ارتودنسی-ارتودنسی رنگی

ارتودنسی رنگی از مواردی است که در میان کودکان و نوجوانان بسیار جالب توجه می باشد. اما به طور کلی می توان گفت برای تمامی افراد بندهای رنگی وجود دارد که می توانند در طول درمان از رنگ بندی های متفاوت آن استفاده کنند.
در ادامه به توضیحاتی در خصوص ارتودنسی و رنگ های بند ارتودنسی می پردازیم:

بندهای رنگی ارتودنسی

به طور کلی دستگاه ارتودنسی ثابت از اجزای متفاوتی تشکیل شده است که می توان به بریس ها و براکت ها همراه با کش ارتودنسی اشاره کرد.

براکت ارتودنسی عموما به صورت فلزی می باشد و در صورت نیاز از روش های درمانی متفاوت می توان استفاده کرد که شامل براکت های سرامیکی و یا ارتودنسی ضفاف و … می شود.

اما بندها و کش ارتودنسی رنگبندی های متفاوتی را شامل می شود که در جلسات مراجعه می توانید این رنگ ها را انتخاب کرده و امتحان کنید.

ارتودنسی-ارتودنسی رنگی

لازم به ذکر است که بدانید ارتودنسی رنگی در روش درمان ارتودنسی ثابت قابل استفاده می باشد زیرا در ارتودنسی متحرک، از براکت های فلزی ارتودنسی استفاده نمی شود و تنها می توان از پلاک های متحرک استفاده کرد.

انواع کش های ارتودنسی

به طور کلی می توان بیان داشت که دو نوع کش در ارتودنسی مورد استفاده قرار می گیرد که کاربردهای خاص به خود را دارند.

نوعی از این کش ارتودنسی بندهای الاستیک کوچکی می باشند که بر روی براکت ها و بریس ها قرار می گیرند. نام های دیگر این بندهای ارتودنسی، حلقه یا لیگاتور می باشد.

نوع دوم، کش های ارتودنسی بزرگتری هستند که برای کمک به مرتب شدن دندان ها در بین دو فک بالا و پایین بین دندان ها جای می گپیرند تا دندان ها را به طور مرتب بر روی یکدیگر تنظیم نماید.

ارتودنسی-ارتودنسی رنگی

برای استفاده و نصب هر یک از این کش های ارتودنسی، متخصص ارتودنسی توسط ابزار های مخصوص اقدام می نمایند.

انواع رنگ بندی در حلقه ها متنوع تر از کش هایی است که در بین دو فک جای می گیرند.

دلیل این موضوع نیز این مسئله می باشد که کش های بزرگتری که بین فک بالا و پایین قرار می گیرند کمتر در ظاهر دندان ها قابل مشاهده هستند.

بیماری پریودنتال یا بیماری لثه

انتخاب رنگ در ارتودنسی رنگی

ارتودنسی-ارتودنسی رنگی

انواع رنگ های ارتودنسی را می توان در موارد زیر بیان داشت:

رنگ های سفید و شفاف: کش های سفید و شفاف برای افرادی که نمی خواهند ارتودنسی آنها جلب توجه کند مناسب می باشد. زیرا سبب جلب توجه کمتر می شود.

رنگ های نقره ای و خاکستری: کش های خاکستری به جهت هماهنگی رنگی با براکت های ارتودنسی بسیار مناسب می باشد و ظاهر یکنواختی خواهد داشت.

رنگ های نئونی روشن

رنگ های متالیک تیره

رنگ های شب رنگ

برای انتخاب هر یک از انواع رنگ کش ارتودنسی با پزشک خود مشورت کنید. زیرا برخی از رنگ ها در ارتودنسی رنگی سبب نازیبایی در دندان و لبخند می شود.

آیا کش ارتودنسی روشن، کثیف و لک می شود؟

ارتودنسی های رنگ سفید و روشن از نظر ظاهری کمتر جلب توجه می کنند و در معرض دید نیستند اما مسئله ای که وجود دارد تغییر رنگ آنها می باشد که پس از مدتی ممکن است زرد و کدر شوند. در این صورت برای بیمارانی که از غذاهای رنگی و خوراکی های رنگارنگ استفاده می کنند، بهتر است تا رنگ های تیره را برای ارتودنسی رنگی خود انتخاب نمایند. پیشنهاد می شود کش های خاکستری رنگ انتخاب کنید تا از هرگونه لک و تغییر رنگ به دور باشید.

ارتودنسی-ارتودنسی رنگی

انتخاب ارتودنسی رنگی متناسب با رنگ پوست

این نکته را نیز باید در نظر داشت که هر رنگ به طور مجزا زیباست اما توجه به تناژ پوستی هر فرد می تواند در انتخاب رنگ کش ارتودنسی تاثیر داشته باشد.

برای افرادی که رنگ پوست آنها روشن است می توان از اکثر رنگ ها استفاده کرد و زیبایی خاص خود را به همراه داشت.

اما به طور کلی می توان گفت استفاده از رنگ های روشن تر برای پوست روشن ها مناسب تر می باشد تا دندان های آنها کثیف و تیره به نظر نرسد.

افرادی که رنگ پوست تیره یا گندمی دارند می توانند از رنگ های شاد و براق استفاده کنند. شاید این موضوع جالب باشد که بدانید ارتودنسی رنگی، صورت افراد گندمی را شادتر و جذاب تر نشان خواهد داد.

ارتودنسی دندان خرگوشی

از چه رنگ هایی در ارتودنسی رنگی دوری کنید!

در انتخاب رنگ کش ارتودنسی می بایست مسائلی را مدنظر قرار دهید که از زیبایی صورت و لبخند شما نکاهد. در زیر به برخی از آنها می پردازیم:

ارتودنسی-ارتودنسی رنگی

کش های ارتودنسی زرد رنگ: رنگ زرد می تواند زردی دندان ها را به میزان بیشتری نمایان کند. پس گزینه ی مناسبی برای انتخاب نمی باشد.

کش ارتودنسی سفید رنگ: کش های سفید زودتر کثیف می شوند و آلودگی ها و زردی ها را بیشتر نمایان می کنند.

کش های ارتودنسی شفاف: این کش ها در طول درمان ممکن است تغییر رنگ بدهند و هم چنین ذرات غذا را نیز نمایان سازند.

کش های ارتودنسی مشکی: کش های مشکی ممکن است به اشتباه در ظاهر تصور شود که دندان شما دچار پوسیدگی و خرابی می باشد.

ارتودنسی-ارتودنسی رنگی

کش های سبز و قهوه ای: این دو رنگ ممکن است برای دیگران به اشتباه نشان دهنده مواد غذایی به جا مانده مانند سبزیجات و… باشد.
همواره این نکته را به یاد داشته باشید که مراقبت و رعایت بهداشت در ارتودنسی حرف اول را می زند و در صورتی که این موارد را رعایت نکنید علاوه بر تغییر رنگ کش های ارتودنسی، پوسیدگی کش ها را به دنبال خواهد داشت.

انتخاب رنگ در هر جلسه مراجعه

شما می توانید رنگ کش های ارتودنسی خود را در هر جلسه مراجعه متناسب با سلیقه خود تغییر دهید. اینن جلسات برای تنظیم بریس ها و بررسی دندان ها می باشد که عموما هر 6 تا 8 هفته یکبار صورت می گیرد. اما همواره برای انتخاب رنگ ها از پزشک خود کمک بگیرید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

ارتودنسی-ارتودنسی رنگی

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی می بایست متخصص ارتودنسی از نزدیک مشکلات فک و دندان شما را مشاهده کنند. زیرا هزینه ارتودنسی برای هر یک از افراد متناسب با ناهنجاری هایشان متفاوت خواهد بود. اما در روشی دیگر شما می توانید در صفحه ی پرسش و پاسخ، عکس رادیوگرافی خود را ارسال نمایید تا متناسب با ناهنجاری های دندانتان مشاوره از دکتر مسعود داوودیان دریافت کنید.

ارتودنسی-ارتودنسی رنگی

دیدگاه ها

2 پاسخ به “ارتودنسی رنگی و رنگ های ارتودنسی”

  1. 𝔐𝔬𝔥𝔞𝔡𝔡𝔢𝔰𝔢 گفت:

    سلام وقت بخیر
    قیمت ارتودنسی رنگی در قم چند است؟
    و اینکه چند ماه طول می‌کشد؟
    و چه غذاهایی مجاز نیست؟ ؟

    • drdavoudian_orthodontist گفت:

      سلام دوست عزیز هزینه ارتودنسی در قم را باید از متخصصین ارتودنسی همان شهر بپرسید.
      طول درمان هم بستگی به ناهنجاری دندان های شما دارد و ارتودنتیست شما تعیین می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *