ارتودنسی-پلاک بعد از ارتودنسی

2019-07-29

در درمان ارتودنسی برای اینکه دندان به محل سابق خود برنگردد از پلاک بعد از ارتودنسی استفاده می کنند که استفاده از آن به مدت 24 ماه طول می کشد.نتیجه نهایی در ارتودنسی به استفاده از پلاک ارتودنسی بستگی دارد و بایستی توصیه های متخصص ارتودنسی را در این زمینه جدی گرفت.پلاک بعد از ارتودنسی وسیله‌ای متحرکی است که دندانها را پس از برداشتن بریس در موقعیت جدید نگه می‌دارد.همچنین پلاک، برای درمان مشکلات جزیی نامرتبی دندانها نیز به کار برده می‌شود.پلاک بعد از ارتودنسی از پلاستیک شفاف و سیم‌های فلزی ساخته می‌شود و سطح خارجی دندان‌ها را می‌پوشاند.

ضرورت استفاده از پلاک بعد از ارتودنسی :

برای جلوگیری از برگشت دندانها به موقعیت اولیه از پلاک ارتودنسی استفاده می شود. به علاوه دندانها معمولا پس از مدت طولانی جا‌به‌جا می‌شود به این علت که پس از ارتودنسی و مرتب شدن دندانها تا زمان عادت کردن استخوان‌ها، لثه‌ها و ماهیچه‌ها به این تغییرات در موقعیت جدید خود جا نمی‌افتند.

انواع پلاک بعد از ارتودنسی :

انواع مختلفی از پلاک بعد از ارتودنسی وجود دارد. انتخاب نوع پلاک به عوامل مختلفی وابسته است و متخصص ارتودنسی بسته به شرایط بیمار بهترین پلاک  را انتخاب می نماید.گاهی ممکن است به بیمار بیش از یک نوع پلاک ارتودنسی توصیه شود تا از این طریق احتمال بازگشت دندانها به حالت اولیه کاهش یابد.

  • پلاک ارتودنسی هاولی :

    این پلاک سیم های فلزی و آکریلیک ساخته شده است تا دندانها را در موقعیت جدید خود نگه دارد.این نوع از پلاک بعد ارتودنسی به طور سفارشی با قالب گیری از دندان‌های بیمار تهیه می‌شود تا به خوبی روی دندان‌ها و سقف دهان بنشیند و سیم‌ها یا بدنه آکریلیکی نیز دندان‌ها را ثابت نگه دارد. بیمار در صورت تمایل می‌تواند رنگ و یا طرح آکریلیک را انتخاب کند.

  • پلاک ارتودنسی شفاف :

    پلاک بعد ارتودنسی بر روی کل قوس دهان قرار می‌گیرد تا دندانها صاف و مرتب بمانند.این نوع از پلاک  همانند پلاکهای نامرئی هیچ سیمی ندارند. همچنین می توان از این نوع پلاک برای درمانهای دیگری همانند جابجایی دندانها و بریج نیز از آن استفاده کرد.

  • پلاک بعد ارتودنسی ثابت :

    این نوع از پلاک ارتودنسی به سطح داخلی دندانهای نیش‌ پایین چسبانده می‌شود و از آنجایی که همیشه در دهان وجود دارد،امکان برگشتن دندان به موقعیت اولیه وجود ندارد.بیماران باید مراقب باشند که این نوع پلاک‌ها بعد از ارتودنسی شکسته نشوند.

مراقبت از پلاک بعد از ارتودنسی :

پلاک، بایستی به خوبی تمیز شود و تمام میکروبها و آلودگی ها از روی آن پاک شود. پلاک بعد از ارتودنسی با مسواک معمولی قابل تمیز شدن هستند ولی پرزهای مسواک سبب می شود که سطوح پلاکهای نگهدارنده دچار خراش شوند.پلاکهای بعد از ارتودنسی را می توان با پاک کننده‌های دندان مصنوعی و پاک کننده‌های مخصوص ریتینر می‌توان تمیز نگه داشت.تمیز نگه داشتن نگه‌دارنده ثابت نیز بسیار مهم است. هنگام مسواک زدن حتما بایستی  سطح داخلی دندانهای پایین و سیم پلاک را کاملا تمیز کرد. اگر پلاک بعد از ارتودنسی در طول دوره درمان شکست، بایستی بلافاصله با پزشک متخصص ارتباط برقرار کرد تا مشکل برطرف گردد.

هزینه پلاک بعد ارتودنسی :

هزینه‌ی پلاک بعد از ارتودنسی از عوامل زیر نشات می گیرد:

  • محل درمان
  • دستمزد متخصص ارتودنسی
  • نوع پلاک بعد از ارتودنسی و اینکه نیاز به پلاک بعد از ارتودنسی در کدام فک بیشتر است.

همچنین بخوانید:  راهنمای پایان درمان ارتودنسی ثابت

دیدگاه ها

6 پاسخ به “پلاک بعد از ارتودنسی”

  1. سارا گفت:

    سلام آقای دکتر من دوسال پیش دندونم رو ارتدنسی کردم حدود شیش ماه میشه که براکت های فک بالا رو برداشتن ولی فک پایین هنوز هست ، پلاک هم به من ندادن الان دندون های فک بالا به حالت قبل برگشته ، قبلا دندون های بالا خرگوشی بود به خاطر همین ارتدنسی کردم ، به دکتر که گفتم میگه ژنتیک تو اینجوریه اگه دوست نداری برات فریز میزنم که کوتاه بشه ، به نظر شما چیکار کنم ، اگه قرار نبود درست بشه چرا ارتدنسی کردم ؟به نظرتون باید پلاک میدادن ؟

    • admin گفت:

      با سلام
      بعد از پایان درمان ارتودنسی، دندان ها در موقعیت جدیدی قرار می گیرند که برای آنها بیگانه است و تمایل به بازگشت به حالت اولیه خود دارند. نگهدارنده ها انواع مختلفی دارند. طراحی نوع این نگه دارنده ها بر اساس طرح درمان بیمار بوده و توسط متخصص ارتودنسی به لابراتوار سفارش داده می شود. دستگاههای نگهدارنده (ریتینرها) به طور کلی ۲ نوع هستند، نگهدارنده ثابت و متحرک که پایان کار حتما باید استفاده شود. تا دندان ها در موقعیت جدید خود بمانند.برای اطلاعات بیشتر برگشت ارتودنسی را مطالعه کنید.
      با سپاس
      دکتر مسعود داوودیان
      متخصص ارتودنسی در تهران

  2. آراممم گفت:

    سلام
    من پارسال ارتودنسی دندونام تمام شد و به من برای فک بالا پلاک دادن و گفتم دائم استفاده کنم و هرماه برای معاینه برم
    ولی من ی سال گذشته و پیش متخصصم نرفتم و فقط شبا استفاده کردم از الان دائم بزارم عیبی نداره؟

    • drdavoudian_orthodontist گفت:

      سلام لازم است وضعیت دندان‌های شما بررسی شود؛ اگر نظم دندان‌ها به خوبی قبل برقرار باشد، می‌توان همان پلاک را استفاده کرد (مدت زمان استفاده بعد از معاینه حضوری تعیین می‌شود). در غیر اینصورت یا ممکن است نیاز به ارتودنسی مجدد باشد یا ریتینر تغییر کند.

  3. سما گفت:

    سلام من ۴ سال است که از پلاک استفاده میکنم و دیروز پلاک من شکست آیا لازمه که بروم و آن را تعویض کنم یا میشود دیگر از ان استفاده نکرد؟
    *دندان عقل من هنوز درنیامده

    • drdavoudian_orthodontist گفت:

      سلام دوست عزیز
      بستگی دارد این شکستگی در چه قسمتی به وجود آمده باشد. در صورتی که این شکستگی در ناحیه وایر باشد، گاهی مواقع می‌توان با لحیم آن را درست کرد یا کلا وایر را تعویض کرد. اگر شکستگی در ناحیه آکریل باشد، در صورت بزرگ بودن شکستگی باید آن را تعویض کرد و در صورت شکستگی کوچک شاید بتوان با تراش‌هایی آن را اصلاح کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *