بعد از ارتودنسی چیکار کنیم

ارتودنسی قرار است مشکلات دندانی را حل کند و از آنجایی که سیم ها و بریس ها باید برای مدت طولانی در دهان بمانند، می توانند محیط مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری ها ایجاد کنند. برای به دست آوردن بهترین نتایج برنامه ریزی دندانپزشکی، باید مراقب بهداشت دهان و دندان خود باشید. درمان بعد از ارتودنسی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان بسیار مهم است، زیرا اگر این درمان به درستی انجام نشود، پس از برداشتن براکت یا پلاک متحرک، با وجود اینکه هزینه زیادی پرداخت کرده اید، متوجه پوسیدگی یا تغییر رنگ دندان خواهید شد. در این صورت هیچ دندان زیبایی وجود نخواهد داشت.

در این مقاله از سایت دکتر داوودیان به معرفی روش ها و کار های لازم درمانی پس از ارتودنسی می‌پردازیم. ارتودنسی یکی از روش هایی است که برای مرتب کردن دندان های کج مورد استفاده قرار می‌گیرد، با کمک ارتودنسی می‌توان دندان های کج و نامنظم را به صورت مرتب درآورد و به آن‌ها فرم مناسب و زیبایی بخشید.
اگر دندان های شما در وضعیت نامناسبی قرار دارند، این کج شدن دندان ها باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود که در دراز مدت باعث ایجاد حس بد نسبت به فرم صورت خود خواهید داشت البته قبلا مقاله ای با عنوان ارتودنسی در سایت منتشر شده است که می‌توانید با کمک مطالب و فیلم های داخل آن در رابطه با این نوع نامرتبی دندان‌ها اطلاعات مناسبی کسب کنید.

مراقبت های پس از ارتودنسی

اقدامات پس از ارتودنسی برای مراقبت از دندان

بعد از گذراندن دوره دراز مدت ارتودنسی مسلما برای داشتن دندان خوش فرم و چشم نواز باید موارد پس از آن را نیز به خوبی رعایت کنید در غیر اینصورت ممکن از تمامی زحمات و هزینه های شما کم کم اثر خود را از دست بدهند و زیبایی که انتظار آن را در دراز مدت داشته‌اید از بین برود، برخی از موارد مهم که پس از ارتودنسی باید آن‌ها را رعایت کنید عبارت‌اند از:

کامپوزیت دندان

بهداشت اولین عامل زیبا سازی دندان

اولین قدم برای سلامتی، پیشگیری و درمان بیماری در مراحل اولیه آن است، و با رعایت نکردن بهداشت و موارد کلی به هیچ عنوان نمی‌توان انتظار صورتی زیبا و سالم با دندان هایی خوش فرم را داشت.
عدم رعایت بهداشت دهان و دندان (عدم استفاده به موقع از مسواک و نخ دندان) منجر به تشکیل یک لایه میکروبی در میان دندان ها می‌شود. 2 تا 5 دقیقه بعد از خوردن مواد قندی و غذا، اسیدهای مضر در اثر فعالیت باکتری در لایه باکتریایی تشکیل می‌شود و بین 20 دقیقه تا یک ساعت در دهان باقی می‌ماند و اسید تولید شده مینای دندان را از بین می‌برد و منجر به پوسیدگی دندان می‌شود پس همیشه قبل از هر اقدامی بهداشت اولیه را رعایت کنید.

برای رعایت بهداشت عمومی دهان و دندان چیکار کنیم؟

  • به طور کلی روزانه سعی کنید 3 بار مسواک بزنید
  • بعد از مسواک زدن سعی کنید از دهانشوبه استفاده کنید
  • بعد از غذا خوردن از نخ دندان استفاده کنید

پلاک های نگهدارنده متحرک

پس از برداشتن مفاصل و سیم ها توسط متخصص ارتودنسی و تکمیل درمان ارتودنسی، بیمار باید بلافاصله به مدت یک سال از پلاک های نگهدارنده استفاده کند. این پلاک ها برای دندان های فک بالا و پایین استفاده می‌شود و باید در طول شبانه روز بر روی دندان ها سوار باشند و فقط برای غذا خوردن یا مسواک زدن بیمار مجاز است که آن‌ها را از دهان خود خارج کند.
اگر استفاده از این پلاک ها متوقف شود و در میانه‌ی راه دیگر آن‌ها را بر روی دندان های خود نگذارید، ممکن است اندازه پلاک تغییر کند و در نتیجه در صورت استفاده، دندان ها حرکت می‌کنند. ولی درهر شرایطی اگر چنین اتفاقی افتاد حتما فورا به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نمایید تا پلاکی جدید توسط متخصص به شما تجویز شود.

ارتودنسی نوجوان

استفاده از Splinting یا سیم های ارتودنسی

دندان های جلویی برخی افراد به ثبات بیشتری نیاز دارند تا از جای خود تکان نخورند و مراحل تکمیلی ارتودنسی را بهم نزنند. بنابراین این افراد علاوه بر حفظ پلاک ها باید از سیم نازکی استفاده کنند که دندان های جلویی را در پشت به هم می‌بندد، به این کار و سیم های آن ارتودنسی ثابت نیز می‌گویند، این سیم ها معمولاً به مدت دو سال در دهان بیمار باقی می‌مانند.
همچنین باید مواردی که باعث آسیب رسی به این سیم ها و پلاک ها می‌شوند را نیز رعایت کنید که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  1. عدم جویدن مداد، خودکار و یخ در دهان که آسیب های جدی به سیم و دندان می‌رساند
  2. خوردن ناخن، جویدن ناخن های دست که علاوه بر کاری به دور از بهداشت فردی است باعث آسیب رسی به سیم های ارتودنسی می‌شود.پ
  3. سیگار کشیدن یا استعمال دخانیات، به دلیل دودی که وارد دهان می‌شود باعث از بین رفتن رنگ سفید دندان‌ها می‌شود
ارتودنسی دندان عصب کشی شده

نتیجه گیری و سخن آخر از دکتر داوودیان

همانطور که از این مقاله مطالعه کرده‌اید، کلید جلوگیری از پوسیدگی دندان بعد از ارتودنسی، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن با دقت بیشتری است. همچنین برای بالا بردن کیفیت دوره مراقبتی عادات مخربی مانند جویدن ناخن، گوشه لب، سر خود به خود و … مصرف بیش از حد شیرینی ها می‌تواند به پوسیدگی دندان یا گسترش آن کمک کند.
چه در حین درمان پس از ارتودنسی یا قبل از آن باید از دهان و دندان خود به خوبی مراقبت کنید، بنابراین یک رژیم غذایی سالم به جلوگیری از پوسیدگی دندان نیز کمک می‌کند.
سعی کنید در طول دوره ارتودنسی از خوردن غذاهایی مانند شیرینی، پاستیل و … کاملاً پرهیز کنید، اگر به موقع به ارتودنتیست مراجعه کنید حتما متوجه پوسیدگی دندان های شما خواهد شد و راهنمایی های لازم را برای بر طرف کردن مشکل ارائه خواهد داد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *