ارتودنسی-تمیز کردن پلاک متحرک

پلاک متحرک ارتودنسی در چه زمانی استفاده می شود؟

پلاک متحرک می تواند بصورت مستقل و یا قبل و همزمان با درمان ارتودنسی ثابت تجویز گردد. پلاک ارتودنسی بایستی بصورت شبانه روزی به استثنای سه وعده غذایی اصلی غذایی مورد استفاده قرار گیرد. پلاک های متحرک ارتودنسی دندان سبب باطل شدن روزه نمی شوند.

دقت شود اثر بخشی این دستگاهها به استفاده پیوسته و بدون انقطاع آنها بستگی دارد. بعد از هر وعده غذایی و تمیز کردن دندانها به کمک یک مسواک دیگر بدون خمیر دندان روی پلاکها برساژ شده و سپس زیر جریان آب شسته می شوند.

ماساژ سقف دهان به کمک نرمی انگشت شست پس از مسواک زدن دندانها برای تقویت جریان خون و کمک به بهداشت زیر پلاک توصیه می گردد. توجه گردد در چند روز ابتدایی استفاده از پلاکها مشکلاتی از قبیل طعم بد دهان، حالت تهوع، مشکل در تکلم، ترشح زیاد آب دهان و … رخ می دهد که در صورت استفاده مداوم از آنها این مشکلات ظرف مدت چند روز برطرف می گردند.

پلاک ارتودسنی دندان چیست؟

پلاک های ارتودنسی درواقع ابزارهایی می باشد که در زمان قبل، حین و بعد از ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک مورد اسفاده قرار می گیرد. شکل ظاهری پلاک ارتودنسی در انواع مختلفی طراحی شده است. عموما دارای ببدنه ی فلزی همراه با سیم به پلاک به صورت متحرک برای درمان ارتودنسی مورد استفاده قرار می گیرد.

پلاک های متحرک مرتب نگه داشتن دندان ها و هم چنین پس از ارتودنسی دندان برای عدم بازگشت مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه ی استفاده از پلاک ارتودنسی طبق تشخیص و صلاحدید متخصص ارتودنسی تجویز می شود. لازم به ذکر است که بدانید، پلاک های متحرک با توجه به نوع ناهنجاری دندانی هر فرد طراحی می شود.

ارتودنسی-پلاک متحرک ارتودنسی

برای استفاده از پلاک ارتودنسی می توان آن را به راحتی از دهان خارج نمود و برای مراقبت ها و رعایت بهداشت اقدام کرد و دوباره جایگزین کرد.

پلاک متحرک در واقع در دو صورت مورد استفاده قرار می گیرد:

در درمان ارتودنسی متحرک، از پلاک متحرک در انواع مختلف می توان استفاده کرد.

رتینر نیز به عنوان نوعی پلاک متحرک مورد استفاده قرار می گیرد که برای نگهداری وضعیت صحیح دندان ها پس از درمان ارتودنسی ثابت یا ارتودنسی متحرک می باشد.

پلاک متحرک ارتودنسی و ارتودنسی مجدد
ارتباط نگهدارنده متحرک ارتودنسی و ارتودنسی مجدد

انواع پلاک نگهدارنده ارتودنسی

با توجه به میزان ناهنجاری فک و دندان، روش درمان ارتودنسی، مدت زمان درمان و… هر متخصص ارتودنسی برای بیمار تشخیص می دهد که آیا از پلاک نگهدارنده متحرک باید استفاده شود یا خیر؟

هم چنین مدت زمان استفاده از پلاک نیز توسط پزشک تشخیص داده خواهد شد.

درواقع از پلاک متحرک پس از درمان به گونه ای استفاده می شود تا دندان ها به صورت ثابت در جایگاه استاندارد و مناسب خود قرار گیرند و به طور مجدد  به حالت نامرتب قبل بازنگردند.

انواع پلاک های ارتودنسی را می توان به صورت زیر بیان داشت:

-باینیتور

-پلاک نگهدارنده هالی

-پلاک نگهدارنده شفاف

-وسیع کننده کام یا اکسپندر

ارتودنسی-پلاک متحرک ارتودنسی

باینیتور

باینیتور از جمله دستگاه های فانکشنال ارتودنسی دندان می باشد که سبب می شود تا فک پایین برای رشد تحریک شود و در نتیجه به اصلاح ناهنجاری دیپ بایت منجر خواهد شد.

پلاک هالی یا بایت پلین

پلاک هالی برای درمان ناهنجاری مورد استفاده قرار می گیرد که دندان های فک بالاجلوتر از دندان های فک پایین قرار داشته باشند.

لب شکری و درمان ارتودنسی

این پلاک در کام جایگذاری می شود و مقاومت و استحکام بالایی در برابر آسیب دارد.

پلاک نگهدارنده شفاف

پلاک های شفاف نیز می تواند در درمان ارتودنسی متحرک مورد استفاده قرار گیرد. جنس این پلاک از پلاستیک روشن تشکیل شده است که می تواند نوعی از ارتودنسی نامرئی نیز به شمار رود.

اکسپندر یا وسیع کننده کام

وسیع کننده کام خود نیز نوعی پلاک متحرک می باشد که برای وسیع و گسترده کردن کام و قوس دندانی مورد استفاده قرار می گیرد.

ارتودنسی-پلاک متحرک ارتودنسی

مراقبت های پلاک ارتودنسی

مراقبت از پلاک متحرک نیز خود از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا در صورتی که در مراقبت و رعایت بهداشت آن سهل انگاری شود، سبب آسیب به پلاک خواهد شد.

پلاک را در زمان خوردن غذا و مسواک زدن از دهان خارج کرده و در ظرف مخصوص قرار دهید و مجدادا جایگذاری نمایید.

مسواک، نخ دندان و دهان شویه را فراموش نکنید. هم چنین به تمیز کردن پلاک نیز بپردازید.

از محلول مخصوص شستشو، برای شستشو پلاک استفاده کنید.( از آب جوش استفاده نکنید.)

در زمان ورزش، پلاک را از دهان خارج کنید.

برای عادت کردن کام دهان به پلاک، قبل از استفاده کام را مالش دهید.

شما می توانید برای دریافت مشاوره از دکتر مسعود داوودیان، در خصوص روش ارتودنسی دندان و هم چنین اطلاع از هزینه ارتودنسی با کلینیک دکتر داوودیان در ارتباط باشید.

ارتودنسی-پلاک متحرک ارتودنسی

بهداشت در ارتودنسی حرف اول را می زند. تمامی دستگاه های ارتودنسی نیازمند رعایت بهداشت هستند تا عملکرد بهتری داشته باشند تا هیچ مشکلی برای دندان هایتان به وجود نیاورند. در طول درمان ارتودنسی باید بریس و براکت ها را به صورت منظم با مسواک و نخ دندان تمیز کرد. بعد از اتمام درمان ارتودنسی باید یک دوره پلاک برای ثبات وضعیت دندان استفاده کرد. تمیز کردن پلاک های ارتودنسی متحرک بسیار آسان تر از بریس های ارتودنسی است.

چرا باید از پلاک های ارتودنسی استفاده کرد؟

زمانی که دستگاه ارتودنسی از دهان خارج می شود برای آنکه نتیجه درمان بهتر صورت گیرد و درمان برگشت پذیر نباشد از پلاک های ارتودنسی استفاده می کنند. برای تثبیت موقعیت دندان های جدید استفاده از رتینر الزامی است. در مواردی ممکن است بیمار برای همیشه از پلاک متحرک استفاده کند.

چرا باید پلاک های ارتودنسی را تمیز کرد؟

همانطور که گفتیم برخی از پلاک های نگهدارنده یا رتینر ممکن است تا آخر عمر همراه همیشگی بیماران باشد. به همین دلیل مانند هر شی دیگر به مرور زمان دچار ساییدگی و کثیفی می شوند.

اگر نسبت به تمیز کردن پلاک های متحرک غفلت بورزید ممکن است باکتری هایی دهانی بر روی دندان ها و پلاک متحرک تجمع کنند. اولین عوارض از تجمع پلاک های باکتریایی، تغییر رنگ دندان ها و لثه هاست که به رنگ زرد در می آیند. علاوه بر این باعث می شوند تا طعم و بوی بدی در دهان به وجود بیاید. در طولانی مدت پلاک ها منجر به جرم دندانی می شوند و روند پوسیدگی دندان ها را افزایش می دهند.

تمیز کردن پلاک های ارتودنسی چگونه است؟

  • برای آنکه همیشه از پلاک های متحرک تمیزی استفاده کنید کافی است بعد از هر بار خارج کردن آن از دهان، زمانی که پلاک خیس است، آن را تمیز کنید. زیرا اگر آلاینده ها بر روی رتینر باقی بمانند آنگاه سخت می شوند و تمیز کردن آنان با دشواری صورت می گیرد. حتی اگر رتینر تمیز باشد و عاری از هرگونه آلاینده ای باشد ممکن است به مرور زمان بوی بدی بگیرد.
  • بوی بد پلاک متحرک به دلیل پلاک های نامرئی است که بر روی آنان قرار می گیرد. و ممکن است تمیز کردن بعضی از قسمت های رتینر با دشواری انجام شود. درنتیجه بهتر است هر روز پلاک های متحرک را در محلول آنتی باکتریال رتینر یا دندان مصنوعی قرار دهید تا به خوبی ضدعفونی و تمیز شوند.
  • بعد از هر بار خارج کردن پلاک های متحرک باید آنان را در محلولی حاوی یک لیوان آب ولرم با قرص تمیز کننده پروتز متحرک بیاندازید تا بو و طعم بهتری پیدا کنند.
  • به هنگام خارج کردن پلاک ها متحرک اگر هر گونه ذرات ریزی مشاهده کردید می توانید با مسواک نرم این آلودگی ها را پاک کنید. توجه داشته باشید که تنها می توانید از آب یا مایع ظرفشویی برای شستشوی پلاک ها استفاده کنید هیچ گاه نباید از خمیر دندان یا پاک کننده های دیگر بکار ببرید. چرا که روی سطح پلاک خراشیده می شود.
  • گاهی ممکن است رسوب کلسیم بر روی پلاک های متحرک مشاهده شود. در این صورت باید با استفاده از قرص های پاک کننده و مسواک رسوبات را از روی پلاک ها پاک کنید. اگر رسوبات بر طرف نشدند باید از متخصص ارتودنسی بخواهید تا آن ها را با محلول مخصوص شستشو شوند. فقط زمانی که رسوبات کلسیم به داخل پلاستیک نفوذ کرده باشد هیچ راهی برای تمیز کردن آن وجود ندارد و باید یک پلاک جدید تهیه کنید یا با تغییر رنگ پلاک کنار بیایید.
  • پلاک های متحرک وسیله بازی برای کودکان نیست باید از دسترس آنان و حیوانات خانگی خود دور کنید. پلاک ها متحرک متناسب با فرم دندان های بیمار ساخته شده است در نتیجه هر گونه شکستگی، کج شدگی و خم شدگی و تغییر شکل پلاک ها سبب می شود تا به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید و پلاک های جدیدی تهیه کنید. برای سالم نگهداشتن آن ها بهتر است درون یک جعبه پلاستیکی در بسته قرار دهید. تا از هر گونه آسیب و آلودگی جلوگیری نمایید. حتی زمانی که می خواهید برای مدت کوتاهی از دهان خود خارج کنید مانند غذا خوردن، مسواک زدن و انجام فعالیت های ورزشی باز هم باید درون یک جعبه در بسته نگهداری شود.
  • برای تمیز کردن پلاک های متحرک از سفید کننده ها استفاده نکنید. برخی از افراد تصور می کنند که استفاده از سفید کننده ها باعث بهتر تمیز شدن دندان ها و از بین رفتن کامل باکتری ها می شود. ولی متاسفانه این کار تنها باعث از بین رفتن سطح پلاک ها می شود. اگر مقداری جزئی سفید کننده بر روی پلاک باقی بمانند، به هنگام استفاده ممکن است به دندان ها و لثه ها آسیب وارد کند.
  • استفاده از آب بهترین گزینه برای تمیز کردن پلاک هاست اما هیچ گاه از آب جوش استفاده نکنید زیرا فرم پلاک ها را از بین می برد. با وجود اینکه آب جوش باکتری ها را از بین می برد اما گزینه مناسبی برای تمیز کردن پلاک های متحرک نیست.
  • از مسواک دندانی خود برای تمیز کردن پلاک های متحرک استفاده نکنید. سعی کنید دو تا مسواک جداگانه داشته باشید. برای تمیز کردن پلاک های متحرک باید از یک مسواک نرم و تمیز استفاده شود.
با براکت شل شده چیکار کنیم؟