن از بروز عفونت‌های بیشتر ممکن است که دندانپزشک آنتی بیوتیک تجویز کند.

 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *