ارتودنسی-تغذیه در ارتودنسی

تغذیه در ارتودنسی و همچنین رژیم غذایی ارتودنسی از جمله مواردی است که در ابتدای شروع درمان ارتودنسی توصیه هایی توسط متخصص ارتودنسی به بیمار داده میشود چرا که از جمله مراقبت های حین درمان ارتودنسی به شمار می رود.

دندانپزشک متخصص ارتودنسی به بیمار در رابطه با تغییر دادن عادت های غذایی صحبت میکند و اجتناب از خوردن غذاهای سفت و غذاهای خیلی شیرین و چسبنده را به بیمار یادآوری میکند. چرا که اثر این مواد باعث پوسیدگی دندان ها می شود.

تغذیه در ارتودنسی در هفته اول ارتودنسی

استفاده از مایعات، غذاهای نرم، لبنیات به ویژه شیر در ابتدای درمان ارتودنسی برای تسکین و عدم آسیب زدن به دندان ها و همچنین بریس ها میتواند بسیار کمک کننده باشد.

در طول درمان ارتودنسی بهتر است از گاز زدن میوه ها و مواد غذایی سفت  مثل گز، سوهان ، ذرت اجتناب کنید  و حدالامکان میوه ها را تکه تکه کنید تا از آسیب و مشکلات بعدی دوری کنید.

غذاهای خطرناک در طول درمان ارتودنسی

غذاهای سفت از جمله آجیل یا میوه های خام مثل هویج باعث آسیب زدن به بریس ها و به وجود آمدن مشکل در طول درمان ارتودنسی خواهند شد و میتوانند باعث افزایش هزینه ارتودنسی و مدت زمان ارتودنسی شوند. بهتر است این مواد را به صورت پوره یا خرد شده و یاحتی میوه هایی مثل هویج را به صورت آبپز مصرف کنید.

غذاهای چسبناک مثل شکلات هایی که نیاز به جویدن دارند و ممکن است به بریس ها بچسبند را حدالامکان یا مصرف نکنید و یا پس از آن ها حتما مسواک بزنید و از دهانشویه استفاده کنید. چرا که شیرینی وجود در آنها باعث از بین رفتن یا شل شدن بریس ها خواهند شد. حتی در مواردی که به مسواک یا دهانشویه در این مدت دسترسی ندارید حتما دهان خود را با آب شستشو دهید.

آموزش بهداشت ارتودنسی

یخ :جویدن یخ از جمله عادت های غذایی خطرناک در ارتودنسی به شمار می روند.

برخی عادت های غلط از جمله ناخن جویدن یا خوردن مداد و مواردی از این قبیل نیز میتوانند باعث آسیب زدن به روال درمان ارتودنسی شوند.

آیا جویدن آدامس از خط قرمزهای تغذیه در ارتودنسی هستند

قند موجود در آدامس می تواند باعث آسیب به بریس ها شود از طرف دیگر ممکن است آدامس به آن گیر کند و باعث شآدامس های بدون قند استفاده شود چون جویدن آدامس باعث ترشح بزاق دهان میگردد در مواردی که شخص غذای شیرین خورده است و به مسواک دسترسی ندارد میتواند با جویدن 20 دقیقه آدامس باعث از بین رفتن شیرینی آن و عدم جذب مواد شیرین به دندان ها شود .

البته حتما در خصوص مصرف آدامس با پزشک خود مشورت کنید.

نقش نوشیدنی ها در ارتودنسی

اغلب نوشیدنی های صنعتی از جمله نوشابه ها و نوشیدنی های گازدار دارای شیرینی زیادی هستند و شیرینی موجود بر روی آنها میتواند باعث پوسیدگی دندان ها شود.

نوشیدنی ها باعث تولید پلاکت در دهان می شود و در نهایت هم با ترکیب قند موچود در شیرینی ها منجر به ورم کردن لثه ها خواهند شد.

از این رو متخصص ارتودنسی توصیه میکند که یا در طول ارتودنسی مصرف این نوشیدنی ها را قطع کنند و یا پس از آن مسواک کنند و از دهانشویه به جهت رفع مشکلات آن استفاده کنند.

عدم گاز زدن با دندان های جلو در طول ارتودنسی ثابت

دندان های جلویی در طول ارتودنسی ثابت از حساسیت بیشتری برخوردار هستند و در صورت گاز زدن مواد غذایی درد بیشتری را متحمل می شوند از این رو توصیه میگردد از گاز زدن مواد غذایی مثل میوه ها یا موادی از قبیل

تمیز کردن زیر بند ارتودنسی

هویج، کاهو، سیب،ته دیگ، نان پیتزا، نان تست ، یخ یا هر ماده غذایی سفت پرهیز کنید چرا که ممکن است باعث شکسته شدن دستگاه های ارتودنسی شوند.

توصیه های متخصص ارتودنسی در خصوص تغذیه در ارتودنسی

دکتر مسعود داوودیان متخصص ارتودنسی در خصوص تغذیه در ارتودنسی به بیمارانی که تحت درمان ارتودنسی هستند توصیه میکنند که از مصرف مواد غذایی زیر حدالامکان اجتناب کنند:

  • شکلات های چسبناک مثل تافی ها ، سوهان ، گز و غذاهای خیلی شیرین و چسبنده
  • ته دیگ
  • هویج ، کرفس
  • عدم استفاده از بلال یا ذرت بو داده و پاپ کورن
  • جداکردن هسته ی میوه های هسته دار مثل گیلاس و آلبالو
  • اجتناب از گاز زدن مواد غذایی
  • عدم جویدن و گاز زدن یخ
  • ترک عادت های رفتاری غلط مثل بازکردن آجیل با دندان ها و یا جویدن ناخن و گاز زدن مواد دیگر مثل خودکار

همچنین استفاده مرتب و حداقل 3 بار در روز از مسواک و هفته ای 3 بار از دهانشویه ارتودنسی از دیگر مواردی است که دکتر مسعود داوودیان بر آنها تاکید دارند.

دیدگاه ها

5 پاسخ به “تغذیه در ارتودنسی”

  1. […] در این خصوص تردید دارید میتوانید مقاله تغذیه در ارتودنسی را مطالعه […]

  2. […] غذا خوردن بسیار حساس و شکننده می باشد. همچنین بخوانید: تغذیه در ارتودنسی همچنین بند ارتودنسی روی دندانهای روکش دار نسبت به […]

  3. […] این امر جلوگیری کنید در این خصوص توصیه میکنیم مطلب تغذیه در ارتودنسی را مطالعه کنید.همچنین می توانید پاسخ دکتر داوودیان […]

  4. […] این خصوص می توانید مقاله آیا ارتودنسی دندان درد دارد و تغذیه در ارتودنسی را مطالعه […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *