ارتودنسی-نخ دندان ارتودنسی

براکت ارتودنسی و سیم‌هایی که برای ایجاد بریس‌های سنتی در مراحل درمان ارتودنسی استفاده می‌شوند، مکان‌های بسیار خوبی را برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌کنند و همچنین نخ دندان کشیدن را دشوار می‌کنند. اما ناامید نشو! با استفاده از تکنیک های صحیح تمیز کردن دندان که در این مقاله توضیح داده شده است، می توانید در کمترین زمان به نخ دندان کشیدن مسلط شوید که راهی برای داشتن لبخندی سالم تر و شادتر خواهد بود.

به یاد داشتن این که هر روز و بعد از هر وعده غذایی باید از نخ دندان استفاده کنیم می تواند افراد سخت و کمی خسته کننده باشد این کار در زمان ارتودنسی به دلیل وجود براکت ارتودنسی سخت تر میشود ولی به این نکته توجه کنید که انجام این کار یکی از ملزومات و ضروریت های بهداشت دهان و دندان می باشد.

نخ دندان ارتودنسی چیست؟

استفاده از نخ دندان ارتودنسی به منظور تمیز کردن سطوح بین دندان ها و زیر لثه ها قبل از مسواک زدن ضروری است، مخصوصا اگر بر روی دندان ها براکت ارتودنسی نصب شده باشد. در این صورت می بایست به جهت بهداشت ارتودنسی حتما و حتما از نخ دندان استفاده کنید.
نخ دندان مخصوص ارتودنسی (سوپرفلاس) شامل سه قسمت است:

  • یک سر سوزنی چند سانتی متری
  • یک بخش اسفنجی شکل
  • نهایتا خود نخ دندان.

نخ دندان ارتودنسی

دلیل اهمیت استفاده از نخ دندان در دوران ارتودنسی چیست؟

مهم ترین دلیل استفاده از دندان ارتودنسی این است که به دلیل خوردن غذا و نوشیدنی در طول روز یک سری باکتری و اسید ها وارد دهان ما شده و در لابه لای دندان ها قرار میگیرند به توضیه دندانپزشکان استفاده از مسواک در 2 نوبت روزانه می تواند برای از بین بردن این باکتری ها بسیار مفید باشد ولی بعضی از قسمت دهان وجود دارد که باید با دقت بیشتری اقدام به تمیز کردن آن ها کنیم.

قسمت های خاص دهان همانند لابه لای دندان ها شاید با مسواک ارتودنسی به طور کامل تمیز نشود نیاز به استفاده از نخ دندان ارتودنسی داشته باشیم. 

چگونه از نخ دندان ارتودنسی استفاده کنیم

ابتدا نخ دندان را از سر سوزنی شکل آن از زیر سیم عبور داده، سپس دو طرف نخ دندان را دور انگشت های نشانه دستها می پیچیم. آنگاه به کمک یک حرکت اره ای و به شکل مورب و به آهستگی نخ دندان را از تماس بین دندانها عبور می دهیم.
سپس با حرکات بالا و پایین (دقت شود جلو و عقب اشتباه است). در حالیکه نخ دندان به دندان چسبیده است، آن را به زیر لثه برده این ناحیه را تمیز می کنیم. بطور ایده آل صبح ها پس از صبحانه و شب ها قبل از خواب بایستی از نخ دندان استفاده کرد.
 
نخ دندان ارتودنسی

انواع نخ دندان ارتودنسی

پس از اتمام جایگذاری براکت ها و بریس های اتودنسی در مرحله بعد برای انتخاب مدل نخ دندان حتما با متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید تا نخی متناسب با دندان های خود را تهیه کنید. در ادامه قصد داریم مدل های مختلف نخ دندان ارتودنسی را برایتان شرح دهیم با ما همراه باشید.

فتوگرافی ارتودنسی چیست و هزینه آن چقدر است؟

نخ دندان معمولی 

نخ دندان های معمولی به طور فراوان توسط همه ی افراد جامعه مورد استفاده قرار میگیرند ولی تفاوت نخ دندان معمولی با ارتودنسی در این است به دلیل وجود براکت ها درون دهان ممکن است نخ دندان های معمولی بدون موم مابین آن ها گیر کند برایتان مشکل ساز شود. ولی مدل ارتودنسی این طوری نیست.

نخ دندان ارتودنسی معمولی

نخ دندان سوپرفلاس

Super Floss که به طور خاص برای استفاده دندان های ارتودنسی شده طراحی شده است، یک قدم جلوتر از نخ دندان معمولی است. سوپر فلاس از یک تکه سیم استاندارد ساخته شده است که در یک انتهای آن یک پلاستیک وجود دارد. این پلاستیک بزرگتر از نخ دندان نیست، اما به اندازه کافی محکم است که بین دندان ها قرار می گیرد.
این نوک پلاستیکی به شما این امکان را می دهد که به راحتی نخ را بین دندان ها و اطراف سیم ها حرکت دهید و سپس به قسمت بعدی بروید. همچنین دارای فضای کوچکی از نخ اسفنجی بین نخ پلاستیکی و نخ معمولی است که به شما امکان می دهد قبل از مسواک زدن زیر خط لثه و اطراف بریس ها را مالش دهید تا ذرات غذای بیشتری را قبل از مسواک زدن پاک کنید.

نخ دندان ارتودنسی سوپرفلاس

فواید استفاده از نخ دندان چیست؟

استفاده منظم از نخ دندان باعث می شود پلاک دندان بین برود و به جلوگیری از ایجاد پلاک کمک می کند.با استفاده از نخ دندان به سادگی دندان های خود را با دقت می توانید آنها را با پاک کردن پلاک و ذرات بیش از حد مواد غذایی که ممکن است در آینه و یا در مناطق که مسواک شما نمی رسد ببینید.

نخ دندان کشیدن مثل جاروکردن فرش است که ممکن است شما گرد و غباری که بر روی فرش نشسته است را به وضوح نبینید اما در نهایت فرش شما بعد از جارو کردن روشن تر و با وضوح تر دیده می شود.

در حقیقت، تعداد زیادی از شواهد مربوط به بیماری پریودنتال به افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی وجود دارد، اگرچه مطالعات بیشتری برای تایید این پیوند لازم است.

ارتودنسی و ایمپلنت

بیماری پریودنتال چیست؟

باکتری های موجود در محیط دهان، بافت پیرامون دندان را عفونی می کنند و موجب التهاب آن میشوند. عفونت و التهاب ایجاد شده در ادامه منجر به بیماری پریودنتال میشود. باکتریهایی که بدلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان برای مدتی طولانی بر روی دندانها باقی می مانند، منجر به تشکیل لایه ای بنام پلاک دندانی میشوند که با گذشت زمان به لایه ای سخت بنام کالکلوس تبدیل میشوند.

برخی از محققان معتقدند که عفونت های دهان مانند هر گونه عفونت می توانند سطح التهابات را در خون افزایش دهند که می تواند لخته های خون را افزایش و جریان خون را به قلب آهسته کند. تئوری دیگر این است که باکتری از عفونت دهان به راحتی می تواند وارد جریان خون شود و بر سیستم قلبی عروقی شما تأثیر بگذارد.

استفاده از نخ دندان همچنین به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند و می تواند خطر ابتلا به بیماری لثه را با حذف پلاک کاهش دهد.

علاوه بر این، نخ دندان به شما امکان می دهد که به طور منظم دهان خود را برای هر تورم یا قرمزی بررسی کنید. کشیدن نخ دندان به شما امکان می دهد نگاهی دقیق به دندان هایتان، زبان و لثه ها داشته باشید. شرایط خاصی از قبیل برخی از سرطانها، اچ آی وی / ایدز، سوء مصرف مواد و اختلالات خوردن می تواند ضایعات دهان و قرمزی و تورم لثه ها را ایجاد کند.

از چه سنی به کودکان خود کشیدن نخ دندان را آموزش دهیم؟

ارتودنسی-نخ دندان ارتودنسی
 

شما باید استفاده از نخ دندان را برای کودکان از زمانی که دندان های شیری خود را دارند شروع کنید. از زمانی که دندان های کودک شما در کنار همدیگر شروع به رشد میکنند و این اتفاق در سن 2 تا 6 سالگی برای کودکان می افتد پس به کودکان خود در کنار سایر آموزش ها و عادت ها ، نخ دندان کشیدن را آموزش دهید البته کودکان معمولا در سن 10 سالگی میتوانند به تنهایی از عهده نخ دندان کشیدن برآیند.

دقت کنید برای آنکه کودک شما به کشیدن نخ دندان عادت کند، از نخی استفاده کنید که نرم و انعطاف پذیر باشد به طوری که دندان هایش صدمه نبیند و در لثه ها راحت باشد.

نگران نباشید اگر لثه کودک شما در ابتدا خونریزی کند، این کاملا شایع است. پس از چند روز خونریزی باید متوقف شود، به طوری که لثه ها سالم تر می شوند.اما اگر خونریزی ادامه یابد، با متخصص دندانپزشک خود مشورت کنید.

 همچنین بخوانید: دهانشویه ارتودنسی

دیدگاه ها

6 پاسخ به “انواع نخ دندان ارتودنسی و چگونگی استفاده از آن ها”

  1. آیلار حمدی پور گفت:

    سلام وقت شما بخیر من نخ دندان خارجی پیدا نکردم به نظر شما استفاده از نخ دندان ارتودنسی ایرانی به درد میخوره؟ یه وقت اسیبی به براکتا نرسونه

    • سلام
      تفاوتی در جنس و برند نخ دندان وجود ندارد نکته مهم نحوه صحیح استفاده از نخ دندان است .
      با سپاس
      دکتر داوودیان متخصص ارتودنسی در تهران

  2. mahdiar گفت:

    سلام دکتر داودیان خسته نباشید شرمنده من سه ماه پیش ارتودنسی کردم الان میشه از نخ دندان ارتودنسی کانفیدنت استفاده کنم میگن خوبه ممنون که جوابمو میدید

    • سلام
      در ارتودنسی جنس و برند نخ دندان ملاک نیست مهم این است که یک سر نخ دندان ارتودنسی به منظور هدایت نخ دندان به زیر براکت ها محکمتر باشد .
      با سپاس
      دکتر داودیان متخصص ارتودنسی در تهران

  3. shekar1401 گفت:

    سلام و عرض ادب ببخشید من یچیزی رو متوجه نشدم و واسم سوال شد عبور دهنده نخ دندان ارتودنسی چیه؟ یعنی به غیر از نخ دندان باید اینم بخریم یا نه؟

    • admin گفت:

      سلام
      حفظ بهداشت برای دهان و دندان برای هر شخصی مهم است اما در هنگام درمان ارتودنسی رعایت این امر بسیار ضروری‌ می‌باشد. بنابراین کشیدن نخ دندان از اهمیت بالایی برخوردار است لذا جهت دریافت مشاوره دقیق تر عکس های رادیوگرافی خود را به دکتر داودیان ارسال نمایید و مقاله زیر را در خصوص بهداشت ارتودنسی مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *