بهترین سن ارتودنسی

در بهتربن حالت تمامی دندان ها باید به طور منظم و صاف در کنار همدیگر قرار بگیرند تا از نظر زیبایی و… مشکلی پیش نیاید اما اگر مشکل نامرتبی دندان ها دارید اصلا نگران نباشید چون مشکل شما با کمک ارتودنسی حل خواهد شد. ولی چالشی که اکثر افراد در با آن درگیر هستند سن مناسب ارتودنسی است. در این مقاله از سری مقالات ارتودنسی قصد داریم شما را با بهترین سن انجام ارتودنسی آشنا کنیم با ما همراه باشید.
مشکلات ارتودنسی به دو گروه دندانی و فکی طبقه بندی می شوند. هر گروه از این مشکلات خود بر اساس ماهیت و شدت سن خاصی را با عنوان بهترین زمان مداخله می طلبد.

قبل از هر چیزی توجه به این موضوع که ارتودنسی محدودیت سنی ندارد و لزوما تاکید نمیشود که باید در دوران کودکی یا بزرگسالی انجام شود به طور کلی عمل ارتودنسی زمانی که دندان های فرد دچار بهم ریختگی باشد و مشکلی برای ظاهر و زاویه فک و صورت او ایجاد کند با معاینه ها مشخص میشود که باید به سمت انجام ارتودنسی برود ولی اینکه تاثیر سن در ارتودنسی وجود دارد غیرقابل انکار است در ادامه شما را با این موضوع بهتر آشنا میکنیم.

بهترین سن برای انجام ارتودنسی

با توجه به تحقیقات انجمن ارتودنسی آمریکا بهترین سن برای شروع معاینه های ارتودنسی برای کودکان از 7 سالگی است ولی اگر کودک شما این سن را رد کرده است بهتر است تا 14 سالگی اقدامات لازم را انجام دهید. یکی از مهم ترین دلایل انجام ارتودنسی در این سن رشد همزمان دندان ها و فک کودکان است که باعث میشوند مدت زمان ارتودنسی نیز کمتر شود.
یکی دیگر از مهم ترین دلایل توصیه این کار این است که در سنین پایین نیازی به انجام جراحی نیست ولی از سن بیمار از 18 بگذرد ممکن است در بعضی از مواد شدید متخصص ارتودنسی تشخیص دهد که باید جراحی نیز انجام شود.

اولین سن شروع ارتودنسی

پس از اولین معاینه وضعیت دهان و دندان های بیمار ارتودنتیست برنامه زمانی مشخصی را به بیمار میدهد که طبق آن باید مراحل ارتودنسی شروع شود. این برنامه زمانی بستگی به نوع چینش دندان ها و شدت بهم ریختگی دارد. برای کسانی که مشکلات فکی نیز دارند باید از کودکی شروع کنند تا در دوران بلوغ جراحی های فکی را نیز انجام دهند.

بهترین سن ارتودنسی کودکان

با توجه به اینکه تمامی قسمت های بدن کودکان ظریف و انعطاف پذیر هستند و این نعمت تا مدتی وجود دارد و پس از گذشت زمان ساختار بدن کودکان محکم شده و انجام عمل های گوناگون کمی سخت تر میشود پیشنهاد ارتودنتیست ها این است که مشکلات دندان و فکی نیز از همان کودکی مورد معاینه و درمان قرار گیرند.
یکی از مواردی که اغلب با محدودیت سنی ارتودنسی اشتباه گرفته می‌شود این موضوع است، جایی که افراد فکر می‌کنند بعد از 18 سالگی نمی‌توان به انجام ارتودنسی پرداخت اما این تصور غلط است و تا زمانی که دندان‌های شما و لثه‌هایتان سالم هستند می‌توانید ارتودنسی کنید. اما باید در چه سنی این کار را انجام داد؟ به صورت کلی توصیه می شود همان زمانی که متوجه وجود مشکلات دهان و ناهنجاری‌ها شدید اقدام به انجام ارتودنسی کنید.

ارتودنسی و اعتماد به نفس

بهترین سن ارتودنسی کودکان

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که دندان های شیری و روش مراقبت از آن ها تاثیر بسزایی در رشد دندان های دائمی دارد به همین دلیل است که توصیه میشود از همان ابتدا به کودک خود آموزش مراقبت صحیح از دندان ها را بدهید. اگر کودک شما مشکلات دندانی داشت طبق توضیحات بالا بهتر است از 7 سالگی معاینه ها و توصیه ها را شروع کنید. بهترین برای انجام ارتودنسی کودکان دختر 8 و برای پسران 9 سالگی است.

مزیت های انجام ارتودنسی در کودکی

  1. مدت زمان کمتری برای درمان مورد نیاز است
  2. روند درمان راحت تر و بهتر است
  3. هزنیه ارتودنسی در کودکی کمتر است
  4. اعتماد به نفس کودک به دلیل زیبایی و مرتب شدن دندان ها بیشتر می‌شود

قبل از 8 سالگی کودک خود را معاینه کنید

همانند دیگر رشته های پزشکی در ارتودنسی هم درمان های پیشگیرانه می توانند ضمن کاهش هزینه و طول مدت درمان فعال بر کیفیت نتیجه بدست آمده بیفزایند. خوشبختانه امروزه بسیاری از ناهنجاری های دندانی فکی در سنین قبل از بلوغ قابل درمان و یا کنترل هستند.

یکی از مواردی که باید مورد توجه همه‌ی والدین باشد، معاینه‌ی کودک خود توسط دکتر ارتودنسی در سنین پایین می‌باشد. شما با انجام این کار می‌توانید خیال خود را از وجود هر مشکلی راحت کنید و حتی اگر با مشکلات و ناهنجاری‌های دهانی روبه‌رو شدید، به راحتی می‌توانید اقدام به حل آن کنید، چرا که در سنین پایین حل مشکلات فک و دهان بسیار آسان‌تر می‌باشد و با رعایت نکات بخصوص و تمرین‌هایی می‌توانید از این مشکلات پیشی بگیرید. در این بخش از مطلب با ما همراه باشید تا به ذکر مواردی بپردازیم که باعث می‌شوند شما نیازمند معاینه کودک خود قبل از 8 سالگی باشید.

  • تکامل دندان‌ها: در سن هشت سالگی به علت رشد سریع دندان‌ها، هر کودک ست کامل دندان‌های خود را دارد و به همین علت می‌تواند روند درمانی را شروع کند.
  • تشخیص موارد خاص: مواردی وجود دارند که تنها متخصص ارتودنسی قادر به تشخیص و دیدن آن‌ها می‌باشد، مشکلاتی نظیر نامرتبی دندان‌ها که تنها راه تشخیص آن، مراجعه به متخصص ارتودنسی در تهران و معاینه شدن می‌باشد.
  • وجود مشکلات خفیف: بعضاً ممکن است زمانی که کودک شما هنوز دارای برخی از دندان‌های شیری خود است، مشکلات کوچکی در وضعیت دهان و دندان‌های او پیش بیاید.
انحراف فک چیست؟ درمان انحراف فک با ارتودنسی و بدون جراحی

بهترین سن ارتودنسی بزرگسالان

در رابطه با سن مناسب برای ارتودنسی بزرگسالان باید خدمتتان عرض کنیم که ارتودنسی سن بالا با رشد علم و تجهیزات نیز به راحتی امکان پذیر است ولی به دلیل مستحکم تر شدن ساختار استخوانی مدت زمان بیشتری برای درمان کامل مورد نیاز است. به طور مثال ارتودنسی در سن 30 سالگی یا 40 سالگی نیز امکان پذیر است.
ارتودنسی بزرگسالان به دلیل رشد کامل فک با توجه به شدت ناهنجاری در دو نوع مختلف انجام میشود که عبارت اند از:

  • ارتودنسی بزرگسالان بدون جراحی فک
  • ارتودنسی بزرگسالان با جراحی فک

بهترین سن راتودنسی بزرگسالان

حداکثر سن ارتودنسی

با توجه به اینکه این درمان محدودیت سنی ندارد، امکان تعیین حداکثر سن برای ارتودنسی وجود ندارد. اما باید گفت تا زمانی که فرد لثه های سالمی داشته باشد، استخوان های فک او فرسایش نداشته باشد و همچنان قوی باشد، می توان از این روش برای اصلاح بدشکلی های خفیف و صاف کردن دندان ها استفاده کرد. اما اگر فک و لثه دچار انحراف باشد و ناهنجاری های شدیدی مانند مشکلات فک وجود داشته باشد، ارتودنسی به تنهایی درمان موثری نیست و باید روش های دیگری مانند جراحی فک و پیوند استخوان فک نیز همراه آن انجام شود.

سنین مختلف انجام ارتودنسی

با پیشرفت تکنولوژی ارتودنسی شاهد این مورد هستیم که برای هر رنج سنی تکنیک‌های مختلفی برای درمان استفاده می‌شود و در اصل روش درمانی متفاوتی پیش گرفته می‌شود. در این بخش از مطلب با ما همراه باشید تا سه رنج سنی اصلی که در آن درمان ارتودنسی استفاده می‌شود را به شما توضیح دهیم:

  • درمان زود هنگام: این درمان از سن هفت الی نه سالگی انجام می‌شود.
  • درمان در نوجوانی: رده‌ی سنی انجام این درمان نیز بین 11 تا 16 سالگی می‌باشد.
  • درمان در بزرگسالی: همانطور که از نام این درمان پیداست مخصوص افراد بزرگسال می‌باشد و از سن 25 به بالا می‌باشد.

نتیجه گیری

ممنونیم که تا پایان این مطلب همراه ما بودید، امیدواریم با خواندن این موارد بتوانید با سن مناسب برای انجام ارتودنسی آشنا شوید. موردی که باید به درستی آن را انجام دهید چرا که موارد زیادی در خطر هستند و کوچک‌ترین سهل انگاری در این زمینه می‌تواند عواقب بدی داشته باشد. برای دریافت مشاوره ارتودنسی و رزرو وقت قبلی از متخصصین ما می توانید با مراجعه به صفحه تعیین وقت اقدام به دریافت نوبت ارتودنسی نمایید.

دیدگاه ها

4 پاسخ به “بهترین سن ارتودنسی”

  1. mina گفت:

    جناب دکتر منی که الان 22 سالمه و دندونام مشکل دارن (حتی 2 تاشونم کشیدم) ولی چون یه ذره مشکل مالی دارم الان نیمخوام ارتودنسی کنم میشه مثلا تو 30 سالگی اینا بکنم؟ یعنی میگم وضعش بدترنشه تا 8 سال دیگه

    • سلام
      باتوجه به اینکه شما دندان کشیده اید بهتر است در اسرع وقت اقدام به ارتودنسی نمایید به دلیل انکه دچار تحلیل لثه میشوید
      با سپاس
      دکتر داوودیان متخصص ارتودنسی در تهران

  2. mina گفت:

    ببخشید میشه دقیق تر توضیح بدین منظور از تحلیل لثه چیه یعنی بعدا دیگه نمیتونم دندنامو ارتودنسی کنم؟ یا اگه ارتودنسی نشد میشه دندون مصنوعی گذاشت یا نه کلا دیگه باید بدون دندون زندگی کنم خخخخ

    • سلام
      تحلیل رفتن لثه ها به پایین رفتن لثه ها گفته میشود که در نتیجه ریشه دندان نمایان میشود.در صورت تمایل نداشتن به ارتودنسی میتوان از روش هایی مشخص استفاده کرد همچنین میتوانید عکس رادیوگرافی خود را برای مشاوره از طریق واتساپ ارسال نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *