ارتودنسی-جلوبودن فک پایین
نقل قول درباره سن اصلاح رشد جلو بودن فک پایین
نقل قول درباره سن اصلاح رشد جلو بودن فک پایین

جلو بودن فک پایین یکی از مشکلات و ناهنجاری‌های فکی دندانی است که می تواند ناشی از عوامل متعددی به ویژه ژنتیک و وراثت باشد. جلو بودن فک پایین می‌تواند بر چهره فرد تأثیر منفی و نازیبا داشته باشد. در بیشتر موارد منشأ این ناهنجاری عوامل ژنتیکی بوده و شدت آن بسیار متغیر است. بر اساس شدت ناهنجاری فک پایین جلو آمده، روش درمان می‌تواند از ارتودنسی به تنهایی تا ارتوسرجری (ارتودنسی و جراحی فک) متفاوت باشد. تشخیص این مسئله تنها بر عهده متخصص ارتودنسی است.

جلو بودن فک پایین چه زمانی رخ می‌دهد؟

عقب بون فک بالا چگونه است؟!

پیش از بررسی دقیق وضعیت دندان‌ها در ناهنجاری جلو بودن فک پایین بهتر است ابتدا فرم صحیح قرارگیری دندان‌ها شرح داده شود. در حالت طبیعی و نرمال باید در هنگام بستن دهان و قرار دادن فک بالا و پایین بر روی هم، دندان‌های فک بالا موازی دندان‌های فک پایین بوده و دندان‌های جلویی فک بالا 2 الی 3 میلیمتر از دندان‌های جلویی فک پایین را بپوشاند. به صورت دقیق‌تر می‌توان اینطور بیان کرد که در حالت طبیعی باید دندان‌های جلویی فک بالا هم از نظر افقی (اورجت) و هم از نظر عمودی (اوربایت) کمی دندان‌های جلویی فک پایین را بپوشاند.

عکس جلو بودن فک پایین

قبل و بعد از درمان جلو بودن فک پایین (جراحی فک و ارتودنسی)
قبل و بعد از درمان جلو بودن فک پایین (جراحی فک و ارتودنسی)

در حالت جلو بودن فک پایین، همانطور که از نام این ناهنجاری مشخص است، عکس حالت طبیعی فک‌ها، دندان‌های فک پایین از دندان‌های فک بالا جلوتر قرار میگیرد؛ و به همین علت به اصطلاح گفته می‌شود که اورجت معکوس رخ می‌دهد و یا گاهاً این ناهنجاری را با نام عقب بودن فک بالا نیز می‌شناسند. شاید در برخی از سایت‌ها و یا منابع اصطلاح آندربایت را نیز برای جلو بودن فک پایین مشاهده کنید؛ بهتر است بدانید که آندربایت اصطلاح دقیق و علمی برای این مسئله نیست ولی به طور عمومی مصطلح شده است.

علل جلو بودن فک پایین

علت اصلی جلو بودن فک پایین مسئله ژنتیک و وراثت است. در بیشتر افرادی که با این ناهنجاری مواجه هستند، در نزدیکان خود نیز فردی با این بیماری دارند. بعد از ژنتیک، عوامل محیطی نیز می‌تواند منجر به بروز این مشکل بشود. از جمله عواملی که جلو آمدن فک پایین می‌شود تصادف و یا آسیب‌های شدید به استخوان فک است. همچنین عادات غلط در دوران کودکی نیز می‌تواند باعث جلو آمدن فک پایین شود. برخی از بیماری‌ها مانند سرطان‌های استخوان فک و دهان می‌تواند سبب ایجاد تغییراتی از جمله فک پایین جلو آمده شود.

درمان عقب بودن فک بالا یا جلو بودن فک پایین

روش های درمان جلو بودن فک پایین
روش های درمان جلو بودن فک پایین

روش درمان جلو بودن فک پایین در ابتدا بر اساس علت بروز این ناهنجاری و نیز سن بیمار تعیین می‌شود. چنانچه علت جلوتر قرار گرفتن فک پایین نسبت به فک بالا، شیفت فانکشنال فک پایین باشد، متخصص ارتودنسی در اولین فرصت نسبت به رفع تداخلات دندانی موجود اقدام می‌کند. در مواردی که فک پایین نسبت به فک بالا به لحاظ رشدی پیشی گرفته باشد، لازم است در سنین کودکی اقدام به اصلاح رشد فک و درمان فک پایین جلو زده کرد. اگر بیمار بعد از اتمام رشد فک برای درمان این ناهنجاری مراجعه کند، بسته به شدت ناهنجاری فکی زمینه ای، روابط دندانی و خواست بیمار از نتیجه درمان می توان اقدام به ارتودنسی کاموفلاژ و یا ارتودنسی همراه جراحی فک نمود.

1. اصلاح رشد فک جلو آمده

در سنینی که هنوز رشد فک به طور کامل انجام نشده است، می‌توان برخی از ناهنجاری‌های فکی را با استفاده از دستگاه‌های ارتودنسی متحرک اصلاح نمود. در مورد ناهنجاری جلو بودن فک پایین نیز به همین شکل می‌توان اصلاح رشد فک را انجام داد. در صورتی که بیمار در کودکی و سن رشد برای اصلاح رشد فک پایین جلو آمده اقدام کند، با استفاده از ارتودنسی ارتوپدی و دستگاه‌های ارتودنسی اصلاح رشد فک مانند فیس ماسک و پلاک زبانی می‌توان تا حد زیادی درمان موفقیت آمیز داشت؛ به نحوی که تا 50 درصد احتمال نیاز به انجام جراحی فک در بزرگسالی کاهش پیدا می‌کند.

آیا درمان جلو بودن فک پایین بازگشت دارد؟!

با درمان به موقع و اصلاح رشد فک در جهت کاهش جلوزدگی فک پایین در سنین رشد، می‌توان تا حد زیادی از شدت این ناهنجاری کاسته و احتمال نیاز به جراحی فک در بزرگسالی را کاهش داد. با این وجود علاوه بر اصلاح رشد فک در سنین کودکی لازم است برای تثبیت درمان فک پایین جلو آمده، مرحله دوم درمان که ارتودنسی ثابت است را به سنین بعد از اتمام رشد فک (معمولاً بالای 20 سالگی) موکول کرد. در غیر اینصورت ممکن است همانند این ویدیو ژنتیک غالب شده و فک پایین مجدداً جلو بیاید.

کراس بایت

2. ارتودنسی جلو بودن فک پایین (درمان جلو بودن فک پایین با ارتودنسی بدون جراحی)

در صورتی که شدت جلو زدگی فک پایین خفیف تا متوسط باشد می‌توان به تشخیص متخصص ارتودنسی تنها با ارتودنسی بدون جراحی فک یا ارتودنسی کاموفلاژ (ارتودنسی جبرانی) آن را درمان نمود. در ارتودنسی کاموفلاژ نمی‌توان تغییری در ساختار اسکلت فک ایجاد نمود ولی با اصلاح موقعیت دندان‌ها و منظم کردن آن‌ها وضعیت لب‌ها به شکلی بهوبد پیدا می‌کند که ناهنجاری فکی کمتر به چشم می‌آید. به همین خاطر است که ارتودنسی کاموفلاژ تنها برای حالت خفیف تا متوسط جلو بودن فک پایین تأثیرگذار خواهد بود.

درمان جلو بودن فک پایین با ارتودنسی بدون جراحی فک
درمان جلو بودن فک پایین با ارتودنسی بدون جراحی فک

3. جراحی جلو بودن فک پایین (درمان جلو بودن فک پایین با جراحی فک و ارتودنسی)

در حالتی که جلوزدگی فک پایین بسیار شدید باشد و فرد در سنین بزرگسالی برای درمان اقدام کند، راهی جز ارتوسرجری (ارتودنسی و جراحی فک) وجود نخواهد داشت. در طی این جراحی، قسمتی از استخوان فک پایین برداشته شده و فک بیمار به موقعیت درست خود منتقل می‌شود.

جراحی فک و ارتودنسی جلو بودن فک پایین بعد
جراحی فک و ارتودنسی جلو بودن فک پایین بعد
ارتودنسی جلو بودن فک پایین
ارتودنسی جلو بودن فک پایین
ارتودنسی و جراحی فک جلو بودن فک پایین قبل
ارتودنسی و جراحی فک جلو بودن فک پایین قبل

عوارض عدم درمان جلو بودن فک پایین

مطمئناً زمانی که هر عضوی از بدن فرم طبیعی و نرمال خود را نداشته باشد، بر روی ظاهر و البته عملکرد آن تأثیر منفی خواهد داشت. زمانی که نسبت قرارگیری فک بالا و پایین نیز به صورت متعادل نباشد، علاوه ظاهر نازیبای صورت بر تکلم، غذا خوردن و حتی برخی بیماری‌های دهان و دندان فرد نیز تأثیر نامطلوب خواهد داشت.

در نتیجه به طور کلی می‌توان عوارض عدم درمان جلو بودن فک پایین را در مواردی از جمله نازیبایی صورت، مشکل در تکلم، مشکل در هنگام غذا خوردن، درد در ناحیه فک، ساییدگی دندان‌ها، اختلال تنفس و خروپف کردن، بروز عفونت دهان و دندان، تحلیل لثه خلاصه نمود.

البته در تمام افرادی که ناهنجاری جلو بودن فک پایین دارند، تمام این مشکلات بروز نخواهد کرد و به شدت ناهنجاری بستگی دارد. به هر ترتیب لازم است در سن مناسب به ویژه کودکی این ناهنجاری تشخیص داده و درمان شود.

front lower jaw treatment video min

بهترین سن درمان جلو بودن فک پایین

درمان جلو بودن فک پایین در کودکان

در صورتی بیمار برای درمان فک پایین جلو آمده در بهترین زمان یعنی پیش از بلوغ جنسی اقدام کند، می‌توان با اصلاح رشد فک تا حد زیادی این ناهنجاری را درمان نمود. سن مناسب اصلاح رشد فک پایین برای دختران 9 تا 11 سالگی و برای پسران 10 تا 12 سالگی است.

درمان جلو بودن فک پایین در بزرگسالان

در صورتی که شدت جلو زدگی فک پایین در حد خفیف تا متوسط باشد و بتوان با ارتودنسی کاموفلاژ یا (ارتودنسی بدون جراحی فک) آن را درمان نمود، بهترین سن درمان دوران نوجوانی خواهد بود.

با دندان های فاصله دار چه کار کنیم؟ ترمیم دندان های فاصله دار

در صورتی که جلو زدگی فک پایین شدید باشد و به ناچار نیاز به انجام جراحی فک باشد، بهترین زمان جراحی جلو بودن فک پایین بعد از 20 سالگی است.

نقل قول دکتر داودیان درباره درمان جلو بودن فک پایین
نقل قول دکتر داودیان درباره درمان جلو بودن فک پایین

سوالات متداول درمان جلو بودن فک پایین

آیا درمان جلو بودن فک پایین محدودیت سنی دارد؟

خیر ولی بر اساس سن بیمار شیوه درمان متفاوت خواهد بود. در سنین رشد می‌توان با ارتودنسی ارتوپدی اصلاح رشد فک کرد. در بزرگسالی نیز بر اساس شدت جلو بودن فک پایین، یکی از روش‌های ارتودنسی کاموفلاژ (بدون جراحی فک) و یا ارتوسرجری (ارتودنسی و جراحی فک) برای درمان بیمار به کار گرفته می‌شود.

آیا عقب بردن فک پایین بر روی تکلم نیز تاثیر دارد؟

بله در صورتی فرد دچار ناهنجاری‌های فکی دندانی باشد، مشکلات مختلفی از جمله تکلم خواهد داشت. درمورد جلو بودن فک پایین نیز به همین ترتیب است و با عقب بردن آن تکلم فرد بهبود یافته و ادای کلمات درست تر انجام خواهد شد.

مشاوره حضوری درمان جلو بودن فک پایین در شمال تهران

در صورتی که ساکن مناطق شمالی تهران همانند نیاوران، اقدسیه، زعفرانیه، جردن، شریعتی، میرداماد، پاسداران و سایر محله‌های این مناطق هستید و قصد مراجعه به یک متخصص ارتودنسی برای مشاوره در شمال تهران را دارید، می‌توانید به کلینیک ارتودنسی دکتر داودیان مراجعه کرده و مناسب‌ترین روش درمان جلو بودن فک پایین را انجام دهید.

آدرس: تهران، شریعتی، بین میرداماد و ظفر، خیابان منظرنژاد، ساختمان پزشکان منظرنژاد، طبقه 3، واحد 11

کلینیک شریعتی سیمادنت

دریافت نوبت

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden

مشاوره حضوری جلو زدگی فک پایین در غرب تهران

علاوه بر مناطق شمالی تهران، دکتر داودیان در غرب تهران نیز شعبه دیگری از کلینیک تخصصی ارتودنسی دارد و در نتیجه اگر ساکن مناطقی همانند صادقیه، ستارخان، مرزداران،جنت آباد، سعادت آباد یا حتی کرج هستید، شما می‌توانید برای دریافت مشاوره حضوری و دریافت بهترین راه کارها و نیز درمان جلو بودن فک پایین به شعبه ستارخان کلینیک ارتودنسی دکتر داودیان مراجعه کنید.

آدرس: تهران، شریعتی، بین میرداماد و ظفر، خیابان منظرنژاد، ساختمان پزشکان منظرنژاد، طبقه 3، واحد 11

کلینیک سیمادنت ستارخان

دریافت نوبت

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden

دیدگاه ها

2 پاسخ به “درمان جلو بودن فک پایین یا عقب بودن فک بالا”

  1. پریا اکبری گفت:

    سلام من فک پایینم حدود 3 میلی متر از فک بالا جلوتر است بطوریکه برای جویدن دچار مشکل هستم. آیا با ارتودنسی مشکل من قابل حل شدن است؟ یا اینکه باید عمل جراحی کنم؟

    • admin گفت:

      سلام
      مواردی که در بیماری بالغ مانند شما که فک پایین جلوتر از فک بالا می باشد، بسته به شدت مشکل دو راهکار برای درمان وجود دارد، در مواردی که شدت ناهنجاری کم باشد می توان با ارتودنسی به تنهایی دست کم روابط دندانها را به حد قابل قبول اصلاحکرد اما در موارد شدیدتر درمان ارتودنسی و جراحی فک می بایست توامان صورت گیرد.
      اگر خواهان مشاوره تخصصی تری بودید با ارسال عکس دندان هایتان در تلگرام دکتر داوودیان با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *