ارتودنسی سرامیکی چیست
نقل قول دکتر داودیان درباره ارتودنسی سرامیکی
نقل قول دکتر داودیان متخصص ارتودنسی درباره ارتودنسی سرامیکی

یکی دیگر از روش های پر طرفدار ارتودنسی دندان که اغلب افراد خاص به دنبال آن هستند ارتودنسی سرامیکی است. برای آن‌دسته از افرادی که جهت صاف و منظم کردن دندان‌های خود، به دنبال نوعی ارتودنسی نامرئی، شفاف و کمتر قابل توجه هستند، ارتودنسی سرامیکی یکی از بهترین گزینه‌های موجود است. در این صفحه، هر آنچه که درباره روش ارتودنسی سرامیکی+ بررسی مزایا و معایب و هزینه‌های آن نیاز دارید، مطرح شده است.

با ارتودنسی سرامیکی حتی در طول درمان نیز می‌توان با خیالی آسوده لبخندی عمیق و زیبا داشت. ارتودنسی ثابت سرامیکی به دلیل داشتن براکت‌های همرنگ با دندان‌ها هیچ نمود ظاهری بدی نخواهد داشت و با همان تاثیرگذاری ارتودنسی ثابت به روش سنتی می‌تواند نامرتبی و ناهنجاری‌های دندانی را درمان نمود. در صورتی که به تشخیص متخصص ارتودنسی، جهت درمان مشکلات دندانی نیاز به درمان با ارتودنسی ثابت باشد، ارتودنسی ثابت با براکت‌های سرامیکی می‌تواند بهترین انتخاب باشد. از آنجا که براکت‌‎‌ها با دندان‌ها همرنگ هستند، این ارتودنسی، به عنوان یکی از انواع ارتودنسی نامرئی نیز شناخته می‌شود.


ارتودنسی سرامیکی چیست؟

بی‌شک اگر برای اولین بار به فردی بگویید، تصویری که در ذهن وی شکل می‌گیرد، همان براکت‌های فلزی سنتی خواهد بود. همان سیستمی که در اصطلاح عامیانه با نام “سیم کشی دندان” شناخته می‌شود. به صورت عادی، ارتودنسی با بریس‌های فلزی انجام می‌شود که در ساده‌ترین حالت متشکل از براکت‌ها و سیم و بندها است.

اگر به جای براکت‌های فلزی، براکت‌هایی از جنس سرامیک شفاف یا (Transparent ceramics) استفاده شود، اصطلاحاً گفته می‌شود که نوع ارتودنسی، سرامیکی است. بنابراین علت نامگذاری این روش به سرامیکی، استفاده از براکت‌های سرامیکی شفاف یا همرنگ مینای دندان به جای براکت‌های فلزی است. در گذشته همه کسانی که با مشکل نامرتبی دندان‌هایشان درگیر بودند به سمت ارتودنسی ثابت به روش معمول می‌رفتند ولی کسانی که با سیم‌های خود مشکل داشتند و به دلیل ظاهر آن چندان تمایلی به درمان با این شیوه نداشتند، پس از گذشت مدتی از درمان ارتودنسی ناراضی شده و  اقدام به خارج کردن براکت‌ها می‌کردند.
با گذشت زمان و پیشرفت علم دندانپزشکی براکت‌هایی از جنس سرامیک پدید آمدند که با توجه به همرنگ بودن آن‎‌‌ها با دندان‌ها، نمود ظاهری بسیار بهتری داشته و افراد به راحتی توانستند از آن استفاده کنند، قابل ذکر است که ارتودنسی سرامیکی دقیقاً مانند ارتودنسی ثابت معمولی به دندان‌ها چسبیده و نمی‌توان همانند ارتودنسی متحرک آن‌ را از دهان خارج نمود.

بریس

تفاوت ارتودنسی سرامیکی و ارتودنسی ثابت معمولی چیست؟!

تنها تفاوتِ ارتودنسی سرامیکی با ارتودنسی ثابت معمولی، جنس و رنگ مواد بکار رفته در ساخت براکت و سیم ارتودنسی است. در حالی که در سیستم بریس ثابت معمولی، جنس براکت‌ها و سیم از فلز است و به راحتی همه افراد متوجه می‌شوند که شما تحت درمان ارتودنسی قرار دارید، در این سیستم، همه چیز همرنگ دندان است و کمتر قابل مشاهده است.

ارتودنسی سرامیکی شاید در نگاه اول ابهتِ خاصی داشته باشد و کمی پیچیده به نظر برسد. با این وجود، در یک کلام می‌توان گفت که برتری ارتودنسی سرامیکی نسبت به ارتودنسی معمولی تنها در نمود ظاهری کمتر و نامرئی بودن آن است. غیر از این مورد، ارتودنسی سرامیکی همانند ارتودنسی معمولی ثابت بوده و همان تاثیرگذاری در درمان ناهنجاری‌های دندانی را دارد.

دقت داشته باشید در صورتی که در انتخاب بین ارتودنسی ثابت فلزی و ارتودنسی ثابت سرامیکی مردد هستید، در جلسه مشاوره با متخصص ارتودنسی خود، در رابطه با هزینه و طول دوره درمان ارتودنسی سرامیکی نیز مشاوره داشته باشید.

  • در واقع ارتودنسی سرامیکی، به دلیل اینکه براکت‌ها از جنس سرامیک ساخته می‌شوند، هزینه بیشتری نسبت به ارتودنسی ثابت با براکت فلزی دارد.
  • همچنین، به دلیل اینکه تنظیم براکت‌های سرامیکی از پیچیدگی بیشتری به نسبت براکت‌های فلزی برخوردار است، طول دوره درمان با ارتودنسی سرامیکی نیز به نسبت ارتودنسی ثابت فلزی بیشتر خواهد بود.
ceramicmetal ortho min

ارتودنسی سرامیکی تا چه اندازه در درمان ناهنجری‌های دندانی موثر است؟!

ارتودنسی سرامیکی تقریباً اغلبِ مشکلاتی که بریس فلزی قادر به اصلاح آن‌ها است را برطرف می‌کند، اما محدودیت‌هایی هم دارد. به عنوان مثال، این روش برای اصلاح مال اکلوژن‌ها و ناهنجاری‌های شدید، گزینه چندان خوبی نیست.

زیرا برای درمان مشکلات شدید، نیاز به اعمال نیروی بیشتری به دندان‌ها است و از آنجا که نیرو از سیم به براکت، سپس به دندان وارد می‌شود، ممکن است براکت تحمل نیروی زیاد را نداشته باشد و مکرراً شکسته شده و یا سیم پاره شود. بنابراین برای مشکلات شدید ارتودنسی ترجیح متخصصین ارتودنسی، درمان با بریس فلزی ثابت است تا ارتودنسی سرامیکی.

عفونت دندان و ارتودنسی

ارتودنسی سرامیکی برای چه افرادی مناسب است؟!

برای آغاز درمان با ارتودنسی سرامیکی، لزوماً قرار نیست بیماران شرایط خاص پیچیده‌ای داشته باشند. گاهی اوقات بیمار دوست ندارد کسی متوجه شود که او، تحت درمان ارتودنسی است، و از طرفی الاینرهای شفاف را هم نمی‌پسندد. در این شرایط، سیستم ارتودنسی سرامیکی را به عنوان یکی از درمان‌های نامرئی به بیمار پیشنهاد می‌شود که در عین زیبایی، راحتی و عملکرد بالا، کسی متوجه آن نمی‌شود.

البته برای حصولِ نتیجه بهتر، ترجیح‌ این است که زمانی سیستم سرامیکی برای بیمار انتخاب شود که تمام دندان‌های دائمی او درآمده باشد. زیرا براکت‌های سرامیکی با حرکات زیاد و نیروهای پیش بینی نشده، مستعد شکسته شدن هستند و زمانی که براکت بشکند، خود به خود این احتمال وجود دارد که طول درمان یا مدت زمان ارتودنسی بیشتر شود.

طول دوره درمان ارتودنسی سرامیکی چقدر است؟!

بریس‌های سرامیکی بسته به نوع و شدت مشکل و ناهنجاری دندانی، حدود 12 تا 18 ماه (و حتی در مواردی ممکن است تا 36 ماه) طول بکشد تا دندان‌های شما را صاف، منظم و تراز کنند. البته در مواردی خاص با ناهنجاری‌های پیچیده دندانی، نیاز به درمان ارتودنسی بیش از دو سال وجود خواهد داشت که در نهایت این مدت زمان توسط متخصص ارتودنسی تعیین می‌گردد.

براکت ارتودنسی سرامیکی
براکت ارتودنسی سرامیکی

رضایت از ارتودنسی سرامیکی


هزینه ارتودنسی سرامیکی

یکی از پر تکرارترین سوالاتی که از دکتر داودیان به عنوان متخصص ارتودنسی پرسیده می‌شود هزینه ارتودنسی است؛ بهتر است این را بدانید که همانند دیگر روش‌های ارتودنسی، قیمت ارتودنسی سرامیکی نیز با توجه به فاکتورهای مختلف متغیر است. در ادامه مهم‌ترین فاکتورهای موثر در هزینه ارتودنسی سرامیکی عبارتند از:

جنس براکت‌ها

حداقل هزینه ارتودنسی سرامیکی به دلیل جنس براکت‌های آن نیز بالاتر از مدل معمولی در حالت ساده است، دلیل این تاثیرگذاری آن است که چون نوع ساخت بریس‌های آن طوری است که ظاهر طبیعی دهان و دندان را بهم نزند. البته نوع براکت‌ها می‌تواند از جنس پلاستیک یا پرسلین نیز باشد که همچنان قیمت‌ها با یکدیگر متفاوت است.

رنگ براکت‌ها

به طور کلی براکت‌های ارتودنسی سرامیکی در 3 نوع شفاف، معمولی و تیره یافت می شوند که هر شخصی نسبت به مدل و رنگ دندان‌هایشان انتخاب می‌کنند که این موضوع نیز بر روی قیمت نهایی ارتودنسی تاثیر گذار است.

شدت نامرتبی دندان‌ها 

این مورد در تمامی روش‌های درمانی تاثیر بسزایی دارد در قیمت نهایی و تمام شده آن دارد، به طور کلی اگر مشکل فرد چندان شدید نباشد و مدت زمان درمان آن کوتاه‌تر شود، هزنیه تمام شده نیز کاهش می‌یابد ولی اگر مشکل نامرتبی شدید باشد قیمت نیز به همان نسبت افزایش می‌یابد. 

قیمت ارتودنسی سرامیکی در کلینیک ارتودنسی دکتر داودیانقیمت به ريال
ارتودنسی ثابت دو فک بدون کشیدن دندان550/۰۰۰/۰۰۰
ارتودنسی ثابت دو فک با کشیدن دندان600/۰۰۰/۰۰۰
ارتودنسی سرامیکی (به ازای هر فک اضافه می شود)20۰/۰۰۰/۰۰۰
ریباند براکت سرامیکی10/۰۰۰/۰۰۰

مزایای ارتودنسی سرامیکی و هم‌رنگ دندان

همانند دیگر روش های درمانی که توسط متخصص ارتودنسی برای بیماران پیشنهاد می‌شود این نیز دارای مزایایی است که در ادامه سعی داریم مهم‌ترین آن‌ها را برایتان شرح دهیم تا با دید بهتری دوره درمان را شروع کرده و هزینه کنید.

  • همرنگ دندان: مواد به کار رفته در بریس‌های سرامیکی می‌تواند شفاف یا به رنگ دندان باشد. این باعث می‌شود طبیعی به نظر رسیده و کمتر دیده شوند.
  • عدم تداخل با تصاویر رادیولوژی و ام‌آرآی: برعکس براکت‌های فلزی که در تصاویر رادیولوژی تداخل ایجاد می‌کنند، براکت‌های سرامیکی در هیچ یک از عکس‌برداری‌های پزشکی تداخلی ایجاد نمی‌کنند.

آیا براکت‌های سرامیکی تغییر رنگ می‌دهند؟!

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که براکت‌های سرامیکی که همرنگ دندان هستند، ممکن است در طول دوره درمان ارتودنسی تغییر رنگ دهند و ظاهر نامطلوبی را ایجاد کنند، ولی بهتر است بدانید که این ادعا کاملاً اشتباه است! فایل صوتی کوتاه ولی مهم زیر از زبان دکتر داودیان متخصص ارتودنسی را به دقت گوش دهید که به طور شفاف، پاسخ این سوال را مطرح کرده‌اند.


معایب ارتودنسی با براکت سرامیکی

هر چند که ارتودنسی سرامیکی دارای یک سری مزایای فوق العاده است ولی از سویی دیگر، معایبی نیز در این روش نسبت به براکت‌های فلزی دیده می‌شود.

  • شکنندگی بیشتر: دوام، استحکام و ماندگاری سرامیک شفاف، نسبت به فلز کمتر است. برآوردها نشان می‌دهد که براکت‌های سرامیکی 2 برابر بیشتر از براکت‌های فلزی احتمال شکستگی دارند. همچنین دیباند کردن یا جدا کردن براکت‌های سرامیکی ممکن است در برخی اوقات به مینای دندان آسیب بزند.
  • طول درمان بیشتر: تنظیم براکت‌های سرامیکی نسبت به براکت‌های فلزی کمی مشکل‌تر است و همین مسئله سبب طولانی‌تر شدن دوره درمان ارتودنسی سرامیکی نیز می‌شود.
  • تغییر رنگ الاستیک‌ها: البته خود سرامیک شفافی که برای ساخت براکت استفاده می‌شود، مقاومت زیادی در برابر تغییر رنگ و ایجاد لکه دارد و دچار تغییر رنگ نمی‌شود. اما الاستیک‌ها و کش‌های ارتودنسی متصل به براکت‌ها، می‌تواند به مرورِ زمان تغییر رنگ داشته باشند.
  • هزینه نسبتاً بیشتری: به نسبت ارتودنسی معمولی، هزینه تمام شده درمان با براکت‌های شفاف بیشتر است. به جز جنس آن ها، دشواری در نصب و به زحمت افتادن متخصصان ارتودنسی نیز باعث افزایش هزینه ارتودنسی می شود.
عوارض ارتودنسی
معایب ارتودنسی سرامیکی
اینفوگرافیک معایب ارتودنسی سرامیکی

مراقبت‌های ارتودنسی سرامیکی

پس از شروع درمان با ارتودنسی سرامیکی، به جهت مراقبت از دستگاه‌ها و بهداشت دهان و دندان در طول درمان، حتما به نکات زیر توجه داشته باشید:

  1. از مصرف خوراکی‌ها و مواد غذایی چسپنده و سفت و سخت مانند پاپ کورن، آدامس، پسته در بسته، سیب کامل، شیرینی جات، آبنبات‌ها و … خودداری کنید.
  2. از خوردن غذاها، میوه‌ها، نوشیدنی‌ها و موادی مانند الکل، آبمیوه‌های صناعی، توت‌ها، سس گوجه فرنگی و … که حاوی رنگدانه هستند خودداری کنید.
  3. برای تمیز کردن دندان‌هایتان از خمیر دندان‌های سفید کننده استفاده نکنید.
  4. هنگام ورزش، از محافظ دهان استفاده کنید. تا خطر آسیب به بریس ارتودنسی سرامیکی و دندان‌ها را کاهش دهید.
  5. دندان‌های خود را دو بار در روز، و هر بار به مدت دو دقیقه مسواک بزنید.
  6. نخ دندان ارتودنسی را به شکلی که متخصص ارتودنسی به شما آموزش می‌دهد، مرتب به دندان‌های خود بکشید.
  7. سیگار نکشید و از هیچ نوع دخانیات استفاده نکنید.
  8. الاستیک‌ها و کش‌های ارتودنسی خود را مکرراً تعویض کنید.

مشاوره حضوری ارتودنسی سرامیکی در شمال تهران

در صورتی که ساکن مناطق شمالی تهران همانند نیاوران، اقدسیه، زعفرانیه، جردن، شریعتی، میرداماد، پاسداران و سایر محله‌های این مناطق هستید و قصد مراجعه به یک متخصص ارتودنسی در شمال تهران را دارید، می‌توانید به کلینیک ارتودنسی دکتر داودیان مراجعه کرده و جهت انجام ارتودنسی سرامیکی اقدام نمایید.

آدرس: تهران، شریعتی، بین میرداماد و ظفر، خیابان منظرنژاد،ساختمان پزشکان منظرنژاد،طبقه 3، واحد 11

کلینیک شریعتی سیمادنت

دریافت نوبت

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden

مشاوره حضوری ارتودنسی سرامیکی در غرب تهران

علاوه بر مناطق شمالی تهران، دکتر داودیان در غرب تهران نیز شعبه دیگری از کلینیک تخصصی ارتودنسی دارد و در نتیجه اگر ساکن مناطقی همانند صادقیه، ستارخان، مرزداران،جنت آباد، سعادت آباد یا حتی کرج هستید، شما می‌توانید برای دریافت مشاوره حضوری و نیز انجام ارتودنسی سرامیکی به شعبه ستارخان کلینیک ارتودنسی دکتر داودیان مراجعه کنید.

آدرس: تهران، خیابان ستارخان، بین خیابان شادمهر و بهبودی، ساختمان پزشکان ستارخان، طبقه ۵

کلینیک سیمادنت ستارخان

دریافت نوبت

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *