ارتودنسی بدون جراحی فک
نقل قول دکتر داودیان درباره ارتودنسی بدون جراحی فک
نقل قول دکتر داودیان درباره ارتودنسی بدون جراحی فک

ارتودنسی برای درمان عارضه‌های فکی و دندانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مواردی که ناهنجاری فکی و دندانی شدید باشد، براساس تشخیص متخصص ارتودنسی علاوه بر ارتودنسی نیاز به جراحی فک نیز خواهد بود. ارتودنسی بدون جراحی فک راهکاری برای افراد با ناهنجاری‌های خفیف تا متوسط فکی و دندانی می‌باشد که بدون جراحی و تحمل عوارض آن اختلالات فکی و دندانی رفع می‌شود و دوره درمانی بین یک تا چهار سال دارد اما هر چه در سنین پایین‌تر انجام شود مدت زمان لازم برای ترمیم آن و احتمال نیاز به جراحی نیز کم‌تر خواهد بود.

رضایت از درمان ارتودنسی بدون جراحی فک توسط دکتر داودیان


ارتودنسی بدون جراحی فک چیست؟

ناهنجاری‌های دندانی و فکی یکی از مشکلاتی است که علاوه بر تأثیر بسیار نامطلوب در ظاهر فرد، سبب تأثیر منفی در تکلم و غذا خوردن نیز می‌شود. همانطور که می‌دانید ارتودنسی درمانی قدیمی و اصولی برای انواع ناهنجاری‌های دندانی است. حال اگر فرد علاوه بر مشکلات و نامرتبی‌های دندانی، به ناهنجاری‌های فکی نیز دچار باشد، پای جراحی فک نیز به میان می‌آید. در چنین مواردی چالش پیش روی بیمار انجام جراحی فک است. در صورتی که شدت ناهنجاری فکی و دندانی از خفیف تا متوسط باشد می‌توان با ارتودنسی بدون جراحی فک (ارتودنسی کاموفلاژ یا ارتودنسی جبرانی) آن را درمان کرد؛ ولی در صورتی شدت ناهنجاری فکی بسیار شدید باشد، چاره‌ای جز انجام جراحی فک به همراه ارتودنسی وجود ندارد!

ارتودنسی کاموفلاژ یا جبرانی به چه معناست؟

ارتودنسی بدون جراحی فک را با اصطلاح علمی ارتودنسی کاموفلاژ یا ارتودنسی جبرانی نیز می‌شناسند. در واقع عبارت “کاموفلاژ” به معنای پوشاندن یا مخفی کردن عیب یا نقص است. متخصص ارتودنسی در روش ارتودنسی کاموفلاژ نیز بدون انجام جراحی فک و تنها با مرتب کردن دندان‌ها، اقدام به پوشاندن و مخفی کردن مشکلات خفیف فکی می‌کند. عبارت “جبرانی” نیز دقیقاً به همین خاطر به این روش درمانی اطلاق می‌شود.


ارتباط ارتودنسی و انواع ناهنجاری‌های فکی

در بخش قبلی ذکر شد که ارتودنسی، تنها روش درمان دائمی و اصولی برای مرتب کردن نامرتبی‌های دندانی است. با این وجود در رابطه با ناهنجاری‌های فکی، بحث فرق می‌کند و لازم است با توجه به نوع ناهنجاری و شدت آن، علاوه بر ارتودنسی نیاز یا عدم نیاز به انجام جراحی فک نیز مشخص شود.

ناهنجاری‌های فکی باعث اختلال در تکلم و جویدن و حتی گاهی مشکلات تنفسی هم می‌شود و علاوه بر این‌ها از زیبایی صورت نیز کاسته می‌شود. انواع ناهنجاری‌های فکی به ناهنجاری‌هایی گفته می‌شود که در یک یا هر دو فک، اندازه فک، قرینگی فک، و فرم کلی آن شکل فکین را عوض می‌کند. انواع ناهنجاری‌ها به سه کلاس تقسیم می‌شود:

  1. کلاس یک: به‌هم ریختگی دندان ها
  2. کلاس دو: فک بالا جلو تر و فک پایین عقب تر
  3. کلاس سه: فک بالا عقب تر و فک بالا جلو تر

به زبان ساده انواع ناهنجاری‌های فکی در سه دسته ناهنجاری‌های فکی افقی، عمودی و عرضی تقسیم می‌شود. ناهنجاری‌های دندانی، فکی ممکن است مادرزادی بوده و یا در اثر ضربه به‌وجود بیاید که در هر صورت باید درمان شود. در ادامه بر اساس شدت هر یک از این ناهنجاری‌ها، نوع درمان آن بین ارتودنسی کاموفلاژ (ارتودنسی بدون جراحی فک) و ارتودنسی با جراحی فک (ارتوسرجری) تعیین می‌شود.

درمان انوع ناهنجاری دندانی فکی با ارتودنسی بدون جراحی فک
اینفوگرافیک درمان ناهنجاری‌های فکی با ارتودنسی بدون جراحی فک

درمان ناهنجاری‌های افقی فکی

همانطور که از نام این نوع از ناهنجاری‌های فکی برمی‌آید، مربوط به تناسب افقی فک بالا و پایین می‌شود. در واقع دو نوع ناهنجاری کلاس || یا عقب بودن فک پایین و ناهنجاری کلاس ||| یا جلو بودن فک پایین در این دسته از ناهنجاری‌های فکی قرار می‌گیرد.

درمان عقب بودن فک پایین با ارتودنسی بدون جراحی فک

درمان عقب بودن فک پایین با ارتودنسی کاموفلاژ توسط دکتر داودیان

در ناهنجاری کلاس || کوچک بودن یا عقب بودن فک پایین سبب به هم ریختگی توازن قرارگیری فک بالا و پایین نسبت به هم می‌شود. در واقع در این حالت فک بالا جلوتر از فک پایین قرار گرفته و در نتیجه در نمای نیم رخ یا پروفایل صورت حالتی محدبی به وجود می‌آید. در صورتی شدت عقب بودن فک پایین در حد خفیف تا متوسط باشد، می‌توان با ارتودنسی بدون جراحی فک این ناهنجاری را اصلاح نمود. در واقع متخصص ارتودنسی با تکنیک عقب بردن قوس دندانی فک بالا و جلو آوردن قوس دندانی فک پایین، فاصله افقی غیر طبیعی را پوشانده و اصلاح می‌کند.

درمان جلوبودن فک پایین با ارتودنسی کاموفلاژ

ناهنجاری کلاس ||| یا جلو بودن فک پایین، حالتی برعکس ناهنجاری کلاس || می‌باشد. در این نوع ناهنجاری به علت جلو بودن فک پایین یا عقب بودن فک بالا یا ترکیبی از هر دو حالت، نیم رخ یا پروفایل بیمار به صورت مقعر خواهد بود. در صورتی که شدت این ناهنجاری در حد خفیف باشد، می‌توان پیش از سن بلوغ (8 تا 10 سالگی) از طریق روش ارتودنسی ارتوپدیک و بدون نیاز به جراحی فک آن را درمان نمود. به این ترتیب می‌توان با استفاده از ارتودنسی و دستگاه‌های خارج دهانی (فیس ماسک) در سنین کودکی این ناهنجاری فکی را درمان نمود. در صورتی که ناهنجاری کلاس ||| به علت بزرگ بودن فک پایین رخ بدهد تنها از طریق جراحی فک باید درمان شود و با ارتودنسی کاموفلاژ قابل درمان نخواهد بود. برای اطلاعات بیشتر درباره انواع روش‌های درمان جلو بودن فک پایین مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

درمان جلو بودن فک پایین با ارتودنسی بدون جراحی فک توسط دکتر داودیان

درمان سه سوته دندان درد خانگی با طب سنتی و قرص

توجه داشته باشید که با وجود درمان ارتودنسی ارتوپدی در سنین کودکی، همچنان لازم است تا زمان توقف رشد فک (سن 18 سالگی) همچنان بیمار تحت درمان‌های اصلاح رشد فک باشد. در غیر اینصورت ممکن است با ادامه رشد فک مجدداً موقعیت فک پایین تغییر کرده و جلو بیاید. بنابراین حتماً این ویدیو را مشاهده کنید، دکتر داودیان به طور دقیق فرآیند درمان جلو بودن فک پایین با ارتودنسی بدون جراحی فک را شرح داده‌اند.


درمان ناهنجاری‌های عرضی فکی

درمان انحراف فک پایین با ارتودنسی کاموفلاژ

انحراف فک می‌تواند به دلایل ارثی و یا اکتسابی (مانند شکستگی‌) به وجود بیاید. در چنین مواردی، ناهماهنگی خط میانی دندان‌های بالا و پایین (میدلاین) به طور محسوسی قابل مشاهده خواهد بود. در صورتی که انحراف فک در حد خفیف باشد می‌توان با انجام ارتونسی جبرانی یا کاموفلاژ علاوه بر اصلاح انحراف و ناهماهنگی میدلاین، موقعیت لب‌ها را نیز بهبود بخشید. در صورت شدید بودن انحراف فکین لازم است علاوه بر ارتودنسی، جراحی فک نیز حتماً انجام شود.

درمان انحراف فک با ارتودنسی کاموفلاژ توسط دکتر داودیان

درمان تنگی فک بالا با ارتودنسی بدون جراحی فک توسط دکتر داودیان

درمان تنگی قوس فک بالا با ارتودنسی بدون جراحی فک

در صورتی که رشد هر یک از فک‌ها در بعد عرضی کمتر یا بیشتر از حد نرمال باشد، تناسب و تعادل فک‌ها بهم می‌ریزد. در مورد فک بالا در صورتی که تنگی قوس در حد خفیف مشاهده شود، می‌توان با استفاده از ارتودنسی کاموفلاژ آن را درمان نمود. در این روش متخصص ارتودنسی در طول دوره درمان اقدام به وسیع نمودن قوس فک بالا به صورت عرضی می‌کند.


درمان ناهنجاری‌های عمودی فکی

درمان اپن بایت با ارتودنسی کاموفلاژ

اپن بایت یکی از انواع ناهنجاری‌های دندانی فکی است که در زمان قرار دادن دندان‌ها بر روی یکدیگر، با وجود تماس دندان‌های عقبی بالا و پایین، دندان‌های جلویی فاصله قابل توجهی دارند و اصلاً دندان‌های جلوییفک بالا بر روی دندان‌های جلویی فک پایین قرار نمی‌گیرد. اپن بایت می‌تواند در نتیجه عادات غلطی مانند مکیدن انگشت در کودکی ایجاد شود. خوشبختانه در صورتی که شدت اپن بایت از خفیف تا متوسط باشد، می‌توان با ارتودنسی کاموفلاژ (ارتودنسی بدون جراحی فک) آن را درمان نمود و در صورت شدید بودن این ناهنجاری به ناچار باید ارتوسرجری انجام شود.

درمان اپن بایت با ارتودنسی بدون جراحی فک توسط دکتر داودیان

درمان دیپ بایت بدون جراحی فک (ارتودنسی کاموفلاژ) توسط دکتر داودیان

درمان دیپ بایت با ارتودنسی بدون جراحی فک

دیپ بایت یکی دیگر از انواع مال اکلوژن است که به همپوشانی بیش از حد دندان‌های جلویی فک بالا و پایین اشاره دارد. در این ناهنجاری، دندان‌های جلویی فک بالا بخش قابل توجهی از دندان‌‌های جلویی فک پایین را می‌پوشاند به نحوی که در حالت قرار دادن فکین بر روی هم، دندان‌های جلویی فک پایین دیده نمی‌شود. در حالت طبیعی و نرمال تقریباً یک سوم دندان‌های جلویی فک پایین توسط دندان‌های فک بالا پوشانده می‌شود که در حالت دیپ بایت این میزان به طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. در صورتی که شدت این ناهنجاری از خفیف تا متوسط باشد می‌توان بدون جراحی فک و با ارتودنسی کاموفلاژ آن را درمان نمود.


نقل قول دکتر داودیان درباره تاأثیر ارتودنسی بدون جراحی فک
نقل قول دکتر داودیان درباره تأثیر ارتودنسی بدون جراحی فک

کشیدن دندان در ارتودنسی بدون جراحی فک

کشیدن دندان در درمان ارتودنسی یکی از مهمترین تصمیماتی است که توسط متخصص ارتودنسی باتجربه و متبحر برای رسیدن به هدف مرتب کردن دندان‌ها و یا اصلاح و پوشاندن ناهنجاری‌‌های فک انجام می‌شود. در واقع در صورت کشیدن نابجای دندان و یا کشیدن دندان نادرست در حین ارتودنسی، ممکن است مشکلات جبران ناپذیری برای بیمار به وجود بیاید؛ بنابراین حتماً لازم است برای کشیدن دندان تمامی جوانب به طور دقیق بررسی شود.

یکی از موارد شایع کشیدن دندان در درمان ارتودنسی، کشیدن دو دندان در فک بالا و هدایت دندان‌های قوس دندانی فک بالا به سمت عقب است. به این ترتیب بدون انجام جراحی فک، می‌توان عقب بودن فک پایین (جلو بودن فک بالا) را اصلاح نمود.


مزایای اصلاح فک بدون جراحی

ارتودنسی هر چه در سن پایین‌تر انجام شود طول درمان نیز کوتاه‌تر و نیاز به عمل جراحی نیز کم‌تر خواهد بود. به‌همین دلیل بهتر است از سن 7 سالگی به بعد برای بررسی وضعیت دندان‌ها و بایت کودک، برای معاینه و شروع درمان فرزند خود به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید.
به طور کلی از مزایای اصلاح فک بدون جراحی می‌توان به کم بودن طول درمان، عدم تحمل درد ناشی از جراحی، پیشگیری از عوارض جانبی و کاهش هزینه‌ها نام برد. ارتودنسی در مقایسه با جراحی فک از هزینه پایین‌تری برخوردار است و عوارض کم‌تری نیز دارد.

مزایای ارتودنسی بدون جراحی فک (مزایای ارتودنسی کاموفلاژ)
اینفوگرافیک مزایای ارتودنسی بدون جراحی فک

عوارض جراحی فک

در هر ناهنجاری شدید فکی راه‌حل ایده آل آن است که ارتودنسی همراه با عمل جراحی صورت بگیرد. ولی همچنان به شدت ناهنجاری فک و تخصص ارتودنتیست وابسته است. هرچقدر متخصص ارتودنسی از دانش و مهارت بالایی برخوردار باشد احتمال نیاز به جراحی نیز کم‌تر خواهد بود.

جراحی فک به دلیل داشتن عوارض و هزینه بسیار بالا برای بسیاری از افراد انتخاب مناسبی نیست.

در این شرایط بهترین پیشنهاد دریافت مشاوره از یک متخصص ارتودنسی خوب است.

به طور کل هرگونه عمل جراحی دارای عوارض خاصی است که تا طولانی مدت و یا حتی به‌صورت دائم ممکن است گریبان شما را بگیرد برای مثال:

  1. یکی از این عوارض احساس بی‌حسی در برخی نواحی فک است که گاهی بعد از مدتی از بین می‌رود و گاهی همیشه باقی می‌ماند و یا حتی ممکن است بعد از مدتی نیاز به عمل ترمیمی مجدد وجود داشته باشد.
  2. دومین عارضه‌ای که ممکن است برای فرد پیش بیاید عفونت است که به ویژه در بیماران دیابتی بسیار شایع است و در اطراف پلاک‌ها و پیچ‌ها ایجاد می‌شود.
  3. زخم و اسکار ناشی از عمل نیز تا مدتی بعد از جراحی همراه بیمار خواهد بود.
ارتودنسی با کشیدن دندان

 اما تمام این عوارض در تمامی افراد رخ نمی‌دهد و شدت تجربه هر یک از آن‌ها از فرد به فرد متفاوت خواهد بود. با توجه به عوارض و هزینه بسیار بالا بهترین پیشنهاد مراجعه به یک متخصص ارتودنسی متبحر است تا در بسیاری از موارد بدون نیاز به جراحی فک مشکل رفع شود.


ارتودنسی بدون جراحی فک توسط دکتر داودیان

ناهنجاری‌های فکی متوسط تا تشدید در سنین بزرگسالی و بعد از بلوغ جنسی ممکن است بنا به تشخیص متخصص ارتودنسی نیازمند ارتودنسی و جراحی فک باشند. با این حال گاهی طرح درمان ارتودنسی بدون جراحی فک اعمال می گردد. این امر بستگی به خواسته بیمار از نتیجه درمان، ابزار درمانی و البته سلیقه و توانایی ارتودنتیست دارد.

عکس و فیلم ارتودنسی بدون جراحی فک (ارتودنسی کاموفلاژ)

زمان لازم برای بهبود ارتودنسی بدون جراحی فک

مدت زمان مورد نیاز برای بهبود ارتودنسی بدون جراحی فک رابطه مستقیمی دارد با شدت ناهنجاری و سن انجام آن و… و می‌تواند بازه‌ای بین یک تا 4 سال را شامل شود و البته هرچه سن کم‌تر باشد به دلیل نرم‌تر بودن استخوان‌ها و بالا بودن سرعت ترمیم از مقدار زمان مورد نیاز برای بهبود کم می‌شود.

ارتودنسی دندان کاموفلاژ

سوالات متداول ارتودنسی بدون جراحی فک

آیا می‌توان عقب بودن فک پایین را با ارتودنسی بدون جراحی فک و بدون کشیدن دندان درمان کرد؟

بله در صورت تشخیص متخصص ارتودنسی و شدت ناهنجاری عقب بودن فک پایین (خفیف تا متوسط)، می‌توان به کمک الاستیک‌های ارتودنسی و ابزارهای کمکی دیگر مانند مینی اسکرو، هدگیر و روش‌های کمکی دیگر بدون کشیدن دندان و تنها با ارتودنسی بدون جراحی فک اقدام به عقب کشیدن قوس دندانی فک بالا کرده و فرم قرارگیری فک بالا و پایین را نسبت به هم اصلاح نمود. این مسئله تا حد زیادی بستگی به تبحر و تجربه متخصص ارتودنسی دارد.

بهترین سن درمان عقب بودن فک پایین با ارتودنسی بدون جراحی فک چه زمانی است؟

به توصیه دکتر داودیان، متخصص ارتودنسی، بهترین سن ارتودنسی کاموفلاژ (ارتودنسی بدون جراحی فک) اواخر دوران نوجوانی (سنین 15 تا 18 سالگی) است. این دوران اواخر سن رشد بوده و می‌توان بهترین نتیجه را از درمان ارتودنسی جبرانی دریافت کرد.

بهترین سن درمان جلو بودن فک پایین با ارتودنسی بدون جراحی فک چه سنی است؟

بر خلاف عقب بودن فک پایین، برای درمان ناهنجاری‌هایی از جمله جلو بودن فک پایین، انحراف فک و اپن بایت بهترین سن ارتودنسی کاموفلاژ 18 تا 20 سالگی است. زیرا رشد فک به پایان رسیده است و می‌توان اقدام به اصلاح آن نمود و دیگر بازگشتی به حالت قبل ندارد.

مشاوره حضوری ارتودنسی بدون جراحی فک در شمال تهران

در صورتی که ساکن مناطق شمالی تهران همانند نیاوران، اقدسیه، زعفرانیه، جردن، شریعتی، میرداماد، پاسداران و سایر محله‌های این مناطق هستید و قصد مراجعه به یک متخصص ارتودنسی برای مشاوره در شمال تهران را دارید، می‌توانید به کلینیک ارتودنسی دکتر داودیان مراجعه کرده و مناسب‌ترین راه را برای درمان ناهنجاری فکی خود انتخاب کنید.

آدرس: تهران، شریعتی، بین میرداماد و ظفر، خیابان منظرنژاد، ساختمان پزشکان منظرنژاد، طبقه 3، واحد 11

کلینیک شریعتی سیمادنت

دریافت نوبت

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden

مشاوره حضوری ارتودنسی بدون جراحی فک در غرب تهران

علاوه بر مناطق شمالی تهران، دکتر داودیان در غرب تهران نیز شعبه دیگری از کلینیک تخصصی ارتودنسی دارد و در نتیجه اگر ساکن مناطقی همانند صادقیه، ستارخان، مرزداران،جنت آباد، سعادت آباد یا حتی کرج هستید، شما می‌توانید برای دریافت مشاوره حضوری و دریافت بهترین راه کارها و نیز انجام ارتودنسی بدون جراحی فک به شعبه ستارخان کلینیک ارتودنسی دکتر داودیان مراجعه کنید.

آدرس: تهران، شریعتی، بین میرداماد و ظفر، خیابان منظرنژاد، ساختمان پزشکان منظرنژاد، طبقه 3، واحد 11

کلینیک سیمادنت ستارخان

دریافت نوبت

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden

دیدگاه ها

2 پاسخ به “ارتودنسی بدون جراحی فک | درمان انواع ناهنجاری‌های دندانی، فکی با ارتودنسی کاموفلاژ”

  1. مهدیه مالکی گفت:

    سلام وقت بخیر،خسته نباشید اقای دکتر،برای ارتودنسی پزشک گفتن که حداقل 4سال درمان طول میکشه وباید دندونای عقل فک بالا هم کشیده بشه ،وامکان داره اصلا جواب نده و به احتمال زیاد جراحی هم لازم داره،بنظر شما میشه بدون جراحی هم ارتودنسی انجام بدم،چون خانواده موافق جراحی نیستن

    • admin گفت:

      سلام,
      پیشنهاد ما در ابتدا مشاهده لینک مربوط به طول درمان ارتودنسی است، شما می توانید تمامی اطلاعات مربوط به عکسها و رادیو گرافی خود را به آدرس تلگرام ما ارسال کنید تا به صورت دقیق تر برسی کنیم.
      با سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *