ارتودنسی-دهان شویه ارتودنسی

موثر ترین کاری که بیمار می تواند برای خود انجام دهد تا روند درمان سریع تر صورت گیرد و هم اینکه نتیجه موثری را دریافت کند، رعایت نکات بهداشتی است. مسواک زدن با مسواک بین دندانی، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه از روش هایی هستند که باید به صورت مرتب و منظم روزانه از آن ها استفاده شود.

 

دلیل استفاده از دهانشویه چیست؟

محلولی آبی و غیر استریل است که به منظور رفع بوی بد دهان و ضد عفونی کردن آن مورد استفاده قرار می گیرد. عدم رعایت بهداشت دهان موجب بروز بیماری های لثه مثل التهاب لثه یا ژنژیوت میشود. عامل بروز این بیماری ها تجمع پلاک میکروبی یا تجمع میکروب ها بر روی دندان است. به همین سبب باید نسبت به پلاک ههای میکروبی حساسیت به خرج دهیم و کنترل آن ها را به دست بگیریم تا از بروز بیماری های لثه و دهان و دندان جلوگیری شود.

برای کنترل پلاک ها روش های مکانیکی و شیمیایی وجود دارد که رایج ترین آن ها استفاده از دهانشویه است. این محلول آبی علاوه بر کنترل پلاک و رفع بوی بد دهان سبب کاهش فلور میکروبی دهان، پاک کردن باقی مانده مواد غذایی و به وجود آمدن طعم خوشایند دهان می شود.

 

انواع دهان شویه

دهانشویه ها را بر اساس نوع استفاده به دو دسته تقسیم بندی می کند. دهان شویه آریشی بهداشتی و دهانشویه درمانی.

دهانشویه های آرایشی و بهداشتی: حاوی الکل و ضدعفونی کننده هستند و در جهت رفع بوی بد دهان و ایجاد بوی خوشایند و مطبوع در دهان، از بین بردن باقی مانده مواد غذایی از بین دندان ها و لثه ها و کاهش فلور میکروبی دهان استفاده می شوند.

دهانشویه درمانی: همانند دهانشویه بهداشتی دارای ضد عفونی کننده است.علاوه بر این به منظور پیشگیری و درمان برخی از بیماری های دهان و لثه کاربرد دارد. تسکین درد های بافت های دهانی، افزایش مقاومت دندان در مقابل پوسیدگی،  از دیگر موارد مصرف دهانشویه درمانی است. این نوع دهانشویه ها مواد ضد التهاب و فلورایدار هستند.

تغذیه در ارتودنسی

 

مزایای استفاده از دهانشویه ارتودنسی چیست؟

به دلیل وجود براکت ارتودنسی و سیم ارتودنسی که بر روی دندان ها چسبیده اند. احتمال تجمع پلاک ها بین دندان ها افزایش می یابد. در نتیجه برای از بین بردن آن ها استفاده از دهانشویه ارتودنسی بسیار اهمیت دارد. انتخاب نوع دهانشویه ارتودنسی نیز در تاثیر آن درمانی آن نقش دارد.

دهانشویه هایی که حاوی الکل هستند خشکی دهان و بوی بد دهان را به دنبال دارند از این رو دهانشویه ای که حاوی فلوراید و کلروهگزیدین است مناسب ترین گزینه برای استفاده از دهانشویه است.

دهانشویه ارتودنسی موجب میکروب زدایی دهان و مقاوم سازی دندان ها در مقابل پوسیدگی و ساییدگی می شوند. سیم های ارتودنسی به دلیل اینکه پوسیدگی دندان را به دنبال دارند استفاده از دهانشویه برای جلوگیری از پوسیدگی توصیه می شود.

استفاده از دهان شویه ارتودنسی

بعد از زدن مسواک و نخ دندان دهان خود را با آب بشویید. استفاده از دهانشویه های فلوراید در طول درمان برای جلوگیری از پوسیدگی دندانها مفید است. نحوه استفاده از این دهانشویه به این شکل است که به اندازه خطی که در سطح داخلی درب این دهانشویه ها حک شده است (۱۵ میلی لیتر) از دهانشویه داخل درب آن ریخته و به مدت ۳۰ ثانیه دهانشویه کرده و سپس دهان را خالی می‌کنیم. بهتر است تا حدود نیم ساعت مایعات دیگری وارد دهان نشود تا دهانشویه روی دندان‌ها بیشتر اثر کند.
ارتودنسی-دهان شویه ارتودنسی
گاهی مصرف دراز مدت دهانشویه باعث جلب جرم بیشتر بیمار ارتودنسی می گردد. در این موارد توضیح ما این است که اولا این جرم‌ها بعد از ارتودنسی به طور کامل برطرف می‌شوند ثانیا در صورت نگرانی بیمار می‌تواند مصرف دهانشویه را کم یا متوقف کند.