ارتودنسی-ارتودنسی و اعتماد به نفس

لاغری پس از ارتودنسی:

یکی از مسائلی که مراجعه کنندگان ارتودنسی همواره به آن فکر می کنند مسئله لاغری پس از ارتودنسی می باشد. در طول درمان ارتونسی بیماران باید در استفاده از مواد غذایی دقت بیشتری نیز داشته باشند زیرا بر اثر فشارها و اضافه شدن براکت ها بر روی دندان بیمار از مصرف خوردن موادغذایی محروم می شود و کاهش وزن نیز همراه خواهد بود. اما به طور کلی رابطه مستقیم بین ارتودنسی و لاغری و کاهش وزن شما وجود ندارد

تاثیر ارتودنسی در لاغری صورت:

در جلسه ی مشاوره تمامی راهکارها و مسائلی که در حین ارتودنسی می بایست به آنها توجه کنید توسط متخصص ارتودنسی توضیح داده می شود.

در جلسات اول ارتودنسی رعایت در مصرف موادغذایی امری ضروری است تا فرد به سیستم غذایی جدید در حین درمان ارتودنسی نیز عادت کند. بیمار زمان کوتاهی را همراه با کم غذا بودن و کاهش وزن نیز تجربه میکند اما بعد از مدت زمان کوتاهی فرد به دوره ی غذا خوردن خود در استفاه از موادغذایی جدید نیز عادت میکند و وزن بیمار موردنظر نیز به حالت قبل بر میگردد.

بعضی افراد به علت لاغری صورت نگران انجام ارتودنسی نیز میباشند. لازم به ذکر است که بدانید لاغری صورت و کاهش وزن در حین درمان ارتودنسی نیز موقت میباشد و به  حالت عادی قبل نیز بر می گردد. در حین درمان ارتودنسی، ارتودنسی باعث می شود که دندانهای فرد به حرکت در آید و در این صورت امکان تغییرات ظاهری در ساپورت لب و گونه ها نیز پدید می آید.

رژیم غذایی در ارتودنسی برای جلوگیری از لاغری پس از ارتودنسی

از آنجایی که در طول مدت درمان ارتودنسی نمی توان از مواد غذایی سفت استفاده نمود، می توان لیست تغذیه جایگزین تهیه کرد تا از لاغری پس از ارتودنسی جلوگیری به عمل آورده شود.

کامپوزیت دندان

به عنوان مثال به جای استفاده از میوه جات سفت از مرکبات آبدار و آب میوه ها استفاده نمایید.

به جای استفاده از آجیل ها برای تقویت قوا، از کره بادام زمینی و مانند آن استفاده کنید.

سبزیجات را به صورت خرد شده و یا پوره استفاده کنید تا در هنگام جویدن احساس ناراحتی نکنید.

ارتودنسی و تغییر چهره

بعضی افراد از درمان ارتودنسی انتظارات زیادی دارند از جمله تغییر فرم صورت نیز از تاثیرات ارتودنسی می باشد و در زمان نصب بریس ها بر روی دندان نیز باید توجه داشت و تغییرات عمده ایی که می توان به آن اشاره کرد این است که جابجایى دندان ها و تغییر بافت نرم یک سوم انتهایى صورت (حد فاصل بینى و چانه) مى باشد؛ ازین رو از یک ارتودنسى دندان نبایستى بیش از توانایى آن انتظار داشت.

همچنین بخوانید: تغییر چهره پس از ارتودنسی

در حالت کلی ارتودنسی باعث لاغری صورت نخواهد شد و اگر هم بیمار دچار کمبود وزن شود یک امر گذرا است و باعث نگرانی نخواهد بود شما میتوانید با رژیم غذایی صحیح این امر جلوگیری کنید در این خصوص توصیه میکنیم مطلب تغذیه در ارتودنسی را مطالعه کنید.همچنین می توانید پاسخ دکتر داوودیان متخصص ارتودنسی ، به یکی از بیماران در  خصوص ارتودنسی و لاغری صورت در این لینک مطالعه بفرمایید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *