ارتودنسی

راهنمای جامع ارتودنسی دندان
ارتودنسی

ارتودنسی در مرتب بودن دندان ها و زیبایی چهره هر فرد تاثیر بسزایی دارد. روش های درمانی ارتودنسی راهکاری موثر برای رفع عیوب دندان ها و زیبایی بخشیدن به چهره شما می باشد. عیوبی که بر روی شکل ظاهری فرد تاثیر می گذارد، عموما بسیار آزار دهنده بوده و گاهی اعتماد به نفس او را کاهش می دهد. یکی از مهمترین دغدغه های بیماران شکل ظاهری براکت های ثابت می باشد که با پیشرفت علم پزشکی در زمینه ارتودنسی، روش هایی همچون ارتودنسی نامرئی، بریس پشت دندانی(ارتودنسی لینگوال) و ... این مشکل را حل کرده اند تا بسیار آسان و البته موثر در رفع عیوب دندان های بیماران به کار گرفته شوند.

• انواع ارتودنسی دندان

• معرفی انواع روش ها و دستگاه های ارتودنسی
    • مدت زمان ارتودنسی دندان

• مدت زمان ارتودنسی دندان بسته به نوع ناهنجاری فکی و دندانی متفاوت است
    • سن مناسب ارتودنسی دندان

• اقدام به ارتودنسی در سن مناسب میتواند بر روی زمان ارتودنسی تاثیرگذار باشد
    • مراحل ارتودنسی دندان

• تشریح مراحل ارتودنسی به صورت کامل به همراه فیلم ارتودنسی دندان
    • آیا ارتودنسی دندان درد دارد

• درد ارتودنسی در روزهای اول و مشکلات روزهای اول ارتودنسی
    • هزینه ارتودنسی دندان

• هزینه تقریبی ارتونسی و نحوه محاسبه قیمت ارتودنسی

آنچه باید قبل از ارتودنسی بدانید:

نظر بیشتر متخصصین ارتودنسی این است که بهترین سن برای ارتودنسی دندان، 8 تا 12 سالگی می‌باشد. زیرا در این بازه استخوان‌های فک و دندان‌های دائمی در حال رشد هستند و با انجام ارتودنسی باعث هدایت بهتر دندان‌ها در هنگام رشد و اصلاح رشد فک می‌شود
طول مدت درمان ارتودنسی کاملا” به شکل دندانی و اسکلتی شما بستگی دارد. طول مدت درمان می تواند از چند ماه تا چند سال متغیر باشد. البته در اکثر درمانهای ارتودنسی ثابت، درمان بین ۲-۱ سال به طول می انجامد.
اگر بیمار در طول درمان ارتودنسی بهداشت را به خوبی رعایت کند طبق دستورات متخصص ارتودنسی و تمام موارد گفته شده را رعایت کند پوسیدگی دندان بوجود نخواهد آمد
در حین درمان ارتودنسی باید بهداشت دهان و دندان را بیشتری رعایت نمود طبق توصیه متخصص ارتودنسی زیرا مواد غذایی بین بریس‌ها و سیم‌ها گیر می‌کنند. بعد مصرف غذا از خمیردندان فلوراید و قبل از خواب از ژل فلوراید استفاده کنید. همچنین از نخ دندان استفاده نمایید، زیرا در پاک کردن غذاهای گیر افتاده بسیار موثر است
هزینه ارتودنسی بستگی به فاکتور هایی از قبیل نوع درمان (ثابت یا متحرک)، میزان پیچیدگی درمان، نوع ابزار ارتودنسی، محل انجام درمان و … دارد. گفتنی است، قیمت درمان ارتودنسی در ایران نسبت به کشورهای حاشیه خلیج فارس و بالاخص کشورهای غربی به طرز محسوسی پایین تر می باشد. در بیشتر مطب های ارتودنسی ایران، مبلغ درمان در قالب یک چهارم تا یک سوم پیش پرداخت و مابقی به صورت قسطی طی دوره ارتودنسی تسویه می گردد. بیمه های اجتماعی معمولا” متقبل هزینه های درمان ارتودنسی نمی شوند. البته این امر مشمول بیمه های ارگانها نمی گردد
این سوال خیلی از بیماران است که ارتودنسی چقدر درد دارد؟ تجربه درد و ناراحتی خفیف در درمان ارتودنسی معمول است. درد یک پاسخ ذهنی به محرک ها در طول درمان ارتودنسی می باشد که به عنوان یکی از دلایل اصلی خروج بیماران از درمان ارتودنسی در نظر گرفته شده است. درمان های ارتودنسی مانند قرار دادن براکت ها و سیم بر روی دندان، جایگذاری دستگاه های ثابت و قابل جابجایی و برداشتن آن ها باعث بروز دردی خفیف برای بیمار می شوند. سفت کردن براکت ها می تواند به مدت چند روز موجب ایجاد درد و ناراحتی شود. این ناراحتی دیگر به اندازه زمانی که برای نخستین بار براکت ها روی دندان ها قرار می گیرند ناراحت کننده نیست. پس از چند روز، به افزایش فشار روی دندان ها عادت خواهیم کرد.
سن ارتودنسی برای افرادی که دارای یک پایه فک قوی و لثه های سالم هستند شاید بدون اغراق به توان گفت حتی در سنین بالای میانسالی هم بتواند مشکلات دندانی افراد را برطرف کند. درمان ارتودنسی دندان می تواند تفاوت زیادی در ظاهر و به خصوص لبخند افراد به وجود بیاورد در هر حال مهمترین عامل سن ارتودنسی نیست، بلکه سالم بودن لثه ها و همچنین میزان سلامت دندان های شما است.
اینکه سیم کشی دندان درد دارد یا نه، بیشتر به شما بستگی دارد تا سیم کشی دندان. درد سیم کشی دندان از فردی به فرد دیگر به شدت متغیر است. در یک فرد سیم کشی دندان اصلا اذیتی ندارد و در یک فرد دیگر این موضوع آزاردهنده می شود. البته اکثر افراد در اثر سیم کشی دندان مقداری ناراحتی، آن هم به صورت فشار و نه درد، روی دندان های خود حس می کنند.
خیر. برای درمان ارتودنسی نیازی به تزریق امپول نیست. نگران نباشید در درمان ارتودنسی از آمپول بی حسی استفاده نمی شود.
5/5 ( 14 نظر )