ارتودنسی-دندان پیچ خورده

یکی از ناهنجاری های دندانی که ظاهر فرد را تحت تاثیر قرار می دهد، دندان های نامرتب است. راه حلی که برای این ناهنجاری در نظر گرفته اند درمان ازطریق ارتودنسی است. دندان های نامرتب یا چرخیده به نسبت ناهنجاری های دیگر چهره نا زیبایی را برای فرد به وجود می آورد. تاثیر دندان های نامرتب ممکن است دیگر دندان ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد. به این معنی که حتی اگر یکی از دندان ها نامرتب باشد موقعیت دیگر دندان ها را نیز به خطر می اندازد.

دندان نامرتب چیست؟

زمانی که یکی از دندان ها در موقعیت خود به صورت کج رشد کند و با انحراف رشد کرده باشد ممکن است بخشی از آن روی دندان کناری قرار بگیرد و در اصطلاح دندان پزشکی به آن نامرتبی دندان می گویند.

نامرتبی دندان ممکن است چند دندان را درگیرد کند. حتی اگر یکی از دندان ها نامرتب باشند. موجب بروز نا مرتبی دندان می شود که سبب شده دندان ها در یک ردیف قرار نگیرند.

برای درمان دندان های نامرتب چه اقداماتی باید انجام داد؟

درمان ارتودنسی تنها راه درمان دندان های نامرتب است. دستگاه های مختلف ارتودنسی برای ردیف کردن دندان ها ساخته شده اند به همین دلیل قادر هستند هر گونه انحرافات و کجی دندان را بر طرف سازند.

دندان های نامرتب و درمان ارتودنسی با استفاده از بریس امکان پذیر است. دستگاه ارتودنسی از مجموعه از براکت ارتودنسی و سیم های قوس دار برای رفع دندان پیچ خورده استفاده می کنند.

متخصص ارتودنسی یا ارتودنتیست بهترین شخصی است که می تواند درمان دندان های نامرتب را بر عهده بگیرد. ارتودنتیست با اعمال نیروی فشار خارجی توسط براکت ها به دندان های نامرتب موجب حرکت دادن دندان به سمت موقعیت صحیح می باشد. زمانی که از درمان ارتودنسی استفاده می کنید هرگونه وجود ناهنجاری بایت در دهان خود را بر طرف می کنید و دندانی مرتب و ردیف خواهید داشت.

قالب گیری ارتودنسی

بعد از اتمام درمان ارتودنسی به راحتی می توانید به بهداشت دندان های خود برسید. پیشنهاد ما مطالعه مقاله راهنمای پایان درمان ارتودنسی ثابت است.

عوارض دندان های نامرتب چیست؟

نامنظم بودن دندان ها و ردیف نبودن آن ها طرح لبخند نا زیبایی را برای بیماران به وجود می آید که همین دلیلی بر کاهش اعتماد به نفس آن هاست. علاوه بر کاهش اعتماد به نفس در عملکرد دندان ها نیز تاثیر می گذارد. ممکن است عمل جویدن را به سختی انجام دهد.

اگر به شکل دندان های نامرتب توجه کنید متوجه می شوید که دندان های کناری خود را نیز درگیر کرده اند. اگر نسبت به درمان دندان های نامرتب غفلت کنید موجب پوسیدگی و خرابی زود رس آن ها می شوید. به دلیل اینکه بهداشت دندان برای دندان های نامرتب به درستی صورت نمی گیرد در نتیجه تجمع پلاک و باکتری ها در این قسمت بیشتر از قسمت های دیگر دندانی است.

زمانی که مسواک می زنید یا نخ دندان استفاده می کنید این دندان ها به دلیل موقعیت شان به خوبی تمیزد نمی شوند و نمی توان از نخ دندان برای تمیز کردن بین دندان ها استفاده کرد. پس دندان های نامرتب را نباید نادیده بگیرید. برای حفظ سلامت دندان باید هر گونه ناهنجاری و نا مرتبی را بر طرف نمایید.

دندان های نامرتب علاوه بر مشکلات جویدن و بهداشتی ممکن است باعث شود تا برخی دندان هایتان را از دست بدهید و به بیماری های لثه دچار شوید.

چه عواملی باعث بروز دندان های نامرتب می شود؟

شایع ترین عامل به وجود آمدن دندان های نامرتب ژنتیک و وراثت است. اگر هر یک از والدین دچار این عارضه باشد امکان دارد به فرزند نیز منتقل کند. معمولا ناهنجاری دندان های نامرتب به دلیل مکیدن انگشت شست در کودکی یا افتادن زود هنگام دندان های شیری است. حتی با داشتن عادت غلط دندان قروچه یا آسیب هایی که به دندان وارد می شود مثل ترمیم های ناقص دندان، ممکن است دندان نامرتب به وجود آید.

عوارض خالی بودن دندان از دست رفته چیست؟

طول درمان ارتودنسی برای دندان هایی که نامرتبی شدید دارند چقدر است؟

به طور میانگین دو تا دو نیم سال طول می کشد تا درمان ارتودنسی به طور کامل انجام بگیرد. اما برای درمان دندان های نامرتب شدید بسته به سن بیمار و میزان کجی دندان است. این عوامل تعیین کننده زمان دقیق طول درمان ارتودنسی است.

جراحی دندان های نامرتب

اگر شدت ناهنجاری و نامرتبی دندان طوری باشد که با ارتودنسی قابل درمان نباشد آنگاه از طریق جراحی باید آن را برطرف کرد. توجه کنید که جراحی دهان به منظور برطرف کردن دندان های نامرتب کاری دشوار و سخت است و مراقبت های لازم را باید بعد از جراحی انجام داد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *