ارتودنسی-مرتب کردن دندان ها بدون ارتودنسی

آیا واقعا ردیف کردن دندانها بدون ارتودنسی امکان پذیر است؟

یکی از تبلیغات کاذبی که به طور محسوس در مجلات و آگهی های زرد فضای مجازی و حقیقی به چشم می خورد تحت عناوین ارتودنسی سریع، ارتودنسی کوتاه مدت، ارتودنسی با لیزر، ارتودنسی در یک جلسه و یا ردیف کردن دندانها بدون ارتودنسی می باشد. در واقع در این روش هیچ گونه ارتودنسی به مفهوم حرکت دادن دندانها صورت نمی گیرد بلکه اقدام به تراشیدن مینا در نواحی بیرون زده دندانهای کج و چرخیده از یکسو و پرکردن قسمت های تورفته دندانها با مواد ترمیمی نظیر کامپوزیت، لامینیت یا روکش از سوی دیگر می گردد.

 

ردیف کردن دندان بدون ارتودنسی به کمک کامپوزیت

در ردیف کردن دندان بدون ارتودنسی دندان ها حرکت نمی کنند و با تراشیدن یا اضافه کردن مواد هم رنگ دندان ها ردیف دیده می شوند.برای ردیف کردن دندان بدون ارتودنسی در روش‌هایی که دندان تراشیده می شود و یا مواد ترمیمی افزوده می شود اصولا بخشی از قسمت برجسته یا بیرون‌زده تاج دندان تراشیده می‌شود و در قسمت فرورفته مواد همرنگ دندان که اصطلاحا کامپوزیت نامیده می شود افزوده می گردد تا سطح دندان صاف به نظر برسد.در ردیف کردن دندان بدون ارتودنسی که بافت مینای دندان تراشیده می شود و مواد ترمیمی هم رنگ جایگزین آن می شود مشکلاتی را برای مراجعه کننده در بر خواهد داشت که پایانی ندارد.در درمان به وسیله ارتودنسی چون طول دوره درمان طولانی تر است مراجعه کننده تمایلی به این نوع درمان نشان نمی دهد و روش ردیف کردن دندان بدون ارتودنسی را بر می گزیند،در این نوع درمان ردیف کردن دندان از طریق کامپوزیت و سرامیک انجام می شود و دندان ها بازسازی و ترمیم می گردند.

متخصص ارتودنسی-قبل و بعد ارتودنسی

ردیف کردن دندان بدون ارتودنسی به کمک ونیرهای پرسلینی :

با در نظر گرفتن میزان به هم ریختگی دندان ونیر پرسلینی جایگزین ارتودنسی می شود.از این روش برای ردیف کردن دندان‌های شکسته، فاصله دار، دندان‌های دارای لکه استفاده می شود.این ونیرها بسیار مقاوم هستند و حدود 20 سال در دهان بیمار دوام دارند.ونیردندان ها را ردیف نمی کند اما با اصلاح دندان‌ها موجب ردیف به نظر رسیدن دندان‌ها می شوند.نام دیگر ونیر ارتودنسی فوری است.

فواید ارتودنسی

یکی از توصیه های ما به بیماران ارتودنسی همواره این بوده که حتی اگر به دلیل مشکلاتی نظیر هزینه ارتودنسی یا ترس از ارتودنسی نمی خواهند ارتودنسی انجام دهند پذیرش دندانهای کج به مراتب در مقایسه با چنین درمانهای نابجا و آسیب رسانی مقبول تر و سالم تر است. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید و ویدئو را تماشا کنید.

مزایای ارتودنسی سریع به زعم دندانپزشک معالج!

  • ردیف شدن سریع و کوتاه مدت دندانها
  • نداشتن درد ارتودنسی
  • هزینه کمتر در قیاس با ارتودنسی

معایب ارتودنسی سریع!

  • افزایش استعداد پوسیدگی دندانها در نواحی تراشیده شدن مینا
  • تغییر رنگ دوره ای کامپوزیت و لزوم تراش و ترمیم مجدد
  • مشکل رعایت بهداشت دندانها به خصوص کشیدن نخ دندان
  • بروز ظاهری نازیبا در گذار زمان با تغییر رنگ مواد ترمیمی
  • تداخل با درمان ارتودنسی در آینده
  • لثه دچار تحلیل و یا افزایش حجم می شود که اگر این روند کنترل نشود احتمال از دست دادن کامل دندان ها وجود دارد.

هزینه ردیف کردن دندان بدون ارتودنسی :

هزینه درمان زیبایی هم بسته به مواد و تکنیک مورد استفاده متفاوت است و هزینه دندانپزشک متخصص نیز باید به موارد بیان شده اضافه شود.