علت تغییر رنگ لثه چیست؟

لثه های هر فردی در حالت طبیعی باید به رنگ صورتی باشد. لثه های داری قوام محکم و به شکل پوست پرتقالی هستند. اما ممکن است بر اثر بیماری یا عوامل غیر طبیعی لثه ها تغییر رنگ بدهند. تغییر رنگ لثه  یکی از نگرانی هایی است که معمولا بیماران دندان پزشکی دارند. انباشت ملانین یا رنگدانه های تیره عامل اصلی تغییر رنگ لثه است.

آیا لثه های تیره نگران کننده هستند؟

رنگ لثه ها بستگی به رنگ پوست افراد دارد. افراد سیاه پوست یا کسانی که پوست تیره تری دارند اصولا رنگ لثه های آن ها نیز تیره هستند. این تیرگی با توجه به پیگمان های پوست آن هاست که جای هیچ نگرانی نیست. در صورتی که در مخاط دهان یا لثه ها ضایعات قهوه ای، آبی یا سیاه رنگ دیده شود آن گاه باید به متخصص دندانپزشکی مراجعه شود. زیرا احتمال بروز بیماری در این افراد بیشتر است.

مصرف سیگار و استعمال دخانیات از شایع ترین علت تغییر رنگ لثه است.

اگر دقت کرده باشید افرادی که سیگار می کشند. دندان ها و لثه های سیاهی دارند. این تغییر رنگ به علت عوامل موجود در دود سیگار است. عوامل در دود سیگار و نیکوتین موجب تولید بیشتر ملانین شده که با مرور زمان باعث تیره شدن سطح دندان ها و تغییر رنگ لثه است.

خال آمالگام علتی بر تغییر رنگ لثه هاست.

در بعض از درمان های دندانپزشکی پس از پایان درمان یک ضایعه ای بدون درد بر روی لثه ها به وجود می آید. خال آمالگام بدون هیچ درد و نشانه ایی بر روی به وجود می آید. این خال زمانی که دندان ها با مواد آمالگام ترمیم می شوند به وجود می آید. اگر حین درمان لثه ها خراشیده شوند و این مواد به زیر لثه نفوذ کنند آنگاه بر روی لثه یک ضایعه دائمی به وجود می آید. این مهارت ارتودنسی است که باعث تغییر رنگ لثه می شود. پس در انتخاب متخصص ارتوندسی دقت لازم را انجام دهید.

آشنایی با تخصص های دندانپزشکی

ژنتیک عامل مهمی در تغییر رنگ لثه است.

اگر بدن فرد از تعادل رنگدانه های پوستی برخوردار باشد در حالت طبیعی دارای لثه های صورتی رنگ هستند. رنگ لثه ها همانند رنگ پوست افراد متفاوت است. تیره بودن رنگ لثه به دلیل بالا بودن میزان ملانین در پوست است. همیشه تیره بودن ملانین نشان از بروز بیماری نیست، بلکه یک اتفاق طبیعی است.

استفاده از برخی داروها

برخی از داروها باعث بروز تغییر رنگ در لثه می شود. مینوسیکلین، ضد افسردگی سه حلقه‌ ای و مواد پر کننده دندان مبتنی بر فلز از دارو هایی هستند که به بافت لثه آسیب نمی رسانند بلکه باعث بروز لکه های خاکستری رنگ بر روی لثه می شوند. اگر بعد از مصرف داروی جدید لثه های شما با تغییر رنگ مواجه شد باید با پزشک خود مشورت کنید تا داروی جایگزین را برای شما تجویز کند.

کدام بیماری ها باعث تغییر رنگ در لثه می شوند؟

تغییر رنگ لثه به دلیل برخی از بیماری ها به وجود می آید. تومور های بدخیم یا بیماری های خطرناک مثل ملانیوم تغییر رنگ در مخاط دهان را در پی دارند. توجه کنید که مسمومیت با فلزات سنگین مثل جیوه و سرب باعث می شود تا لثه ها به رنگ قهوه ای یا آبی دربیاید. این عامل بیشتر در افرادی که در نزدیک کارخانه ها و مراکز تولید مواد شیمیایی زندگی می کنند به وجود می آید. بیماری نکروز باعث از بین رفتن سلول های بافت لثه و لیگامان های اطراف دندان و باعث از بین رفتن لایه نازک استخوانی نازک تشکیل دهنده فک می شود. که سیاه شدن لثه را در پی دارد. علائم بیماری نکروز خونریزی لثه و درد و بوی بد دهان است. زمانی که فرد بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت نکند ممکن است به التهاب حاد لثه دچار شوند. در این هنگام یک لایه نازک تیره روی لثه را می پوشاند.

دلایل ترس از دندانپزشکی-فوبیا دندانپزشکی

ممکن است فرد بعد از تصادف، جراحی یا تزریق ماده بی حسی لثه های آن ها تغییر رنگ بدهند و تیره شوند.

آیا تغییر رنگ لثه ها درمان می شوند؟

گاهی تغییر رنگ لثه ها به صورت دائمی است و هیچ راه درمانی برای آن وجود ندارد. مثل خال آمالگام که به صورت دائمی بر روی لثه به وجود می آید. اما تغییر رنگ لثه را می توان با لیزر یا جراحی درمان کرد. سلول های تولید کننده ملانین عامل اصلی در تغییر رنگ لثه است. لیزر این سلول ها را از بین می برد و لثه های روشن تری جایگزین می کنند. استفاده از لیزر روش بهینه و موثری برای درمان تیرگی لثه است. اگر تغییر رنگ لثه بر اساس بروز انواع بیماری ها باشد باید نسبت به درمان بیماری اقدام کنید تا تغییر رنگ نیز در طول درمان برطرف شود.