مراحل ایمپلنت دندان

مرحله اول ایمپلنت دندان

در این مرحله دندانپزشک از طریق عکس برداری، سی تی اسکن و رادیولوژی وضعیت دهان و دندان بیمار را مورد ارزیابی قرار می دهد.در ایمپلنت دندان ساختار فک و همچنین مقاومت لثه تاثیر گذار است و اگر لثه بیمار با ساختار ایمپلنت سازگار نباشد کاشت دندان با شکست مواجه می شود.

مرحله دوم ایمپلنت دندان

پایه تیتانیومی ایمپلنت از طریق برش لثه در داخل استخوان فک با استفاده از جراحی قرار می گیرد.به کمک دریل و مته های پزشکی در لثه بیمار حفره ای ایجاد می شود که پایه تیتانیومی ایمپلنت که پیچی شکل است در آن قرار بگیرد

پس از اتمام این مرحله بیمار درد دارد که از طریق داروهای مسکن قابل کنترل است.جراحی برای کاشت پایه تیتانیومی ایمپلنت به شرح زیر است :

  • یک مرحله ای : در این نوع جراحی حلقه فلزی اطراف ایمپلنت دندانی بعد از جوش خوردن از لثه بیرون می ماند و در ادامه با اتصال یک میله به ایمپلنت تاج ایمپلنت روی آن سوار می شود.
  • دو مرحله ای : در این نوع جراحی پایه ایمپلنت دندانی به وسیله لثه پوشانده می شود و هیچ فشاری به ایمپلنت وارد نمی شود.مدت بهبود این نوع جراحی در فک بالا و پایین متفاوت است.بعد از بهبود قطعه ای شبیه یک پیچ به صورت موقت بر روی آن نصب میگردد و برای ساخت تاج دندان قالب گیری انجام می شود.برای راحتی بیمار تا زمان آماده شدن تاج دندان پروتز موقت نصب می شود که این پروتز بایستی هنگام خواب از دهان خارج گردد.
  • سه مرحله ای : این نوع جراحی نسبت به جراحی یک مرحله ای و دو مرحله ای بیشتر رواج دارد.در این جراحی ابتدا پایه ایمپلنت دندانی قرار می گیرد و بعد از جوش خوردن ایمپلنت دندانی تاج ایمپلنت روی پایه ایمپلنت کار گذاشته می شود.در ادامه کار میله‌ای که اباتمنت نامیده می‌شود به ایمپلنت وصل می‌شود و بعد از التیام لثه دندان مصنوعی کار گذاشته می شود.
عفونت دندان و ارتودنسی

مرحله سوم ایمپلنت دندان

در این مرحله مدت زمانی بیمار و دندانپزشک منتظر می ماند تا پایه تیتانیومی ایمپلنت با استخوان فک برخورد کند و بخشی از آن محسوب شود در این حالت می توان از پایه ایمپلنت برای ریشه و پایه استفاده کرد.

مرحله چهارم ایمپلنت دندان

بعد از محکم شدن پایه تیتانیومی ایمپلنت،اباتمنت که قسمت میانی ایمپلنت است بر روی پایه کار گذاشته می شود.از اباتمنت برای حفظ پروتز و حفظ ساختار فوقانی ایمپلنت استفاده می شود

اباتمنت دارای سه نوع زیر است :

  • اباتمنت هایی که به تنه اصلی پیچ می شوند.
  • اباتمنت هایی که به تنه اصلی چسبیده می شوند.
  • اباتمنت هایی که برای دست دندان کامل استفاده می شوند.

اباتمنت می تواند به صورت زاویه دار و یا به شکل مستقیم استفاده شود.دندانپزشک براساس کاربرد دندان، اباتمنت را بر روی تنه اصلی ایمپلنت قرار می دهد.

مرحله پنجم ایمپلنت دندان

دندانپزشک قالب دندان بیمار را گرفته و سپس اندازه و رنگ تاج دندان را برای لابراتوار مشخص می کند.تاج یا روکش بخشی از ایمپلنت است که مسئولیت اصلی دندان را به عهده داردسایز و رنگ تاج دندانی که ساخته می شود با توجه به ساختار دندان و فضای خالی بین دندانی موجود متفاوت است.در لابراتوار فرم تاج دندان به دلیل اهمیت در تمیز کردن و رعایت بهداشت اولویت بالایی دارد.

پس از انجام ایمپلنت چه مراقبت هایی را می بایست انجام دهیم؟

پس از انجام ایمپلنت دندان می بایست مراقبت های زیر را انجام دهید:

حتما پس از صرف غذا از دهان شویه استفاده کنید و به صورت مداوم 3 بار در روز اینکار را انجام دهید.

در روزهای ابتدایی پس از انجام ایمپلنت در صورتی که درد دارید از مشکن استفاده کنید و چنانچه دندانپزشک شما تجویز آنتی بیوتیک برای شما کرده است به صورت منظم و مداوم آنها را مصرف کنید.

علت خونریزی لثه و درمان خانگی آن + روش های پیشگری

حدود یک هفته پس از ایمپلنت نسبت به خورن غذاهای جویدنی اقدام کنید و در روزهای نخست سعی کنید از مایعات استفاده کنید.

یک هفته از کشیدن سیگار خودداری کنید.

از نی به هیچ عنوان استفاده نکنید.

تا یک هفته پس از انجام ایمپلنت چارتورم هستید و این امری عادی است و در صورتی که بیش از آن بود میتوانید با کلینیک دندانپزشکی و یا پزشک معالج خود تماس حاصل کنید

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *