بودن فک
نقل قول دکتر داودیان درباره علل عقب بودن فک پایین
نقل قول دکتر داودیان درباره علل عقب بودن فک پایین

عقب بودن فک پایین یا ناهنجاری فکی کلاس || یکی از مشکلات شایع بیماران کاندید درمان ارتودنسی است. حدود 20 تا 30 درصد از مراجعینی که برای درمان‌ مشکلات ناشی از ناهنجاری‌های فکی و انواع نامرتبی‌های دندانی به متخصص ارتودنسی مراجعه می‌کنند، از این ناهنجاری رنج می‌برند. عقب بودن فک پایین و عدم تناسب دندان‌های فک بالا و پایین می‌تواند عوارض بسیاری از جمله مشکلات گوارشی، تنفسی و حتی شکستگی دندان‌ها را در پی داشته باشد؛ به طور کلی این مشکلات می‌تواند اعتماد به نفس و سلامت روانی و جسمی فرد را تحت تاثیر قرار داده و کیفیت زندگی‌اش را کاهش دهد. در نتیجه لازم است در اسرع و در سن مناسب اقدام به درمان این عارضه و جلو کشیدن فک پایین نمود.

تعریف ناهنجاری عقب بودن فک پایین

این ناهنجاری خود را به شکل یک ناهماهنگی اسکلتی- فکی در بیمار نشان می‌دهد که در آن فک پایین نسبت به فک بالا عقب‌تر قرار گرفته است. به هر حال در صورتی که بیمار از ناهنجاری عقب بودن فک پایین رنج ببرد ما شاهد یک اورجت دندانی محسوس هستیم؛به این معنی که فاصله افقی بین دندان‌های جلویی فک بالا و پایین بیش‌تر از حد نرمال است.

دلیل اصلی عقب‌تر بودن فک پایین

علی‌رغم اینکه در اکثر موارد این اختلال مادرزاردی و وراثتی است اما برخی مواقع این مشکل می‌تواند در افرادی که این ناهنجاری را مادرزادی به ارث نبرده‌اند هم بروز کند، برخی از این دلایل عبارتند از:

  • از جمله عوامل محیطی که ممکن است سبب عقب بودن فک پایین شود، می‌توان به ضربه یا تروما در قسمت فک اشاره کرد.
  • اختلال‌های مربوط به رشد که می‌تواند در دوران کودکی و بارداری رخ دهد.
  • عادت رفتاری غلطی که در کودکان می‌تواند وجود داشته باشد مانند مکیدن انگشت شست.
تصویر عقب بودن فک پایین و درمان آن
تصویر عقب بودن فک پایین و درمان آن

عوارض عدم درمان عقب بودن فک پایین

 اگر ناهنجاری عقب بودن فک پایین درمان نشود، مشکلات زیادی را برای فرد بیمار ایجاد می‌کند. برخی از این مشکلات عبارتند از:

  • مشکلات تنفسی و مشکلات خواب
  • مشکلات جویدن و مشکلات گوارشی
  • احتمال افزایش آسیب به لثه‌ها
  • احتمال افزایش شکستگی دندان‌ها به دلیل تراز نبودن فک‌ها
  • افزایش احتمال پوسیدگی و خرابی دندان‌ها
عقب بودن فک پایین و ارتودنسی مجدد
ارتباط درمان عقب بودن فک پایین و ارتودنسی مجدد

درمان عقب بودن فک پایین

درمان این ناهنجاری به عنوان یکی از ناهنجاری های شایع، نیازمند طرح درمان‌‌های متفاوت در دوران کودکی و بزرگسالی است. علت این تفاوت امکان تغییر فرآیند رشد فک در دوران پیش از بلوغ می‌باشد که رشد استخوان‌ها هنوز کامل نشده است، در صورتی که فرد بیمار به بلوغ کامل رسیده باشد، شانس موفقیت درمان‌های محافظه‌کارانه مانند ارتودنسی بدون جراحی فک کمتر خواهد بود.



درمان عقب بودن فک پایین در کودکان

بیشتر عواملی که سبب مشکلات فک و دندان‌ها می‌شود، در کودکی رخ می‌دهد. اگر در این دوره رشد فک پایین یا بالا به درستی و به طور کامل انجام نشود، پدیده عقب ماندگی فک‌ها از جمله عقب بودن فک پایین رخ می‌دهد. در نتیجه این مشکل، دندان‌های بالا و پایین به درستی بر روی هم قرار نگرفته و توازن افقی دندان‌ها بر هم می‌خورد.

جلو بودن فک بالا

به گفته متخصصین ارتودنسی لازم است برای کودکان در سنین 6 الی 7 ساگی اولین ویزیت ارتودنسی انجام شود تا پیش از تکمیل رشد فک‌ها و دندان‌ها و رسیدن به سن بلوغ، ناهنجاری‌های فکی و دندانی تشخیص داده شده و در اسرع وقت درمان شود. در صورتی که در کودکی مشکل عقب بودن فک پایین تشخیص داده شود، از آنجا که هنوز رشد استخوانی فک به طور کامل انجام نشده است، می‌توان این مشکل را با دستگاه فانکشنال ارتودنسی درمان نمود. ارتودنسی فانکشنال علاوه بر تمرکز بر روی مرتب کردن دندان‌ها، به بهود وضعیت استخوان‌های فک از جمله جلو کشیدن فک در کودکی و سنین رشد کمک می‌کند.

درمان عقب بودن فک پایین بزرگسالان بدون جراحی | جلوکشیدن فک پایین با ارتودنسی

اصلاح ناهنجاری‌های فکی در بزرگسالان بعد از سنین بلوغ به دلیل تکمیل رشد استخوان‌های فک، طرح درمان متفاوت، پیچیده و پرهزینه‌تری دارد. ارتودنسی کاموفولاژ یا ارتودنسی بدون جراحی فک، یکی از طرح درمان‌های اصلاح عقب بودن فک پایین در بیماران بزرگسالی است که به این ناهنجاری دچار هستند. در این شیوه درمانی، متخصص ارتودنسی با عقب بردن قوس‌ دندانی فک بالا و جلو آوردن قوس دندانی فک پایین به شکل همزمان، تلاش می‌کند این ناهنجاری را با کشیدن دندان و یا بدون کشیدن دندان برطرف کند.

در روش جلو کشیدن فک پایین با ارتودنسی (ارتودنسی کاموفلاژ) اگر مشکل عقب ماندگی خفیف یا متوسط باشد، می‌توان از این روش استفاده نمود. در این روش هدف عقب بردن قوس دندانی بالا و همچنین جلو کشیدن فک پایین با ارتودنسی کاموفلاژ در قوس دندانی پایین می باشد.

در روش ارتودنسی نیز در حالتی که مشکل فک پایین خفیف است، از Chin cap و همچنین دستگاه های ارتودنسی برای ممانعت از رشد فک و کاهش سرعت آن استفاده می شود. همچنین درمان ارتودنسی می تواند در جهت تنظیم مجدد عملکردهای دهان مانند گفتار، جویدن و گفتار موثر باشد.

درمان عقب بودن فک پایین بزرگسالان با جراحی فک

اگر مطابق نظر ارتودنتیست، به علت شدت ناهنجاری، هیچکدام از روش‌های درمانی ارتودنسی نتواند ناهنجاری عقب بودن فک پایین را درمان کند، به ناچار انتخابی جز ترکیب درمان‌های ارتودنسی و جراحی فک به شکل همزمان (اصطلاحاً ارتوسرجری) وجود نخواهد داشت. در این شیوه، ارتودنتیست با یک برنامه‌ریزی دقیق و شروع درمان ارتودنسی، شما را برای جراحی فک آماده خواهد کرد؛ به طور میانگین این مرحله حدوداً یکسال زمان خواهد برد و بعد از این مرحله فرد تحت عمل جراحی فک قرار خواهد گرفت و بعد از تایید جراح فک، درمان‌های ارتودنسی بیمار مجدداً شروع خواهد شد تا فرآیند درمان تکمیل شده و فک پایین بیمار جلو آمده و در موقعیت صحیح قرار بگیرد.

هزینه درمان عقب بودن فک پایین

همانطور که ذکر شد طرح درمان این ناهنجاری در کودکان به دلیل اینکه هنوز در سنین رشد هستند، شامل استفاده از دستگاه فانکشنال و هدگیر ارتودنسی و سایر ابزارها و اقدامات ارتوپدی است تا اختلاف تراز دو فک در بیمار به مرور زمان و با تکامل رشد اصلاح شود. در خصوص درمان این ناهنجاری در سنین کودکی باید به این نکته توجه داشت که بهترین سن درمان عقب ماندگی فک کودک، قبل از بلوغ جسمی و حدوداً 9 تا 13 سالگی است. ابزارهایی که برای اصلاح روند رشد فک در کودک استفاده می‌شوند، ممکن است مانند دستگاه فانکشنال داخل دهانی یا مانند هدگیر خارج دهانی باشند.

انواع ناهنجاری ارتودنسی

با توجه به طیف گسترده انواع سیستم‌های درمانی و طرح درمان‌های متفاوت در سنین مختلف، هزینه ثابتی را نمی‌توان برای جلو کشیدن فک پایین با روشی ایمن و اصولی در نظر گرفت و هزینه درمان بیمار پس از ویزیت و معاینه اولیه توسط متخصص ارتودنسی تعیین می‌شود. اما به طور کلی اگر بیمار نیاز به جراحی نداشته باشد، طرح درمان وی با توجه به سختی و پیچیدگی ناهنجاری با توجه به مبالغ جدول زیر تعیین می‌گردد.

نوع درمان / نام دستگاه ارتودنسیهزینه ارتودنسی در سال 1402 (به تومان)
ارتودنسی ثابت دو فک بدون کشیدن دندان55,۰۰۰,۰۰۰
ارتودنسی ثابت دو فک با کشیدن دندان60,۰۰۰,۰۰۰
ارتوسرجری (ارتودنسی جهت جراحی فک)65,۰۰۰,۰۰۰
ارتودنسی دیمون (به ازای هرفک اضافه می شود)20,۰۰۰,۰۰۰
ارتودنسی شبه دیمون (به ازای هرفک اضافه می شود)10,0۰۰,۰۰۰
ارتودنسی سرامیکی (به ازای هر فک اضافه می شود)20,۰۰۰,۰۰۰
ارتودنسی متحرک دو فک30,۰۰۰,۰۰۰
هدگیر15,۰۰۰,۰۰۰
دستگاه فانکشنال30,۰۰۰,۰۰۰

مشاوره حضوری برای جلو کشیدن فک پایین در شمال تهران

در صورتی که ساکن مناطق شمالی تهران همانند نیاوران، اقدسیه، زعفرانیه، جردن، شریعتی، میرداماد، پاسداران و سایر محله‌های این مناطق هستید و قصد مراجعه به یک متخصص ارتودنسی جهت جلو کشیدن فک پایین در شمال تهران را دارید، می‌توانید به کلینیک ارتودنسی دکتر داودیان مراجعه کرده و جهت درمان عقب بودن فک پایین اقدام نمایید.

آدرس: تهران، شریعتی، بین میرداماد و ظفر، خیابان منظرنژاد،ساختمان پزشکان منظرنژاد،طبقه 3، واحد 11

کلینیک شریعتی سیمادنت

دریافت نوبت

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden

مشاوره حضوری برای درمان عقب بودن فک پایین در غرب تهران

علاوه بر مناطق شمالی تهران، دکتر داودیان در غرب تهران نیز شعبه دیگری از کلینیک تخصصی ارتودنسی دارد و در نتیجه اگر ساکن مناطقی همانند صادقیه، ستارخان، مرزداران،جنت آباد، سعادت آباد یا حتی کرج هستید، شما می‌توانید برای دریافت مشاوره حضوری و جلو کشیدن فک پایین به شعبه ستارخان کلینیک ارتودنسی دکتر داودیان مراجعه کنید.

آدرس: تهران، خیابان ستارخان، بین خیابان شادمهر و بهبودی، ساختمان پزشکان ستارخان، طبقه ۵

کلینیک سیمادنت ستارخان

دریافت نوبت

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden

دیدگاه ها

8 پاسخ به “عقب بودن فک پایین | جلو کشیدن فک پایین با ارتودنسی”

  1. احمدی گفت:

    آیا دستگاه فاکشنال برای عقب بودن فک پایین پس از سن بلوغ فایده ای داره؟با وجود عقب بودن فک نمیشه ارتودنسی کرد؟

    • drdavoudian_orthodontist گفت:

      استفاده از دستگاه فانکشنال برای عقب بودن فک پایین پس از سن بلوغ دیگر فایده‌ای ندارد.
      اگر فردی دچار ناهنجاری عقب بودن فک پایین باشد، در شرایطی ارتودنسی امکان‌پذیر است. در هر حال باید شرایط دهان بیمار بررسی شود.
      با سپاس،
      راه‌های ارتباط با کلینیک‌های دندانپزشکی دکتر داودیان:
      کلینیک دکتر داودیان شریعتی : ۲۶۷۱۰۷۶۰
      کلینیک دکتر داودیان ستارخان : ۶۶۵۲۰۹۸۰
      شماره موبایل واتساپ مطب : 09371357373

  2. سهرابی گفت:

    آیا دستگاه فاکشنال برای عقب بودن فک پایین پس از سن بلوغ فایده ای داره؟با وجود عقب بودن فک نمیشه ارتودنسی کرد؟

    • drdavoudian_orthodontist گفت:

      با سلام
      استفاده از دستگاه فانکشنال برای عقب بودن فک پایین پس از سن بلوغ دیگر فایده‌ای ندارد.
      اگر فردی دچار ناهنجاری عقب بودن فک پایین باشد، در شرایطی ارتودنسی امکان‌پذیر است. در هر حال باید شرایط دهان بیمار بررسی شود.
      با سپاس،
      راه‌های ارتباط با کلینیک‌های دندانپزشکی دکتر داودیان:
      کلینیک دکتر داودیان شریعتی : ۲۶۷۱۰۷۶۰
      کلینیک دکتر داودیان ستارخان : ۶۶۵۲۰۹۸۰
      شماره موبایل واتساپ مطب : 09371357373

  3. ناشناس گفت:

    سلام من احساس میکنم فک پایینم عقب تر حد معمول هست و ۱۶ سالمه و از سن بلوغم گذشته با این وجود برای اینکه فک پایینم با بالا هماهنگ بشه چه کار باید بکنم . راهی هست با ارتودنسی مشکل حل بشه ؟

    • drdavoudian_orthodontist گفت:

      سلام دوست عزیز، در صورتی که شدت عقب بودن فک پایین شما شدید باشد نیاز به ارتوسرجری (ارتودنسی و جراحی فک) خواهد بود که لازم است بعد از 18 سالگی انجام شود. ولی در صورتی که شدت عقب بودن فک پایین شدید نباشد می‌توان با ارتودنسی کاموفلاژ (ارتودنسی جبرانی) درمان کرد.

  4. احمد گفت:

    درود به شما من پنج سال پیش ارتودنسی گذاشتم و دندونام هیچ مشکلی نداره ولی وقتی میخندم بازهم فک بالا جلو تر از فک پایینی هست میشه بگید باید چیکار کنم آیا غیر از عمل فک پایین نیاز به ارتودنسی است با تشکر❤

    • drdavoudian_orthodontist گفت:

      سلام دوست عزیز
      اگر مشکل و ناهنجاری فکی داشته باشید باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید، در صورتی که ناهنجاری فکی خفیف باشد تنها با ارتودنسی و در صورت شدت بیشتر آن علاوه بر ارتودنسی جراحی فک نیز لازم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *