جراحی فک و ارتودنسی
نقل قول دکتر داودیان درباره جراحی انجام ارتودنسی و جراحی فک

ارتودنسی یک روش بسیار موثر در درمان بسیاری از ناهنجاری‌های دندانی است؛ با این وجود در بسیاری از موارد علاوه بر مشکلات نامرتبی دندان‌ها، ناهنجاری‌های فکی نیز وجود دارد. در این موارد در صورتی که شدت و نوع ناهنجاری شدید باشد نیاز به انجام جراحی فک نیز وجود خواهد داشت و این فرآیند درمان ارتودنسی همراه با جراحی فک را اصطلاحاً ارتوسرجری می‌نامند. در این جراحی نیز همانند هر جراحی دیگری لازم است با رعایت مراقبت‌های بعد از جراحی فک و نیز اقدامات مهم پیش از جراحی به نتیجه مطلوب درمان رسید.


در این محتوا به صورت اختصاصی به بررسی تمامی نکات مهم قبل و بعد از ارتوسرجری (جراحی فک و ارتودنسی) اشاره شده است. در صورتی که شما کاندید جراحی فک و ارتودنسی هستید، بهتر است تمامی نمونه‌های درمان شده از خود دکتر داودیان تا بیمارانی که توسط دکتر داودیان درمان شده‌اند را مشاهده کنید. این محتوا تمام جزئیاتی که شما درباره ارتوسرجری نمی‌دانستید را به شما ارائه کرده و مطالعه دقیق آن شما را از روند درمان کاملاً آگاه می‌سازد.

دکتر داودیان از معدود ارتودنتیست‌هایی هستند که خود اقدام به انجام ارتوسرجری کرده‌اند و نتیجه تلفیق علم و دانش فنی خود را همراه با تجربه واقعی از جراحی فک را ارائه کرده‌اند. در ویدیوی زیر از روز قبل تا روزهای بعد از جراحی فک همراه با دکتر داودیان به تصویر کشیده شده است. با مشاهده این ویدیو و مرور لحظات مهم قبل و بعد از جراحی فک، شما می‌توانید آمادگی روحی کاملی برای انجام این جراحی پیدا کنید.

تصاویر قبل و بعد از ارتودنسی و جراحی فک دکتر داودیان متخصص ارتودنسی

ناهنجاری عقب بودن فک پایین

دکتر داودیان ناهنجاری عقب بودن فک پایین داشتند. از آنجا که ایشان خود متخصص ارتودنسی هستند و بیماران زیادی را در این زمینه درمان کرده‌اند، به روند درمان این ناهنجاری اشراف کامل داشتند. بنابراین مدت یک سال ارتودنسی پیش از جراحی فک داشته و حدود 6 ماه نیز بعد از انجام جراحی فک ارتودنسی داشتند. در واقع شدت عقب بودن فک پایین ایشان از نوع شدید بود به همین خاطر ارتودنسی به تنهایی کافی نبوده و حتماً انجام جراحی فک الزامی بود. در این تصاویر، مقایسه قبل و بعد از جراحی فک دکتر داودیان را هم در نمای نیم رخ و تمام رخ مشاهده می‌کنید.

تصاویر قبل و بعد از ارتودنسی و جراحی فک یکی از بیماران دکتر داودیان

ناهنجاری جلو بودن فک پایین

خانمی که در این تصاویر مشاهده می‌کنید، مشکل جلو بودن فک پایین و البته نامرتبی شدید دندانی داشتند. شاید به ظاهر ناهنجاری فکی این کیس چندان جلب توجه نکند ولی به هم ریختگی دندان‌ها تا حدی شدید است که درمان ارتودنسی و جراحی فک برای وی الزامی بود. به همین خاطر دوره درمان ارتودنسی این کیس به دلیل پیچیدگی‌های زیاد آن بیش از 2 سال و نیم به طول انجامید. از این مدت حدود یک سال و سه ماه ارتودنسی پیش از جراحی فک و یک سال ارتودنسی بعد از جراحی فک انجام شد. در ادامه تصاویر قبل و بعد از ارتوسرجری دندان‌ها را مشاهده می‌کنید.

تصاویر قبل و بعد از ارتودنسی و جراحی فک یکی از بیماران دکتر داودیان (ناهنجاری جلو بودن فک پایین)

بعد از ارتودنسی و جراحی فک
بعد از ارتودنسی و جراحی فک
حین ارتودنسی و قبل از جراحی فک
حین ارتودنسی و قبل از جراحی فک
قبل از ارتودنسی و جراحی فک
قبل از ارتودنسی و جراحی فک

تصاویر قبل و بعد از ارتودنسی و جراحی فک یکی از بیماران دکتر داودیان (ناهنجاری جلو بودن فک پایین)

نیم رخ بعد از ارتودنسی و جراحی فک
نیم رخ بعد از ارتودنسی و جراحی فک
نیم رخ حین ارتودنسی و قبل از جراحی فک
نیم رخ حین ارتودنسی و قبل از جراحی فک
نیم رخ قبل از ارتودنسی و جراحی فک
نیم رخ قبل از ارتودنسی و جراحی فک

چرا جراحی فک؟

جراحی فک در جهت درمان و بهبود ناهنجاری‌های دو فک و بهبود تناسب قرارگیری دندان‌های فک بالا و پایین انجام می‌شود. البته در مواردی که ناهنجاری‌های دندانی و فکی تا حدی خفیف باشند که به تشخیص متخصص ارتودنسی نیازی به انجام جراحی فک نباشد، می‌توان با ارتودنسی این مشکل را برطرف نمود ولی در موارد حادتر نیاز است علاوه بر انجام ارتودنسی و اصلاح ترتیب دندان‌ها، جراحی فک نیز انجام شود.

در واقع ناهنجاری‌های فکی متوسط تا شدید در افراد بالغ و در سنین بالا با روش‌های ارتوپدی و ارتودنسی کاموفلاژ به طور کامل قابل درمان نیستند. در چنین شرایطی مخصوصاً موارد شدید عقب یا جلو آمدگی فک پایین گزینه ارتودنسی همراه جراحی فک مطرح می‌گردد خصوصاً اگر بیمار، نسبت به بهبود فرم صورت خود نیز تمایل نشان دهد.

چه افرادی باید ارتودنسی و جراحی فک انجام دهند؟

  1. ناهنجاری‌های ژنتیکی دندان و بیماران دارای سندرم.
  2. بیمارانی که طی حادثه‌ای دچار مشکلات شدید دندانی شده‌اند مانند تصادف و یا برخورد با شی.
  3. بیمارانی که فک بالای آنها بزرگ و بیرون زده است و فک پایینشان کوچک است. (و یا بالعکس)
  4. بیمارانی که از بدو تولد دچار ناهنجاری‌های فکی هستند؛ افرادی که طی شرایطی همچون فشار در هنگام زایمان و مواردی از این دست دچار ناهنجاری و مشکلات شده‌اند.
  5. افرادی که فک پایین آن‌ها جلو زدگی متوسط تا شدید داشته باشد (ناهنجاری جلو بودن فک پایین).
  6. افرادی که مشکل عق بودن فک پایین در حد شدید دارند.

افرادی که با اختلال مواجه هستند، مشکلاتی در زمان صحبت کردن دارند، در هنگام بستن دهان و قرار دادن فک‌ها بر روی هم که لب های آنها بر روی یکدیگر قرار نمی گیرد نیازمند جراحی فک و ارتودنسی می باشند.

فردی که به تشخیص دندانپزشک متخصص کاندید انجام جراحی فک می‌شود، لازم است پیش از اقدام به این جراحی همانند هر عمل جراحی دیگری از اقدامات مهم قبل، حین و بعد از آن اطلاع دقیق داشته باشد تا با انجام این اقدامات بهترین نتیجه را از فرآیند جراحی فک به دست آورد. در ادامه برای سهولت بیشتر و طبقه‌بندی بهتر مطالب، هر یک از فازهای قبل، حین و بعد از جراحی فک را به طور مجزا و در چهار دسته بهداشتی، تغذیه‌ای، مراقبتی و دارویی مطرح  می‌شود.

بهترین سن جراحی فک چه زمانی است؟!

به طور کلی بهترین زمان انجام جراحی فک، بعد از اتمام رشد یعنی از 18 تا 21 سالگی انجام می‌شود. با این وجود در برخی از موارد که ناهنجاری‌های فکی بسیار شدید است، نیاز به انجام جراحی زودتر از موعد و یا حتی چند مرحله جراحی فک خواهد بود (این موارد به صورت خاص و معدود دیده می‌شود). فایل صوتی زیر را با دقت گوش کنید تا از شرایط انجام جراحی فک در دوران کودکی مطلع شوید.

تجربه ارتوسرجری

بسیاری از افرادی که کیس جراحی فک و ارتودنسی (ارتوسرجری) هستند، پیش از جراحی نگران این هستند که آیا بعد از جراحی نتیجه خوبی حاصل می‌شود؟ آیا از ظاهر جدید خود راضی هستند؟ این نگرانی‌ها طبیعی است. دکتر داودیان نیز برای همراهی با بیماران کاندید جراحی فک، تجربه جراحی فک خود را بعد از گذشت حدود 8 ماه بیان کردند.

در طول جراحی فک چه مشکلاتی ممکن است برای ما پیش بیاید؟

رابطه جراحی فک و ارتودنسی بسیار نزدیک است و در تعدادی از عمل‌های ارتودنسی نیاز است که شما فک خود را نیز جراحی کنید. یکی از مهمترین مشکلاتی که در جراحی فک وجود دارد این است که این عمل نیز همانند سایر جراحی‌ها درد تقریباً زیادی دارد که جهت تسکین این درد روش‌های زیادی در بخش مراقبت‌های بعد از جراحی فک ذکر شد. مسئله دیگری که در رابطه با جراحی فک مطرح است، مشکلات تکلم و غذا خوردن است که برای بسیاری از افراد نگران کننده است؛ در این رابطه نیز تمامی نکات مهم تغذیه‌ای و راهکارهای کلیدی در این رابطه ارائه شده است. دکتر داودیان به عنوان یک متخصص ارتودنسی که خود تحت جراحی فک نیز قرار گرفته‌اند تجارب خود را از انجام این جراحی به صورت کاملاً دقیق و مراحله به مرحله در اختیار شما قرار داده‌اند. بنابراین در صورتی که لازم است ارتودنسی و جراحی فک انجام دهید بدون نگرانی، فرآیند درمانی خود را آغاز کنید.

اقدامات قبل از جراحی فک

حتماً فردی که می‌خواهد اقدام به جراحی فک کند، تاکنون به میزان کافی در زمینه انتخاب بهترین جراح فک تحقیق کرده است و حالا لازم است برای اقدام به جراحی، طی یک جلسه مشاوره با جراح خود اطلاعات دقیقی از اقدامات لازم پیش از جراحی، به دست آورد؛ به این ترتیب با انجام این موارد فرد بدن خود را برای انجام جراحی آماده کرده و علاوه بر آن با اطلاع از شرایط پیش رو از نظر روحی نیز آماده خواهد شد و آرامش بیشتری خواهد داشت.

سیستم دندانی

اقدامات دارویی پیش از جراحی فک

  1. با اطلاع پزشک و در صورتی که بیمار اضطراب و استرس زیادی پیش از جراحی دارد، می‌تواند شب قبل از جراحی فک یک مسکن آرام‌بخش مانند کلردیازپوکساید (Chlordiazepoxide) 5 میلی گرم مصرف کند. مصرف این دارو به حفظ آرامش بیشتر و خواب بهتر پیش از جراحی بسیار کمک می‌کند.
  2. لازم است از مصرف برخی از داروها مانند آسپرین، بروفن و یا داروهایی مشابه که سبب رقیق شدن خون و ایجاد اختلال در انعقاد خون می‌شود، با مشورت پزشک خودداری شود.
  3. باید از استعمال دخانیات و مصرف الکل، چند روز پیش از جراحی فک خودداری شود.
  4. در صورتی که فرد به دلیل ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و سایر بیماری‌ها، داروهای بخصوصی مصرف می‌کند، حتماً باید این مسئله را با جراح خود در میان بگذارد.

اقدامات بهداشتی پیش از جراحی فک

از جمله اقدامات مهم پیش از جراحی فک می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. خرید یک مسواک کوچک که به راحتی بتوان در دهان خود وارد کرد.
  2. خرید چند دهانشویه آنتی باکتریال مانند کلرهگزیدین.
اقدامات قبل از جراحی فک و ارتوسرجری
اقدامات دارویی قبل از جراحی فک

اقدامات تغذیه‌ای پیش از جراحی فک

در اکثر موارد باید پیش از انجام عمل جراحی فرد حدوداً 8 تا 10 ساعت ناشتا باشد (به اصطلاح پزشکی NPO باشد)؛ یکی از مهمترین دلایل ناشتا بودن قبل از جراحی فک، جلوگیری از حالت تهوع بعد از به هوش آمدن جراحی است که اگر معده بیمار خالی باشد، به راحتی از این مسئله پیشگیری خواهد شد.

اقدامات مراقبتی پیش از جراحی فک

حتما پیش از اقدام به جراحی، لازم است برای داشتن یک نفر همراه در روز جراحی فک هماهنگی‌های لازم انجام شود تا در انجام کارهای شخصی و همچنین مراقبت از بیمار به وی کمک کند.

اقدامات حین جراحی فک

مطمئناً اصلی‌ترین بخش، انجام جراحی فک است که اقدامات این مرحله بر عهده جراح و اقدامات مراقبتی بیمارستانی است؛ در نتیجه نیازی به اقدام خاصی در این مرحله توسط بیمار نخواهد بود و تنها لازم است همانطور که پیش‌تر ذکر شد، فردی به عنوان همراه در بیمارستان حضور داشته باشد.

مراقبت‌های بعد از جراحی فک (دوران نقاهت بعد از جراحی فک چگونه است؟)

در واقع مهم‌ترین بخش در این محتوا، مراقبت‌های بعد از جراحی فک است که با اجرای صحیح این دستورالعمل‌ها، بهبودی سریع‌تر و نتیجه بهتری از انجام جراحی حاصل خواهد شد.

دوران نقاهت بعد از جراحی فک تا چه زمانی ادامه دارد؟

مدت زمانی که بعد از انجام هر عمل جراحی لازم است تا یک سری مراقبت‌های بخصوصی انجام شود را اصطلاحاً دوره نقاهت آن عمل می‌گویند؛ در این مدت زمان که از روز اول بعد از جراحی شروع شده و معمولاً تا چند ماه ادامه پیدا می‌کند، لازم است که بیمار از نظر انجام فعالیت‌های روزمره و نیز رژیم غذایی مراقبت‌های ویژه‌ای داشته باشد تا به بهترین نتیجه از عمل جراحی رسیده و بهبودی نیز سریع‌تر حاصل شود. مدت زمان بهبودی هر بیمار با توجه به نوع جراحی، سن بیمار و شرایط روحی و جسمی وی متفاوت خواهد بود.

بعد از جراحی فک چند روز در بیمارستان بستری هستید؟

لازم است بیمار در حدود 24 ساعت بعد از جراحی فک در بیمارستان بستری باشد تا مراقبت‌های لازم در ساعات اولیه بعد از جراحی توسط کادر درمانی بیمارستان برای وی انجام شود. در این مدت داروهای تجویز شده از طریق تزریق وریدی و داخل سرم (IV) انجام می‌شود.

در دو ویدیوی زیر تغییرات صورت از روز اول تا روز چهاردهم بعد از جراحی فک دکتر داودیان را از دو نمای روبه‌رو و نیمرخ مشاهده می‌شود؛ مشاهده این ویدیوها کمک می‌کند تا فردی که قرار است تحت جراحی فک قرار بگیرد، تصویر کاملاً واضحی از تغییرات صورت خود تا دو هفته بعد از جراحی فک داشته باشد.

اقدامات مراقبتی بعد از جراحی فک

  1. بهتر است از روز دوم بعد از جراحی، بیمار سعی کند که به آرامی راه برود؛ این مسئله به بهبود سریع‌تر وی بسیار کمک می‌کند.
  2. برای کاهش تورم بهتر است در هنگام استراحت حتما کمی سر خود را بالاتر از بدن (در حدود 45 درجه) قرار دهد.‌ این کار را می‌توان با قرار دادن تعدادی بالش زیر سر به راحتی انجام داد. این مسئله زمانی که مخصوصاً فک بالا تحت عمل جراحی قرار گرفته است، بسیار اهمیت بیشتری پیدا می‌کند زیرا تنفس بسیار مشکل می‌شود و در صورتی که سر بالاتر از بدن نباشد، تنفس مشکل‌تر خواهد شد.

اقدامات تغذیه‌ای بعد از جراحی فک

  1. باید دقت داشت از آنجا که در روزهای ابتدایی جراحی فک، به دلیل اینکه بیمار قدرت جویدن خوبی ندارد حتماً باید مواد غذایی را به صورت کاملاً پوره و میکس شده استفاده کند.
  2. حدوداً دو هفته بعد از جراحی فک، نباید برای خوردن از قاشق استفاده کرد و در نتیجه برای وارد کردن مواد غذایی به دهان خود یا باید در داخل لیوان و به شکل مایعات آن را مصرف کرد (این روش برای افرادی که هر دو فک خود را به صورت همزمان جراحی کرده‌اند، مناسب نخواهد بود) و یا باید از سرنگ گاواژ استفاده کرد.
  3. حتماً باید رژیم غذایی بیمار پر کالری باشد تا احساس گرسنگی و ضعف بدن او جبران شود.
  4. بهتر است نوشیدنی‌های گازدار مصرف نشود زیرا این نوع نوشیدنی‌ها سبب تضعیف معده و ایجاد حالت تهوع خواهد شد.
  5. در صورتی که فرد با یک متخصص تغذیه در ارتباط است، در صورت نیاز و تشخیص پزشک می‌تواند از مکمل‌های غذایی نیز استفاده کند.

اقدامات دارویی بعد از جراحی فک

  1. طی 3 روز بعد از جراحی فک، جهت کاهش تورم و آماس، آمپول دگزامتازون و برای کاهش درد نیز آمپول کتورولاک تزریق می‌شود.
  2. کپسول آناهیل (بین یک تا سه عدد روزانه با تجویز پزشک) جهت کاهش تورم (ادم) مصرف می‌شود.
  3. از شربت سوسپانسیون ایبوپروفن هر 6 ساعت یک بار برای کاهش درد استفاده می‌شود.
  4. در صورت احساس درد شدید، بهترین راه کاهش درد، استفاده از شیاف دیکلوفناک است.
  5. از آنتی بیوتیک سوسپانسیون کو-آمکسی-کلاو برای جلوگیری از عفونت بعد از عمل فک استفاده می‌شود.

در ویدیوی زیر، صفر تا صد مراقبت‌های بعد از جراحی فک را دقیقاً بعد از گذشت سه روز از جراحی فک، از زبان دکتر داودیان ارائه شده است.

این ویدیو را با دقت ببینید، شاید نتیجه جراحیتان تغییر کند!

اقدامات بهداشتی بعد از جراحی فک

دقت داشته باشید که هر چه بهداشت دهان بیشتر رعایت شود، زخم‌های فرد زودتر التیام پیدا می‌کند.

  1. در صورت امکان بهتر است از همان روز اول بعد از جراحی فک، چند مرتبه داخل دهان مسواک زده شود؛ نیازی نیست که حتماً به همان شکل معمول و به مدت طولانی فرآیند مسواک زدن انجام شود، تنها لازم است که روی دندان‌ها تمیز نگه داشته شود.
  2. در صورت عدم امکان دسترسی به دندان‌های انتهایی و تمیز کردن آن‌ها، استفاده از دهانشویه می‌تواند تا حد زیادی به بهداشت دهان کمک کند.

تکلم بعد از جراحی فک چگونه است؟!

بسیاری از افرادی که تحت جراحی فک و ارتودنسی قرار می‌گیرند، تصور می‌کنند با حرف زدن و تکان دادن فک خود بعد از جراحی، ممکن است مشکلات جدی برای آن‌ها به وجود بیاید، با این وجود دکتر داودیان طبق تجربه شخصی خود از انجام ارتوسرجری، از شب اول بعد از جراحی فک، به آرامی حرف زده و با تکیه بر کش‌های ارتودنسی که سبب استحکام بیشتر فک‌ها می‌شوند، به آرامی فک خود را حرکت می‌دادند.

نقل قول دکتر داودیان متخصص ارتودنسی درباره بهبودی بعد از جراحی فک
نقل قول دکتر داودیان متخصص ارتودنسی درباره بهبودی بعد از جراحی فک

چه زمانی بعد از جراحی فک، اثر بی‌حسی در صورت از بین خواهد رفت؟!

اثر بی‌حسی بعد از این جراحی ممکن است تا چندین ماه (معمولاً بین 2 تا 6 ماه) در لب‌ها، زبان و بخش‌های دیگر صورت باقی بماند؛ بیمار باید این مسئله را دانسته و با آن کنار بیاید؛ با این وجود در صورتی که تمایل داشته روند از بین رفتن بی‌حسی سریع‌تر انجام شود استفاده از لیزر یک راه حل بسیار مناسب و موثر خواهد بود؛ حتی دکتر داودیان به عنوان یک ارتودنتیست که تحت جراحی فک و ارتودنسی (ارتوسرجری) قرار گرفته‌اند نیز بعد از حدود 14 روز از عمل جراحی، تحت درمان با لیزر قرار گرفتند.

ارتودنسی سرامیکی چیست و چه مزایا و معایبی دارد

استفاده از لیزر در از بین بردن بی‌حسی بعد از جراحی فک چه تأثیری دارد؟!

همان‌طور که ذکر شد، در صورتی که فرد بخواهد اثر بی‌حسی بعد از ارتوسرجری را سریع‌تر از بین ببرد، استفاده از لیزرهای کم توان دیود پیشنهاد می‌شود. اشعه این نوع لیزر که با طول موجی در حدود 660 نانومتر به بخش‌های بیرونی صورت و نیز داخل دهان تابانده می‌شود، التهابات بعد از جراحی فک را در طی حدود 14 جلسه به طور محسوسی کاهش می‌دهد. بیمار می‌تواند حدود 2 تا 3 هفته بعد از انجام جراحی فک اقدام به استفاده از این روش درمانی موثر کند.

هزینه ارتودنسی و جراحی فک

به طور کلی ارتودنسی به تنهایی به دلیل دوره درمان تقریباً طولانی، استفاده از دستگاه‌های متفاوت و البته ماندگاری نتیجه آن هزینه تقریباً قابل توجهی دارد؛ با این وجود بهتر است به این هزینه به چشم یک سرمایه‌گذاری بلند مدت بر روی سلامتی و زیبایی خود نگاه کنید. حال اگر درمان ارتودنسی به تنهایی کافی نباید و نیاز به انجام جراحی فک باشد، مطمئناً هزینه بیشتری را شامل می‌شود.

دریافت اطلاعات بیشتر درباره هزینه ارتودنسی و جراحی فک

ویدیوهای جراحی فک و ارتودنسی

مشاوره حضوری برای جراحی فک و ارتودنسی در شمال تهران

در صورتی که ساکن مناطق شمالی تهران همانند نیاوران، اقدسیه، زعفرانیه، جردن، شریعتی، میرداماد، پاسداران و سایر محله‌های این مناطق هستید و قصد مراجعه به یک متخصص ارتودنسی در شمال تهران را دارید، می‌توانید به کلینیک ارتودنسی دکتر داودیان مراجعه کرده و جهت انجام ارتودنسی و جراحی فک (ارتوسرجری) اقدام نمایید.

آدرس: تهران، شریعتی، بین میرداماد و ظفر، خیابان منظرنژاد،ساختمان پزشکان منظرنژاد،طبقه 3، واحد 11

کلینیک شریعتی سیمادنت

دریافت نوبت

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden

مشاوره حضوری برای ارتودنسی و جراحی فک در غرب تهران

علاوه بر مناطق شمالی تهران، دکتر داودیان در غرب تهران نیز شعبه دیگری از کلینیک تخصصی ارتودنسی دارد و در نتیجه اگر ساکن مناطقی همانند صادقیه، ستارخان، مرزداران،جنت آباد، سعادت آباد یا حتی کرج هستید، شما می‌توانید برای دریافت مشاوره حضوری و نیز انجام ارتوسرجری به شعبه ستارخان کلینیک ارتودنسی دکتر داودیان مراجعه کنید.

آدرس: تهران، خیابان ستارخان، بین خیابان شادمهر و بهبودی، ساختمان پزشکان ستارخان، طبقه ۵

کلینیک سیمادنت ستارخان

دریافت نوبت

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden

در صورتی که ناهنجاری‌های دندانی و فکی تا حدی حاد باشد که انجام ارتودنسی به تنهایی مشکلات فکی را برطرف نکند، جراحی فک نیز به فرآیند درمانی اضافه می‌شود؛ در نتیجه این امر ارتودنسی و جراحی فک می‌توانند رابطه نزدیکی با یکدیگر داشته باشند. گاهی اوقات متخصص ارتودنسی تشخیص می‌دهد که میزان نامرتب بودن دندان‌های شما بسیار زیاد است و به همین علت لازم است در ابتدا درمان ارتودنسی خود را شروع کرده و زمانی که فرآیند درمان به حدی پیشرفت کرد که آماده انجام جراحی فک شدید، وارد فاز بعدی درمان خود شوید. در چنین شرایطی شما باید نکات بسیار مهمی را درباره ارتودنسی و جراحی فک بدانید تا بتوانید با دیدی باز درمان خود را شروع کنید.

ارتودنسی و جراحی فک (ارتوسرجری)

نامرتبی دندان‌ها و نامناسب بودن موقعیت فک‌ها نسبت به یکدیگر مشکلاتی است که برای درمان آن‌ها ارتودنسی انجام می‌شود. حال در این میان شرایط متفاوتی وجود دارد از جمله:

  1. در صورتی که بیمار تنها با نامرتبی دندان‌ها روبه‌رو باشد، می‌توان این مشکل را با انجام ارتودنسی به تنهایی درمان نمود.
  2. در بسیاری از موارد علاوه بر مشکلات و نامرتبی دندان‌ها، مشکلات فکی نیز وجود دارد، در چنین شرایطی در صورتی که نوع ناهنجاری خفیف باشد و یا در سن مناسب و در دوران کودکی جهت درمان اقدام شده باشد، می‌توان بدون نیاز به جراحی فک و تنها با ارتودنسی که به ارتودنسی کاموفلاژ یا ارتودنسی بدون جراحی فک معروف است، این ناهنجاری‌ها را درمان نمود.
  3. در مواردی که شدت ناهنجاری فکی تا حدی شدید باشد که نتوان تنها با ارتودنسی آن را درمان نمود لازم است که ارتودنسی و جراحی فک به صورت دو درمان مکمل انجام شود. این روش درمان ترکیبی از حساسیت بالایی برخوردار است و لازم است که توسط بهترین متخصص ارتودنسی و جراح فک انجام شود.

ارتوسرجری چیست؟

در بخش قبلی اشاره کردیم که در صورت تشخیص متخصص ارتودنسی باید در کنار عمل جراحی فک انجام شود که به انجام این دو اقدام در کنار یکدیگر ارتوسرجری گفته می‌شود. حال سوالی که ممکن است برای شما پیش آمده باشد این است که چه نیازی به انجام عمل ارتوسرجری است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که تقارن داشتن دندان های شما باعث می‌شود تا زیبایی ظاهری شما به میزان زیادی افزایش پیدا کند و در کنار این موضوع باعث می شود تا در آینده بیماری‌های مربوط به فک و دندان‌ها نیز برای شما پیش نیایند.

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که در رابطه با ارتودنسی و جراحی فک پرسیده می‌شود، ارتباط این دو فرآیند درمانی با یکدیگر است. یکی از سوالات بسیار مهمی که ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد این است که آیا این دو رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که بله زمانی که شما قصد انجام عمل جراحی فک را دارید معمولا اگر دندان های نامرتبی داشته باشید متخصصی که قصد عمل فک شما را دارد نمی تواند این عمل را به خوبی انجام دهد و در نتیجه شما قبل از آن که قصد داشته باشید این عمل را انجام دهید حتما باید سعی کنید دندان های خود را ارتودنسی کنید. بنابراین اگر قصد داشته باشیم رابطه این دو را به شکلی خلاصه بیان کنیم می توان گفت که ارتودنسی در واقع پیش نیاز جراحی فک می باشد. علاوه بر این گاهی اوقات بعد از عمل جراحی فک نیز متخصص اقدام به ارتودنسی دندان های شما می کند تا نظم و ترتیب دندان های شما را از این طریق افزایش دهد.

معمولاً بعد از انجام این عمل متخصص ارتودنسی، انجام ارتودنسی ثابت یا ارتودنسی متحرک را با توجه به میزان درد شما اقدام به تجویز برخی از داروهای مسکن می کند که به شما توصیه می کنیم حتما این مسکن ها را به صورت مرتب مصرف کنید.

دیدگاه ها

2 پاسخ به “جراحی فک و ارتودنسی”

  1. محسن دانه کلایی گفت:

    سلام اقای دکتر عرض ادب الان 20روز از جراحی دو فک و چانه من میگذره در فک بالا به اندازه ی حدود 2سانت از گوشت لثه جوش نخورده خیلی نگرانم اخه نخ بخیه هم نداره انگاری کنده شده فقط کناره هاش بخیه داره ایا جوش میخوره خود به خود یا باید دکتر دوباره بخیه بزنه؟خواهش میکنم جواب بدین خیلی مهمه. ممنون

    • drdavoudian_orthodontist گفت:

      سلام به این بستگی دارد که که میزان بازشدگی بافت فک شما برای جراحی چقدر بوده است؛ در برخی نواحی ممکن است بخیه ضرورتی نداشته باشد؛ به هر حال تشخیص این مسئله بر عهده جراح فک خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *