ارتودنسی-فرنکتومی
فرنوم دهانی

همیشه نامرتبی دندان‌ها به دلیل نامنظمی دندان‌ها یا عدم رشد کافی فک‌ها نیست. گاهی نیز بافت‌های نرم دهانی عاملی بر بی‌نظمی دندان‌ها هستند که از طریق فرنکتومی می‌توان مشکل را بر طرف کرد.

فرنکتومی چیست؟

درون دهان بافت عضلانی به نام فرنوم وجود دارد. که در اطراف دندان‌ها و لثه‌ها قرار می‌گیرند. فرنوم به دو نوع ممکن است درون حفره دهان وجود داشته باشد که اصولا دندان‌های جلویی را درگیر می‌کند. فرنوم لبی و فرنوم زبانی دو نوع مختلف هستند. در نوع فرنوم زبانی محل قرار گرفتن آن در بین زبان و کف دندان است. در مواردی فرنوم زبانی حرکت زبان را دچار محدودیت می‌کند و ممکن است در تکلم، فرد دچار مشکل شود.

فرنوم نوع لبی به هدف اتصال لثه‌ها به لب‌ها به وجود آمده‌اند. این نوع فرنوم ممکن است یا خیلی بزرگ باشد یا خیلی عریض، در صورت عدم تناسب فرنوم ممکن است بین دندان‌های جلویی فاصله بیاندازد. فاصله بین دندان‌های جلویی سبب نامرتبی و نازیبایی دندان‌ها می‌شود.

در هر دو نوع حالت برای برطرف کردن مشکل باید از جراحی فرنکتومی استفاده کرد.

فرنوم زبان چیست؟

فرنوم زبانی یا انکیلوگلوسیا ماهیچه‌ای است که زبان را به کف دهان متصل می‌کند. اگر این فرنوم کوتاه باشد یا به نوک زبان نزدیک باشد مشکل گره زبانی به وجود می‌آید و عمل تکلم و بلع را برای فرد دچار مشکل می‌کند.
فرنکتوم زبانی باعث بروز مشکلاتی از قبیل:

• ناتوانی در واضح حرف زدن
  • ناتوانی در بلع درست
  • افزایش احتمال التهاب لثه

درمان فرنکتومی

برای درمان فرنکتومی و مشکل فرنوم زبانی نیاز به عمل جراحی است که این عمل به دو صورت انجام می‌شود:

• جراحی فرنکتومی با استفاده از تیغ جراحی
  • جراحی فرنکتومی با استفاده از لیزر

جراحی فرنکتومی با لیزر که یکی از جدیدترین روش‌های درمان ناهنجاری فرنکتومی است که در صورت تشخیص دکتر داودیان، این جراحی توسط متخصص لثه‌ کلینیک ایشان با تجهیزات پیشرفته انجام می‌شود. از مزیت‌های جراحی فرنکتومی با لیزر نسبت به جراحی با روش سنتی میتوان به این نکته اشاره کرد که در انجام جراحی فرنکتومی با لیزر این جراحی کاملا بدون درد و خونریزی انجام می‌شود.

جراحی فرنکتومی با لیزر چگونه انجام می شود؟

در طول انجام جراحی ابتدا دهان بیمار را بی‌حسی موضعی می‌کنند تا هیچ دردی و ناراحتی را در حین درمان احساس نکند. برای انجام جراحی فرنکتومی از لیزر با طول موج‌های مختلف استفاده می‌کنند. خوشبختانه در این روش بعد از اتمام کار لخته خون به سرعت شکل می‌گردد و مانع خونریزی می‌شود.

مزایای جراحی فرنکتومی با لیزر

1. عدم احساس درد
  2. عدم خونریزی
  3. عدم نیاز به بخیه
  4. بهبود سریع
  5. کوتاه بودن تایم جراحی
مزایای جراحی فرنکتومی با لیزر
اینفوگرافیک مزایای انجام جراحی فرنکتومی با لیزر

عواقب عدم درمان به موقع فرنکتومی

زمانی که فرنوم در دهان وجود داشته باشد علاوه بر ایجاد شکاف بین دو دندان جلویی، به صورت مداوم لثه را به سمت بالا می‌کشد، این کار در طولانی مدت سبب تحلیل رفتن لثه می‌‍شود.

پس از درمان فرنکتومی

مشکلات تکلم یا غذا خوردن بیمار بهبود می‌یابد. به دلیل اینکه فاصله دندانی زیبایی فرد را درگیر می‌کند، با درمان آن بیمار اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده و مرتبی دندان‌ها را در پی دارد.

خوشبختانه این درمان بسیار سریع صورت می‌گیرد و در عرض چند دقیقه بیمار از ناراحتی فرنوم زبانی یا لبی خلاص می‌شود. اما دقت کنید که باید شرایط بررسی شود در صورت نیاز به جراحی و عدم درمان با بریس ارتودنسی از فرنکتومی استفاده می‌کنند.

چه زمان فرنکتومی باید انجام شود ؟

برای تعیین زمان مناسب جراحی فرنکتومی باید نزد متخصص لثه رفت چرا که باید تشخیص داده شود که قبل از ارتودنسی جراحی فرنکتومی صورت بگیرد یا بعد آن. اما اصولا متخصصین توصیه می‌کنند که باید بیمار تا رشد دندان‌های دائمی صبر کند و سپس به فکر انجام جراحی فرنکتومی باشد. به دلیل اینکه ممکن است با رشد دندان‌های دائمی شکاف به خودی خود از بین برود در نتیجه اصلا به فرنکتومی نیاز نباشد.

باید دقت داشت که جراحی فرنکتومی لب تنها در صورتی انجام می‌شود که بریس‌های ارتودنسی قادر به بستن شکاف نباشند و اگر فرنوکتومی بزرگ باعث بروز درد و ناراحتی لب و لثه شود، آنگاه درمان زودتر از موعد انجام می‌گیرد.

همیشه جراحی فرنکتومی زبانی صورت نمی‌گیرد اگر غذا خوردن و تکلم بیمار دچار مشکل شود آنگاه باید از جراحی فرنکتومی زبانی استفاده شود.

بعد از درمان ارتودنسی دندان‌های فاصله‌دار فک بالا ممکن است لازم باشد فرنوم (اتصال عضلانی بین دندان‌های جلویی بالا و لب) برداشته شود زیرا این کشش عضلانی می‌تواند باعث برگشت ارتودنسی و باز شدن مجدد فاصله بین دندان‌ها شود. برای مشاوره در خصوص جراحی فرنوم حتما با متخصص ارتودنسی مشورت کنید.
نکته مهم در خصوص فرنکتومی این است که نباید قبل از ارتودنسی بستن فاصله بین دندان‌ها صورت گیرد زیرا اسکار به جا مانده از جراحی خود می‌تواند عاملی برای بسته نشده فاصله بین دندان‌ها باشد.

مراقبت های لازم بعد از جراحی فرنکتومی

بعد از انجام درمان باید محلی که جراحی شده است با استفاده از دهانشویه یا آب نمک رقیق تمیز نگه‌داشت. به هنگام مسواک زدن باید از مسواک نرم استفاده شود و همینطور به صورت آرام محل جراحی شده را تمیز کرد. اگر محل جراحی بخیه داشته باشد به مرور جذب بدن می‌شود، ولی تا آن مدت از خوردن غذاهای سفت باید خودداری کرد.

بعد از عمل فرنکتومی تا دو روز احتمال درد و التهاب وجود دارد، برای تسکین درد باید با تجویز پزشک مسکن مصرف شود.

مراقبت های لازم بعد از فرنکتومی

مشاوره حضوری فرنکتومی در شمال تهران

در صورتی که ساکن مناطق شمالی تهران همانند نیاوران، اقدسیه، زعفرانیه، جردن، شریعتی، میرداماد، پاسداران و سایر محله‌های این مناطق هستید و قصد مراجعه به یک متخصص ارتودنسی برای مشاوره در شمال تهران را دارید، می‌توانید به کلینیک ارتودنسی دکتر داودیان مراجعه کرده و مناسب‌ترین راه را برای درمان ناهنجاری فکی خود انتخاب کنید.

آدرس: تهران، شریعتی، بین میرداماد و ظفر، خیابان منظرنژاد، ساختمان پزشکان منظرنژاد، طبقه 3، واحد 11

دریافت نوبت

• Hidden
کلینیک شریعتی سیمادنت

مشاوره حضوری فرنکتومی در غرب تهران

علاوه بر مناطق شمالی تهران، دکتر داودیان در غرب تهران نیز شعبه دیگری، کیلینیک تخصصی ارتودنسی دارد و در نتیجه اگر ساکن مناطقی همانند صادقیه، ستارخان، مرزداران،جنت آباد، سعادت آباد یا حتی کرج هستید، شما می‌توانید برای دریافت مشاوره حضوری و دریافت بهترین راه کارها و نیز انجام ارتودنسی به شعبه ستارخان کلینیک ارتودنسی دکتر داودیان مراجعه کنید.

دریافت نوبت

• Hidden