ارتودنسی

راهنمای جامع ارتودنسی دندان
ارتودنسی

ارتودنسی یکی از تخصص های دندانپزشکی است که به تشخیص ، پیشگیری و اصلاح دندان ها و ناهنجاری های فکین، الگوی نامناسب بایت مي پردازد. همچنین می تواند بر اصلاح رشد صورت متمرکز شود ، که به عنوان ارتوپدی دندانپزشکی شناخته می شود. ناهنجاری های دندانی و فکی بسیار شایع است. طبق گفته انجمن ارتودنسی آمریكا ، تقریباً 50٪ از افراد دچار ناهنجاری شدید هستند که باید از درمان های ارتودنسی بهره مند شوند. اگرچه هنگام مراجعه به ارتودنسی از نظر پزشکی ، این رقم طبق همان عبارت AAO به کمتر از 10 درصد کاهش می یابد. فقدان شواهد علمی قوی در مورد مزایای سلامتی درمان ارتودنسی وجود دارد - واقعیتی که مجلات دانشگاهی و انجمن های حرفه ای در زمینه ارتودنسی به سرعت پذیرفتند. درمان ممکن است چندین ماه تا چند سال طول بکشد ، این شامل استفاده از بریس های دندانی و سایر وسایل برای حرکت تدریجی دندان ها و فکین به اطراف است. اگر مال اکلوژن بسیار شدید باشد ، ممکن است از جراحی فک استفاده شود. درمان معمولاً قبل از بزرگسالی فرد آغاز می شود ، زیرا استخوانها در کودکان به راحتی جابجا می شوند.ارتودنسی در مرتب بودن دندان ها و زیبایی چهره هر فرد تاثیر بسزایی دارد. روش های درمانی ارتودنسی راهکاری موثر برای رفع عیوب دندان ها و زیبایی بخشیدن به چهره شما می باشد. عیوبی که بر روی شکل ظاهری فرد تاثیر می گذارد، عموما بسیار آزار دهنده بوده و گاهی اعتماد به نفس او را کاهش می دهد. یکی از مهمترین دغدغه های بیماران شکل ظاهری براکت های ثابت می باشد که با پیشرفت علم پزشکی در زمینه ارتودنسی، روش هایی همچون ارتودنسی نامرئی، بریس پشت دندانی(ارتودنسی لینگوال) و ... این مشکل را حل کرده اند تا بسیار آسان و البته موثر در رفع عیوب دندان های بیماران به کار گرفته شوند.

• انواع ارتودنسی دندان

• معرفی انواع روش ها و دستگاه های ارتودنسی
    • مدت زمان ارتودنسی دندان

• مدت زمان ارتودنسی دندان بسته به نوع ناهنجاری فکی و دندانی متفاوت است
    • سن مناسب ارتودنسی دندان

• اقدام به ارتودنسی در سن مناسب میتواند بر روی زمان ارتودنسی تاثیرگذار باشد
    • فرآیند ارتودنسی دندان

• تشریح مراحل ارتودنسی به صورت کامل به همراه فیلم ارتودنسی دندان
    • آیا ارتودنسی دندان درد دارد

• درد ارتودنسی در روزهای اول و مشکلات روزهای اول ارتودنسی
    • هزینه ارتودنسی

• هزینه تقریبی ارتونسی و نحوه محاسبه قیمت ارتودنسی
  • انواع ارتودنسی دندان

ارتودنسی از پیشرفت های عالی و چشم گیر در علم دندانپزشکی است. افرادی که از اختلالات دندانی یا فکی رنج می برند، می توانند از روش درمانی ارتودنسی برای برطرف کردن مشکلات خود اقدام نمایند.

انتخاب روش ارتودنسی و اینکه از چه روش درمانی یا دستگاه ارتودنسی استفاده کند در وهله اول به عهده پزشک متخصص ارتودنسی است .

• مدت زمان ارتودنسی دندان

مدت ارتودنسی دندان به عوامل مختلفی همچون میزان ناهنجاری،سن بیمار،بهداشت دهان و دندان ،نوع بریس استفاده شده و مهمتر از همه همکاری بیمار وابسته است و حدود 6 ماه تا 3 سال ممکن است طول بکشد.

برای دستیابی به لبخند زیبا که مهمترین عامل ارتودنسی است شما می بایست حداکثر همکاری را با پزشک متخصص ارتودنسی خود داشته باشید.

• سن مناسب ارتودنسی دندان

ارتودنسی مانند سایر بیماری ها نیز دارای درمان های پیشگیرانه است از این رو مراجعه به متخصص ارتودنسی در سن مناسب و قبل از بلوغ می تواند از بروز و پیشرفت ناهنجاری دندانی و فکی جلوگیری کند.

بهترین سن ارتودنسی دندان در روش ارتودنسی ثابت بین 12 تا 15 سالگی است نمیتوان حداکثر سن ارتودنسی دندان را تعیین کردو ارتودنسی در هر سنی در شرایطی که فرد از سلامت استخوان و فک برخوردار باشد امکانپذیر است.

• مراحل ارتودنسی دندان

مراحل ارتودنسی دندان شامل : مشاوره اولیه و معاینه توسط پزشک متخصص ارتودنسی،رادیولوژی،قالبگیری،جرم گیری دندان،قرار دادن براکت ها بر روی دندان،قرار دادن سیم با کمک کش ارتودنسی،معاینات مداوم توسط پزشک متخصص،استفاده از نگهدارنده ها می باشد.

• آیا ارتودنسی دندان درد دارد

این سوال یا ترس برای اکثر افراد و بیماران ارتودنسی وجود دارد که آیا ارتودنسی درد دارد؟
    درد ارتودنسی در یکی دو هفته اولیه ارتودنسی امری طبیعی است اما این درد گذرا و زودگذر است.البته راهکارها و توصیه هایی برای کاهش درد ارتودنسی هم موجود است
    در صورت رفع نشدن مشکل حتما به پزشک خود مراجعه کنید تا اقدامات لازم را انجام دهد.

• هزینه ارتودنسی دندان

هزینه ارتودنسی به مواردی از جمله : نوع درمان یا روش ارتودنسی، طول درمان ارتودنسی، میزان ناهنجاری، درمان های جانبی ، پزشک متخصص ارتودنسی ، مطب یا درمانگاه و همچنین انتظارات و ترجیح بیمار در درمان ارتودنسی بستگی دارد. به بیان دیگر واضح است که هزینه تقریبی ارتودنسی بستگی به نوع ارتودنسی و شهر و منطقه ای که مطب ارتودنسی در آن قرار دارد، متفاوت است. به عنوان مثال، حدود قیمت ارتودنسی دندان در تهران با حدود هزینه ارتودنسی نامرئی در مشهد متفاوت خواهد بود.

آنچه باید قبل از ارتودنسی بدانید:

نظر بیشتر متخصصین ارتودنسی این است که بهترین سن برای ارتودنسی دندان، 8 تا 12 سالگی می‌باشد. زیرا در این بازه استخوان‌های فک و دندان‌های دائمی در حال رشد هستند و با انجام ارتودنسی باعث هدایت بهتر دندان‌ها در هنگام رشد و اصلاح رشد فک می‌شود
طول مدت درمان ارتودنسی کاملا” به شکل دندانی و اسکلتی شما بستگی دارد. طول مدت درمان می تواند از چند ماه تا چند سال متغیر باشد. البته در اکثر درمانهای ارتودنسی ثابت، درمان بین ۲-۱ سال به طول می انجامد.
اگر بیمار در طول درمان ارتودنسی بهداشت را به خوبی رعایت کند طبق دستورات متخصص ارتودنسی و تمام موارد گفته شده را رعایت کند پوسیدگی دندان بوجود نخواهد آمد
در حین درمان ارتودنسی باید بهداشت دهان و دندان را بیشتری رعایت نمود طبق توصیه متخصص ارتودنسی زیرا مواد غذایی بین بریس‌ها و سیم‌ها گیر می‌کنند. بعد مصرف غذا از خمیردندان فلوراید و قبل از خواب از ژل فلوراید استفاده کنید. همچنین از نخ دندان استفاده نمایید، زیرا در پاک کردن غذاهای گیر افتاده بسیار موثر است
هزینه ارتودنسی بستگی به فاکتور هایی از قبیل نوع درمان (ثابت یا متحرک)، میزان پیچیدگی درمان، نوع ابزار ارتودنسی، محل انجام درمان و … دارد. گفتنی است، قیمت درمان ارتودنسی در ایران نسبت به کشورهای حاشیه خلیج فارس و بالاخص کشورهای غربی به طرز محسوسی پایین تر می باشد. در بیشتر مطب های ارتودنسی ایران، مبلغ درمان در قالب یک چهارم تا یک سوم پیش پرداخت و مابقی به صورت قسطی طی دوره ارتودنسی تسویه می گردد. بیمه های اجتماعی معمولا” متقبل هزینه های درمان ارتودنسی نمی شوند. البته این امر مشمول بیمه های ارگانها نمی گردد
این سوال خیلی از بیماران است که ارتودنسی چقدر درد دارد؟ تجربه درد و ناراحتی خفیف در درمان ارتودنسی معمول است. درد یک پاسخ ذهنی به محرک ها در طول درمان ارتودنسی می باشد که به عنوان یکی از دلایل اصلی خروج بیماران از درمان ارتودنسی در نظر گرفته شده است. درمان های ارتودنسی مانند قرار دادن براکت ها و سیم بر روی دندان، جایگذاری دستگاه های ثابت و قابل جابجایی و برداشتن آن ها باعث بروز دردی خفیف برای بیمار می شوند. سفت کردن براکت ها می تواند به مدت چند روز موجب ایجاد درد و ناراحتی شود. این ناراحتی دیگر به اندازه زمانی که برای نخستین بار براکت ها روی دندان ها قرار می گیرند ناراحت کننده نیست. پس از چند روز، به افزایش فشار روی دندان ها عادت خواهیم کرد.
سن ارتودنسی برای افرادی که دارای یک پایه فک قوی و لثه های سالم هستند شاید بدون اغراق به توان گفت حتی در سنین بالای میانسالی هم بتواند مشکلات دندانی افراد را برطرف کند. درمان ارتودنسی دندان می تواند تفاوت زیادی در ظاهر و به خصوص لبخند افراد به وجود بیاورد در هر حال مهمترین عامل سن ارتودنسی نیست، بلکه سالم بودن لثه ها و همچنین میزان سلامت دندان های شما است.
اینکه سیم کشی دندان درد دارد یا نه، بیشتر به شما بستگی دارد تا سیم کشی دندان. درد سیم کشی دندان از فردی به فرد دیگر به شدت متغیر است. در یک فرد سیم کشی دندان اصلا اذیتی ندارد و در یک فرد دیگر این موضوع آزاردهنده می شود. البته اکثر افراد در اثر سیم کشی دندان مقداری ناراحتی، آن هم به صورت فشار و نه درد، روی دندان های خود حس می کنند.
خیر. برای درمان ارتودنسی نیازی به تزریق امپول نیست. نگران نباشید در درمان ارتودنسی از آمپول بی حسی استفاده نمی شود.
5/5 ( 14 نظر )