ارتودنسی-اورجت-جلوزدگی دندانهای جلو

از جمله ناهنجاری های مربوط به فک که موجب نامرتبی دندان ها شده و چهره نا خوشایندی برای افراد به وجود می آورد، اورجت است. جلوزدگی دندان های جلویی فک بالا یا به اصطلاح اورجت ناهنجاری است که به طور معمول دندان های جلویی فک بالا شیبی به سمت بیرون دارند و از دندان های جلویی پایین جلوتر قرار گرفته اند. این اتفاق معمولا زمانی رخ می دهد که فک پایین رشد کمتری نسبت به فک بالا داشته باشد.

اورجت چه مشکلاتی را برای افراد به وجود می آورد؟

  • آسیب پذیر بودن: به علت جلوزدگی دندان های جلویی فک بالا خطر آسیب دیدگی آن ها افزایش پیدا می کند، به طوری که به هنگام زمین خوردن یا تصادف این دندان ها ممکن است آسیب بیشتری ببینند.
  • جویدن سخت تر: به دلیل موقعیت نا مناسب دندان ها ممکن است فرد به هنگام جویدن آدامس یا مواد غذایی دچار مشکل شود. این مشکل در دندان های آسیاب بزرگ بیشتر است و امکان ساییدگی آن ها افزایش پیدا می کند.
  • مشکلات ظاهری: اورجت سبب می شود تا دهان بد شکل شود و چهره نا زیبایی را برای فرد به وجود آورد که موجب کاهش اعتماد به نفس می شود.

دلایل به وجود آمدن اورجت یا جلوزدگی دندان های جلو چیست؟

سه دلیل عمده در به وجود آمدن این عارضه دخیل هستند; متناسب نبودن سایز اسکلتی فک بالا با فک پایین، طول قوس دندانی، شیب دندان.

متناسب نبودن سایز اسکلتی فک بالا و پایین:

زمانی که فک پایین به اندازه کافی رشد نکند اورجت اتفاق می افتد. برای آن که بخواهید رشد اسکلتی فک را بسنجید می توانید نسبت های دندان مولر اول و نیش را ارزیابی کنید. توجه کنید که برای برخی از بیماران فک پایین به صورت ژنتیکی جلو قرار دارد و ربطی به مشکل رشد اسکلتی فک ندارد. بهرحال اگر رشد نا کافی فک پایین عامل اورجت باشد جراحی فک تنها راه حل آن است.

دندانپزشکی کودکان

طول قوس دندانی:

طولانی تر شدن قوس دندانی بالا نسبت به قوس دندانی پایین یا کوتاه تر شدن قوس دندانی پایین نسبت به بالا عامل به وجود آمدن. برای مثال فقدان یکی از دندان های پایینی موجب این عارضه می شود.

سیب دندان:

در بعضی از موارد ممکن است مشکل از ساختار اسکلتی فک نباشد. در این مواقع گاهی شیب دندان های جلویی بالا قائم نبوده و به سمت بیرون است یا در بعضی موارد ممکن است شیب دندان های جلویی فک پایین به سمت داخل باشد. این مشکل با ارتودنسی رفع خواهد شد.

انواع اورجت یا جلوزدگی دندان های جلو

در حالت معمولی همپوشانی دندان های فک بالا و پایین دو تا چهار میلی متر است. متخصص ارتودنسی با بستن بایت و روی هم قرار گرفتن دندان هایتان به شما می گوید که اورجت دندان هایتان نیاز به درمان دارد یا خیر. اورجت به نسبت فاصله بین دندان ها دو فک کلاس بندی می شوند.

اورجت کلاس 1:

ایده آل ترین حالت است که فاصله دندان های هر دو فک بین 2 تا 4 میلی متر است و نیاز به درمان ندارد.

اورجت کلاس 2:

دندان های جلویی فک بالا نسبت به کلاس یک جلوتر قرار دارد. در واقع فاصله بین دندان ها در دو فک بیشتر است.

اورجت کلاس 3:

در این دسته دندان های جلویی فک پایین جلوتر از دندان های جلویی فک بالا قرار دارند.

روش های درمانی اورجت یا جلوزدگی دندان های جلو چیست؟

برای تبدیل محور طولی دندان ها به یک خط صاف و مرتب با اعمال نیروی ملایم توسط براکت ها می توان این کار را انجام داد. برای انجام براکت ارتودنسی از روش های مختلفی از جمله براکت ثابت، براکت پشت دندانی، براکت %