عوارض خالی بودن دندان از دست رفته چیست؟

دندان ها به علل مختلفی می توانند از دست بروند و جای خالی آنها علاوه بر ایجاد چهره ای ناخوشایند، می تواند سبب عوارضی شود. بنابراین باید جای دندان از دست رفته به سرعت پر شود تا از بوجود آمدن هرگونه مشکلی جلوگیری به عمل آید. اما متاسفانه بسیاری از مردم این کار را پشت گوش انداخته و دارای مشکلات عدیده ای می شوند.

از دست رفتن دندان ها

دندان ها به علل مختلفی همچون پوسیدگی، بالا رفتن سن و عفونت ممکن است از دست بروند. در این حالت افراد تصور می کنند که جای خالی دندان، جز ایجاد چهره ای ناخوشایند، مشکل دیگری به وجود نمی آورد. اما این دسته از افراد باید بدانند که متاسفانه جای دندان از دست رفته می تواند سبب ایجاد مشکلاتی شود. قبل از هر چیز باید سعی کنید هر طور که شده دندان خود را با روش هایی همچون پر کردن، حفظ کنید و از دست دادن آن جلوگیری کنید. اما اگر در نهایت مجبور به کشیدن دندان خود شدید، هر چه سریعتر اقدام به پر کردن و جایگزین نمودن جای خالی دندان خود نمایید.

 عوارض خالی بودن دندان از دست رفته چیست؟

عوارض خالی بودن دندان از دست رفته

عوارض خالی بودن دندان از دست رفته بسیار زیاد است که در ذیل به آنها اشاره شده است.

تحلیل استخوان فک یکی از مشکلات شایعی است که در صورت خالی بودن دندان از دست رفته بوجود می آید. در واقع زمانی که شما دندان دارید، فشاری که دندان ها به فک وارد می کنند باعث بازسازی استخوان فک می شوند. بنابراین زمانی که دندان از دست می رود، استخوان پیرامون دندان تحریک نمی شود و در نهایت استخوان فک بازجذب شده و کوچک می شود.
از دست رفتن دندان ها می تواند سبب ایجاد چهره ای ناخوشایند، پیر و فرسوده شده و زیبایی چهره را از بین می برد. از سوی دیگر پوست اطراف دهان نیز چروکیده می شوند و چهره شما زشت تر می شود.
خالی بودن جای دندان از دست رفته باعث می شود تا فرد به هنگام خوردن و جویدن غذا دچار مشکل شده و نتواند به درستی غذاهایی همچون آجیل، گوشت و سیب و موادی از این دست را بخورد. بنابراین اگر دندان جدیدی جایگزین دندان های از دست رفته نشود می تواند فرد را دچار سوء تغذیه و دیگر مشکلات نماید.
افتادن دندان ها بخصوص دندان های جلویی، سبب از دست رفتن اعتماد به نفس می شود. این دسته از افراد به هنگام صحبت کردن، خندیدن و غذا خوردن در جمع احساس خجالت می کنند.
اگر دندان از دست رفته جایگزین نشود، می تواند نظم دیگر دندان ها را نیز از بین ببرد. در این حالت دندان های کناری نیز حرکت کرده و کج می شوند.
زمانی که دندان شما از بین می رود، سایر دندان ها نیز به درستی در جای خود قرار نمی گیرند و همین امر سبب می شود تا رشته های عصبی که در فکر قرار دارند تحت تاثیر قرار گرفته و سردردهای عصبی به وجود آید.
محل دندان از بین رفته، می تواند سبب تجمع میکروب ها و باکتری ها شود و همین امر سبب ایجاد مشکلات لثه ای می شود.
از دست دادن دندان ها سبب ایجاد عفونت در لثه و سایر دندان ها شده و گاهی این مشکل آنقدر حاد می شود که می تواند سبب از دست رفتن سایر دندان ها نیز شود.
از دست رفتن دندان می تواند سبب ایجاد مشکلات گفتاری شود و شخص به سختی قادر به صحبت باشد و یا به هنگام سخن گفتن، برخی از آواها درست به نظر نرسند.

 عوارض خالی بودن دندان از دست رفته چیست؟

چه زمان باید برای جای دندان های از دست رفته را پر نمود؟

برای اینکه عوارض جای خالی دندان از دست رفته به حداقل برسد، باید هر چه سریعتر جای دندان را با ایمپلنت پر نمود. به این منظور، بهتر است حداکثر 3 ماه پس از دست رفتن دندان، اقدام به انجام ایمپلنت نمایید. حتی افرادی که سال ها است که دندان خود را از دست داده اند نیز می توانند با مشورت پزشک، از ایمپلنت استفاده کنند. اما برای نصب ایمپلنت، باید استخوان فک شما سالم باشد که حتی در صورتی که استخوان فک نیز دچار ساییدگی شده باشد، می توان از پیوند استخوان فک استفاده کرد.

 عوارض خالی بودن دندان از دست رفته چیست؟

برای پر کردن جای خالی دندان از دست رفته چه کارهایی می توان انجام داد؟

دندانپزشک پس از معاینه دندان شما، می توان از روش هایی مانند ایمپلنت یا بریج سنتی برای پر کردن جای دندان خالی شما استفاده نماید. اما بهترین روش برای پر کردن جای خالی دندان، همان ایمپلنت است که علاوه بر حفظ طبیعی ظاهر دندان، می تواند مشکلات فک، لثه و دهان و دندان را نیز به خوبی برطرف نماید. در این حالت، علاوه بر حفظ دندان های مجاور، استخوان فک نیز تقویت می شود.

 عوارض خالی بودن دندان از دست رفته چیست؟

چه دندان هایی زودتر از دست می روند؟

همه دندان ها در معرض آسیب دیدگی قرار دارند و به دلایل گوناگون می توانند از دست بروند. اما معمولا دندان های مولر یا آسیابی به علت شکستگی، پوسیدگی، پر کردن های ناموفق و …، خیلی بیشتر در معرض از دست رفتن هستند. زیرا این دندان ها بیشتر روکش می شوند و همین امر آنها را مستعد پوسیدگی می نماید. بنابراین در حفظ و نگهداری این دندان ها باید خیلی دقت نمود تا دچار عفونت، پوسیدگی و شکستگی نشوند.

نگهدارنده یا ریتینر ارتودنسی چیست و چه کاربردی دارد؟

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *