بهترین سن ارتودنسی

درمان ارتودنسی در جهت بر طرف کردن نا مرتبی و نا هنجاری های دندانی به کار برده می شود. درمان ارتودنسی از زمان هفت سالگی آغاز شده و هر زمان که بخواهید می توانید ارتودنسی را انجام دهید. هرچقدر درمان ارتودنسی در سن پایین انجام شود نتیجه درمان بهتر مشاهده می شود. به همین جهت ارتودنسی در کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است و میتوان  فواید ارتودنسی در کودکان را به وفور مشاهده کرد.

برخی از والدین به اشتباه فکر می کنند که برای درمان ارتودنسی حتما باید منتظر باشند تا تمامی دندان های دائمی کودکان رشد کنند، اما باید بدانید که برخی از درمان های ارتودنسی به منظور پیشگیری از نا هنجاری های دندانی است در نتیجه بهتر است در سن هفت سالگی دندان کودکان را به متخصص ارتودنسی نشان دهید.

آیا درمان ارتودنسی در کودکان موثر است ؟

این سوالی است که والدین به هنگام درمان ارتودنسی کودکان خود می پرسند و نگران این هستند که این همه زمان و هزینه ای که صرف درمان می کنند ممکن است نتیجه مطلوبی نداشته باشد. والدینی که نگران روند درمان هستند باید بدانند که استخوان فک کودکان هنوز محکم نشده است و رشد فک متوقف نشده است، در نتیجه حرکت دندان در طول درمان ارتودنسی سریع تر صورت می گیرد که روند درمان کوتاه تر می شود.

اما زمانی که سن کودک افزایش پیدا می کند، اتصال دندان به استخوان فک محکم تر شده و به سختی جابه جا می شوند. به همین علت است که درمان ارتودنسی در سن 8 تا 14 سالگی بهترین زمان ارتودنسی ممکن است.

کدام یک از ناهنجاری ها حتما باید قبل از سن بلوغ صورت گیرد ؟

مشکلات و ناهنجاری هایی هستند که حتما باید قبل از سن بلوغ صورت گیرد. عقب ماندگی فک بالا یا جلوزدگی فک پایین اگر به صورت خفیف تا متوسط بود آنگاه متخصص ارتودنسی قادر است از طریق ارتودنسی رشد فک را با سایر اندام های صورت هماهنگ کند و از تشدید آن در بزرگسالی جلوگیری نماید. البته در صورتی که این ناهنجاری شدید باشد در سن بعد از 18 سالگی با استفاده از جراحی فک و ارتودنسی این ناهنجاری بر طرف می شود.

تغییرات دندان با افزایش سن

نا هنجاری هایی که در دوران کودکی درمان می شوند کدام است ؟

زمانی که حرف از ارتودنسی در کودکان به میان می آید اکثر افراد تصور می کنند که تمامی نا هنجاری های دندانی در دوران کودکی قابل درمان هستند. اما اینطور نیست و تنها بخشی از مشکلات دندانی در کودکی با ارتودنسی بر طرف می شود. کودکان ممکن است بر اثر مشکلات ژنتیکی یا بیماری و عوامل خارجی دچار مشکلات دندانی یا نا مرتبی دندانی شوند.

جلوزدگی فک، عقب ماندگی فک، اندازه دندان ها، فاصله بین دندانی، دندان های اضافی، اختلالات فکی دندانی، ترک عادت مکیدن انگشت، و تنفس دهانی همگی از طریق ارتودنسی قابل درمان است. ابتدا برای معاینات اولیه و بررسی سلامت دندان های کودکان باید در سن هفت سالگی به متخصص ارتودنسی کودکان مراجعه کنید تا در صورت بروز هر گونه مشکل در صدد رفع آن بر بیاید.

فواید درمان ارتودنسی در کوکان چیست ؟

روند سریع درمان از بارز ترین فواید ارتودنسی در کودکان است. با کاهش طول درمان ارتودنسی مسلما هزینه های جانبی نظیر کم تر شدن تعداد جلسات، کاهش می یابد. همچنین زمانی که کودک ارتودنسی انجام می دهد باعث حفظ اعتماد به نفس و جلوگیری از جراحی های احتمالی در بزرگسالی می شود. درمان ارتودنسی در کودکان برخی از عادت های مضر را نیز از بین می برد.

عادت مکیدن انگشت و تنفس از دهان از بد ترین عادت هایی است که کودکان دارند. رفع این عادات از طریق ارتودنسی به راحتی صورت می گیرد.

زمانی که کودکان از نا هنجاری های دندانی رنج می برند جویدن غذا و رعایت بهداشت دهان برایشان مشکل ساز می شود همچنین در موارد حادتر دچار اختلالات گفتاری می شوند. با درمان نا مرتبی دندان ها بهداشت دهان راحت تر و عمل جویدن غذا به آسانی صورت می گیرد. قرار گرفتن دندان ها در موقعیت صحیح باعث جلوگیری از فرسایش و پوسیدگی دندان ها می شود، در نتیجه بیماری های لثه و قلبی عروقی کاهش می یابد و مشکلات گوارشی ناشی از نا هنجاری های دندانی به طول کل از بین می رود.

عمل جراحی فک بدون ارتودنسی و عوارض آن

نتیجه درمان در ارتودنسی کودکان ریسک کمتری دارد و سلامت دندان ها و لثه ها را در بزرگسالی تامین می کند.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *