ارتودنسی-تمیزکردن پلاک متحرک
رعایت بهداشت دهان و دندان در زمانی که تحت درمان ارتودنسی قرار دارید، اهمیتی دو چندان پیدا می کند. براکتها و هر گونه جسم خارجی در دهان می تواند در صورت عدم رعایت بهداشت محل تجمع پلاک میکروبی شده و باعث پوسیدگی دندانی و مشکلات لثه ای گردد.
بنابر این متخصص ارتودنسی توصیه می کند در طول دوره ای که تحت درمان ارتودنسی قرار دارید، حداقل روزی ۴ مرتبه مسواک بزنید. مسواک های برقی در دوره درمان ارتودنسی و بویژه برای کودکان تجویز می شوند. اما از نظر آماری برتری زیادی نسبت به مسواک های دستی نداشته اند. در واقع مهمترین نکته آن است که کودک شما با مسواک خریداری شده بتواند ارتباط خوبی برقرار کند. البته مسواک تهیه شده نیز باید استاندارد های لازم را داشته باشد. از این رو مسواک های برند بهتر هستند.
ارتودنسی-آموزش بهداشت ارتودنسی
در هر جلسه ویزیت ، ابتدا وضعیت بهداشتی شما ارزیابی می گردد. به یاد داشته باشید وضعیت بهداشت دندانها و لثه شما کاملا” بیانگر میزان همکاری شما در زمینه درمان ارتودنسی است.
کم اهمیت دانستن اصول بهداشتی در درمان ارتودنسی متحرک به معنای بروز لکه های سفید رنگ پوسیدگی روی دندانها و یا تورم و التهاب لثه هاست که می تواند تبعاتی نظیر ظاهر نازیبای دندانها پس از پایان ارتودنسی و یا نیاز به جراحی لثه حین درمان ارتودنسی را به دنبال داشته باشد.
توجه داشته باشید در چند هفته نخست ممکن است در زمان استفاده از مسواک و نخ دندان لثه های شما خونریزی کند که این نشان دهنده ملتهب بودن لثه های شما است. نگران نشوید و طبق دستور به کار خود ادامه دهید و یقین داشته باشید پس از گذشت چند هفته، این مشکل مرتفع می گردد. مسواک های بین دندانی ، نخ دندان و دهانشویه ها هم بایستی در کنار مسواک زدن استفاده شوند. طریقه صحیح رعایت بهداشت ارتودنسی را در بخش های بعدی می توانید ببینید.
تغذیه در ارتودنسی