ارتودنسی-مسواک بین دندانی
مسواک بین دندانی ارتودنسی برای تمیز کردن نواحی زیر سیم و اطراف براکت ها کاربرد دارد. این مسواک را از زیر سیم رد کرده و به کناره های براکتها چسبانده و سپس به آهستگی و به دقت به بالا و پایین حرکت دهید. ضمنا سطحی از براکت ها که مجاور لثه است نیز باید به همین شکل تمیز گردد.
ارتودنسی-مسواک بین دندانی ارتودنسیارتودنسی-مسواک بین دندانی ارتودنسی

رعایت بهداشت دهان و دندان یکی از مهم ترین فاکتور هایی است که باید به آن رسیدگی شود. اهمیت بهداشت دهان و دندان به قدری زیاد است که اگر نسبت به آن غفلت بورزید ممکن است در طولانی مدت عوارض جبران ناپذیری برای بیماران داشته باشد.

دندان های ارتودنسی شده به مراقبت بیشتری نیاز دارند تا بتوانند تاثیر مثبتی بر روی دندان ها بگذارند. بیماران بعد از نصب دستگاه ارتودنسی طریقه رعایت کردن بهداشت دندان را باید از متخصص ارتودنسی بپرسند تا طول درمان راحت تری داشته باشند.

برای رعایت کردن بهداشت در ارتودنسی چه کار هایی باید انجام داد؟

نخ دندان کشیدن، استفاده از دهان شویه، مسواک زدن از مهم ترین کار هایی است که باید در جهت بهداشت دهان در ارتودنسی و سلامت دندان ها انجام داد.

هر یک ازکار های بالا به تنهایی نمی تواند معجزه ایی در جهت سلامت دندان های ارتودنسی شده شما انجام دهد. باید به طور مرتب و روزانه از نخ دندان و مسواک استفاده کنید تا در بین بریس ها و دندان ها پلاک ها و باکتری ها تجمع نکنند. البته دهان شویه را می توانید سه روز در هفته استفاده کنید و نیازی به مصرف روزانه آن نیست.

انواع مسواک ها

زمانی که می خواهید مسواک مورد نظر خود را انتخاب کنید باید به این نکته توجه کنید که مسواک ها هم دارای انواع مختلف با طرح های متفاوت که هر کدام به منظور هدف خاصی طراحی شده اند، وجود دارد.

مشکلات حین ارتودنسی

مسواک برقی، مسواک معمولی دستی، مسواک با الیاف متقاطع، مسواک یونی، مسواک دارای ماساژور لثه، مسواک با الیاف متحرک، مسواک ارتودنسی، مسواک زبان، مسواک بین دندانی، مسواک صوتی، مسواک هوشمند و مسواک کودکان همگی از انواع مختلف با طرح های متفاوت هستند که باید متناسب با نیازتان بهترین گزینه را انتخاب کنید.

مسواک مناسب ارتودنسی کدام است؟

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که دندان های ارتودنسی شده دارید باید بدانید که بهترین و مناسب ترین گزینه برای شما مسواک ارتودنسی و مسواک بین دندانی است. در مسواک ارتودنسی به دلیل اینکه وسط مسواک گود است برای بهتر تمیز کردن اطراف براکت ها مناسب تر است.

مسواک بین دندانی کاربرد هایی نظیر استفاده عادی بدون ارتودنسی، دندان های ارتودنسی شده و دندان های ایمپلنت شده و پروتز مورد استفاده قرار می گیرد. برای تمیز کردن تخصصی سیم و براکت ها از مسواک بین دندانی استفاده می کنند. به هنگام استفاده باید فشار ملایم وارد شود و حرکات به آرامی انجام گیرد.

مزایای مسواک زدن در ارتودنسی چیست؟

اگر با یک بریس بین دندانی فضای میان دندان ها را مسواک بزنید، سبب جلوگیری از انواع بیماری های لثه، خونریزی لثه، پوسیدگی دندان ها می شود.

بررسی ها نشان می دهد که سلامت لثه ها ارتباط مستقیمی با انواع بیماری ها دارد. اگر سلامت لثه به خطر بیوفتد ممکن است بیماری هایی نظیر آلزایمر، دیابت و بیماری های قلبی در فرد افزایش پیدا کند. از این رو مرتب مسواک زدن سلامت لثه ها را تضمین می کند.

مسواک های بین دندانی دارای انواع مختلفی در بازار هستند که به منظور تمیز کردن فضای بین دندان ها طراحی شده اند. زمانی که ازمسواک بین دندانی استفاده می کنید هیچ آسیبی به مینای دندان و بریس ها وارد نمی شود.

مسواک زدن ارتودنسی

تا چه زمانی باید از مسواک بین دندانی استفاده کنیم؟

مسواک بین دندانی فقط مخصوص دندان های ارتودنسی شده نیستند، بلکه در حالت عادی نیز می توان از این مدل مسواک استفاده کرد. تلاش برای سلامت دندان ها یک امر ضروری است که در تمامی عمر باید آن را رعایت کرد. اما رعایت نکات بهداشتی زمانی که دستگاه ارتودنسی در دهان وجود دارد اهمیت بیشتری دارد.

دستگاه ارتودنسی به دلیل اینکه به دندان ها متصل می شود به خوبی اجازه نمی دهند تا نخ دندان به خط لثه برسد و مسواک زدن به راحتی صورت گیرد. از این رو برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و تجمع باکتری ها و پلاک ها باید تا زمانی که دستگاه ارتودنسی در دهان قرار دارد از مسواک بین دندانی استفاده کنیم.