ortho

رییس هیات مدیره انجمن ارتودنتیست‌های ایران خاطرنشان کرد: برگزاری کلاس‌های آموزشی به صورت غیرقانونی توسط غیرمتخصصین لطمات غیرقابل وصفی را بر سلامت عمومی جامعه وارد می‌کند به خصوص که درمان ارتودنسی با استقبال گسترده آحاد مردم و جامعه دندانپزشکی روبرو است.

دکتر مهتاب نوری در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه ارتودنسی یکی از تخصص‌های مهم و مشکل دندانپزشکی است، اظهار داشت: گرفتن تخصص ارتودنسی، مستلزم گذراندن دوره رزیدنتی سه ساله در دانشگاههای معتبر، پس از دورره دندانپزشکی عمومی خواهد بود.

رییس هیات مدیره انجمن ارتودنتیست‌های ایران با اشاره به اینکه ارتودنسی اولین تخصص معرفی شده در دندانپزشکی و دومین تخصص ایجاد شده در تمامی رشته‌های پزشکی در سطح جهان است که این مطلب حاکی از اهمیت ویژه این تخصص دندانپزشکی خواهد بود، افزود: استفاده نادرست، غیرعلمی و نگاه تجاری به فنون پزشکی به ویژه تخصص ارتودنسی موجب خسارت های جبران ناپذیری بر سلامت مردم خواهد شد.

وی در ادامه، خاطرنشان کرد: برگزاری کلاس های آموزشی به صورت غیرقانونی توسط غیرمتخصصین لطمات غیرقابل وصفی را بر سلامت عمومی جامعه وارد می‌کند، به خصوص که درمان ارتودنسی با استقبال گسترده آحاد مردم و جامعه دندان پزشکی روبرو است.

این دانشیار گروه دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه باید به مساله صلاحدید افرادی که می توانند اقدام به درمانهای ارتودنسی ثابت نمایند توجه کرد، گفت: درمانهای ارتودنسی ثابت جزو برنامه‌های آموزشی دوره‌های دکتری عمومی نبوده و اقدام به این نوع درمان مستلزم طی دوره های تخصصی ارتودنسی خواهد بود.

دکتر نوری با تاکید بر اینکه اقدام به درمان ارتودنسی ثابت یا نامرئی تنها باید توسط متخصصین ارتودنسی صورت پذیرد، افزود: ورود تکنولوژی های جدید درهرحرفه تخصصی تنها انجام درمان توسط متخصص مربوطه را تسهیل خواهد کرد،اما اصل لزوم آموزش تخصصی را نفی نمی کند.

فواید ارتودنسی

این متخصص ارتودنسی در ادامه، توصیه کرد: با توجه به ماده پنج قانون مربوط به مقررات امور پزشکی، دارویی، مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب 1334 با اصلاحات و الحاقات، هیچ یک از صاحبان فنون پزشکی حق انتشار آگهی تبلیغاتی که موجب گمراهی مراجعین می شود را ندارند و انجام این امر خلاف اصول فنی و شئونات پزشکی خواهد بود. لذا افراد قبل ازهرگونه مراجعه جهت انجام درمان‌های ثابت ارتودنسی حتما از وجود پروانه تخصصی ارتودنسی و ارتودنتیست بودن پزشک اطمینان داشته باشند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه درحال حاضر عده ای اقدام به برگزاری دوره های آموزشی ارتودنسی ثابت و توصیه به انجام اقدامات درمانی ارتودنسی ثابت و یا نامرئی توسط دندانپزشکان عمومی می‌کنند درحالی که فاقد مدرک تخصصی ارتودنسی هستند. لذا دندانپزشکان عمومی در دوره های آموزشی فاقد مجوز وزارت بهداشت ثبت نام نکنند زیرا از این طریق موجب سودجویی افراد فاقد صلاحیت اریه کننده این آموزش‌ها خواهند شد.

دکتر نوری در پایان خواستار شد: بر اساس ماده پنج مقررات امور پزشکی، دارویی، مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب1334 با اصلاحات و الحاقات هیچ یک از صاحبان فنون پزشکی حق انتشار آگهی تبلیغاتی که موجب گمراهی مراجعین به آنها می شود را ندارند، بنابراین اقدام به انتشار تبلیغات گمراه کننده در زمینه درمان‌های ارتودنسی نکنند.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *