مشکلات گوارشی و اسید های مخرب دندان

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و تجمع مواد غذایی در بین دندان باعث پوسیدگی  و خرابی دندان ها می شود، اما علاوه بر این مشکلات گوارشی و اسید های مخرب دندان سبب تسریع روند پوسیدگی دندان ها شده است. سعی کنید تغذیه خود را به درستی رعایت کنید. شاید در نگاه اول به نظر شما تغذیه نا درست ربطی به پوسیدگی دندان ها نداشته باشد اما برای آنکه صحت این موضوع را بررسی کنید مطالب زیر را با دقت مطالعه کنید.

 

مشکلات گوارشی و رابطه آن با تخریب دندان ها چیست؟

افرادی که از مشکلات گوارشی رنج می برند باید به خوبی بدانند که مشکلات گوارشی تنها بر روی معده آن ها تاثیر نمی گذارد بلکه بر روی دندان های آن ها نیز تاثیر منفی دارد. افرادی که مرتبا از ناراحتی معده رنج می برند و اسید معده تولید شده آن ها باعث تخریب سطح مینای دندان می شود. با آسیب رسیدن به مینای دندان، پوسیدگی دندان ها سریع تر اتفاق می افتد. زمانی که بیمار دچار مشکلات گوارشی هستند، باکتری های مضر بیشتری به بدن راه پیدا می کند. به همین خاطر باید خیلی مراقب تغذیه خود باشیم.

 

چگونه مشکلات گوارشی سبب تخریب دندان ها می شود؟

معده انسان برای آنکه بتواند مواد غذایی را در بدن هضم کند شروع به تولید اسید های طبیعی می کند. زمانی که فرد وعده غذایی زیادی میل کند به طوری که بیشتر از گنجایش معده وی باشد آنگاه این اسید های طبیعی تولید شده ممکن است به گلو و دهان برگشت پیدا کند. حتی در مواردی که فرد از ناراحتی عصبی رنج می برد ممکن اسید معده آن ترشح کند و موجب معده درد شود. در این هنگام زمانی که اسید معده به دهان و گلو برگشت پیدا می کند، بزاق دهان سطوح اسیدی را به تعادل می رساند در نتیجه با عمل بلع این اسید برگشت داده می شود. در حالت عادی و طی روز این اتفاق تاثیر مخربی بر روی دندان ها نمی گذارد اما افرای که از بیماری رفلاکس معده رنج می برند، در زمانی که خواب هستند موجب آسیب به دندان هایشان می شود. چراکه عمل بلع کمتر صورت می گیرد و درنتیجه بزاق دهان کم تر ترشح می شود. با ترشح نشدن بزاق دهان به اندازه کافی اسید معده به تعادل نمی رسد و باعث تخریب ساختار دهان می شود.

عوامل موثر در هزینه ایمپلنت دندان

 

مواد غذایی قندی چه تاثیری بر روی تخریب و پوسیدگی دندان ها دارد؟

همیشه شنیده اید که می گویند ابنبات یا شیرینی جات زیاد نخورید، دندان هایتان خراب می شود. زمانی که شیرینی جات مصرف می کنید میکروب هایی که در پلاک میکروبی وجود دارد از قند مواد غذایی استفاده می کنند و به اسید تبدیل می کنند. اسید مخرب تولید شده باعث از بین رفتن مینای دندان می شود. که در نهایت پوسیدگی دندان را برای فرد به وجود می آورد. هر چقدر استفاده از مواد قندی بیشتر ، چسبنده تر و از نوع مواد قندی معمولی یا ساکاروز باشد، پوسیدگی دندان ها سریع تر اتفاق می افتد. حذف مواد قندی از مواد غذایی امکان پذیر نیست اما می توان مصرف آن ها را کاهش داد همچنین بعد از خوردن مواد شیرینی حتما باید مسواک بزنید و بهداشت دهان را به طور کامل رعایت کنید تا آسیبی به دندان ها وارد نشود.

 

چگونه متوجه شویم که اسید معده بر روی دندان ها تاثیر گذاشته است؟

اگر دندان های بیمار تغییر رنگ بدهندو رو به تیرگی روند باید توجه کنید که مشکلات گوارشی بر روی دندان ها تاثیر گذاشته است. لبه های دندانی تیز، دندان های کوتاه و ضعیف شده، درد در دهان، حساسیت پیدا کردن به برخی نوشیدنی ها و مواد غذایی از جمله نشانه هایی است که مشکلات گوارشی بر روی دندان ها تاثیر می گذارد.

دیدگاه ها

یک پاسخ به “مشکلات گوارشی و اسید های مخرب دندان”

  1. […] باعث برطرف شدن مشکلات گوارشی نیز می گردد چرا که درست جویدن و هضم مناسب غذا باعث […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *