ارتودنسی-براکت سرامیکی

دستگاه ارتودنسی به منظور درمان ناهنجاری ها و نامرتبی های دندانی صورت می گیرد. بریس ارتودنسی، سیم و براکت ارتودنسی از اجزای اصلی تشکیل دهنده دستگاه ارتودنسی است که با اعمال فشار نیروی خارجی سبب حرکت دادن دندان ها به سمت موقعیت اصلی خودشان می شوند. در طول درمان ارتودنسی ممکن است بر حسب اتفاق براکت ارتودنسی شل شود. آیا شل شدن براکت ارتودنسی خطرناک است؟ هنگام شل شدن براکت ارتودنسی چه کاری باید انجام دهیم؟ برای اطلاع نحوه نگهداری براکت و رسیدگی به هنگام شل شدن بهتر است مطالب زیر را به دقت بخوانید.

شل شدن براکت ارتودنسی یعنی چه؟

زمانی که باندینگ براکت یا چسب ارتودنسی بر روی دندان ها شل شوند آنگاه موجب شل شدگی براکت ارتودنسی می شود. در صورتی که نیروی خارجی اعمال شده بر دستگاه ارتودنسی شدید باشد آن اتفاق می افتد.

علت شل شدن براکت ارتودنسی چیست؟

نوع دندان، نحوه چسباندن براکت و همکاری بیمار دلایل اصلی شل شدن براکت ارتودنسی است. مهارت متخصص ارتودنسی در نحوه چسباندن براکت ارتودنسی می تواند تضمین کننده سلامت ارتودنسی دندان باشد. علاوه بر این جنس دندان تعیین کننده این است که آیا دستگاه ارتودنسی به خوبی عمل می کند یا خیر. اگر جنس دندان و مینای دندان از سلامت کافی برخوردار باشد آنگاه به راحتی براکت ارتودنسی به دهان پیوند زده می شود.

عدم همکاری بیمار چگونه باعث شل شدن براکت ارتودنسی می شود؟

براکت ارتودنسی محکم بر روی دندان ها متصل شده اند و به راحتی شل نمی شوند. گاهی بر اثر ضربه یا تصادف ممکن است ناحیه فک و دندان ها آسیب ببیند. در این هنگام باید سریعا به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا در صورت شل شدن براکت، تنظیمات مجدد ارتودنسی را انجام دهند.

جراحی ژنیوپلاستی یا جراحی فک و چانه

به هنگام بازی کردن یا انجام فعالیت های فیزیکی سخت که بیمار دارای ارتودنسی دارد ممکن است بر اثر ضرب دیدگی حین ورزش یا زمین خوردن براکت و نگین ارتودنسی آن ها شل شود یا شکسته شود.

عدم رعایت محدودیت غذایی نیز عاملی بر شل شدن براکت ارتودنسی است. خوردن غذا های بسیار چسبنده و سفت ممکن است براکت را درگیر کند و موجب شل شدن آن ها شود.

در موارد بالا امکان دارد براکت ارتودنسی از دهان خارج شده باشد یا موجب شکستگی شود. این موارد جزو موارد اورژانسی ارتودنسی به حساب می آید در نتیجه باید سریعا به متخصص ارتودنسی مراجعه شود. اما اگر براکت به سیم ارتودنسی متصل بود نیازی به اقدامات اورژانسی نیست تنها می توانید با موم ارتودنسی روی آن را بپوشانید.

به هنگام شل شدگی براکت ارتودنسی چیکار باید کنیم؟

زمانی که احساس کردید براکت ارتودنسی شل شده است. ابتدا باید در صدد رفع آن بر بیایید که کدام یک از براکت دندانی شل شده است. اگر شل شدگی براکت خفیف باشد می توانید با استفاده از موم ارتودنسی روی آن را بپوشانید تا نوبت بعدی ارتودنسی شما برسد. اما اگر براکت ارتودنسی شل شده باشد که از دهان خارج شود آنگاه باید سریعا با متخصص ارتودنسی تماس بگیرید.

تا زمانی که نوبت ارتودنسی شما برسد بهتر است از خوردن غذا های سفت دوری کنید و حدالامکان از غذا های نرم و آبکی استفاده کنید.

مراقبت های لازم دستگاه ارتودنسی در طول درمان چگونه است؟

در طی دوره درمانی ارتودنسی امکان دارد براکت ها لق یا شکسته شوند. اگر مراقبت های حین درمان را به خوبی رعایت کنید این امکان به صفر می رسد. طول درمان ارتودنسی به دلیل طولانی بودن هم آزار دهنده است و هم سخت می گذرد. پس بهتر است با رعایت نکات بهداشتی و مراقبت های حین درمان از طولانی تر شدن دوره درمانی خود پرهیز کنید.

ارتودنسی لینگوال

استفاده مرتب از مسواک، نخ دندان و دهان شویه تضمینی بر تمیزی و پاکیزگی دندان هایتان است. پرهیز از مواد غذایی سفت و چسبنده، بازی نکردن با دستگاه ارتودنسی، انجام ندادن ورزش های سنگین موجب حفظ براکت ارتودنسی از شل شدن می شود.

در نظر داشته باشید که با شل شدن و شکسته شدن براکت ارتودنسی موجب می شود تا هم هزینه ارتودنسی و هم تعداد جلسات درمان شما افزایش پیدا کند.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *