ارتودنسی-ارتودنسی فک بالا

یکی از مشکلات عمده ی بیماران ارتودنسی در زمینه ی فک و دندان می تواند جلو بودن فک بالا باشد.در بیمارانی که با این مشکل رو به رو هستند مانند دندان های عقب که روی هم قرار می گیرند،و در قسمت جلوی دهان دندان های فک بالا بسیار جلوتر از دندان های فک پایین هستند و این باعث می شود که فرد به ارتودنسی فک بالا احتیاج پیدا کند در بعضی مواقع ممکن است که مشکلات جلو بودن فک بالا ناشی از عقب تر بودن فک پایین باشد در این حالت علاوه بر ارتودنسی فک بالا بایستی فک پایین نیز تحت درمان ارتودنسی قرار بگیرد.

برای تشخیص این موضوع پزشک متخصص ارتودنسی این وظیفه را برعهده دارد که فرد را در این زمینه راهنمایی کند که مشکل ناشی از فک بالا است یا فک پایین است.متخصص ارتودنسی از طریق رادیوگرافی و معاینات کلینیکی علل مشکلات فک و دندان را تشخیص میدهد و متناسب با فک درگیر بیمار درمان مورد نیاز برای فک بالا یا پایین را انتخاب میکند.

عوامل موثر بر جلو بودن فک بالا

چیزهایی که باعث شود فک بالا نسبت به فک پایین رشد کند و فک پایین دچار کمبود رشد شود این علل عبارت است از:

  • عوامل ژنیتیکی
  • عوامل وراثتی
  • مکیدن انگشت :اگر عادت مکیدن انگشت تا قبل سن 5 سالگی کنار گذاشته شود ناهنجاری های ایجاد شده به طور خودکار بر طرف می شود اما در زمان رویش دندان و بعد از رویش دندان های دائمی ادامه پیدا کند قطعا بیمار به ارتودنسی فک بالا نیاز خواهد داشت..
  • از دست رفتن زودهنگام دندان شیری یا دائمی
  • ترمیم و بازسازی نادرست دندان
  • التهاب لثه  یا بیماری‌های لثه
  • فشار بیش از حد بر روی دندانها و لثه‌ها
  • انحراف فک پس از وارد شدن یک ضربه
  • تومورهای دهان یا فک

عوامل موثر در ارتودنسی فک بالا

از عوامل تاثیرگذار در ارتودنسی فک بالا می توان به سن و شدت مشکل فکی بیمار اشاره کرد.رده ی سنی بیماران دارای مشکل فکی در فک بالا را می توان به شرح زیر بیان کرد:

افرادی که در حال رشد هستند : در این حالت یعنی رشد اسکلتی آن به اتمام نرسیده است.و برای رفع مشکلات فک در کودکان در حال رشد  از هدگیر برای جلو بردن فک بالا استفاده میشود.برای رسیدن به نتایج درست همکار و بیمار به هم وابسته هستند و در طول درمان باید همکاری لازم را داشته باشند و از هدگیر استفاده کنند.

قبل و بعد از ارتودنسی

هدگیر یک وسیله متحرک است در بیرون از دهان است و وظیفه ی گذاشتن و برداشتن هدگیر به عهده ی بیمار است.

افراد بالغ: در این حالت رشد اسکلتی بیمار به اتمام رسیده است.اگر مشکل جلو بودن فک بالا در مراجعه کننده خفیف یا متوسط باشد با ارتودنسی فک بالا و کشیدن دندان از فک بالا  مشکل بر طرف می شود اما اگر مشکل فک بالا زیاد باشد به غیر از ارتودنسی فک بالا باید بر روی فک بیمار جراحی لازم را انجام داد.تا تمام مشکلات فک بالا به صورت کامل به اتمام برسد.

 

مشکلات ناشی از جلو  بودن فک بالا

افردای که از مشکلات فک بالا برخوردار هستند نمی توانند به راحتی لب های خود را ببندد و در این موارد بیمار دچار مستعد ضربه میشوند.

انواع مختلف درمان در اتودنسی فک بالا

Herbst:

این ابزار به صورت ثابت در دهان بیمار قرار میگیرد.و از این ابزار Herbst برای جلو کشیدن فک پایین افراد استفاده میشود.با جلو کشیدن فک پایین تا حدودی فاصله بین فک بالا و پایین اصلاح می شود.استفاده از این ابزار برای افرادی که در حال رشد هستند و از جلو بودن فک خود در عذاب هستند استفاده میشود.

هدگیر ارتودنسی: این ابزار در خارج از دهان بیمار قرار میگیرد و وظیفه ی گذاشتن و برداشتن آن بر عهده ی بیمار است و برای افرادی که در زمان رشد هستند هدگیر توصیه میشود.

کش ارتودنسی : کش های ارتودنسی رنگهای مختلفی دارد و برای رفع مشکلات جلو بودن فک از آن استفاده میشود.کش های ارتودنسی در طول های مختلفی است و برای جا به جایی دندان ها از آن استفاده میکنند.

Twin Block:این ابزار متحرک به مدت 9 تا 12 ماه برای رشد فک پایین برای برطرف کردن مشکلات فک بالا به کار میرود و این ابزار برای افرادی که در سنین رشد هستند مورد استفاده قرار میگیرد.

درباره ویروس کرونا و دندانپزشکی بیشتر بدانید

بریس نامرئی :استفاده از بریس های نامرئی در ارتودنسی متحرک باعث ایجاد فشار به دندان ها جهت رفع مشکل جلو بودن فک بالا میشود.

جراحی ارتودنسی :ممکن است در فک بالا و یا پایین مشکلات ناهماهنگی در رشد فک  با استفاده از درمان ارتودنسی برطرف نگردد. در بیماران بزرگسالی که فک پایین به اندازه ی استاندارد رو به جلو رشد نکرده باشد به جراحی فک نیاز دارد.این جراحی همچنین برای کودکان دارای مشکلات رشد فک، ممکن است مورد نیاز باشد.

کشیدن دندان :در این روش درمانی افرادی که دچار مشکل جلو بودن فک بالا هستند و در حال رشد نیستند پیشنهاد می شود.

هزینه ارتودنسی فک بالا

برای بیان هزینه ارتودنسی در فک بالا عوامل زیر را در نظر می گیریم :

  • نوع ارتودنسی انتخابی
  • تجهیزات مورد استفاده
  • هزینه دستمزد متخصص ارتودنسی
  • شرایط دندان
  • طول دوره درمان

در تعریف هزینه درمان در ارتودنسی فک بالا بایستی مشخص گردد که از کدام نوع درمان ارتودنسی برای رفع مشکل فک بالا استفاده خواهد شد.ارتودنسی فک بالا می تواند به صورت زیر باشد:

انتخاب هر یک از روش های درمانی که در بالا ذکر شده است دارای تعرفه های متفاوتی می باشد و طبق صلاحدید متخصص ارتودنسی از آن روش برای درمان استفاده خواهد شد. می توان گفت که در اکثر مواقع در درمان، هزینه ی درمان فک بالا کمی گرانتر از فک پایین خواهد بود. اما موارد دیگری نیز در این امر تاثیرگذار هستند. در ارتودنسی فک بالا از تجهیزاتی چون هدگیر استفاده می شود که همین امر سبب تفاوت در هزینه ی درمان فک بالا و پایین می باشد. همچنین اگر در ارتودنسی ثابت نیاز به تعویض براکت به هر دلیلی وجود داشته باشد، هزینه هر براکت به طور مجزا محاسبه خواهد شد. به همین ترتیب اگر بیماری نیاز به جراحی فک نیز داشته باشد، مشخص است که هزینه ای جدا از هزینه ارتودنسی به همراه خواهد داشت.

دیدگاه ها

2 پاسخ به “ارتودنسی فک بالا”

  1. ملیکا گفت:

    سلاممن 6دندان جلویی قک بالاییم مشکل داره نیشهام بالا در اومده البته زیرشون خالیه 4تای جلو هم مدل ماهی شده(جلو آمده) دندانهای فک پایین مرتب هستن میخواستم بدونم آیا میشه فقط فک بالا رو ارتودنسی کرد؟از دکتری که سوال کردم گفت؟هردوفک رو…در غیر این صورت فک بالا از پایین جلوتر میاد از حالت طبیعی در ضمن گفته:4تا دندون باید کشیده شه ممنون میشم راهنماییم کنید

    • admin گفت:

      توضیحات اجمالی شما گزینه نیاز به کشیدن دندان را مطرح می کند. در خصوص امکان انجام درمان تک فکی شما را به منوی “سوالات رایج” ارجاع می دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *