ارتودنسی نامرئی چیست دکتر داوودیان

به لطف تکنولوژی‌های جدید، این روزها شاهد شکل‌گیری انقلاب بزرگی در ارتودنسی دندان هستیم، یکی از تکنولوژی‌هایی که چند سالی است تمایل به درمان ارتودنسی را افزایش داده و نتایج خوبی نیز به دنبال داشته، تکنولوژی ارتودنسی نامرئی که به عنوان ارتودنسی شفاف هم شناخته می‌شود. در این مقاله به طور کامل با این روش و تمام آنچه که باید درباره آن بدانید، آشنا خواهید شد.

ارتودنسی نامرئی چیست؟

ارتودنسی نامرئی یا ارتودنسی شفاف همانطور که از نام آن مشخص است به معنی دیده نشدن دستگاه ارتودنسی است. در واقع در این روش ارتودنسی، در هنگام باز کردن دهان و از همه مهم‌تر لبخند زدن، دستگاه‌های ارتودنسی چندان جلب توجه نمی‌کند. ارتودنسی نامرئی یکی از پر طرفدارترین روش‌های درمان نامرتبی دندان است که این روز ها به شدت در میان افراد و متخصصان محبوب شده است، قابل ذکر است که این نوع روش درمانی بیشتر مورد استقبال افراد بزرگسال قرار می‌گیرد تا کودکان، افرادی که بیشتر در جامعه حضور دارند و به دنبال زیبایی‌های فردی هستند.


انواع ارتودنسی نامرئی چیست؟

انواع مختلفی از دستگاه‌های ارتودنسی وجود دارد که یک متخصص ارتودنسی برای درمان ناهنجاری‌های دندانی از آن‌ها استفاده می‌کند. در بین دستگاه‌های ارتودنسی، می‌توان دو نوع دسته‌بندی در نظر گرفت:

  • مرئی / نامرئی بودن دستگاه‌های ارتودنسی
  • ثابت / متحرک بودن دستگاه‌های ارتودنسی

ارتودنسی نامرئی متحرک

ارتودنسی نامرئی با پلاک‌های شفاف

با اینکه انواع دیگری از ارتودنسی شفاف وجود دارد، ولی زمانی که صحبت از این نوع ارتودنسی می‌شود در بیشتر موارد منظور همین ارتودنسی شفاف یا کلیر الاینر (clear aligner) است. ارتودنسی نامرئی با پلاک‌های شفاف به واقع نامرئی بوده و هیچ نمود ظاهری نخواهد داشت به همین خاطر بسیار مورد استقبال افراد بزرگسال محسوب می‌شود.

کلیر الاینرها علاوه بر اینکه نامرئی بوده و دیده نمی‌شوند، متحرک هم هستند و در نتیجه استفاده بسیار آسانتری برای بیمار دارد. در صورتی که به تشخیص متخصص ارتودنسی برای بیمار استفاده از ارتودنسی نامرئی تجویز شود، لازم است در طول دوره درمان، تقریباً هر دو یا سه هفته یک بار پلاک ارتودنسی نامرئی تعویض شود.

عکس ارتودنسی نامرئی با پلاک شفاف (کلیر الاینر اینویزیلاین)
عکس ارتودنسی نامرئی (عکس کلیر الاینر)

اینویزیلاین یا کلیر الاینر، کدام درست است؟

الاینر یا پلاک ارتودنسی نامرئی تعدادی قالب پلاستیکی دندانی است که در ایران به آن‌ها پلاک شفاف یا طلق ارتودنسی می‌گویند. برندهای مختلفی در جهان با کمک تکنولوژی 3 بعدی این الاینرها را تولید می‌کنند و هر کدام نام خاصی دارند. شاید این روش ارتودنسی را با نام اینویزیلاین نیز شنیده باشید که در واقع نام معروف‌ترین برند تجاری تولید کننده پلاک شفاف ارتودنسی است.

invisalign clear aligner min

ارتودنسی نامرئی ثابت

عکس ارتودنسی نامرئی (ارتودنسی لینگوال پشت دندانی)
عکس ارتودنسی نامرئی لینگوال

ارتودنسی نامرئی با براکت همرنگ دندان (سرامیکی)

نوع دیگری از ارتودنسی که با جزء انواع ارتودنسی نامرئی نیز شناخته می‌شود، ارتودنسی ثابت با براکت‌های همرنگ دندان است. در این روش ارتودنسی براکت‌ها از جنس سرامیک بوده و به دلیل همرنگ بودن با دندان‌ها در عین استحکام و تأثیرگذاری مطلوب، از نظر ظاهری نیز جلب توجه نمی‌کند. این روش ارتودنسی همانند ارتودنسی ثابت با براکت فلزی یک روش قوی ارتودنسی محسوب می‌شود و تقریباً برای انواع ناهنجاری‌های دندانی مناسب خواهد بود.

ارتودنسی نامرئی لینگوال (پشت دندانی)

نوع سوم ارتودنسی نامرئی که مشابه ارتونسی سرامیکی، از نوع ارتودنسی ثابت شناخته می‌شود، ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی است. در این روش دستگاه‌های ارتودنسی (سیم و براکت‌های ارتودنسی) پشت دندان‌های فک بالا و پایین قرار می‌گیرند و از نظر دیدار ظاهری چیزی مشخص نمی‌شود. با اینکه ارتودنسی لینگوال (ارتودنسی مخفی) از نظر ظاهری بسیار مناسب به نظر می‌رسد ولی از آنجا که وجود سیم و براکت‌ها در پشت دندان سبب اذیت کردن و برخورد با زبان می‌شود، در اکثر اوقات متخصص ارتودنسی این روش را به مراجعه کنندگان پیشنهاد نمی‌کند. همچنین احتمال شکسته شدن براکت‌ها نیز بالا بوده و در عین حال به دلیل قرارگیری در پشت دندان‌ها تنظیم دستگاه‌های ارتودنسی کمی دشوارتر از ارتودنسی ثابت معمولی است.

invisible ortho lingual min

مراحل ارتودنسی نامرئی با پلاک شفاف

در روش ارتودنسی با الاینرهای شفاف، با استفاده از فناوری CAD/CAM برای درمان هر بیمار، پلاک‌های شفاف طبق طرح درمان ارتودنتیست و متناسب با فرم دندان‌های بیمار ساخته، طراحی و توسط کامپیوتر ساخته می‌شود. در واقع برای شروع درمان ناهنجاری‌های دندانی با ارتودنسی نامرئی لازم است اقداماتی انجام شود که می‌توان این مراحل را در موارد زیر خلاصه کرد:

  • 1. معاینه و بررسی وضعیت ناهنجاری‌های دندانی توسط متخصص ارتودنسی

در این مرحله مشخص می‌شود که آیا واقعاً سیستم ارتودنسی نامرئی برای مراجعه کننده مناسب است یا خیر. گاهی اوقات در اولین معاینه مشخص می‌شود که درمان به روش نامرئی دردی از بیمار دوا نمی‌کند و بنابراین می‌بایست یک روش درمانی دیگر را در پیش گرفت.

  • 2. بررسی تصاویر و عکس‌های تهیه شده از فک و دندان‌های بیمار توسط ارتودنتیست

پس از آنکه متخصص ارتودنسی تشخیص داد بیمار واجد شرایط ارتودنسی بی‌سیم با پلاک شفاف است، برای بررسی دقیق‌تر از دندان‌های وی، تصاویری رادیولوژی گرفته می‌شود.

  • 3. قالب‌گیری از دندان‌ها (در کلینیک دکتر داودیان با استفاده از اسکنر دیجیتال انجام می‌شود)

در نهایت از دندان‌های بیمار قالب یا ایمپرشن (impressions)  تهیه شده و آن قالب برای ساخت پلاک‌های شفاف به لابراتوار فرستاده می‌شود.

  • 4. ساخت پلاک ارتودنسی نامرئی (کلیر الاینر)

لابراتوار اطلاعات و قالب‌هایی که از دندان‌های بیمار تهیه شده است را به کامپیوتر می‌دهد تا مدل 3 بعدی دندان‌ها در کامپیوتر ایجاد شود. کامپیوتر که مجهز به تکنولوژی شبیه سازی 3 بعدی است، مسیر صاف و منظم شدن دندان‌ها را شبیه سازی کرده و مدت زمان درمان را با دقت تمام محاسبه می‌کند. کامپیوتر کوچک‌ترین حرکت دندان تا صاف شدن را برآورد می‌کند و بر اساس این محاسبات، تعداد پلاک شفاف اختصاصی که برای این بیمار در طول درمان نیاز است را مشخص می‌کند.

مراحل ارتودنسی نامرئی
اینفوگرافیک مراحل درمان با ارتودنسی نامرئی
  • 5. ارائه نکات مراقبتی و بهداشتی لازم الاجرا توسط بیمار

استفاده از کلیر الاینرها به شدت نیاز به همکاری بیمار دارد. در نتیجه باید نحوه استفاده، تعداد ساعات استفاده در طول روز و نکات بهداشتی و مراقبتی از پلاک‌های شفاف به بیمار آموزش داده شود.

  • 6. تعویض الاینرها هر دو هفته یک بار

الاینرها بر اساس پیشرفت روند درمانی و جابه‌جایی دندان‌ها ساخته می‌شوند؛ بنابراین هیچکدام از الاینرها مانند هم نیستند و همگی با هم تفاوت دارند. در واقع بیمار بر اساس تشخیص متخصص ارتودنسی و بعد از گذراندن طرح درمان تعیین شده، پلاک کلیر الاینر را تعویض کرده و به ترتیب از آن‌ها استفاده می‌کند.

در ارتودنسی نامرئی، هر الاینر بسته به شبیه سازی انجام شده ممکن است 2 تا 3 هفته مورد استفاده قرار بگیرد و پس از آن باید کنار گذاشته شود زیرا کار خود را انجام داده و مقداری دندان ها را صاف کرده است. سپس بیمار باید الاینر بعدی را استفاده کند و این روند تا پایان دوره درمان ارتودنسی نامرئی ادامه دارد.

  • 7. چک کردن الاینرها و روند درمان در هر جلسه ویزیت ارتودنسی (ماهی یک بار)

برای اطمینان از اینکه مسیر درمان به درستی پیش می‌رود و همه چیز مطابق انتظارات متخصص ارتودنسی است، بیمار باید ماهی یکبار به مطب متخصص ارتودنسی مراجعه کند تا توسط دکتر داوودیان معاینه شود. در طول این جلسات همه موارد ریز و درشت درمان بررسی شده و تمام نکات لازم به بیمار ارائه خواهد شد.

براکت ارتودنسی

جهت مشاوره با دکتر داودیان برای درمان با ارتودنسی نامرئی اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید.

دریافت نوبت

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden

چرا ارتودنسی بدون سیم؟

با شنیدن نام ارتودنسی چه تصویری در ذهن شما شکل می‌گیرد؟

مسلماً کلمه ارتودنسی برای بسیاری از افراد مساوی است با سیم و براکت‌های فلزی بر روی دندان که باید طولانی مدت آن‌ها را تحمل کرد و به صورت مرتب برای تنظیم مجدد به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کرد. مرسوم‌ترین و قدیمی‌ترین روش ارتودنسی همان ارتودنسی با سیم و براکت فلزی است و دقیقاً بسیاری از افراد مخصوصاً بزرگسالان به دلیل وجود همین دستگاه‌ها بر روی دندان به طور کامل از انجام درمان ارتودنسی و مرتب شدن دندان‌هایشان منصرف می‌شوند.

با پیشرفت تکنولوژی در سال‌های اخیر سیستمی با نام ارتودنسی نامرئی که با نام ارتودنسی بدون سیم و یا ارتودنسی شفاف نیز شناخته می‌شود، این کابوس بزرگ بیماران را از بین برده و بدون ایجاد ظاهری ناخوشایند، آن‌ها را به دندان‌هایی مرتب و لبخندی ایده‌آل می‌رساند. ارتودنسی بدون سیم و شفاف بدون اینکه هیچ نمود ظاهری داشته باشد و اعتماد به نفس فرد را پایین بیاورد، با اعمال نیروهای خفیف به مرور زمان بی‌نظمی دندان‌ها را از بین برده و آن‌ها را مرتب می‌کند.

تا کنون علاوه بر ارتودنسی شفاف، چندین روش دیگر نیز برای مخفی کردن دستگاه‌های ارتودنسی ارائه شده است مانند ارتودنسی سرامیکی و یا لینگوال؛ با این وجود در این روش‌ها همچنان سیم و براکت ارتودنسی دخیل هستند و تنها روشی که در آن به طور کامل مزاحمت این دستگاه‎‌ها از بین رفته است همان ارتودنسی بدون سیم اینویزیلاین است.


مزایای ارتودنسی نامرئی بدون سیم

استفاده از الاینرهای شفاف، مزایای زیادی دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره شده است:

  • متحرک بودن و امکان برداشتن الاینرها در هنگام غذا خوردن و مسواک زدن
  • بهداشت آسان‌تر (تمیز کردن بهتر و راحت‌تر دندان‌ها به طور کامل)
  • شفاف بودن و ظاهر زیبای الاینرها
  • عدم ایجاد سایش و وارد کردن آسیب به دندان‌ها
  • عدم وجود مشکلاتی از قبیل پاره‌شدن سیم، کنده شدن براکت و یا پاره‌شدن کش ارتودنسی و تحمل درد برای تنظیم سیم ارتودنسی
نقل قول دکتر داودیان درباره ارتودنسی نامرئی
نقل قول دکتر داودیان درباره ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی برای چه افرادی مناسب‌ است؟

به طور کلی در یک جمله می‌توان گفت استفاده از الاینرهای شفاف برای افرادی مناسب است که ناهنجاری دندانی فکی خفیف تا متوسط که همراه با ناهنجاری اسکلتی شدید نباشد. در واقع ارتودنسی بدون سیم نمی‌تواند مشکلات شدید دندانی و فکی را درمان کند! از جمله ناهنجاری‌هایی که می‌توان با ارتودنسی نامرئی (پلاک شفاف) درمان نمود عبارتند از:

  • فاصله بین دندان‌ها
  • کج بودن دندان‌ها
  • تنگی قوس دندانی بالا
  • دیپ بایت

چه کسانی نمی‌توانند ارتودنسی نامرئی انجام دهند؟

با اینکه کلییر الاینر‌ها می‌توانند طیف وسیعی از مشکلات ارتودنسی را برطرف کنند، اما محدودیت‌هایی هم دارند، آن‌ها نمی‌توانند هر نوع ناهنجاری دندانی یا فکی را برطرف کنند، دلیل این محدودیت درمانی را نیز می‌توان در دو عامل میزان همکاری بیمار و میزان نیروی وارده از طرف پلاک‌های شفاف، جستجو کرد.

  • در واقع پلاک شفاف ارتودنسی نمی‌تواند نیروی موثرِ زیادی به دندان‌ها وارد کند، حتی اگر نیروی قابل توجهی برای صاف شدن دندان‌ها اعمال کند، همچنان الاینرهای ارتودنسی نامرئی نمی‌تواند از جهات مختلف به دندان‌ها نیرو وارد کرده و آن‌ها را وادار به حرکت موثر کند.
  • به طور کلی ارتودنسی متحرک از جمله الاینرهای شفاف، برای تأثیرگذاری بیشتر، به همکاری بیشتری از سمت بیمار نیاز دارد؛ لازم است بیمار در طول شبانه‌روز دقیقاً همان مدت زمانی که ارتودنتیست تعیین کرده است از دستگاه ارتودنسی استفاده کند. توجه داشته باشید که این مسئله آنچنان مهم است که در صورت عدم همکاری بیمار، ممکن است روند درمان بیمار دچار مشکل شود و طرح درمان دقیقاً طبق برنامه‌ریزی متخصص ارتودنسی پیش نرود.

ارتودنسی نامرئی کدام ناهنجاری‌ها را درمان نمی‌کند؟

ارتودنسی نامرئی برای درمان دندان با شکل نامناسب
دندان با شکل خاص

اَشکال دندانی خاص

کوتاه، گرد یا کوچک بودن دندان‌ها باعث می‌شود که الاینرها نتوانند به درستی کار خود را انجام داده یا همه دندان‌ها را با هم تراز کنند. در صورتی که متخصص ارتودنسی چنین وضعیتی را در بین دندان‌های بیمار مشاهده کند، برای انجام ارتودنسی از روش‌های دیگری استفاده خواهد کرد.

موقعیت‌های دندانی بسیار نامناسب

با ازدحام دندان‌ها و فشاری که به یکدیگر می‌آوردند به مرور دندان‌ها چرخیده و کج می‌شوند. ازدحام را با پلاک شفاف ارتودنسی می‌توان اصلاح کرد، اما اگر دندان بیشتر از 20 درجه چرخیده باشد، دیگر نمی‌توان آن را با این روش به طور موثر صاف و منظم کرد.

ارتودنسی نامرئی برای درمان دندان با موقعیت نامناسب
دندان با موقعیت نامناسب
ارتودنسی نامرئی برای درمان فاصله بین دندان
فاصله زیاد بین دندان‌ها

فواصل بین دندانی زیاد

هرچند که ارتودنسی نامرئی بدون سیم گزینه بسیار ایده‌ آلی برای بستن فاصله بین دندان‌ها است، اما با این روش نمی‌توان فواصل بیشتر از 0.5 میلی‌متر را بست. برای بستن فواصل بیشتر از این مقدار، حتماً باید ارتودنسی ثابت انجام شود.

اینتروژن و اکستروژن

اینتروژن و اکستروژن دو اصطلاح ارتودنسی هستند و به ترتیب به معنی فرورفتگی و بیرون زدگی دندان هستند. دندان نهفته و نیمه نهفته مثال خوبی برای فرورفتگی دندان هستند و موقعیت آن‌ها پایین‌تر از دندان‌‎هایی دیگر است، بیرون زدگی دندان هم زمانی رخ می‌دهد که یک دندان بلندتر از دندان‌های دیگر باشد.

معمولاً درمان این ناهنجاری‌ها با ارتودنسی نامرئی (کلییر الاینرها) نسبت به سایر روش‌های ارتودنسی دشوارتر است. ارتودنسی ثابت با بریس بهترین روش برای برطرف کردن این دو مشکل است.

ارتودنسی نامرئی برای درمان فرورفتگی و بیرون زدگی دندان
فرورفتگی و بیرون زدگی دندان

آیا ارتودنسی نامرئی برای من مناسب است؟!


نگهداری و مراقبت از ارتودنسی نامرئی

تمیز کردن ارتودنسی نامرئی کلیر الاینر
آموزش تمیز کردن ارتودنسی نامرئی

برخی از مهم‌ترین دستورالعمل‌ها و توصیه‌هایی که بیمار باید حین استفاده از پلاک ارتودنسی نامرئی به آن‌ها توجه داشته باشد عبارتند از :

  1. پلاک ارتودنسی باید به مدت 22 ساعت در شبانه روز استفاده شود. (مگر حین خوردن غذا یا مسواک زدن)
  2. الاینرها باید بعد از دو هفته تعویض شوند.
  3. الانیرها را باید به درستی و به آرامی بر روی دندان‌ها جایگذاری کرد.
  4. حتماً بعد از برداشتن پلاک‌های ارتودنسی نامرئی باید آن در جای خودش نگهداری کرد.
  5. هر روز باید الاینرها را به خوبی تمیز کرد. هر شب باید با مسواک نرم تمیز بدون خمیر دندان پلاک را تمیز کرد. همچنین هر هفته در داخل محلول ضدعفونی کننده‌ای که متخصص به شما معرفی می‌کند قرار دهید

آیا خانم‌های باردار می‌توانند ارتودنسی نامرئی انجام دهند؟

به طور کلی ارتودنسی در دوران بارداری چالش برانگیز است. علت این امر را می‌توان در سه مورد زیر خلاصه نمود:

  1. در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی، لثه‌ها دچار التهاب شده، حساسیت بالاتری داشته و پذیرش کافی برای نیروهای ارتودنسی ندارد.
  2. در دوران بارداری مخصوصاً سه ماهه دوم حاملگی، به دلیل وضعیت قرارگیری جنین، نمی‌توان مادر را طولانی مدت و به شکل صحیح بر روی یونیت‌ها دندانپزشکی برای درمان ارتودنسی قرار داد.
  3. در دوران حاملگی مخصوصاً سه ماهه اول بارداری امکان گرفتن تصاویر رادیوگرافی از دندان‌های مادر وجود ندارد.
ارتودنسی متحرک چیست؟ مزایا، معایب و هزینه آن در سال 1402
ارتودنسی نامرئی در بارداری
ارتودنسی نامرئی در بارداری

در نتیجه بر خلاف تبلیغاتی که گاهاً در برخی از سایت‌ها انجام می‌شود، توصیه این است که در دوران بارداری ارتودنسی انجام نشود. ولی به طور کلی به صورت اختصاصی درباره ارتودنسی بدون سیم می‌توان گفت به علت بهداشت ساده‌تر و نیاز به مراجعه کمتر به کلینیک دندانپزشکی به نسبت ارتودنسی با بریس ثابت برای مادران باردار انتخاب بهتری است.

معایب ارتودنسی نامرئی بدون سیم

هر روش درمانی در کنار مزایای خود معایبی نیز دارد و ارتودنسی نامرئی هم از این قائده مستثنی نیست و دارای برخی معایب است که ممکن است بعضی از افراد از انجام آن به این دلایل اجتناب کنند برخی از معایب ارتودنسی نامرئی به شرح زیر است:

  • آسیب‌پذیر و شکننده بودن پلاک‌های شفاف
  • به شدت وابسته به میزان همکاری بیمار
  • هزیه زیاد درمان با کلیر الاینرها
  • امکان شل شدن پلاک ارتودنسی
  • در برخی موارد نیاز به ترکیب با ارتودنسی ثابت (در برخی از موارد گاهاً لازم است در پایان طرح درمان، مدت کوتاهی نیز از ارتودنسی ثابت استفاده شود.)
نقل قول دکتر داودیان درباره تأثیرگذاری ارتودنسی نامرئی
نقل قول دکتر داودیان درباره تأثیرگذاری ارتودنسی نامرئی

هزینه ارتودنسی نامرئی چقدر است؟

بدیهی است که هر روشی که منطبق بر تکنولوژی‌های دیجیتالی و روز دنیا باشد، هزینه بالاتری نیز خواهد داشت. در رابطه با هزینه الاینرهای شفاف یا اینویزیلاین نیز به همین ترتیب است. قیمت ارتودنسی نامرئی نسبت به سایر روش‌های ارتودنسی بیشتر است و دلیل آن هم به شفاف یا نامرئی بودن دستگاه و استفاده از لابراتوار پیشرفته برای ساخت پلاک‌های ارتودنسی نامرئی مربوط می‌شود.
در ارتودنسی بدون سیم برای اسکن و قالب‌های نامرئی هزینه زیادی صرف می‌شود. ارتودنتیست روند درمان و پیشرفت ارتودنسی را چک می‌کند و هر دو یا نهایت سه هفته می‌بایست پلاک‌ها تعویض شوند و این موضوع نیز نیازمند صرف هزینه جدید خواهد بود.
تعداد پلاک‌های مورد استفاده بسته به نوع ناهنجاری متفاوت است و بین 5 تا 10 پلاک و در موارد پیچیده تر نیاز به 20 پلاک است که بستگی به طرح درمان تعیین شده توسط متخصص ارتودنسی و روند حرکت دندان‌ها دارد. در نهایت می‌توان عوامل تعیین کننده هزینه نهایی درمان با ارتودنسی نامرئی را در موارد زیر خلاصه نمود:

  • نوع و شدت ناهنجاری دندانی
  • سن بیمار
  • طرح درمان
  • تعداد پلاک‌های شفاف

جهت اطلاعات دقیق‌تر، مقاله هزینه ارتودنسی را با دقت مطالعه کنید.

مقایسه ارتودنسی نامرئی و ثابت

ویژگی‌هاارتودنسی ثابتارتودنسی نامرئی
روش استفادهبه صورت ثابت بر روی دندان‌هاقابل جابه‌جایی و برداشتن از روی دندان‌ها
بهداشت ارتودنسیمشکلآسان
همکاری بیمارکمتربیشتر
مقاومت و دوامزیادکم
تأثیر بر تکلمکمتربیشتر
هزینه ارتودنسیکمتربیشتر

در مورد تعداد جلسات مراجعه بیمار در طول دوره درمان با ارتودنسی نامرئی، به دلیل متحرک بودن دستگاه ارتودنسی و وجود الاینرهای ساخته شده، می‌توان تعداد جلسات را تا حدوداً دو ماه یک بار کاهش داد. ولی توجه به این نکته بسیار مهم است که همانگونه که قبلتر هم گفته شد، تأثیرگذاری ارتودنسی نامرئی تا حد زیادی به همکاری بیمار وابسته است و در صورتی که بیمار در فاصله بین جلسات مراجعه همکاری خوبی در استفاده از پلاک‌های شفاف نداشته باشد، روند درمان به خوبی پیش نمی‌رود.

سوالات متداول ارتودنسی نامرئی

آیا ارتودنسی نامرئی برای سن بالا مناسب است؟

در صورتی ناهنجاری دندانی در حد خفیف بوده و بافت نگهدارنده دندان مانند لثه و استخوان ظرفیت پذیرش نیروی ارتودنسی را داشته باشد، ارتودنسی نامرئی بهترین انتخاب است. در واقع علاوه بر زیبایی کلیر الاینرها، از نظر میزان نیروی وارد شده به لثه‌ها ارتودنسی نامرئی در سنین بالا و بزرگسالان روش درمانی بسیار مناسبی است.

مدت زمان ارتودنسی نامرئی چقدر است؟

بسته به نوع ناهنجاری مدت زمان درمان با این روش می‌تواند از 8 ماه تا 1 سال طول بکشد. مدت زمان درمان با ارتودنسی نامرئی و ثابت تقریباً به یک اندازه است.

هزینه ارتودنسی ثابت بیشتر است یا نامرئی؟

معمولاً به علت ساخت پلاک‌های ارتودنسی نامرئی با استفاده از تکنولوژی‌های دیجیتال پیشرفته معمولاً هزینه این روش از ارتودنسی ثابت بیشتر است.

آیا می توان نزد یک دندانپزشک عمومی ارتودنسی نامرئی انجام داد؟

دندانپزشکان عمومی پروسه های زیبایی و ترمیمی را به خوبی انجام می دهند اما تخصصی در ارتودنسی ندارند. بنابراین واجد شرایط انجام هیچ نوع ارتودنسی نیستند مگر اینکه تخصص آن را گرفته باشند. برای هر نوع درمان ارتودنسی تنها به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید.

آیا بچه‌ها هم می‌توانند به روش نامرئی ارتودنسی کنند؟

بهتر است برای کودکان ارتودنسی ثابت انجام داده شود با این وجود اگر سنشان بالاتر باشد می توانند از این روش نیز جهت درمان استفاده کنند.

مشاوره حضوری ارتودنسی نامرئی در شمال تهران

در صورتی که ساکن مناطق شمالی تهران همانند نیاوران، اقدسیه، زعفرانیه، جردن، شریعتی، میرداماد، پاسداران و سایر محله‌های این مناطق هستید و قصد مراجعه به یک متخصص ارتودنسی برای مشاوره در شمال تهران را دارید، می‌توانید به کلینیک ارتودنسی دکتر داودیان مراجعه کرده و مناسب‌ترین درمان با ارتودنسی نامرئی را انجام دهید.

آدرس: تهران، شریعتی، بین میرداماد و ظفر، خیابان منظرنژاد، ساختمان پزشکان منظرنژاد، طبقه 3، واحد 11

کلینیک شریعتی سیمادنت

دریافت نوبت

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden

مشاوره حضوری ارتودنسی نامرئی در غرب تهران

علاوه بر مناطق شمالی تهران، دکتر داودیان در غرب تهران نیز شعبه دیگری از کلینیک تخصصی ارتودنسی دارد و در نتیجه اگر ساکن مناطقی همانند صادقیه، ستارخان، مرزداران،جنت آباد، سعادت آباد یا حتی کرج هستید، شما می‌توانید برای دریافت مشاوره حضوری و دریافت بهترین راه کارها و نیز انجام ارتودنسی نامرئی به شعبه ستارخان کلینیک ارتودنسی دکتر داودیان مراجعه کنید.

آدرس: تهران، شریعتی، بین میرداماد و ظفر، خیابان منظرنژاد، ساختمان پزشکان منظرنژاد، طبقه 3، واحد 11

کلینیک سیمادنت ستارخان

دریافت نوبت

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden

دیدگاه ها

25 پاسخ به “ارتودنسی نامرئی چیست + مزایا، معایب و انجام آن در تهران”

  1. شهلا سلیمانی گفت:

    سلام دکتر ببخشید من نمیدونستم ارتودنسی نامرئی هم داریم یکم پیش در موردش مطالعه کردم راسته که میگم هزینه ارتودنسی نامرئی 2 برابر عادیه؟؟

    • سلام
      ارتودنسی یکی از راه ها مناسب جهت صاف و مرتب نمودن دندان ها می باشد. که یکی از نوع براکت ها نامرئی می باشد، در این نوع ارتودنسی براکت ها همرنگ دندان می باشد که هزینه آن نسبت به براکت های فلزی کمی بیشتر می باشد.جهت دریافت مشاوره دقیق تر عکس های رادیوگرافی خود را به واتساپ دکتر داودیان ارسال نمایید. همچنین مقاله زیر را در خصوص ارتودنسی نامرئی مطالعه نمایید.
      با سپاس
      دکتر مسعود داودیان
      متخصص ارتودنسی در تهران

  2. نیم تاج اکبری گفت:

    سلام و عرض ادب ببخشید یه سوال راسته گه میگن اگه ارتودنسی نامرئی کنی و بعدش سبزی یا گوجه بخوری رنگ میگیره؟؟؟؟؟ خیلی عیبه واسم والا

  3. وحیده جبارزاده گفت:

    خسته نباشید دکتر یه سوال کلی من الان تقریبا 30 سالمه میگن ارتودنسی نامرئی کنی دندونات برمیگرده فایده نداره این موضوع راسته یانه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • سلام
      ارتودنسی یکی از راه ها مناسب جهت صاف و مرتب نمودن دندان ها می باشد. که یکی از نوع براکت ها نامرئی می باشد، در این نوع ارتودنسی براکت ها همرنگ دندان می باشد که هزینه آن نسبت به براکت های فلزی کمی بیشتر می باشد. ارتودنسی هیچ محدودیت سنی ندارد و تا زمانی که استخوان فک سالم باشد و دندانی در دهان وجود داشته باشد ارتودنسی قابل انجام است.جهت دریافت مشاوره دقیق تر عکس های رادیوگرافی خود را به واتساپ دکتر داودیان ارسال نمایید. همچنین مقاله زیر را در خصوص ارتودنسی بزرگسالان مطالعه نمایید.
      با سپاس
      دکتر مسعود داودیان
      متخصص ارتودنسی در تهران

  4. حمید جوزار گفت:

    دکتر ارتودنسی نامرئی فقط براکت هست دیگه درسته براکت بی رنگ و اصلا مشخص نمیشه 🙁

    • سلام
      از راه های صاف و مرتب نمودن دندان ها، ارتودنسی می باشد. که یکی از نوع براکت ها نامرئی می باشد، در این نوع ارتودنسی براکت ها همرنگ دندان می باشد اما سیم آن فلزی است .جهت دریافت مشاوره دقیق تر عکس های رادیوگرافی خود را به واتساپ دکتر داودیان ارسال نمایید. همچنین مقاله زیر را در خصوص ارتودنسی نامرئی مطالعه نمایید.
      با سپاس
      دکتر مسعود داودیان
      متخصص ارتودنسی در تهران

  5. مرضیه گفت:

    ضمن عرض ادب و خسته نباشید فقط خواستم تشکر بابت زحماتی که میکشید و همچین اطلاعات مفید و کاربردی رو برامون آماده میکنید حیلی خوب بود مرسی دکتر

  6. یوسف قربانی گفت:

    ببخشید من یه سوال داشتم که هیجا نتونستم جواب درستی واسش پیدا کنم الان من چند تا از دندونامو کشیدم مابقی رو هم میخواستم ارتودنسی کنم میشه اول ارتودنسی کنم بعدش دندون جدید بکارم یا نه اول بکارم بعد برم اونارم ارتودنسی نامرئی کنم؟!!!!

    • سلام
      ارتودنسی، یکی از راه های مرتب نمودن دندان ها می باشد که متخصص ارتودنسی با توجه به نوع ناهنجاری بیمار طرح درمان را تعیین می کند، بنابراین، جهت دریافت مشاوره دقیق تر عکس های رادیوگرافی خود را به واتساپ دکتر داودیان ارسال نمایید. و مقاله زیر را در خصوص ارتودنسی نامرئی مطالعه نمایید.
      با سپاس
      دکتر مسعود داودیان
      متخصص ارتودنسی در تهران

      نپذیرفتن | پاسخ | ویرایش سریع |

  7. آمنه قاسمی گفت:

    سلام دکتر داودیان ببخشید دندونای من یکم جلوعن فقط به قصد زیبایی میخوام ارتودنسی نامرئی کنم میشه حدودا بدون معاینه بگید مدت زمان ارتودنسی نامرئی چقدره؟ خیلی ممنون از پاسخگویی شما

    • سلام
      ارتودنسی یکی از راه های صاف و مرتب نمودن دندان ها می باشد که مدت زمان ارتودنسی، هزینه ارتودنسی و… بستگی به نوع ارتودنسی، نوع پیچیدگی درمان و همچنین سن بیمار دارد، لذا جهت دریافت مشاوره دقیق تر عکس های رادیوگرافی خود را به واتساپ دکتر داودیان ارسال نمایید و مقاله زیر را در خصوص ارتودنسی نامرئی مطالعه نمایید.
      با سپاس
      دکتر مسعود داودیان
      متخصص ارتودنسی در تهران

  8. عباسی گفت:

    خسته نباشید دکتر داودیان شما شرایط ارتودنسی نامرئی اقساطی هم دارید یانه؟

    • با سلام
      بله ارتودنسی و انواع راه های درمانی ارتودنسی به صورت اقساط قابل انجام است. بهتر است با شماره های کلینیک تماس بگیرید تا بهتر راهنمایی شوید .
      با سپاس

  9. مهدی محمدزاده گفت:

    با عرض پوزش یه پرسشی داشتم ارتودنسی نامرئی بدون سیم هست یا نه با سیمه

    • سلام
      از راه های صاف و مرتب نمودن دندان ها، ارتودنسی می باشد. که یکی از نوع براکت ها نامرئی می باشد، در این نوع ارتودنسی براکت ها همرنگ دندان می باشد اما سیم آن فلزی است .جهت دریافت مشاوره دقیق تر عکس های رادیوگرافی خود را به واتساپ دکتر داودیان ارسال نمایید. همچنین مقاله زیر را در خصوص ارتودنسی نامرئی مطالعه نمایید.
      با سپاس
      دکتر مسعود داودیان
      متخصص ارتودنسی در تهران

  10. راضیه جنگجو گفت:

    سلام و خشته نباشید
    ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف که انجام میشه این پلاک ها بعدا رنگ نمیگیرن یا تعویض نمیشن؟

  11. miladgab گفت:

    لام دکتر ببخشید میگم دقیقا ارنتودنسی نامرئی به انگلیسی چی میشه؟ ترنسلیت زدم چرتو پرت تحویل داد

  12. مهدیه زکاتی گفت:

    معذت میخوام من چون سنم کمه میخواستم ببینم ارتودنسی نامرئی چقدر درد داره
    الان من 14 سالمه نمیدونم دردش چقده بتونم تحمل کنم یا نه

    • با سلام
      اگر دندان هایتان نیاز به ارتودنسی داشته باشد باید حتما ارتودنسی انجام دهید و درد غیر قابل تحملی ندارد و شاید فقط مقدار کمی درد روزهای اول درمانتان داشته باشید. ارتودنسی نامرئی از نظر زیبایی با ارتودنسی ثابت تفاوت دارد.
      با سپاس

  13. لی لی گفت:

    سلام وقتتون بخیر اینجا گفته که هر دوهفته باید تعویض بشه ولی پزشک من تا چهار ماه گفته؟ و محلول ضد عفونی لازمه؟

    • drdavoudian_orthodontist گفت:

      سلام دوست عزیز، این مسئله به طرح درمان تعیین شده توسط متخصص ارتودنسی شما دارد.

  14. مریم امینی گفت:

    سلام خسته نباشید ممنون از مقاله خوبتون،

    ببخشید من درباره ارتودنسی نامرئی توی مجله اقتصاد آفرین خوندم که ممکنه باعث مشکلات گوارشی بشن، خواستم بدونم درسته؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *