Untitled 7

کنده شدن براکت ارتودنسی از روی دندان ها مشکلی است که ممکن است بسیاری از بیماران با آن مواجه شوند. در همین راستا در این مقاله قصد داریم که به بررسی عللی که ممکن است موجب افتادن براکت های ارتودنسی شود، بپردازیم.

منظور از كنده شدن براكت ارتودنسي چیست؟

یکی از متداول ترین مشکلاتی که در یک کلینیک ارتودنسی مشاهده می شود، تعداد افرادی است که به علت جدا شدن، شل شدن و یا به اصطلاح کنده شدن براکت ارتودنسی خود مراجعه می کنند. این بیماران معمولاً بعد از ارتودنسی متوجه می شود که اتصال براکت به دندان از بین رفته و دچار افتادگی شده است. جداشدن براکت از ارتودنسی موجب می شود که در روند درمان اختلال ایجاد شود و مدت زمان آن افزایش پیدا کند.

کنده شدن براکت ارتودنسی به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

علت کنده شدن براکت ارتودنسی چیست؟

معمولاً براکت های ارتودنسی به دلایل زیر دچار افتادگی و شکستگی می شوند:

1-شرایط دندان:

براکت های جدید ارتودنسی می توانند یک پیوند بسیار محکم و قوی بین خود و مینای عاجی رنگ دندان ایجاد کنند. در صورتی که این براکت ها به محلی به جز مینای دندان متصل شوند، نمی توانند به پیوندی قوی و مستحکم ایجاد کنند و به همین دلیل بعد از مدت کوتاهی جدا می شوند. به عنوان مثال مینایی دندانی که به اندازه کافی کلسیم نداد و یا کلسیم بر روی آن رسوب کرده باشد، از جمله سطوحی است که براکت های ارتودنسی نمی توانند پیوند مستحکمی بر روی آن ایجاد کنند. از این رو یک متخصص ارتودنسی حرفه ای باید در زمان اجرای ارتودنسی بر روی دندان بیمار از سالم بودن مینای دندان ها اطمینان داشته باشد. علاوه بر این، نامرتب بودن دندان ها و اختلال بایت از جمله عوامل دیگری است که موجب جدا شدن براکت ارتودنسی از روی دندان ها می شود. به همین دلیل متخصصان ارتودنسی بعد از چسباندن براکت ها بر روی دندان بیمار از ارو می خواهند که دهانش بندد تا احتمال آسیب دیدگی براکت ها را مورد بررسی قرار دهند. در صورت وجود احتمال آسیب دیدگی به براکت ها، متخصصان با قرار دادن کامپوزیت بین دندان ها از آسیب دیدگی آنها جلوگیری می کنند.

بیماری پریودنتال یا بیماری لثه

2-روش چسباندن براکت ارتودنسی:

یکی دیگر از عواملی که ممکن است باعث کنده شدن براکت در ارتودنسی، روشی است که متخصصان ارتودنسی از آن برای چسباندن براکت ها استفاده می کنند. برای موفقیت هرچه بیشتر تکنیک های جدید چسباندن براکت باید محل مورد نظر به خوبی خشک، تمیزه و ایزوله شود.

3-بیمار:

بیمارانی که دندان های خود را ارتودنسی می کنند برای جلوگیری از شل شدگی و کنده شدن براکت ها باید به توصیه های گفته شده عمل کنند. عدم توجه بیماران به توصیه های تغذیه ای گفته شده از سوی متخصصان ارتودنسی از جمله عوامل دیگری است که ممکن است موجب کنده شدن براکت های ارتودنسی از روی دندان ها شود. این بیماران به هیچ عنوان نباید غذاهای سفت و چسبنده مانند انواع آجیل، نان های سفت، ته دیگ، آبنبات، آدامس، انار، ذرت و… را بعد از ارتودنسی مصرف کنند.علاوه بر این در زمان ورزش حتماً باید از گارد و یا محافظ دندان استفاده کنند. اما از آنجایی که استفاده از گارد به خودی خود موجب شل شدن براکت ها می شود، بهتر است که قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنند.

کنده شدن براکت ارتودنسی به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

هزینه کنده شدن براکت ارتودنسی

هزینه کنده شدن براکت ارتودنسی کاملاً بستگی به نظر و سلیقه متخصصین ارتودنسی در کلینیک های مختلف دارد. به عنوان مثال برخی از متخصصان با مشاهده اولین مورد براکت کنده شده از بیماران خسارت دریافت می کنند ولی برخی دیگر ممکن است موارد اول و دوم را به بیماران تخفیف دهند.

اما چیزی که اهمیت بیشتری نسبت به هزینه شل شدن و افتادن براکت های ارتودنسی دارد، نظم درمان ارتودنسی می باشد. در صورتی که بیماران از براکت های ارتودنسی خود به خوبی محافظت نکنند و مدام آن را بشکنند، باعث می شود که روند درمان دندان های آنها تا مدت زیادی به طول بینجامد که در این بین خود بیمار بیش از هر کس دیگری متضرر خواهد شد.

کنده شدن براکت ارتودنسی به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

چگونه تشخیص دهیم که احتمال جدا شدن براکت ارتودنسی وجود دارد؟

روشی که شما با استفاده از آن می تواند احتمال کنده شدن براکت ارتودنسی دندان خود را حدس بزنید، این است با انگشت و به آرامی آن را فشار دهید، در صورتی که براکت های ارتودنسی حرکت کنند ولی دندان ثابت ماند، باید این احتمال را بدهید که بعد از مدتی از دندان جدا می شود. در چنین مواقعی به شما توصیه می کنیم که سریعاً با متخصصین ارتودنسی تماس گرفته و از آنها بخواهید یک وقت فوری برای ترمیم ارتودنسی به شما بدهند. در صورتی که به موقع اقدام به ترمیم براکت ارتودنسی نکنید، دندان های شما در جهت نامطلوبی حرکت خواهند کرد و مجبور می شوید که زمان و هزینه بیشتری را برای درمان دندان های خود صرف نمایید.

کنده شدن براکت ارتودنسی به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

بهترین کلینیک خدمات ارتودنسی

ما در این مجموعه با بهره مندی از بهترین و باتجربه ترین متخصص ارتودنسی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان در صورت بروز هر نوع مشکل مانند کنده شدن براکت ارتودنسی می باشیم. برای بهره مندی از این خدمات کافیست که به وبسایت ما مراجعه نمایید.

ارتودنسی بهتر است یا لمینت

دیدگاه ها

10 پاسخ به “کنده شدن براکت ارتودنسی به چه دلایلی اتفاق می افتد؟”

  1. حمید شهرابی گفت:

    سلام دکتر عزیز میخواستم بدونم کنده شدن براکت دندان در ارتودنسی باعث میشه که بیمار برای نصب مجدد آن, جریمه بده ؟ یعنی هزینه ای جدا غیر از هزینه کلی اولیه داره ؟ و آیا این کنده شدن مدت درمان رو بیشتر میکنه؟ با تشکر

    • admin گفت:

      سلام
      جدا شدن براکت ارتودنسی در خلال درمان معمولا” ناشی از جویدن غذاهای سخت بالاخص در مدل گاز گرفتن غذا رخ می دهد. این امر گذشته از صرف وقت بیشتری از بیمار و ارتودنتیست برای چسباندن مجدد سبب افزایش طول درمان نیز می گردد. بالاخص اگر شکستن براکت در مراحل پایانی درمان باشد به دلیل اینکه وایر ارتودنسی ضخیم تر است به طول درمان بیشتر اضافه می شود زیرا متخصص ارتودنسی بعد از باندینگ دوباره براکت می بایست سیم خود را چند مرتبه نازکتر نماید و این یعنی دست کم چند ماه طولانی تر شدن درمان. در خصوص هزینه هم معمولا” اغلب مطب ها مبلغی را نه با عنوان جریمه بلکه هزینه صرف وقت مجدد برای چسباندن براکت و طولانی تر شدن درمان دریافت می کنند که به مراتب کمتر از قیمت واقعی متناسب با این عوارض می باشد.
      با سپاس
      دکتر مسعود داودیان
      متخصص ارتودنسی و درمان ناهنجاری های فک

  2. army گفت:

    سلام من فک پایینم رو دیروز ارتودنسی کردم و خیلی رعایت کردم و امروز صبح دیدم که دو تا از براکت های جلو بطور کامل کنده شدن و به راحتی حرکت میکنه و وقت دندان پزشکیم واسه ماه دیگس باید چیکار کنم

    • drdavoudian_orthodontist گفت:

      سلام
      این مورد نیاز به بررسی دقیق‌تر توسط متخصص دندانپزشک به صورت حضوری دارد.
      جهت مشاوره مستقیم با متخصصین دندانپزشکی کلینیک دکتر داودیان و دریافت نوبت حضوری از لینک زیر استفاده کنید.
      https://wa.link/simadent

  3. Amaya گفت:

    سلام اگر براکت و سیم دندان اخر کنده شود امکان افتادن دندان هست؟ چون دندان اخرم براکتش کنده شده و نمیتوانم درش بیاورم و با سیم در دهانم تکان میخورد و الان بیشتر دندان هایم درد میکند چی کار کنم؟

    • drdavoudian_orthodontist گفت:

      سلام
      این مورد نیاز به بررسی دقیق‌تر توسط متخصص دندانپزشک به صورت حضوری دارد.
      جهت مشاوره مستقیم با متخصصین دندانپزشکی کلینیک دکتر داودیان و دریافت نوبت حضوری از لینک زیر استفاده کنید.
      https://wa.link/simadent

  4. نیلا گفت:

    سلام
    من ارتودنسی انجام دادم براکت اخرم دندونش شکست و همراه با براکت آخر کنده شد
    میشه براکت به دندون اخری یا دندون قبل دندون سکسته زد یا دیگر راهی نیست ؟

    • drdavoudian_orthodontist گفت:

      سلام

      لطفا جهت بررسی دقیق تر توسط متخصص، به کلینیک مراجعه فرمایید.
      با سپاس

      مرکز تخصصی دندانپزشکی سیمادنت
      راه‌های ارتباط با کلینیک سیمادنت:
      کلینیک سیمادنت شریعتی : ۲۶۷۱۰۷۶۰
      کلینیک سیمادنت ستارخان : ۶۶۵۲۰۹۸۰
      شماره موبایل واتساپ مطب : 09371357373

  5. س گفت:

    من دو روز پیش ارتددنسی کردم
    ولی براکتهام اومدن پایین.

    • drdavoudian_orthodontist گفت:

      اگر منظورتون کنده شدن براکت است باید به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید و مجددا براکت ها چسبنده شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *