ارتودنسی-جرم گیری قبل از ارتودنسی

ارتودنسی دندان یک روش بسیار موثر برای مرتب کردن و ریف کردن دندان هاست. همچنین مشکلات فکی گیجگاهی نیز از طریق ارتودنسی بر طرف می شود. به دلیل اینکه طول درمان ارتودنسی طولانی است باید یک سری اقدامات دندانپزشکی قبل از ارتودنسی انجام گیرد. اگر دندان های بیمار نیاز به جرم گیری داشت، باید جرم گیری قبل از ارتودنسی دندان انجام شود.

چگونه دندان ها جرم می گیرند؟

بزاق دهان حاوی املاح و مواد معدنی است که وقتی با باقی مانده غذا و میکروب های دهانی در بین دندان ها رسوب کنند آنگاه پلاک ها تشکیل می شوند. اگر بهداشت دهان را به خوبی رعایت نکنیم به مرور زمان تجمع پلاک ها منجر به جرم دندانی می شود. اما با رعایت بهداشت منظم و استفاده از نخ دندان می توانید باعث جلوگیری از جرم دندانی شوید. ولی عدم رعایت بهداشت منجر به بافت های سخت جرم شده اند که به راحتی با مسواک و نخ دندان از بین نمی روند.

بی توجهی به جرم دندان ها علاوه بر پوسیدگی دندان ها موجب  بوی بد دهان و بیماری های لثه می شود. جرم ها در بین دندان ها و سطوح دندانی به وجود می آیند که برداشتن به موقع آنان باعث حفظ سلامت دندان ها و افزایش مقاومت دندان می شود.

چرا باید قبل از ارتودنسی جرم گیری دندان صورت گیرد؟

متخصصین ارتودنسی ترجیح می دهند قبل از اینکه درمان را آغاز کند. جرم گیری دندان ها را انجام دهند. به دلیل اینکه تجمع پلاک ها بر روی دندان موجب پوسیدگی دندان ها و سایش مینای دندان می شود. از آنجایی که براکت های ارتودنسی به دندان ها میچسبند بعد از نصب دستگاه ارتودنسی امکان جرم گیری وجود ندارد و پلاک ها بر روی دندان باقی می مانند در نتیجه دندان ها مستعد پوسیدگی می شوند. جرم گیری به رفع بوی بد دهان کمک می کند و موجب می شود تا بهداشت دهان راحت تر انجام بگیرد.

عفونت دندان و ارتودنسی

عدم جرم گیری دندان چه مشکلاتی را به وجود می آورد؟

  • باقی مانده غذا ها و املاح موجود در بزاق دهان در طولانی مدت باعث به وجود آمدن جرم دندان می شود. اگر به موقع جرم گیری دندان ها انجام نشود مقداری از استخوان نگهدارنده دندان تحلیل می رود. تحلیل رفتن استخوان نگهدارنده دندان سبب تخریب بافت لثه شده که در نهایت شل شدگی دندان ها را به وجود می آورد. این دلیل محکمی است که متخصصین ارتودنسی ترجیح می دهند ابتدا جرم گیری انجام دهند و سپس درمان ارتودنسی را آغاز کنند.
  • زمانی که دندان ها حاوی جرم باشند به دلیل بافت سختی که بر روی دندان ها ایجاد می کنند حکم یک عایق حرارتی دارند و اجازه نمی دهند تا دندان ها سرما و گرما را احساس کنند در حقیقت مقاومت دندان ها را افزایش می دهند. اما بعد از جرم گیری لایه ضخیم جرم برداشته شده در نتیجه دندان ها به دمای محیط دهان حساسیت دارند و نسبت به سرما و گرما واکنش نشان می دهند. البته جای نگرانی نیست و بعد از مدتی این حساسیت از بین می رود.
  • باور غلطی که در بین عموم مردم وجود داشت این بود که جرم گیری باعث از بین رفتن مینای دندان می شوند. اما در واقع این طور نیست. این جرم ها هستند که موجب از بین رفتن دندان ها می شوند. جرم گیری هیچ آسیبی به دندان ها وارد نمی کند بلکه باعث افزایش مقاومت دندان ها نیز می شود.

بهتر است قبل از اینکه ارتودنسی انجام دهید هر گونه اقدام دندانپزشکی که لازم است انجام دهید. وجود دستگاه ارتودنسی در داخل دهان برای متخصصین دندانپزشکی محدودیت ایجاد می کند به همین علت ممکن است با دشواری همراه باشد.

ارتودنسی و حاملگی

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *