عصب کشی دندان
نقل قول درباره علل درد دندان و عصب کشی دندان
نقل قول درباره علل درد دندان و عصب کشی دندان

آیا در حال درمان با روش ارتودنسی هستید؟!

دندان درد، مشکلی است که هر انسانی در طول زندگی خود حداقل یک بار به آن دچار شده است. مطمئناً این درد علاوه بر اینکه بر تغذیه فرد تاثیر منفی خواهد داشت حتی با شدید شدن آن، ممکن است زندگی روزمره نیز مختل شود. دلایل مختلفی باعث به وجود آمدن درد دندان می‌شود و بیشتر آن‌ها مربوط به ریشه دندان شده و در نهایت نیاز به عصب کشی دندان وجود خواهد داشت. با این وجود علاوه بر مشکلات ریشه دندان و عصب کشی، ممکن است موارد دیگری نیز سبب ایجاد درد شده باشد، در نتیجه بهتر است در ابتدا علت اصلی درد دندان مشخص شود.

عصب کشی دندان چیست؟

عصب کشی دندان به اقداماتی گفته می‌شود که طی آن بافت‌های آسیب دیده بخش داخلی و نرم دندان (پالپ دندان) درمان می‌شود. این روش درمان ریشه دندان توسط متخصص عصب کشی دندان انجام می‌شود. از آنجا که در داخل پالپ دندان، اعصاب و بافت‌های حساسی وجود دارد، آسیب رسیدن به این بافت‌ها می‌تواند درد بسیار آزار دهنده‌ای را به وجود بیاورد. همین احساس درد نشان دهنده این است که پوسیدگی به داخل پالپ دندان نفوذ کرده و نیاز به درمان آن است.

عصب کِشی، عصب کُشی یا درمان ریشه؟

کمی دقیق‌تر به روند این درمان که نگاه کنیم شاید هر سه این عبارات درست باشند؛ از آنجا که در طی این پروسه، متخصص عصب کشی اقدام به خارج کردن بافت‌ها و عصب‌های آسیب دیده از داخل پالپ دندان می‌کند، این درمان را عصب کِشی می‌نامند؛ از سویی دیگر نیز از آنجا که بافت‌های حساس دندان بعد از اتمام روند درمان، دیگر کارایی خود را از دست می‌دهند با نام عصب کُشی دندان نیز شناخته می‌شود. به هر ترتیب شاید بهترین اصطلاحی که می‌توان به کار برد درمان ریشه دندان می‌باشد.

متخصص عصب کشی دندان دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد؟

درمان ریشه دندان تخصص اصلی یک متخصص عصب کشی است که طی آن بافت‌های عفونی و آسیب دیده داخل دندان را خارج کرده و جای آن‌ها را با مواد مخصوص پر می‌کند. سایر اقداماتی درمانی که یک متخصص عصب کشی دندان ارائه می‌کند، عبارتند از جراحی‌های ریشه دندان، عصب کشی مجدد و یا کشیدن و خارج کردن دندان.

آیا عصب کشی تنها راه درمان درد دندان است؟

همانطور که در این تصویر مشاهده می‌کنید، عللی که می‌تواند سبب ایجاد دندان درد شود را مشاهده می‌کنید. همانطور که مشاهده می‌کنید برخی از دندان دردها عللی غیر از مشکلات عصب دندان دارند از جمله:

  • درد ارتودنسی
  • رشد یک دندان علی الخصوص دندان عقل
  • تحلیل لثه و سایر بیماری‌های لثه
  • دردهای ارجاعی (دردهایی که عللی غیر از دندان دارند و درد به دندان‌ها نیز وارد شده است)

درمان این نوع از دندان دردها، نیازی به عصب کشی و درمان ریشه دندان ندارد؛ در نتیجه لازم است زمانی که با دندان درد مواجه شدید فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید تا علت اصلی درد دندانتان مشخص شود. در صورتی که دندانپزشک و متخصص عصب کشی تشخیص دهد که علت اصلی درد گرفتن دندان، آسیب ریشه دندان و بافت‌های حساس پالپ دندانی است، نیاز به عصب کشی دندان خواهد بود.

علل درد دندان
اینفوگرافیک علل درد دندان

عصب کشی دندان چقدر طول می‌کشد؟

عصب کشی دندان معمولاً بین 1 تا 3 جلسه طول می‌کشد و این مدت باید داروهای تجویز شده توسط متخصص عصب کشی توسط بیمار استفاده شود. در واقع میزان عفونت و آسیب ریشه دندان مشخص می‌کند که عصب کشی به چند جلسه زمان نیاز دارد. در صورتی که آسیب پالپ دندان سطحی باشد، درمان ریشه در یک جلسه به اتمام می‌رسد. از سویی دیگر در صورتی که سطح آسیب دیده پالپ دندانی وسیع‌تر باشد و کانال‌های بیشتری در ریشه دندان دچار پوسیدگی و آسیب شده باشد، نیاز به جلسات بیشتری برای عصب کشی دندان وجود دارد.


مراحل عصب کشی دندان

مراحل عصب کشی دندان
اینفوگرافیک مراحل عصب کشی دندان

عصب کشی دندان در هر دندان متفاوت است و باید نسبت به شدت آسیب دیدگی ریشه دندان، درمان انجام شود. به طور کلی مراحلی که برای درمان ریشه دندان توسط متخصص عصب کشی طی می‌شود را می‌توان در موارد زیر خلاصه نمود:

  • 1. معاینه و بی حسی دندان

ابتدا معاینات اولیه توسط متخصص عصب کشی صورت می‌گیرد و پس از تایید آن که بیمار نیاز به درمان عصب کشی دندان دارد، متخصص یک آمپول بی‌حسی به محل انجام عصب کشی می‌زند تا در طی درمان بیمار هیچ دردی را احساس نکند.

  • 2. برداشتن قسمت از بین رفته دندان

در این قسمت بافت‌های آسیب دیده دندان بیمار برداشته می‌شود. به این مرحله نسج دندانی نیز می‌گویند تا به وسیله آن بتوان به کانال‌های ریشه دندان دسترسی پیدا کنند، در مرحله بعد با سوراخ کردن سقف پالپ دندان، خون داخل پالپ خارج شده و فشار داخل را کمتر می‌کند در نتیجه درد بیمار کاهش پیدا می‌کند.

  • 3. تمیز کردن دندان و مصرف آنتی بیوتیک
ارتودنسی به روش mbt

بعد از برداشتن بافت‌های آسیب دیده ریشه دندان برای آنکه هیچ میکروبی درون آن باقی نماند متخصص عصب کشی درون کانال‌های دندان را شستشو می‌دهد. بعد از آن که با آب و مواد ضد عفونی درون کانال ریشه به خوبی شستشو داده شد باید فضای خالی به وجود آمده در دندان را به شکل اولیه آن در آورد.

  • 4. پر کردن کانال ایجاد شده در دندان

پر کردن کانال ریشه جهت جلوگیری از نفوذ دوباره عفونت به داخل کانال‌های ریشه دندان بسیار اهمیت دارد. ولی با این وجود علاوه بر این به دلیل اینکه دیگر دندانی که عصب کشی شده است، مقاوت و استحکام یک دندان سالم را ندارد، لازم است حتماً روکش دندان نیز انجام شود.

  • 4. روکش دندان

در اغلب موارد، بعد از عصب کشی دندان، باید روکش دندان انجام شود در غیر صورت احتمال شکستگی و آسیب‌های بعدی به دندان بسیار افزایش پیدا می‌کند. در این ویدیو نتیجه عدم روکش دندان عصب کشی شده را می‌توانید مشاهده کنید.

دریافت نوبت

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden

مراقبت‌های بعد از عصب کشی دندان چیست؟

بعد از هر درمانی باید مراقبت‌های لازم صورت گیرد تا در تثبیت درمان هیچ خللی به وجود نیاید. لازم است در روزهای اولیه در سمتی که دندان عصب کشی شده است نباید غذا بجوید و بر روی آن فشار وارد کنید زیرا تا اتمام دوره نقاهت، دندان‌ها بسیار شکننده هستند و احتمال شکسته شدن آن‌ها وجود دارد. رعایت بهداشت دندان می‌تواند از عفونت دوباره دندان جلوگیری کند. پس استفاده از نخ دندان و مسواک زدن را فراموش نکنید. عمر دندان‌هایی که عصب کشی و روکش شده‌اند تقریباً طولانی است و در صورت رعایت نکات بهداشتی نگرانی بابت از بین رفتن دندان‌ها وجود ندارد.

عصب کشی دندان جلو

دندان‌های جلویی علاوه بر نقش مهم در خوردن غذا، تاثیر بسزایی در زیبایی لبخند و چهره فرد دارند. در نتیجه حفظ سلامت این دندان‌ها دو چندان می‌شود. در صورتی که پوسیدگی در دندان‌های جلو بسیار گسترش یافته و به ریشه دندان نفوذ کند، نیاز به عصب کشی خواهد بود. در طی عصب کشی تخصصی دندان جلویی، قسمت پالپ آسیب دیده دندان تخلیه شده و با مواد مخصوص پر می‌شود.

Front tooth denervation min

عوارض عصب کشی دندان

در عصب کشی و درمان ریشه از آنجاکه عصب دندان خارج شده و کارایی خود را از دست داده است، اصطلاحاً دندان مرده است ولی با این وجود حفظ همین دندان بسیار بهتر از کشیدن آن است. یکی از نگرانی‌هایی که درباره دندان عصب کشی شده وجود دارد، احتمال شکستگی آن است که با استفاده از روکش دندان و رعایت مراقت‌های بعد از درمان ریشه می‌توان احتمال بروز این عارضه را به حداقل رساند.

هزینه عصب کشی دندان چقدر است؟

هزینه عصب کشی دندان بسته به نوع مواد استفاده شده برای عصب کشی و روکش دندان دارد، مسلماً هر چه قدر میزان کیفیت مواد بکار رفته شده بهتر باشد، هزینه بیشتری را باید پرداخت کرد. همچنین اینکه دندانپزشک عمومی و یا متخصص درمان ریشه این درمان را انجام دهد نیز در تعیین هزینه نهایی آن تاثیرگذار است.

چه زمانی باید عصب کشی مجدد انجام شود؟

برای هر درمان دندانی باید به متخصص مربوطه مراجعه کرد؛ قطعاً اگر عصب کشی با استفاده از مواد نامرغوب و یا توسط یک متخصص بی تجربه و نابلد صورت گیرد، درمان موفقیت آمیزی نبوده و ممکن است پس از درمان ناچار به انجام عصب کشی مجدد شود. از سویی دیگر در برخی موارد ممکن است درمان با موفقیت انجام شود ولی مراقبت‌های بعد از درمان به خوبی انجام نگیرد به همین دلیل دندان عصب کشی شده دچار عفونت شده و نیاز به درمان مجدد باشد.


اگر دندان را عصب کشی نکنیم چه می‌شود؟

در صورتی که پوسیدگی به پالپ دندان رسیده باشد ولی به موقع عصب کشی نشود، سبب افزایش آسیب دیدگی دندان شده و در نهایت دندان به اصطلاح نکروز شده و فرد مجبور به کشیدن دندان می‌شود.

عوارض عصب کشی دندان عفونی چیست؟

در صورتی که در زمان مراجعه بیمار برای انجام عصب کشی، ریشه دندان دچار عفونت و شده باشد، لازم است در ابتدا این عفونت از داخل پالپ دندان به طور کامل خارج شود و سپس اقدام به عصب کشی شود. در غیر این صورت درمان ریشه با وجود عفونت در دندان ریسک بزرگی است چرا که ممکن است عفونت موجود در یک دندان به کل دهان و لثه‌های فرد پخش شود.

ارتودنسی یا لامینیت

آیا باید همیشه بعد از عصب کشی، روکش دندان انجام شود؟

در اغلب مواردی که عصب کشی انجام می‌شود و زمانی که پوسیدگی دندان گسترش پیدا کرده و به پالپ و ریشه‌ دندان رسیده است حتماً باید از روکش دندان استفاده شود؛ به این ترتیب عمر دندان عصب کشی شده بیشتر خواهد شد. در

چند روز بعد از عصب کشی باید دندان را پر کرد؟

بعد از اینکه ریشه دندان درمان می‌شود جهت جلوگیری از ورود باکتری به آن و نیز افزایش طول عمر دندان لازم است که دندان را پر کرد. این به تشخیص متخصص عصب کشی است که همان لحظه می‌توان این کار را انجام داد یا به زمان بیشتری نیاز دارد.

آیا عصب کشی دندان درد دارد؟

عصب کشی دندان با بی حسی موضعی انجام می‌شود، در نتیجه بیمار هیچ گونه دردی احساس نمی‌کند، اما ممکن است بعد از اتمام درمان و از بین رفتن بی‌حسی، بیمار با درد رو برو شود؛ با این وجود متخصص عصب کشی با تجویز مسکن، درد بیمار را کاهش می‌دهد.


درد دندان به دلیل ارتودنسی

از جمله عللی که می‌تواند سبب احساس درد در دندان شود، درمان ارتودنسی است؛ در واقع هر نوع دندان دردی را نمی‌توان به وجود مشکل و یا عارضه دندانی و یا لثه‌ای مربوط دانست. فردی که به دلیل درمان نامرتبی دندانی و یا مشکلات فکی اقدام به انجام ارتودنسی می‌کند، با چسباندن براکت‌های ارتودنسی بر روی دندان‌ها گاهاً دچار دندان درد می‌شود. علت این امر فشار و نیرویی است که برای جابه‌جایی دندان‌ها بر آن‌ها وارد می‌شود. وجود این درد طبیعی بوده و موقتی است و با تجویز مسکن‌های کاهش درد توسط متخصص ارتودنسی قابل تحمل خواهد بود.

در صورتی که همچنان احساس درد در دوران ارتودنسی دارید بهتر است با متخصص ارتودنسی مشورت کرده و با تشخیص وی از مسکن‌های مناسب استفاده کنید.

آیا در طول ارتودنسی می‌توان عصب کشی کرد؟

یکی دیگر از چالش‌هایی که ممکن است در ارتباط با ارتودنسی و درمان عصب کشی مطرح شود، این است که آیا می‌توان در صورت لزون در طول دوره درمان ارتودنسی، عصب کشی دندان انجام داد. در این ویدیو به طور کامل پاسخ این سوال ارائه شده است.


مشاوره حضوری عصب کشی دندان در شمال تهران

در صورتی که ساکن مناطق شمالی تهران همانند نیاوران، اقدسیه، زعفرانیه، جردن، شریعتی، میرداماد، پاسداران و سایر محله‌های این مناطق هستید و دچار دندان درد شده‌اید، در ابتدا لازم است علت این درد مشخص شود که آیا نیاز به عصب کشی دارد و یا به مواردی مانند درد ارتودنسی مربوط می‌شود.

آدرس: تهران، شریعتی، بین میرداماد و ظفر، خیابان منظرنژاد، ساختمان پزشکان منظرنژاد، طبقه 3، واحد 11

کلینیک شریعتی سیمادنت

دریافت نوبت

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden

مشاوره حضوری عصب کشی دندان در غرب تهران

علاوه بر مناطق شمالی تهران، اگر ساکن مناطقی همانند صادقیه، ستارخان، مرزداران،جنت آباد، سعادت آباد یا حتی کرج هستید، شما می‌توانید برای دریافت مشاوره حضوری و درمان درد دندان خود که یا به عصب کشی و یا به ارتودنسی مربوط می‌شود، مراجعه کنید.

آدرس: تهران، خیابان ستارخان، بین خیابان شادمهر و بهبودی، ساختمان پزشکان ستارخان، طبقه ۵

کلینیک سیمادنت ستارخان

دریافت نوبت

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *