Untitled 1 1

سفید کردن دندان در ارتودنسی

یکی از علایق بیماران ارتودنسی سفید کردن دندانها (بلیچینگ) و شبیه کردن رنگ دندانهایشان به دندانهای هنرپیشه ها می باشد!
توضیحی که ما همواره به این بیماران گرامی می دهیم این است که بخش عمده ای از زردی دندانها را می توان به کمک بهداشت مناسب و دقیق دندانها شامل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کاهش داد.
حال اگر باز دندان ها زرد به نظر می رسند بهتر است در خصوص لزوم بلیچینگ با متخصص ارتودنسی مشاوره کنند. به هر روی بهتر است سفید کردن دندانها به بعد از ارتودنسی موکول گردد زیرا در خلال ارتودنسی دندانها با مقادیری تغییر رنگ روبرو می شوند که اگرچه قابل برگشت است زحمات صرف شده را بر باد خواهد داد.

ارتودنسی-سفید کردن دندان و ارتودنسی

بهترین زمان برای سفید کردن دندان ها

بهترین زمان سفید کردن دندانها در بیماران ارتودنسی دندان، ۵ الی ۶ ماه پس از خاتمه درمان و برداشتن دستگاه های ارتودنسی است وقتی که بیمار در نبود دستگاه ها توانسته باشد به خوبی بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کرده و زردی دندانها به حداقل رسیده باشد.
ذکر این نکته نیز ضروری است که برخی تغییر رنگ های دندانی با بیلیچینگ قابل رفع نیست. این موارد که بیشتر شامل تغییر رنگ های خاکستری و تیره می باشد ممکن است به دلایلی نظیر ضربه، وراثت، اختلالات تکاملی و … رخ داده باشند.

در این مدت زمان علاوه بر کاهش حساسیت دندانی، مینای دندان ترمیم می شود و هم چنین قسمت هایی که زیر برات های ارتودنسی پنهان بوده اند نمایان خواهند شد.

سفید کردن دندان پس از ارتودنسی

عموما یک متخصص ارتودنسی، سفید کردن دندان ها با استفاده از مواد شیمیایی را توصیه نمی کند زیرا سبب آسیب و پوسیدگی های احتمالی خواهد شد. اما همواره این تقاضا در بین مراجعه کنندگان وجود دارد.

اثر داروها بر ارتودنسی چیست؟

با این حال سفید کردن دندان در شرایطی قابل توجه می باشد و توسط پزشکان نیز پیشنهاد می شود. این روش برای سفید کردن دندان ها پس از انجام طول درمان ارتودنسی می باشد که به سبب نصب براکت ها و اجزای ارتودنسی ثابت، ممکن است دندان ها به میزانی تغییر رنگ دهند و یا جرم گرفته باشند.

عموما در پایان درمان ارتودنسی ثابت، متخصص ارتودنسی جهت جرم گیری و سفیدی دندان های شما اقدام خواهد کرد تا زیبایی دو چندانی به لبخند شما ببخشد.

ارتودنسی-سفید کردن دندان و ارتودنسی

روش های سفید کردن دندان  پس از ارتودنسی

به طور کلی می توان از روش های متفاوتی استفاده کرد که در این صورت نتیجه ی متفاوتی نیز دریافت خواهید کرد.

این روش ها یا به صورت روش های خانگی یا سنتی وجود دارند و یا می توانید برای دستیابی به نتیجه ی دلخواه خود به پزشک متخصص مراجعه کنید.

در صورتی که قصد دارید این روند را به شیوه ای سنتی و خانگی انجام دهید، ابتدا می بایست به رفع مشکلات دندانی خود بپردازید تا حساسیت های دندانی خود را کاهش دهید و نتیجه ی بهتری دریافت نمایید. در این خصوص می توانید سفید کننده های گیاهی و یا شیمیایی را از داروخانه ها تهیه کنید.

اما پیشنهاد می شود که برای مسائل مرتبط با دهان و دندان به پزشک متخصص مرجعه کنید تا به طور تخصصی و علمی به درمان و زیبایی دندان های شما پرداخته شود. در این حالت، پزشک به معاینه کامل دندان ها می پردازد و در صورتی که مشکلی وجود داشته باشد در صدد رفع آن بر می آید و سپس برای سفید کردن دندان ها اقدام می شود. در صورتی که بدون توجه به مشکلات دندانی به سفید کردن دندان ها پرداخته شود در این صورت ممکن است آن مشکلات تشدید شوند و باعث آزار و اذیت بیماران شود.

اقدامات لازم بعد از کشیدن دندان

سفید کردن دندان ها حین درمان ارتودنسی

برخی از بیماران و مراجعه کنندگان در نظر دارند تا در طول درمان ارتودنسی دندان برای سفید کردن آن اقدام کنند. عموما متخصص ارتودنسی با این موضوع مخالف خواهد بود زیرا باعث آسیب به اجزای ارتودنسی و دندان در حالاتی خاص خواهد شد که در این صورت نه تنها نتیجه ی مطلوبی دریافت نخواهید کرد. بلکه باعث به وجود آمدن آسیب های ثانویه نیز خواهد شد.

دلیل این امر نیز در زیر توضیح داده شده است:

مواد سفید کننده دارای پراکسید هیدروژن می باشند که این ماده سبب می شود تا اتصال براکت ها و چسب مخصوص ارتودنسی به دندان کاهش یابد و در نتیجه باعث شل شدن براکت خواهد شد.

هم چنین این ماده درمینای دندان تاثیر گدذار می باشد که سبب حساسیت های دندانی با استفاده از براکت ها خواهد شد.

از سوی دیگر ممکن است شما بتوانید از این ماده در ارتودنسی متحرک استفاده کنید، اما در ارتودنسی ثابت، این مسئله کارساز نخواهد بود. اما در صورت استفاده از ارتودنسی متحرک نیز این شیوه پیشنهاد نمی شود.
در نتیجه می توان بیان داشت که بهترین زمان برای پرداختن به مبحث سفید کردن دندان و ارتودنسی، پس از پایان درمان ارتودنسی می باشد.

ارتودنسی-سفید کردن دندان و ارتودنسی