ارتودنسی-مسواک زدن ارتودنسی

در شرایطی که شما تحت درمان ارتودنسی هستید و علی الخصوص در صورتی که ارتودنسی ثابت دارید می بایست نسبت به بهداشت دهان و دندان خود حساس تر باشید، البته وجود براکت ها باعث سخت تر شدن مسواک زدن در طول درمان ارتودنسی خواهد شد . از این رو با ما همراه باشید تا آموزشهایی را در خصوص مسواک زدن در زمان ارتودنسی و …. برای شما اریه دهیم.

آموزش مسواک زدن ارتودنسی

مرحله اول مسواک زدن ارتودنسی

برای این منظور باید از مسواک مخصوص ارتودنسی که تهیه کرده اید استفاده کنید. مسواک زدن را در ۶ مرحله انجام دهید این ترتیب به شما کمک می کند تا هیچ سطحی از دندان های خود را مسواک نزده باقی نگذارید. در ابتدا از بیرون دندانها شروع کنید. الیاف مسواک عمود بر براکت ها بوده و از حرکات چرخشی با دامنه کوتاه استفاده کنید.
ارتودنسی-آموزش مسواک زدن ارتودنسی

مرحله دوم مسواک زدن ارتودنسی

مسواک را با زاوبه ۴۵ درجه نسبت به لثه گرفته و با دقت مطابق شکل شیار لثه را تمیز کنید.
ارتودنسی-آموزش مسواک زدن ارتودنسی

مرحله سوم مسواک زدن ارتودنسی

سطح خارجی دندان بین براکت و لثه تمیز می شود. در حالی که مسواک زاویه تقریبی ۱۳۵ درجه با سطح خارجی دندان دارد، مطابق شکل از حرکات چرخشی با دامنه کوتاه استفاده کنید.

ارتودنسی-آموزش مسواک زدن ارتودنسی

مرحله چهارم مسواک زدن ارتودنسی

باقیمانده سطح خارجی دندان یعنی فاصله بین براکتها تا سطح جونده دندانها تمیز می شود . درحالی که مسواک زاویه تقریبی ۴۵ درجه با سطح خارجی دندان دارد و جهت الیاف مسواک به سمت براکت ها می باشد، با حرکات چرخشی با دامنه کوتاه دندانها را تمیز کنید.
ارتودنسی-آموزش مسواک زدن ارتودنسی

مرحله پنجم مسواک زدن ارتودنسی

سطح جونده دندانها را با دقت تمیز کنید. دقت کنید که تمامی دندانها در این مرحله تمیز شوند.
ارتودنسی-آموزش مسواک زدن ارتودنسی

مرحله ششم مسواک زدن ارتودنسی

سطح داخلی دندانها را تمیز کنید . این عمل را با قراردادن مسواک بطور مایل و با حرکات چرخشی با دامنه کوتاه انجام دهید. ضمنا تمیز کردن سطح زبان و سقف کام نیز به وسیله مسواک نرم توصیه می گردد.

انواع نخ دندان ارتودنسی و چگونگی استفاده از آن ها
ارتودنسی-آموزش مسواک زدن ارتودنسی

مسواک بین دندانی ارتودنسی چیست؟

مسواک بین دندانی برای تمیز کردن بین براکت هاست اما در این حالت می بایست به آرامی و دقت از مسواک استفاده کنید تا باعث آسیب به براکت ها یا سیم های شما نشود.

اما چه مسواکی از نظر ظاهری برای ارتودنسی مناسب است؟

سعی کنید از مسواک هایی استفاده کنید که دندانه های کوتاه و بلند داشته باشند یعنی وسط مسواک دارای برس کوتاه و اطراف آن داراری برس بلند تر باشد این مسواک به شما در راحت تر مسواک زدن و تمیز کردن خرده های غذا در اطراف براکت کمک می کند.

نکات مهم در خصوص مسواک زدن دندان ها در طول درمان ارتودنسی

حتما بعد از هر وعده غذایی از مسواک استفاده کنید و سعی کنید در کیف خود یک مسواک مسافرتی همراه داشته باشید.

زمان مسواک زدن شما بایستی حدود 4 – 5 دقیقه باشد.

به صورت رفت و برگشتی مسواک نزنید و طبق موارد بالا سعی کنید زاویه 45 درجه را رعایت کنید.

مهم نیست شما از چه مارک مسواکی استفاده می کنید مهم کیفیت مسواک زدن شماست.

از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید و در مصرف آن زیاده روی نکنید.

اگر میخواهید اطمینان حاصل کنید که بهداشت را به خوبی رعایت یکنید بایستی براکت های شما تمیز و براق باشند و لبه های آن ها به وضوح مشخص باشد.

سعی کنید دندان های خود را در آینه مورد رصد قرار دهید و در صورت بروز مشکلاتی همچون لق شدن یا شکسته شدن براکت ها به پزشک متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید.