عصب کشی دندان

عصب کشی دندان به انگلیسی Endodontic therapy نیز خوانده میشود، یا درمان کانال ریشه از رایج ترین درمان های دندانپزشکی است که معمولا همه افراد آن را تجربه می کنند. در معالجه مجرای ریشه دندان مواد عفونی درون مغز دندان برداشته می شود تا آسیب های احتمالی از میکروب دندان جلوگیری شود. در واقع اینگونه باید خدمت شما عرض کنیم مواقعی که دندان دچار آسیب دیدگی میشود و شروع به درد میکند بنا برتشخیص دکتر به جای کشیدن دندان میتوان از عصب کشی دندان استفاده کرد و درد آن را درمان کرد تا دندان از بین نرود و سالم بماند.

بیشتر بخوانید: کشیدن دندان سالم  در ارتودنسی

عصب کشی دندان پوسیده چیست و چرا انجام میشود

انسان در طول زندگی خود مواد غذایی مختلفی را مصرف میکند که برخی از این مواد برای دندان او مناسب نبوده و باعث آسیب رسیدگی به آن ها میشود با گذشت سال ها و پیشرفت علم دندانپزشکی دیگر همیشه نیازی به کشیدن دندان نیست. در برخی از مواقع همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم عصب کشی دندان یا درمان ریشه دندان صورت میپذیرد تا فرد علاوه بر رفع درد های شدیدی که حس میکند دیگر دندان خود را نیز از دست ندهد.

عصب کشی دندان چقدر طول میکشد

اکثر مردم در این فکر هستند که به محض احساس دندان درد باید آن را فورا عصب کشی کنند باید به شما عرض کنیم که این اشتباه است شما باید فورا به پزشک مراجعه کنید و این به این معنی نیست که باید عصب کشی در همان جلسه صورت پذیرد. عصب کشی دندان معمولا بین 1 تا 3 جلسه طول میکشد و این مدت باید دارو های تجویز شده را استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب ارتودنسی متحرک

همانطور که گفتیم معمولا درمان عصب کشی از یک تا سه جلسه طول می کشد اما بهتر است در همان یک جلسه درمان به اتمام برسد زیرا اگر درمان به تعویق بیوفتد ممکن اس دندان بیمار دچار عفونت شود. به همین دلیل برای جلوگیری از عفونت باکتریایی روکش کردن دندان را بلافاصله بعد از عصب کشی دندان انجام می دهند.

مغر دندان چگونه مواد عفونی را در خود جای می دهد ؟

حفره هایی درون کانال ریشه دندان در ساختمان دندانی وجود دارد که به طور طبیعی محل تجمع بافت های عصبی و سلولی و نیز بافت های خونی هستند. اگر به دندان های پوسیده توجه نشود و در همان ابتدا درمان پوسیدگی دندان صورت نگیرد، پوسیدگی از مینای دندان عبور کرده و به عاج دندان می رسد و از آنجا به مغر دندان آسیب وارد می کند.

با گسترش میکروب ها در پالپ باعث ایجاد التهاب درون کانال ریشه دندان شده که افزایش حجم کانال را به دنبال دارد، زمانی که کانال ریشه دندان ملتهب می شود فشار های داخلی به درون عصب دندان سرایت کرده آنگاه درد دندان آغاز می شود. در این هنگام بیمار متوجه می شود که مشکلی دندانی پیدا کرده و سریعا باید به متخصص مراجعه کند.

انکوریج ارتودنسی

عصب کشی دندان جلو

دندان های جلویی در افراد بسیار مهم هستند و علاوه بر جایگاه مهمی که در خوردن و تغذیه دارند تاثیر بسزایی در زیبایی افراد نیز دارند و تا جای ممکن در صورت پوسیدگی آن ها نباید به فکر کشیدن این دندان های باشیم. عصب کشی دندان جلو به دلیل کمتر بودن کانال و … راحت تر از ما بقی دندان ها است.

عکس عصب کشی دندان جلو

مراحل عصب کشی دندان و چگونگی انجام آن

عصب کشی دندان در هر فرد و دندان متفاوت است و باید نسبت به شدت آسیب دیدگی مراحلی طی شود به طور مثال زمانی که شما به متخصص مراجعه میکنید ایشان بعد از معاینه میگوید که شما هم اکنون به دلیل وجود عفونت نمیتوانید عصب کشی کنید و باید مدتی چرک خشک کن بخورید. حال با این موارد کاری نداریم قصد ما در اینجا این است که مراحل عصب کشی دندان را از زمان معاینه برای شما توضیح دهیم

اولین مرحله معاینه و بی حسی دندان پوسیده

ابتدا معاینات اولیه توسط متخصص دندانپزشکی صورت می گیرد و پس از تایید آن که بیمار نیاز به درمان عصب کشی دندان دارد، متخصص یک آمپول بی حسی به محل انجام عصب کشی میزند تا در طی درمان بیمار هیچ دردی را احساس نکند.

مرحله دوم برداشتن قسمت از بین رفته دندان

در این قسمت پوسیدگی دندان بیمار برداشته می شود. به این مرحله نسج دندانی نیز می گویند تا به وسیله آن بتوانند به کانال های ریشه دندان دسترسی پیدا کنند، در مرحله بعد باید پالپوتومی انجام دهند. پالیوتومی یعنی سوراخ کردن سقف پالپ این کار باعث جاری شدن خون داخل پالپ شده که فشار داخل را کمتر می کند در نتیجه درد بیمار کاهش پیدا می کند.

مرحله سوم تمیز کردن و استفاده از آنتی بیوتیک

محتویات کانال ریشه به طور کامل خارج می شود و برای آنکه هیچ میکروبی درون آن باقی نماند درون کانال را شستشو می دهند. بعد از آن که با آب و مواد ضد عفونی درون کانال ریشه به خوبی شستشو داده شد باید جای دندان را به شکل اولیه آن در آورند.

مرحله چهارم پر کردن کانال ایجاد شده در دندان

پر کردن کانال ریشه و شکل دادن به دندان آخرین مرحله از عصب کشی دندان است. با یک سوهان کوچک شکل دهی کانال صورت می گیرد، ابتدا با محلول شستشو عفونت زدایی می کنند و میله های بسیار نازک به نام گوتا که از جنس پلاستیک هستند به همراه سیلر درون کانال ریشه دندان قرار می دهند. برای ترمیم عاج دندان از ماده ای به نام آمالگام یا کامپوزیت که با مواد دیگر واکنش نمی دهند و سازگار با بدن هستند، برای شکل گیری عاج دندان استفاده می کنند.

مراحل عصب کشی دندان به اتمام رسید ولی باید بدانید که دندان شما مرده است و هر گونه عفونت و آسیبی ببیند باید دوباره عصب کشی کنید.

بیشتر بخوانید: مراقبت های بعد از ارتودنسی

عوارض عصب کشی دندان

عصب کشی و درمان ریشه نیز همانند هر روش دیگر درمانی دارای یک سری معایب و عوارضی است که هر بیمار باید به طور کامل از آن ها مطمعن باشد و در انتخاب روش درمانی خود دقت کند. در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از این موارد برایتان توضیح دهیم.

احتمال شکستن دندان عصب کشی شده

به این دلیل که دندان در عمل عصب کشی تضعیف شده و قدرت سابق را ندارد امکان شکستن آن نیز وجود دارد. یکی از راه های پیشگیری از این مورد استفاده از روکش های دندانی است که قدرت حفظ دندان را بالا میبرند.

ایجاد عفونت در لثه

زمانی که پزشک برای درمان ریشه کانال ها را باز میکند هوا به درون آن ها جریان می یابد و ممکن است در این حین میکروب ها نیز به کانال ها نفوذ کنند با اینکه با استفاده از آنتی بیوتیک میتوان تا حد بسیار زیادی از عفونت دندان پیشگیری کرد ولی این خطر نیز شما را همچنان تهدید میکند و امکان عفونت وجود دارد. شما میتوانید در رابطه با علت خونریزی لثه نیز بخوانید.

ارتودنسی سرامیکی چیست و چه مزایا و معایبی دارد

عوارض عصب کشی دندان عفونی

گاهی اوقات ممکن است در دهان و دندان بیمار عفونت ایجاد شود و همین میکروب ها و چرک های موجود در لثه ها باعث ایجاد درد شدید در ناحیه دندانی شوند که در این صورت بیمار سریعا به پزشک مراجعه میکند و در خواست درمان دندان خود را دارد ولی موردی که وجود دارد این است که با وجود عفونت در دندان ریسک بزرگی است که بخواهیم آن را عصب کشی کنیم چرا که ممکن است عفونت موجود در یک دندان به کل دهان و لثه های شما پخش شود.

اگر دندان را عصب کشی نکنیم چه میشود

باید خدمت شما عرض کنیم که در صورت عصب کشی نکردن دندان هایی که عفونت کرده اند چاره ای جز کشیدن آن ها را ندارید و همچنین باید در سریع ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید و مراحل درمان را پیش بگیرید.

چند روز بعد از عصب کشی دندان را پر کنیم

سوالی که بیماران زیادی از پزشک میپرسند دقیقا همین است باید همزمان با عصب کشی پر شود؟ چند روز زمان میخواهد؟ و سوالات مشابه. همانطور که در قسمت های بالا برایتان توضیح دادیم بعد از اینکه ریشه دندان درمان میشود کانال های آن باز میماند و راه مناسبی برای وجود باکتری به آن است که جهت جلوگیری از این مورد باید دندان را پر کرد. این به تشخیص پزشک است که همان لحظه میتوان این کار را انجام داد یا به زمان بیشتری نیاز دارد.

چه زمانی باید دندان عصب کشی شده را پر کنیم

بیشتر بخوانید: ترتیب افتادن دندان های شیری

کانال های پالپ دندانی چگونه کانال های هستند ؟

تعدد کانال ها درون دهان بستگی به نوع دندان دارد و در تمامی دندان ها یکسان نیست، برای مثال دندان نیش تک کاناله است ولی دندان های آسیا سه یا چهار کانال دارد. درون کانال های پالپ فقط عصب وجود ندارد بلکه باکتری ها درون این کانال ها وجود دارند، در برخی موارد به دلیل کاهش خونرسانی عصب های درون کانال از بین رفته اند.
اما عروق خونی، سلول های مختلف و عروق لنفی درون این کانال ها وجود دارد. کانال های درون ریشه دندان که توسط پوسیدگی یا عفونت آلوده به میکروب و باکتری شده اند، عفونت را به ریشه منتقل می کند و باعث از بین رفتن استخوان دو ریشه می شود.

آیا عصب کشی دندان درد دارد ؟

در تمامی مراحل انجام عصب کشی دندان به دلیل اینکه با بی حسی موضعی انجام می گیرد، در نتیجه هیچ گونه دردی احساس نمی شود، اما ممکن است بعد از اتمام درمان و از بین رفتن بی حسی بیمار با درد رو برو شود که ممکن است به علت موارد زیر؛

• بلند بودن پانسمان
  • فایل کردن دندان
  • التهاب ریشه
  • حساسیت به برخی از مواد پر کننده دندان
  • و…باشد.

اما بعد از عصب کشی متخصص دندانپزشکی با تجویز مسکن باعث کم تر شدن درد بیمار می شود. تنها مسکنی که پزشک تجویز می کند را باید مصرف کرد و از خوردن هر گونه داروی خودسرانه دوری کنید. همچنین شما میتوانید از رابطه با اینکه ایا ارتودنسی دندان درد دارد نیز مطالعه ای داشته باشید.

آیا عصب کشی مجدد دندان امکان پذیر است ؟

برای هر درمان دندانی باید به پیش متخصص مربوطه بروید قطعا اگر عصب کشی شما با استفاده از مواد نا مرغوب و توسط یک متخصص بی تجربه و نا بلد صورت گیرد قطعا درمان موفقیت آمیزی نبوده و ممکن است پس از درمان مجبور شوید دوباره عصب کشی کنید.

در برخی موارد ممکن است درمان با موفقیت انجام شود ولی مراقبت های بعد از درمان به خوبی انجام نگیرد به همین دلیل دندان عصب کشی شده دچار عفونت می شود و نیاز به درمان مجدد دارد.

مراقبت های لازم بعد از عصب کشی دندان چیست ؟

بعد از هر درمانی باید مراقبت های لازم صورت گیرد تا در تثبیت درمان هیچ خللی به وجود نیاید. در سمتی که دندان عصب کشی شده است نباید غذا بجوید و بر روی آن فشار وارد کنید زیرا تا اتمام دوره نقاهت دندان ها بسیار شکننده هستند و احتمال شکسته شدن آن ها وجود دارد. رعایت بهداشت دندان می تواند از عفونت دوباره دندان جلوگیری کند. پس استفاده از نخ دندان و مسواک زدن را فراموش نکنید.

عمر دندان هایی که عصب کشی شده اند همانند دندان های طبیعی هستند و نگرانی بابت از بین رفتن دندان ها نباید داشته باشید.

هزینه عصب کشی دندان چقدر است ؟

هزینه عصب کشی دندان بسته به نوع مواد استفاده شده برای عصب کشی و روکش دندان دارد، مسلما هر چه قدر میزان کیفیت مواد بکار رفته شده بهتر باشد آنگاه هزینه بیشتری را باید پرداخت کرد همچنین دستمزد متخصص و مکان انجام عصب کشی در برآورد هزینه های درمان بی تاثیر نیست.