ارتودنسی-تاثیر داروها بر ارتودنسی

بیماران در هر سنی که باشند، باید قبل از درمان ارتودنسی، حتما دارو هایی را که مصرف می کنند را به متخصص ارتودنسی اطلاع دهند. معمولا مصرف برخی از دارو ها در روند درمان ارتودنسی تاثیر دارد که از اثر داروها بر ارتودنسی به شما اطلاع بدهد.

دارو ها چگونه بر روند درمان ارتونسی تاثیر می گذارند؟

زمانی که فرد داروی خاصی را با یک میزان غلظت مصرف می کند بر روی تمام بافت های بدن تاثیر می گذارد. در درمان ارتودنسی نیروی مکانیکی به دندان ها و بافت های مجاور آنان وارد می شود. بافت های دندانی نیروی مکانیکی را به نیروی شیمیایی تبدیل می کند که موجب تغییرات در سلول های بافت استخوانی شده که در نهایت موجب حرکت دادن دندان ها می شود.

زمانی که بیمار دارو مصرف می کند باعث اختلال در نیروی شیمیایی موجود در بافت دندانی می شود. و نمی توانند به درستی تغییرات سلولی را ایجاد کنند. همچنین اگر غلظت دارو های مصرفی در طول درمان ارتودنسی تغییر کند آنگاه عوارض جانبی بر روند درمان دارد. البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که روند درمان ارتودنسی و اثر داروها بر ارتودنسی یا واکنش افراد به مصرف دارو ها یکسان نیست. به همین جهت باید دارو هایی که بیمار مصرف می کند بررسی شود.

چه دارو هایی در طول درمان ارتودنسی مصرف می شود؟

معمولا در طول درمان ارتودنسی متخصص برای تغییر و یا کشف سیستم فیزیولوژی یا پاتولوژیک بدن بیمار، دارو هایی را تجویز می کند که بیشتر جنبه مسکن را دارد. در مواردی که بیمار دچار دندان درد، جلوگیری از استرس بیمار و بروز انواع عفونت ها معمولا قرص هایی تجویز می شود که مصرف آنان ضروری است.

همچنین در موارد شدید تر برای آنکه مشکلات مفصل گیجگاهی فکی بیمار را مدیریت کنند مجبورند دارو مصرف کنند. اگر اعمال نیرو به اندازه کافی نبود آنگاه با مصرف دارو باعث تشدید اعمال نیرو به بافت های بیولوژیکی می شوند. علاوه بر این دارو ها افرادی وجود دارند که ویتامین ها، مواد معدنی یا مکمل های هورمونی استفاده می کنند که ممکن است تاثیری در ارتودنسی داشته باشد.

مزایای درمان ارتودنسی با لیزر

البته متخصص ارتودنسی باید در تمام مدت درمان ارتودنسی تاثیرات دارو را در روند درمان بررسی کند. زیرا برخی از دارو ها تاثیرات کوتاه مدت و برخی تاثیرات بلند مدت دارند.

آیا مصرف دارو در درمان ارتودنسی محدودیت ایجاد می کند؟

مصرف دارو معمولا در بزرگسالان بیشتر دیده می شود. متاسفانه خیلی از افراد به دلیل اطلاعات غلط تصور می کنند که چون دارو مصرف می کنند، درمان ارتودنسی در آن ها نتیجه خوبی ندارد. در نتیجه از درمان ارتودنسی خودداری می کنند. اما طی بررسی های انجام شده در تاثیر دارو در ارتودنسی، بزرگسالانی که از بیشترین میزان مصرف دارو را دارند می توانند از درمان ارتودنسی استفاده کنند. البته در طول درمان ارتودنتیست باید تاثیر دارو ها را بررسی و تحت کنترل داشته باشد.

آیا مصرف قرص های ویتامین تاثیری در روند درمان ارتودنسی دارد؟

برخی از دارو ها هستند که در روند درمان ارتودنسی اختلال ایجاد می کنند به همین جهت توصیه می شود غلظت دارو را کم کنند. اما مصرف ویتامین ها، مواد معدنی و مکمل های هورمونی که برای بهبود و یا پیشگیری از برخی بیماری ها مصرف می شود هیچ مشکلی در ارتودنسی به وجود نمی آورند و با خیال راحت می توان از آن ها استفاده کرد.

دارو های مسکن و ضد درد چه مشکلی در ارتودنسی به وجود می آورند؟

درمان ارتودنسی در هفته های اول با درد و ناراحتی همراه است. ارتودنتیست برای تسکین درد بیمار مسکن یا استامینوفن تجویز می کند. مصرف دارو های مسکن و ضد درد باعث تسکین بیمار می شود و هیچ خلل و مشکلی در حرکت دندان ها به وجود نمی آورد بلکه تنها بر روی سیستم عصبی مرکزی و ناحیه درد بیمار تاثیر می گذارد.

تاثیر ارتودنسی بر بینی - ارتودنسی و عمل بینی همزمان میشود؟

هورمون های تیروئید چه تاثیری در درمان ارتودنسی دارد؟

متاسفانه داروهایی که برای درمان کم کاری تیروئید تجویز می شوند در درمان ارتودنسی ممکن است تاثیر گذار باشد. به دلیل کمبود هورمون تیروئید متخصص باید قرص هایی برای افزایش این هورمون تجویز کند تا مشکل تیروئید بیمار بر طرف شود. اگر بیمار بخواهد درمان ارتودنسی را نیز آغاز کند باید بدانند که این هورمون منجر به افزایش سرعت حرکت دندان ها می شود.

علاوه بر این تیروکسین سبب افزایش فعالیت استخوان و کاهش تراکم استخوان می شود. اما می توان این دارو ها را با دوز پایین مدیریت کرد تا عوارض کم تری داشته باشند.

پیشنهاد میکنیم چنانچه مبتلا به تیروئید هستید ، مقاله تیروئید در ارتودنسی  را مطالعه کنید.

برخی از دارو هایی که در روند درمان ارتودنسی تاثیر دارند.

  • لسی تونین منجر به کاهش حرکت دندان ها می شود که روند درمان را به تاخیر می اندازد. مصرف این دارو باعث افزایش مقاومت دندان ها در مقابل نیرو های ارتودنسی می شود.
  • ایندومتاسین تاثیر دو برابری در مهارکنندگی نسبت به کلسی تونین دارند و یک عامل موثر در کند شدن حرکت دندان هاست.
  • کورتیکواستروئیدها و گروه های دارویی از این دسته و بیس فسفونات ها مهار کنندگی قوی دارند که حرکت دندان ها را تحت تاثیر قرار می دهند. معمولا مصرف این دارو ها باید مورد بررسی و تحت کنترل قرار بگیرد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *