ارتودنسی-سفید کردن دندان

سفید کردن دندان ها یا همان بلیچینگ به معنای سفید کردن دندان هایی است که در اثر گذز زمان و یا در برخی موارد به ضورت ژنتیکی زرد شده اند . این مورد را در نظر داشته باشید که سفید کردن با توجه به مواردی از جمله جنس دندان ها و نوع رنگدانه های رسوب کرده در بین دندان ها با هم فرق دارند. برای سفیدکردن از موادی که دارای پر اکسید هیدروژه هستند استفاده می شود .

آماده سازی دهان برای سفید کردن دندان :

برای سفید کردن دندانها بهتر است ابتدا به ترمیم دندانهای خراب بپردازید و پس از آن اقدام به بلیچینگ کنید.

روش ­های سفید کردن دندان:

در زیر دو روش برای سفیدکردن‌دندان ها توصیه می شود که بهتر است هر دو روش را با هم به کار برید تا نتیجه مطلوب تری را کسب کنید:

سفید کردن دندان ها در کلینیک دندانپزشکی :

در این روش توسط پزشک لثه ­ها از طریق مواد مخصوصی پوشیده می­شود و سپس مواد سفید کردن دندان ها با غلظت مشخص روی دندان ها قرار می­گیرد.این مواد به سه طریق فرآیند سفید کردن دندان ها را انجام می­دهند:

  • نور
  • گرما
  • واکنش شیمیایی

سفید کردن در منزل :

در این روش توسط پزشک در یک جلسه از فک بالا و پایین بیمار قالب گیری انجام می­شود و در جلسه بعدی قالب به همراه ماده لازم برای سفیدکردن تحویل بیمار می­شود،که فضای مناسبی برای قرار گرفتن موادی که باید روی دندان بیمار قرار بگیرد تا دندان سفید شود بین قالب و دندان ها در نظر گرفته شده است.

بهتر است ابتدا سفیدکردن دندان در مطب صورت گیرد تا در زمان کم­تری دندانها سفید شوند و برای ماندگاری درمان صورت گرفته ادامه روند سفیدی دندان در منزل صورت پذیرد که هزینه بلیچینگ در هر دو روش با هم متفاوت است.

جراحی دندان عقل

نکات مهم در طول سفید کردن دندانها و مراقبت های بعد از درمان  :

مدت سفید بودن دندان ها وابسته به رژیم غذایی شخص و بهداشت دهان فرد وابسته است.که برای سفید ماندن دندان  بایستی نکات زیر رعایت گردد :

  • در طول درمان و بعد از درمان ،استعمال دخانیت را قطع و مصرف نوشیدنی­های دارای رنگ دانه بایستی کاهش یابد.زیرا این مواد در روند سفید کردن دندانها تاثیر منفی گذاشته و مجددا آنها را تیره می نماید.
  • بهداشت دهان و دندان بایستی کاملا رعایت شود.
  • فاصله زمانی استفاده از مواد سفید کننده دندان بایستی بیشتر از یک ساعت باشد.

برای اینکه سفیدی دندانها در این روش پایدار بماند بایستی در بازه­های مشخصی که توسط پزشک تعریف می­ شود این روش درمانی تکرار شود تا رنگ دانه ها به صورت دائمی باقی بمانند.سفید کردن دندان­ها عارضه خاصی ندارد، ممکن است دندان­ها تا مدتی حساس باشند که معمولا با خمیردندان­های ضد حساسیت قابل درمان است.

سفید کردن دندانها بعد از ارتودنسی:

به توصیه متخصص ارتودنسی (دکتر مسعود داوودیان)، در بیمارانی که ارتودنسی انجام می دهند بهتر است در صورتی که تصمیم به سفید کردن دندان دارند پس از 5 الی 6 ماه بعد از ارتودنسی اقدام کنند.

با وجود تمام موارد بالا این مورد را مدنظر قرار دهید که ممکن است زردی دندان ها عواملی همچون ضربه ، وراثت و یا اختلالات تکاملی داشته باشند.

دیدگاه ها

6 پاسخ به “سفید کردن دندان”

  1. […] صرف زمان بسیار کم هستند استفاده می شود و مناسب است. در بلیچینگ مراجعه کنندگان می توانند فرآیند سفید شدن دندان را در […]

  2. […] بین بردن زخم‌های آفتی، بیرون آوردن دندان نهفته و حتی سفید کردن دندان اشاره […]

  3. […] از بهترین روش هایی که برای انجام این کار وجود دارد سفید کردن دندان ها است، همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم این ترک ها در […]

  4. […] به سلامت و بهداشت دهان و دندان خود اهمیت می دهند. برای سفید کردن دندان روش های زیادی از جمله درمان های خانگی و شیمیایی وجود […]

  5. […] از سفید کننده های دندانی یکی از راه های درخشندگی و سفید کردن دندان بوده و امروزه در بسیاری از برندهای مختلف جهانی و یا در […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *