ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت

مشکلات و بیماری های دهان و دندان همواره یکی از دغدغه های افراد بوده و راه های بسیاری را برای ترمیم دندان و حفاظت و نگهداری آن از دیرباز تا به امروز انجام داده است. امروزه روش های بسیاری برای مراقبت و نگهداری از دندان وجود دارد که بسته به شرایط دندان، متفاوت می باشد. کامپوزیت دندان و ارتودنسی از روش های مرسوم مراقبت و ترمیم دندان می باشد. اما ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت؟ در ادامه بیشتر با این دو روش آشنا می شویم.

ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت

اهمیت مراقبت از دندان در چیست؟

سلامت بدن همواره دغدغه همه افراد بوده است و تلاش های بسیاری را برای بهبود و بالا بردن آن از دیرباز تا به امروز انجام داده است. براساس طب قدیمی گفته شده است که غذای شما، داروی شماست؛ پس آنچه وارد بدن می شود بر روی سلامت بدن تاثیر مستقیم و بسزایی دارد. اما غذایی که خورده می شود برای تاثیر گذاری و قابل هضم بودن باید به خوبی جویده شود و این کار بر عهده دندان ها می باشد و هر کدام از دندان ها وظیفه ای را بر عهده دارد و بروز آسیب در یکی از آنها روند جویده شده را مختل و در نهایت ممکن است روی گوارش فرد تاثیر بگذارد و اگر بهبود نیابد شاید دندان خود را از دست بدهد و این یعنی خارج شدن برخی از مواد غذایی از چرخه تغذیه ای فرد و در نهایت اگر جایگزین مناسبی برای این حذف ماده غذایی یافت نشود، بر سلامت فرد اثر خواهد گذاشت.

از طرفی یکی از نشانه های زیبایی، داشتن دندان های مرتب و سالم می باشد که و از این جهت اگر دندان ها به صورت مرتب نباشند، بر چهره و زیبایی فرد اثرات سو دارد و منجر به کاهش اعتماد به نفس و بعضا مشکلات اجتماعی خواهد شد. از این رو ترمیم دندان و رسیدگی به آنها بسیار بر سلامت فر تاثیر می گذارد. در اینجا به معرفی دو روش ارتودنسی و کامپوزیت برای مراقبت و ترمیم دندان می پردازیم.

فواید ارتودنسی

منظور از ارتودنسی دندان چیست؟

شاید شما هم اغلب افرادی را دیده باشید که به دور ردیف بالای یا پایین دندان ها یا هر دو ردیف، سیم هایی کشیده اند و دندان ها توسط یه بست روی هر کدام و توسط سیم به هم مرتبط هستند. این روش را ارتودنسی گویند و در اکثر موارد برای منظم کردن دندان ها و قرارگیری دندان ها در جایگاه مناسب آن استفاده می شود. علت این کار این است که دندان هایی در جایگاه معمول خود نیستند که بر اثر مادرزادی یا بر اثر اتفاق و سانحه ای به این صورت درآمده حالت معمول خود را بگیرد و فرد هم از نظر ظاهری بهبود یابد و هم مشکلات تغذیه ای و … بر طرف شود. زیرا در برخی مواقع این نابجایی دندان ها و عدم قرارگیری درست دندان های بالا و پایین بر روی هم مشکلات فک و حتی سر درد هایی را به همراه خواهد داشت و زندگی فرد را مختل می کند.

ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت

منظور از کامپوزیت دندان چیست؟

یکی دیگر از روشهای ترمیم دندان و زیباتر کردن دندان ها استفاده از کامپوزیت دندان می باشد. کامپوزیت دندان را می توان یکی از روش های لمینت کردن دندان نام برد که در آن از رزین کامپوزیت برای ایجاد روکش روی دندان ها استفاده می کنند. این ماده را می توان گفت همان ماده ای است که برای پر کردن دندان ها استفاده می شود و دندانپزشک این ماده را به صورت مستقیم روی دندان ها قرار می دهد و با توجه ساختار و رنگ دیگر دندان ها و هماهنگ با آنها، به آن شکل و فرم می دهد و بعد از اتمام کار با استفاده با نور، شکل ایجاد را شده محکم می کند.

مضرات استفاده از انواع سفید کننده های دندان

امروزه از کامپوزیت ونیر بیشتر به خاطر جنبه زیبایی آن استفاده می شود و برای نمایش بهتر دندان ها و بهتر نمایان شدن طرح لبخند، بیشتر بر روی دندان های جلو گذاشته می شود. برای مثال اگر شکستگی وجود داشته باشد و یا فاصله بین دندان ها زیاد باشد و … از کامپوزیت ونیر استفاده می کنند.

ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت

برای ترمیم دندان ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت

با توجه به تعریفی که در مورد ارتودنسی و کامپوزیت دندان ارائه شد، می توان گفت که با توجه به نوع عارضه ای فرد در دندان های خود دارد می تواند یکی از راه های ذکر شده را برای ترمیم دندان خود انتخاب نماید. اما باید گفت که در صورتی که تمامی دندان های فرد سالم است، ولی انحراف و یا فاصله بسیار دارند، مسلما ارتودنسی انتخاب بهتری می باشد و کامپوزیت را بهتر است برای پوشاندن مشکلاتی مانند رنگ، شکستگی و … برای تعداد محدودی دندان انتخاب کرد.

مراقبت های بعد از ارتودنسی و کامپوزیت

یکی از کارهایی که بعد از هر گونه درمان، مخصوصا در زمینه دندان باید مورد توجه قرار گیرد، مراقبت از آنها می باشد. در مورد ارتودنسی و کامپوزیت با توجه به اینکه از مواد محکم و با کیفیت استفاده می شود، اما در هر صورت، مراقبت های بهداشتی، مانند تمیز کردن دندان ها، عدم استفاده از خوراکی های سفت، رعایت گرما و سرما، در کنار تغذیه مناسب و ورزش و … هم باید مراعات شود تا پایداری این ترمیم ها برای مدت های طولانی باقی بماند، مخصوصا در مورد کامپوزیت دندان

دیدگاه ها

2 پاسخ به “ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *