ارتودنسی- جلوبودن فک بالا

ارتودسنی جلو بودن فک بالا که آن را با نام های اوربایت یا اورجت نیز میشناسند، به این معنی است که دندان های فک بالای شما و خود فک بالا نیز نسبت به ردیف دندان های فک پایین جلوتر بوده و باعث ایجاد ناهماهنگی دید دندانی در فرد میشود، این مشکل در اکثر بیمارانی که به مطب ارتودسنی مراجعه میکنند شایع است.
ولی موردی که وجود دارد و باید به آن توجه کرد این است که در برخی از مواقع مانند ناهنجاری های موجود در دندان های کودکان ممکن است این مشکل زیاد به چشم نخورد و توسط افراد عادی قابل رویت نباشد، از این ارتودنسی پیشگیری در چنین زمان هایی توصیه میشود که با مراجعه به متخصص ارتودنسی ایشان معاینه کرده و مشخص میکنند که فرد باید چه نوع و روش درمانی را در پیش بگیرند.

همپنین توجه کنید که مشکلات فکی و اوربایت به دو نوع مختلف:

  1. مشکلات استخوانی
  2. مشکلات دندانی

تقسیم بندی میشوند که به صورت کلی مشکلات استخوانی به دلیل ناهماهنگ بودن زاویه و نوع قرار گرفتن فک بالا و پایین بر روی یک دیگر اتفاق می افتد که در سنین کودکی پیشنهاد میشود از هدگیر ارتودنسی استفاده شود.

مورد بعدی که همان مشکلات ناهنجاری دندان ها است مربوط به خود دندان ها کج بودن آن ها اشاره دارد این مشکل با کمک درمان های مختلفی مانند ارتودسی فک بالا قابل رفع هستند.

علت به وجود آمدن مشکلات ناهماهنگی در فک

با توجه به این هر فرد مشکلات خاص خود را دارد و ممکن است در طول سالیان گذشته به دلیل اشتباهاتی که به صورت مداوم انجام داده است دچار ناهماهنگی شود مانند عادت مکیدن انگشت شست دست. یا نه ممکن است از همان بدر تولد و به دلیل ژنیتیک این مشکل در افراد وجود داشته باشند که در ادامه نگاهی دقیق تر به این موارد خواهیم انداخت.

چرا فک ما جلوتر می آید

ژنیتیک

اولین و شایع ترین مورد که در بیشتر بیماری ها معضلی جدی است مربوط به ژنیتیک و ژن هایی که از طریق نسل و افراد بزرگتر به شما رسیده است میشود، در این مواقع دلیل ناهماهنگی به 2 دسته کلی تقسیم بندی میشود که به طور کلی در اولین مورد فک بالای شما بیش از حد رشد میکنه و در مورد دوم فک بالا در اندازه رشد میکند ولی فک پایینی رشد کافی ندارد.

عادت کردن به رفتار های مقابل بهداشت دهان و دندان

درواقع یک سری از کار ها و رفتارهایی است که با بهداشت دهان و دندان و ارتودنسی مغایرت دارند مانند:

  • مکیدن انگشت
  • خوردم یخ
  • شکستن اجسام سخت و محک با دندان ها
  • نوشیدن الکل
  • مصرف دخانیات
  • و…

که باید از انجام آن ها خودداری کرد چرا که با گذشت زمان و در طولانی مدت بدون شک باعث ایجاد ناهماهنگی در دهان و دندان ها خواهند شد و علاوه بر هزینه های درمانی که در پی دارند مدت زمانی نیز بر روی زیبایی فرد تاثیرگذار هستند و اعتماد به نفس شخص را پایین خواهند آورد.

کراودینگ دندان‌ها چیست؟ درمان شدید نامرتبی دندان ها با دکتر داوودیان

عوارض جلو بودن فک بالا

با توجه به اینکه هر ایراد و مشکلی عوارض و اتفاقات بد خود را در پی دارند نامرتب بودن دندان ها و فک ها نیز از این قائده مستثنی نیستند، ممکن است در دراز مدت مشکلاتی برای شما پیش آید که در به توضیح و معرفی برخی از آن ها پرداخته ایم:

  1. احساس در ناحیه فک
  2. افزایش احتمال شکستن دندان ها
  3. مقاومت دندان ها در برابر پوسیدگی و خراب شدن بسیار کم میشوند
  4. مشکلاتی در تکلم و نحوه تلفظ کلمات در فرد ایجاد میشود
  5. کاهش اعتماد به نفش در افراد
  6. و …
جلو بودن فک بالا و ارتودنسی مجدد
ارتباط بین جلو بودن فک بالا و ارتودنسی مجدد

نحوه درمان جلو بودن فک

قابل ذکر است که درمان این مشکلات در افراد مختلف با توجه به شدت ناهنجاری، سن بیمار و هزاران دلیل دیگر متفاوت است، ولی به صورت کلی اگر بیمار کودک باشد و در سن رشد قرار گرفته باشد با استفاده از روش های ارتوپدی و اصلاح رشد درمان نمود. ولی از بیمار بزرگسال باشد و با استفاده از روش های درمانی ارتودنسی کاموفلاژ یا ارتودنسی همراه با جراحی فک انجام داد هر کدام مزایای خاص خود را دارند و متوانید در مقاله مربوطه که لینک شده است مطالعه فرمایید.

چگونه مشکل جلو بودن فک را درمان کنیم

چه زمانی باید برای درمان جلو بودن فک بالا اقدام کرد

بهترین زمان برای درمان زمانی است که بچه ها به رشد نهایی خود نرسیده باشند که معمولاً برای دختران 11-10 ساله و پسران 11-13 ساله است. قبل از رسیدن به آخرین سن رشد، استخوان های فک همچنان در حال رشد هستند و به راحتی میتوان مشکل را برطرف نمود.

ممکن است انتظار داشته باشید که کودکتان بلافاصله پس از تشخیص اوربایت درمان را شروع کند، اما همیشه اینطور نیست. متخصص ارتودنسی سعی می کند با توجه به رشد دندان های شیری و دائمی و همچنین رشد فک و سایر استخوان های صورت، ریشه مشکل را مشخص کنند و سپس بهترین زمان برای درمان را ارزیابی کنند.
در برخی موارد، دندانپزشک شما ممکن است تصمیم بگیرد که در این مرحله درمان را آغاز نکند و فقط کودک شما را تحت نظر داشته باشد. در این مورد، ضروری است که قبل از شروع درمان برای کودک خود به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. از آنجایی که زمان مشخصی برای شروع درمان وجود ندارد، مهم است که با دندانپزشک خود در مورد بهترین زمان درمان برای مورد خاص خود صحبت کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله از سایت دکتر داودیان و دقایقی که کنار یکدیگر بودیم سعی کردم شما با جلو بودن فک بالا و مشکلاتی که برای خودتان یا کودکان به وجود می‌آورد آشنا کنیم و بهتون روش های درمانی مختلف را نیز توضیح دادیم. اگر قصد معاینه و معالجه اولیه را دارید بهتر است عکس دهان و دندان های خود را به واتساپ دکتر داویان ارسال نمایید یا از قسمت رزرو آنلاین اقدام گرفتن نوبت ارتودنسی کنید.

کراس بایت

ناهنجاری جلو بودن فک بالا

یکی از ناهنجاری هایی که بیماران ارتودنسی زیاد از آن یاد می کنند، جلو بودن فک بالا می باشد. چیزی که به لحاظ علمی اغلب صحیح نیست. اساسا در نژاد بشر جز در سندرم های معینی (نظیر تالاسمی) جلو بودن فک بالا اتفاقی نادر است. آنچه که معمولا بیمار را به غلط در این قالب نمایان می کند جلو بودن دندانهای بالا و یا عقب بودن فک پایین می باشد که البته توسط متخصص ارتودنسی تشخیص داده می شود.

درمان جلو بودن فک بالا

بر حسب نوع ناهنجاری زمینه ای، درمان در نظر گرفته می شود. چنانچه فک پایین عقب باشد می توان در دوران رشد اقدام به ارتوپدی و اصلاح رشد فک نمود. در بزرگسالی هم بسته به شدت اختلال اسکلتی و خواست بیمار از نتیجه درمان با ارتودنسی کاموفلاژ و یا ارتودنسی همراه جراحی فک قابل درمان خواهد بود.
در کیس هایی هم که دندانهای بالا جلو است بسته به کیس با ارتودنسی ثابت یا متحرک دندانهای جلویی به عقب کشیده می شود.

انواع جلو بودن فک بالا

جلو بودن فک بالا به لحاظ علم دندانپزشکی به سه صورت است:

  • جلو بودن فک بالا
  • جلو بودن لثه ها (لبخند لثه ای)
  • جلو بودن دندانهای فک بالا

در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا در خصوص نحوه درمان هر یک از موارد بالا توضیحاتی را ارائه کنیم:

جلو بودن فک بالا :

این حالت در ظاهر فرد نمایان خواهد شد. به این حالت برآمدگی فک بالا هم گفته می شود اگر بیمار در این صورت در سن رشد باشد پزشک متخصص به او هدگیر ارتودنسی را تجویز خواهد کرد. در غیر این صورت پس از 18 سالگی می تواند جراحی فک انجام دهد.

همچنین بخوانید: هدگیر ارتودنسی

جلو بودن لثه ها (لبخند لثه ای):

در حالتی که فردی مشکل جلو بودن فک داشته باشد فکش در جهت جلو و پایین رشد میکند و این مسئله باعث بروز ناهنجاری لبخند لثه ای می شود یعنی لثه های او بیش از حالت عادی نمایان خواهد شد در این حالت میتوان از روشهای زیر برای درمان لبخند لثه ای استفاده کرد.

  • درمان لبخند لثه ای با جراحی فک
  • درمان لبخند لثه ای با ارتودنسی
  • درمان لبخند لثه ای با بوتاکس
  • درمان لبخند لثه ای با جراحی لب بالا
  • درمان لبخند لثه ای با لیزر
  • درمان لبخند لثه ای با جراحی زیبایی لثه

جلو بودن دندان های فک بالا

در این حالت می توان با روش کشیدن دندان های فک بالا که در اکثر مواقع دندانهای کوچک آسیا هستند فضای لازم را به جهت جابجایی دندان ها ایجاد نمود.

توجه داشته باشید همان طور که در بالا هم ذکر شد اینکه شخص دارای کدامیک از 3 مورد بالاست کار سختی است و این پزشک متخصص ارتودنسی است که میتواند تشخیص دهد بیمار دارای کدامیک از این ناهنجاری هاست.

دیدگاه ها

2 پاسخ به “جلو بودن فک بالا”

  1. ghamar گفت:

    سلام و تشکر فراوان از زحمتی که متقبل می شوید. بهمن ماه پسر 9ساله ام را به سبب جلو بودن نسبتاً محسوس فک بالا اورتودنسی متجرک کردند. اکنون ارتودنتیست او معتقد است که در شهریور ماه زمان درمان او به پایان می رسد در حالی که به نظر من نه تنها مشکل حل نشده بلکه دیده شدن فک بالا بیشتر شده است. وقتی هم به پزشک مذکور مسئله را می گویم. می گویند وقتی پسرت بزرگ شد جرا حی فک می کنید. آیا راهی وجود دارد تا مطمئن شویم درمان کافی بوده است و مشکل در نحوه درمان وجود نداشته و اگر قرار بود کار به این جا ختم شود چه ضرورتی برای عذاب دادن پسر معصومم بود؟ بی زحمت راهنمایی بفرمایید. با تشکر محدد

    • admin گفت:

      معمولا مواردی از ناهنجاری که به دید بیماران جلو بودن فک بالا به نظر می رسد در اصل بیشتر ناشی از عقب بودن فک پایین می باشد. درمان مرسوم برای این قبیل بیماران در سن رشد مثل فرزند شما اصلاح رشد با دستگاه های متحرکی با عنوان دستگاه فانکشنال می باشد. اینکه چرا با وجود درمان نزد متخصص ارتودنسی همچنان به دید شما و ارتودنتیست مربوطه مشکل حل نشده است و حتی احتمال نیاز به جراحی مطرح شده است به فاکتورهای گوناگونی بستگی دارد، از جمله: میزان همکاری بیمار در استفاده از دستگاه فانکشنال، شدت مشکل فکی و الگوی رشدی بیمار. در هر صورت چنانچه همکار درمانگر متخصص هستند حتما” راهکار صحیح را خدمتتان راهنمایی خواهند نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *